20-daagse rondreis Peru/Boliva

Ik zoek samen met 3 vrienden in september 20 dagen rond te reizen door Peru en een stukje doorheen Bolivia.
We zouden de plaatsen willen bezoeken die het meest in trek zijn, nl:
pisco (Ballestas eilanden) /Ica (lagune/sandboarden) / Arequipa (Colca del Canon) / Puno (uros eilanden) / Uynuni (3daagse trip naar de zoutvlakten) en cuzco.

Is dit haalbaar? Kan er iemand helpen?

• We komen rond middernacht toe in Lima en zouden dan direct doorreizen naar Pisco waar we dan eerst een dag uitrusten en onze trip vastleggen naar de Ballestas eilanden (want deze gaat alleen 's morgens door), diezelfde dag zouden we nog doorreizen naar Ica om de dag erna te sanboarden en de oase te bezichtigen.
    Diezelfde avond zouden we de nachtbus nemen naar Arequipa.
  • dag uitrusten in Arequipa en 2 daagse tocht boeken
  • 2 daagse tocht doorheen de cañon
  • nog een dag uitrusten in arequipa en tegen de avond vertrekken naar puno (rit van 5u)
  • de volgende dag vertrekken naar het titicacameer (uros eilanden), daar overnachten en de volgende dag terugkeren naar Puno
  • In de namiddag rond 15u de bus nemen naar la paz (9u5 onderweg)
  • toekomen in la Paz rond middernacht, daar dan 's middags de bus nemen naar Uyuni (daar toekomen tegen de morgend)
  • dag in Uyuni ( trip boeken 3 daagse)
  • 3daagse (de 3e dag 's avonds nog vertrekken naar La Paz (tegen de morgen toekomen in La Paz)
    Dan wss pas de volgende dag de bus nemen naar Cuzco omdat er geen eerder is? 11u onderweg
  • paar dagen cuzco (waaronder 1 dag Machu Picchu)
    -vlucht vanuit cuzco naar lima

Is dit een goede reisroute?
eerst Puno, dan La Paz, Uyuni, La Paz en Cuzco.
Of beter vanuit Arequipa naar La Paz - Uyuni en daarna Puno en Cuzco.
Kan je die trips naar de zoutmeren alleen vanuit Uyuni boeken of ook vanuit La Paz?
In La Paz zouden we het liefst zo kort mogelijk blijven, alleen gebruiken voor de doorreis.

Alvast bedankt.

Bekijk ook eens de vele antwoorden in deze vergelijkbare thread.

Het ziet er erg heftig en strak gepland uit en in mijn ervaring gaan de dingen niet altijd zoals je hoopt, in Zuid-Amerika.

Overnachten op de Uros eilanden is niet mogelijk, wel kun je op Amantani of Taquile overnachten bv. bij een lokale familie. Of de Uros-eilanden alleen als dagtripje doen.
Puno zelf is niet veel aan. In jullie schema nu lijkt het alsof je daar wel 3 overnachtingen plant op 3 verschillende momenten.
Bekijk ook eens de optie om vanuit Arequipa direct naar Chili te reizen en dan vanaf San Pedro de Atacama de Uyuni-trip te doen naar Uyuni. Dan hoef je niet precies dezelfde weg terug te reizen via La Paz en Puno.

Voor zover ik heb gelezen kun je ook in La Paz tours naar de zoutmeren boeken maar dat zal dan waarschijnlijk gewoon een tussenpersoon zijn die extra geld vraagt, en voor jou een boeking maakt bij een tourbedrijfje in Uyuni. :slight_smile: Maar misschien is het wel handig als zij ook het vervoer van en naar La Paz voor je regelen, dan hoef je niet bang te zijn dat je een nachtbus mist ofzo.

Ik weet niet of ‘1 dag Machu Picchu’ mogelijk is, de trein duurt volgens mij al 5 uur en je moet volgens mij best wel van tevoren je ticket reserveren anders is het al uitverkocht.

Succes!

• We komen rond middernacht toe in Lima en zouden dan direct doorreizen naar Pisco waar we dan eerst een dag uitrusten en onze trip vastleggen naar de Ballestas eilanden (want deze gaat alleen 's morgens door), diezelfde dag zouden we nog doorreizen naar Ica om de dag erna te sanboarden en de oase te bezichtigen.

Als je om middernacht aankomt in Lima kun je niet direct doorreizen naar het zuiden. Dat moet je de volgende dag doen. Ik zou dan echter direct doorreizen naar Huacachina, daar overdag zijn en dan de eilanden vanuit Huacachina doen. Dan ga je met een taxi op en neer. Maar is prima te doen en dan besteed je je vrije dag in Huacachina, wat veel leuker is dan Pisco. Je kunt echter ook als je vroeg genoeg bent of als je het van te voren boekt direct de eerste dag met de bus naar Pisco gaan, daar direct de Ballestas eilanden doen en vervolgens direct door naar Huacachina, waar je dan overdag kunt zijn. En als je wilt en daar energie voor hebt (maar in verband met de vermoeidheid niet echt aan te bevelen) kun je diezelfde avond doorreizen naar Arequipa. Of anders de volgende dag.

Diezelfde avond zouden we de nachtbus nemen naar Arequipa.

• dag uitrusten in Arequipa en 2 daagse tocht boeken
  • 2 daagse tocht doorheen de cañon

Ga naar het museum van de mummy Juanita:). En verder lijkt dit prima. De colca canyon kun je in 1, 2 of 3 dagen doen. Als je alleen de condors wilt zien dan doe je het in één dag en dan ben je op tijd in Arequipa, zodat je eventueel dezelfde avond nog naar Puno kunt reizen. Of je gaat de volgende dag en dan direct door naar La Paz, dan hoef je niet in Puno te overnachten, tenzij je de Uros eilanden wilt doen, maar dat kan eventueel op de terugweg.
Als je 2 of 3 dagen naar de Canyon wilt dan kun je een trekking doen. In 2 dagen is dat echter wel vrij slopend.

• nog een dag uitrusten in arequipa en tegen de avond vertrekken naar puno (rit van 5u)
  • de volgende dag vertrekken naar het titicacameer (uros eilanden), daar overnachten en de volgende dag terugkeren naar Puno

Ik zou dan juist vroeger naar Puno gaan en daar meteen de tour voor de volgende dag boeken om vervolgens direct door te gaan naar La Paz. Dan hoef je niet lang in Puno te blijven.

• In de namiddag rond 15u de bus nemen naar la paz (9u5 onderweg)

Denk erom dat je overdag de grens over moet steken. ik zou dus eerder weggaan.

• toekomen in la Paz rond middernacht, daar dan 's middags de bus nemen naar Uyuni (daar toekomen tegen de morgend)
  • dag in Uyuni ( trip boeken 3 daagse)

Je kunt de trip inderdaad ook in La Paz boeken. Maakt vrij weinig verschil met het in Uyuni boeken is alleen misschien klein beetje duurder, ook afhankelijk van waar je het boekt, maar dan heb je wel meer zekerheid met de bus enzo. Bedank je alleen wel dat de agency’s in Uyuni vaak ook zelf de reis organiseren, dus meer garantie bieden.

• 3daagse (de 3e dag 's avonds nog vertrekken naar La Paz (tegen de morgen toekomen in La Paz)

Zou ik ook doen.

Dan wss pas de volgende dag de bus nemen naar Cuzco omdat er geen eerder is? 11u onderweg

Ik zou bij aankomt in La Paz weer direct de grens over gaan in verband met de tijden daarvan weer. En in Puno de bus naar Cuzco nemen. Dat is praktischer dan rechtstreeks.

• paar dagen cuzco (waaronder 1 dag Machu Picchu)

vooral niet tekort blijven. Heel veel te doen!

-vlucht vanuit cuzco naar lima

Ik hoop dat je wat aan mijn commentaar hebt. Maar als je mijn opinie wilt dan moet ik zeggen dat ik Peru én Bolivia wel wat veel vindt in 20 dagen. Het is gewoon heel erg veel in de bus zitten, alhoewel Uyuni wel echt de moeite waard is. Je zou het ook anders kunnen doen. Je zou eventueel ook op Sucre kunnen aanvliegen, dan eerst de zoutvlakten tour kunnen doen en dan omhoog reizen naar Puno (eilanden) en Cuzco om dan via Arequipa en Huacachina naar Lima te reizen. Of andersom. Dat is reistechnisch praktischer, maar houd in je hoofd dat dus Cuzco en de zoutvlakten de hoogtepunten van de reis zullen zijn.

Succes ermee!

Kleine correctie, dit kan wel. De bussen van Soyus/Peru bus rijden ook in de nacht. De frequentie is wat lager dan overdag, maar er zijn altijd bussen. Let wel goed op je spullen!

Verder ben ik het wel met je eens dat het slopend zal zijn om na de vlucht direct door te gaan met de bus. Zeker omdat ik niet aanraad op te slapen in de bussen van Soyus, je loopt namelijk het risico dat je spullen weg zijn als je wakker wordt. Deze bussen stoppen namelijk overal en het is dus gemakkelijk voor dieven om met spullen weg te komen.

Soyus is sowieso niet echt een fijne maatschappij om mee te reizen. Het is wel degene die inderdaad het meest frecuent gaat, maar als je wilt slapen niet ideaal inderdaad. Dat ben ik met je eens. en zeker als je na een lange reis aankomt zou ik in Lima overnachten. Maar het kan wel.

@ Sandrien: wij hebben dezelfde route in gedachten als jullie. Alleen wij gaan in september.

Onze route is als volgt:
1 Aankomst Lima
2 Bus naar Ica, taxi naar Huacachina om daar te overnachten en excursie Ballestas en sandboarden te boeken.
3 's Morgens excursie Ballestas, 's middags jeeptour/sandboarden in de woestijn bij Ica/Huacachina. 's Avonds de nachtbus naar Arequipa.
4 Vrije dag Arequipa (ivm hoogteziekte) en boeken van 2-daagse Colca Canyon tour
5 Dag 1 Colca Canyon
6 Dag 2 Colca Canyon met aansluitend een bus vanuit Chivay naar Puno
7 Excursie eilanden Tititacameer
8 Bus Puno - La Paz
9 Vrije dag La Paz en 's avonds de nachtbus naar Uyuni
10 Vrije dag Uyuni
11 Dag 1 Salar de Uyuni
12 Dag 2 Salar de Uyuni
13 Dag 3 Salar de Uyuni
14 Bus naar Sucre
15 Citytour Sucre
16 Vlucht Sucre - Cuzco of vlucht Sucre La Paz en vanuit La Paz de bus naar Cuzco
17 Vrije dag Cuzco
18 Dag 1 Inca Trail
19 Dag 2 Inca Trail
20 Dag 3 Inca Trail
21 Dag 4 Macchu Picchu
22 Vrije dag Cuzco
23 Vlucht Cuzco - Lima, met 's avonds aansluitend onze vlucht terug naar Brussel

We twijfelen alleen nog over het Sucre gedeelte. Of we dit er nog tussen willen doen (word misschien wel een erg volle planning) of dat we via La Paz (zelfde nachtbus als heenweg) richting Cuzco vertrekken en hier nog een paar dagen extra doorbrengen…We weten namelijk dat Sucre en Cuzco allebei een vliegveld hebben, maar kunnen nergens een vliegverbinding tussen de 2 vinden.

@ Hessiej: Zo te horen heb jij veel ervaring!
Mag ik vragen waar jij je bustickets en trips hebt geboekt?

Ik begrijp uit je verhaal dat je veel excursies (Ballestas, Sandboarden Huacachina, Colca Canyon, Titicacameer, Salar de Uyuni) ter plekke kunt boeken? Dus aankomst op dag 1 en de volgende dag al gelijk de excursie kunnen doen. Kun je dit ook doen voor de Colca Canyon en Salar de Uyuni. Dit lijken mij toch vrij toeristische tours.

Weet jij toevallig ook of er vanaf Uyuni een goede verbinding is naar Sucre? Wij hebben nog 3 dagen vrij tussen de Salar en onze trip naar Cuzco en willen hier eigenlijk gebruik van maken om naar Sucre te gaan, maar we zijn bang dat dit misschien te druk wordt.

Hoi naaTb, ik vind niet dat Sucre nou zoveel extra te bieden heeft ten opzichte van Cusco en Arequipa. Als ik jullie was zou ik kiezen voor wat meer rust en tijd in één van die twee steden, dan kun je altijd nog kiezen of je die dagen in de stad zelf doorbrengt of dat je dagtripjes maakt naar de vele mooie dingen in de omgeving van die steden (bv. rondom Cusco kun je makkelijk weken doorbrengen en elke dag wat nieuws zien als je zou willen).
Zo bespaar je al dat omreizen naar Sucre.

Vliegen van Bolivia naar Peru is meestal superduur. Binnen de landsgrenzen vliegen is meestal wel betaalbaar.

Al die tours kun je ter plaatse boeken, vooral als je bv. telkens een dagje speling hebt en het niet erg is als je soms pas een dag later vertrekt dan je in gedachten had. Maar vaak zijn er ook meerdere aanbieders dus als er eentje vol zit, ga je gewoon kijken of een andere nog plek heeft. (En uiteindelijk kom je dan toch in dezelfde bijeengeraapte groep terecht. :))

Alleen de Inca Trail moet je wel maanden van tevoren boeken.

Alleen de Inca Trail moet je wel maanden van tevoren boeken.

Heb je tips waar we dat kunnen doen? Ik hoopte dit via een (lokale) touroperator goedkoper te kunnen boeken dan wanneer je een tour-agency hier in NL het zou laten boeken.

We hebben wel een vrij strakke planning zoals je wel ziet.
Misschien dat we dan een dagtripje naar de zoutmijnen van Potosi doen en daarna terugreizen naar Cuzco en daar nog een extra vrije dag inplannen.

11 Dag 1 Salar de Uyuni
12 Dag 2 Salar de Uyuni
13 Dag 3 Salar de Uyuni
14 Dagtrip naar zoutmijnen van Potosi met aansluitend de nachtbus vanuit Uyuni naar la Paz
15 Bus La Paz - Cuzco
16 Vrije dag Cuzco
17 Dag 1 Inca Trail
18 Dag 2 Inca Trail
19 Dag 3 Inca Trail
20 Dag 4 Macchu Picchu
21 Vrije dag Cuzco
22 Vrije dag Cuzco
23 Vlucht Cuzco - Lima, met 's avonds aansluitend onze vlucht terug naar Brussel

Hey Sandrien!

Klinkt als een leuk plan in ieder geval. Ik heb nog wel een paar tips, mocht je geinteresseerd zijn.

Je kunt alle excursies ter plaatse boeken, meestal tot een uur of 9 's avonds, met uitzondering van de officiele Inkatrail. Ook de Colca Canyon en de Salar. Die laatste wil je misschien al in La Paz doen, maar zorg er voor dat je het dan wel goed regelt, zodat je zeker weet dat het rond is. Deze tours zijn inderdaad wel toeristisch (vooral de Salar, Colca Canyon valt wel mee.), maar toch lang niet zo toeristisch als wij Nederlanders ons bij toeristisch voorstellen, het is geen Zuid-Frankrijk en alles is flexibel, dus er kan een hoop.

Verder ben ik het deels met Cecilia eens. Als je nog tijd over hebt dan kun je die misschien het beste nog in Cuzco spenderen, daar is zoveel te doen! Sucre vind ik zelf wel ook echt een mooie stad, waar ook nog wel het een en het ander te doen is, maar aangezien het ook nog wel een omweg is enzo, is eerder naar Cuzco misschien toch inderdaad een beter alternatief. Verder kun je inderdaad nog een dagje naar de zilvermijnen in potosí en daarna eventueel nog naar de hete thermen (ontspannend!) Als je je planning zo invult, dan heb je misschien iets meer rust en het is evenzeer de moeite waard.

Ik wil een alternatieve route voorstellen, de wijzigingen zijn minimaal, maar op een aantal subtiele punten en dikgedrukt:

1 Aankomst Lima
2 Bus naar Ica, taxi naar Huacachina om daar te overnachten en excursie Ballestas en sandboarden te boeken.
3 's Morgens excursie Ballestas, 's middags jeeptour/sandboarden in de woestijn bij Ica/Huacachina. 's Avonds de nachtbus naar Arequipa.
4 Vrije dag Arequipa (ivm hoogteziekte) en boeken van 2-daagse Colca Canyon tour (Evt museum van de mummie Juanita)
5 Dag 1 Colca Canyon
6 Dag 2 Colca Canyon met aansluitend een bus vanuit Chivay naar Puno (Tour Titicacameer boeken)
7 Excursie eilanden Tititacameer (Als je alleen de drijvende eilanden doet dan is dit alleen 's ochtends en kun je 's middags als de bus naar La Paz nemen) Bus Puno - La Paz
8 Vrije dag la Paz, salar tour boeken en 's avonds nachtbus naar Uyuni.
9 Dag 1 Salar de Uyuni
10 Dag 2 Salar de Uyuni
11 Dag 3 Salar de Uyuni, 's avonds bus naar Potosí.
12 Of vandaag de bus naar Potosí. 's middags zilvermijntour boeken en hete thermen.
13 Zilvermijntour, 's avonds bus naar La Paz
14 La Paz-Cuzco
15 Cuzco (tours boeken, evt citytour 's middags)
16 Cuzco (Evt heilige vallei tour)
17 Vrije dag Cuzco (Evt. Morray of Tipón) (Heb veel dagen in Cuzco ingepland, omdat daar veel te doen is, maar mocht je dan ergens nog een dag uitlopen dan heb je hier een buffer.)
18 Dag 1 Inca Trail
19 Dag 2 Inca Trail
20 Dag 3 Inca Trail
21 Dag 4 Macchu Picchu
22 Vrije dag Cuzco (ga wat doen)

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. succes!

1 like

Helemaal top!
Maar begrijp dat je (behalve de Inca Trail of een dergelijke tour) alles wel ter plekke kunt boeken (mits een dag van te voren).

Geld dit ook voor busritten of is het handig deze hier al in NL vast te leggen?
Waar hebben jullie je Inca Trail geboekt?

Je zegt de Salar al in la Paz te boeken, maar ervoor moet zorgen dat deze wel een directe lijn hebben met Uyuni. Hoe bedoel je dit?

Ik zou zeggen, boek de Salar vooral niet in la Paz. Je betaald veel te veel, en je wordt toch doorgestuurd naar een agentschap in Uyuni. Zodra je aankomt in Uyuni staan er bij de bus vele touts te wachten om je deze tour aan te bieden. Veel goedkoper en zo kun je ook beter vergelijken.

Er is 1 dagelijkse bus van Uyuni naar Sucre. Deze stopt wel in Potosi, maar gaat na de stop verder tot Sucre.

Vliegen Sucre - Cusco kan inderdaad niet. Er zijn 3 vluchten per week La Paz-Cusco met Aerosur, echter de vlucht vanuit Sucre naar La Paz komt pas tegen 12.00 uur aan in la Paz en dan is de vlucht naar Cusco al lang weg, deze vertrekt om 09.00 uur. Voortickets en tijden www.aerosur.com

Bus kaarten vooral niet via internet kopen, ga gewoon naar de busstations en koop hier direct de kaarten. Dit kan 1 of 2 dagen voor vertrek. Of 1 minuut voor vertrek vooral in Bolivia gaan de bussen pas als ze vol zijn.

Voor Inca Trail info www.inca-trail.nl

1 like

Wanneer je de bustickets pas een dag van te voren koopt of diezelfde dag, heb je dan niet grote kans dat de bussen al vol zitten?

Vanwege onze toch wel strakke planning willen we dit risico niet nemen.

Inderdaad, zou ik ook niet in La Paz boeken. Je betaalt dan veel geld voor een mannetje dat naar Uyuni belt om voor jou de tour te boeken. Dan kun je misschien nog beter zelf naar Uyuni bellen. Of gewoon pas in Uyuni boeken.

Qua bussen: ik boek zelf het liefst een dag van tevoren of eerder omdat ik ook niet graag helemaal achterin zit.
Mochten bussen vol zitten, dan kun je altijd nog met een goedkopere maatschappij gaan, die proppen er net zoveel mensen in als er in het gangpad passen dus altijd nog wel een plekkie. Tenzij je tijdens populaire feestdagen of de verkiezingen reist. Duurdere maatschappijen nemen alleen zoveel passagiers mee als er stoelen zijn.

Bustickets is inderdaad idem dito, die kun je rustig ter plaatse boeken en het risico dat ze echt vol zijn is niet zo groot. Behalve Cruz del Sur en als je in juli gaat is het rond de 28ste ook wel druk, maar in principe moet dat altijd lukken.
Salar vanuit La Paz boeken was een opmerking met de bedoeling dat je dan in Uyuni direct door kunt na aankomst en dat je dan niet 's ochtends bij aankomst nog op zoek moet naar een agency. Maar aan de andere kant, als je het in La Paz boekt dan moet je in Uyuni alsnog op zoek naar ‘jouw’ agency en kun je het net zo goed direct boeken inderdaad. In ieder geval zou ik me daar niet te druk om maken.
Je begrijpt inderdaad goed dat je alles ter plekke kunt boeken. De officiele Inkatrail inderdaad niet, maar alternatieven weer wel. Wij hebben alternatieve trails gedaan, dus heb geen adres voor je, behalve één lokaal reisbureau, dat gerund wordt door vrienden van mij: http://www.tikaecological.com/
Succes!

Is dit een nachtbus?

Inderdaad fijn om een paar dagen buffer te hebben voor als we ergens vast komen te zitten.

Hihi, deze vrije dagen betekenen natuurlijk niet dat we de hele dag op de hotelkamer blijven hangen. Anders handden we wel naar Zuid-Frankrijk op vakantie gegaan :slight_smile:

Top dat we ter plekke alles kunnen regelen. Vorig jaar in India geweest, maar daar moest je echt letterlijk alles vooruit boeken en was je compleet je vrijheid in tijd kwijt.

Dat is inderdaad een nachtbus, of dat is in ieder geval het handigste. Alleen wel erg koud 's nachts, dus zorg voor warme kleren of een deken. Ik weet, het klinkt stom, maar het is o zo fijn.

Ik hoop dat je een geweldige tijd hebt!