reisroute peru & Bolivia

Hoi allemaal,

Ik weet dat hier al meerdere topics over zijn, maar heb mijn antwoord nog niet echt kunnen vinden.
Ik wil samen met een vriendin 4 weken naar Peru en Bolivia.
De punten die we zeker willen zien zijn,

Macchu Pichu
Titicacameer
Salar de Uyuni
Rurrenabaque

De route die ik in gedachte had ziet er al volgt uit:

Lima
Cusco
Macchu Pichu (inca trail)
Puno (lake titicaca)
La Paz
Salar de Uyuni
La Paz
Retourvlucht Rurrenabaque (4 daagse excursie)
La Paz
Amsterdam

Dus we willen als we in Lima aankomen daar misschien 2 daagjes blijven en dan een binnenlandse vlucht nemen naar Cusco en vervolgens naar Macchu Pichu om de inca trail te lopen.
Nu is er een flink hoogte verschil tussen Lima en Cusco. Is het wel verstandig om de incatrail meteen in het begin te doen? (hoogteziekte etc??) Want ik lees overal dat mensen dit juist als laatste doen.

Zat er eerst ook aan te denken om eerst via de kust richting Arequipa te gaan, maar dan komen we waarschijnlijk niet uit met de planning van 4 weken.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Tips zijn ook altijd welkom.

Groetjes Linda

Wat je ook doet, één of twee dagen in Lima blijven of gelijk doorvliegen naar Cusco, het is in ieder geval aan te bevelen een dag of twee in of in de buurt van Cusco te acclimatiseren. Voordat je een trail gaat lopen.
http://www.hostellima.nl/

Ik heb niet een concrete andere route voor je, maar wat me vooral opvalt is dat je 3x in La Paz aankomt. Dat is een stad op 4000 meter hoogte, dus ijle lucht en koud. En niet een van de leukste / ‘makkelijkste’ steden. Het heeft interessante dingen hoor, maar ligt in een dal met heel steile straatjes, en dan in combinatie met de ijle lucht is best pittig. Ook is het gewoon een erg grote stad met veel verkeer. En minder mooi dan bijvoorbeeld Cusco of Arequipa, of Sucre (die wel ‘makkelijk’ te doorgronden zijn, die zijn gewoon mooi om doorheen te wandelen en dan kom je vanzelf een en al mooie dingen tegen… in La Paz is dat niet zo, moet je er echt naar op zoek… een beetje net als Haarlem (makkelijk) en Rotterdam (lastiger, moet je de dingen weten te vinden) zeg maar).

Misschien kun je overwegen om in Peru een jungletour te doen in plaats van in Bolivia, bijv. een retourvlucht vanuit Cusco naar bv. Manu (duurder, onaangetaster) of naar Puerto Maldonado (goedkoper, minder dieren te zien maar nog steeds heel mooi).

Wat wellicht ook handig is om te weten: de Uyuni-tour vanuit Uyuni zelf, is een streep heen en weer over die vlakte, dus je bent ook reistijd kwijt aan het terugreizen naar Uyuni.
Er bestaat ook een tour die begint in San Pedro de Atacama in Chili, en eindigt in Uyuni. Zo reis je geen stukken dubbel. Wel zou je dan bv. vanuit de kust van Peru moeten reizen naar Calama en San Pedro de Atacama in Chili. Die Atacama-woestijn is ook prachtig, met maan-achtige landschappen en geisers enzo. Maar dat wordt wel puzzelen en proppen met maar 4 weken.

Over de Inca Trail: heb je die al geboekt, en wanneer gaan jullie? Die is vaak al maaaaaanden van tevoren volgeboekt. Er zijn wel ook alternatieve trails naar Machu Picchu, bv. Salkantay trek, Lares trek.
Inderdaad hoor ik van mensen dat het wel slim is om al 2-3 dagen te wennen op hoogte, voordat je aan die wandeling begint. En dat zelfs ervaren bergwandelaars sommige stukken echt zwaar vonden. (Zelf heb ik het niet gedaan, ik hou niet zo van langdurig wandelen in steile bergen en al helemaal niet als het zo druk is.)

Wat ik bedoel komt ongeveer neer op deze reis van Koning Aap:
http://koningaap.nl/latijns-amerika/peru/peru-bolivia-en-chili-groepsreis-30-dagen
alleen hebben zij natuurlijk al alles van tevoren vastgelegd… ik weet niet of het haalbaar is om het zelfstandig in diezelfde tijd te doen… ik denk dat je dan toch een of twee plekken zeker moet skippen, gewoon omdat het tijd kost om de bus te boeken, hotels te vinden, een tourtje te boeken (waarbij je vaak pas de volgende dag vertrekt).
Bijvoorbeeld de Nazca-lijnen en Potosi zou ik er dan uit gooien. Arequipa en de Colca Canyon vond ik heel erg de moeite waard. Maar zelf heb ik 4 maanden in Bolivia en Peru de tijd gehad…

Misschien kunnen jullie er nog 5 weken van maken…? :wink:

Linda,

Een rondreis van 4 weken Peru/Bolivia is goed te doen. Kijk naar onze voorbeeldreizen, je kan ze gemakkelijk aanpassen. Geef even aan wat je wilt veranderen en we maken er een mooie voordelige rondreis van.
We vertrekken reeds met 2 personen.

Heb je verder nog vragen, mail gerust.
www.olimpiatoursperu.nl

Hallo Linda,
Grappig, mijn vriend en ik gaan ook een maand naar Peru en Bolivia en willen dezelfde dingen zien :). Uiteindelijk was dit dan voor ons de meest logische reisroute, maar we zijn er nog niet zeker over:

Direct vliegen vanuit Amsterdam op Santa Cruz
Sucre (met binnenlandse vlucht)
Potosi (met bus/trein)
Salar de Uyuni (bus), daar een verkorte tour doen
La Paz (ws bus)
Rurrenabaque (binnenlandse vlucht),de 4 daagse excursie
La Paz
Copacabana
Puno
Cuzco & macchu pichu (een kortere trekking, ws een bouwsteen van peruonline)
Daarna of direct door naar Amsterdam vliegen, of nog kort verblijf in Lima.

We denken dat dit goed te doen is in een maand, maar weten het niet zeker. Als je begint in Santa cruz dan kun je wat langzamer wennen aan de hoogte, dat lijkt mij wel aangenaam. Vandaar dat we zo willen gaan reizen en niet andersom. Ik ben zelf ook op veel ideeën gekomen via peruonline.nl.

Waar ik wel van baal is dat ik Arequipa en de kust van peru op deze manier mis, maar je moet toch keuze maken als je maar een maand hebt…

Zonde om een verkorte Uyuni tour te doen, dit is het mooiste van de hele reis, maar met een verkorte versie mis je de mooiste stukken want die liggen te ver weg…

Dank voor de tip cecilia, vind het zo moeilijk om prioriteiten te stellen… Is het volgens jou ook goed te doen om de tour een dag van tevoren in Uyuni zelf te boeken? Las namelijk in de lonely planet dat dat wel een goed idee was en dan kunnen we ter plekke kijken welke tour we nemen.

Poeh, ik was daar in 1997 en heb het inderdaad een dag van tevoren geboekt, maar hoe het tegenwoordig gaat… ik denk dat er nu veel meer tourbedrijfjes zijn. Het landschap is natuurlijk wel nog steeds gewoon spectaculair.
Hier nog wat over die ‘verkorte Uyuni tour’…
Op internet kun je veel ervaringen vinden over tours vanuit Uyuni, gewoon effe googlen… dus ook over welke tour operators goed zijn en niet (da’s wel belangrijk).
Ik weet niet wanneer jullie gaan en of het dan druk is en of je dan een dag van tevoren nog kan boeken.

Wat Lake Titicaca betreft zou ik kiezen voor óf de Peruaanse helft óf de Boliviaanse helft. Dus of Puno (maar vooral de eilanden in het meer) of Copacabana. Puno is een grauw saai stadje, Copacabana zwaar toeristisch. Maar het gaat vooral om de eilanden. Ik zelf vind die in de Peruaanse helft het meest uniek (zelfgebouwde drijvende rieten eilanden waar mensen op wonen!! en bv. op Taquile lopen allemaal breiende mannen en vrouwen rond.)
De Boliviaanse eilanden zijn best ook mooi (anderen vinden die het mooist). Maar om al die eilanden te bezoeken (met waarschijnlijk ook een overnachting in Puno of Copacabana nodig), kost in verhouding veel tijd en dan zou ik persoonlijk iets anders kiezen, wat weer heel ánders is… dus een van de twee kanten van Titicaca overslaan.

@tamara: ik vond het echt super interessant om te lezen dat jullie direct op santa cruz vliegen want ik ben nog op zoek naar de meest gunstige manier om mezelf daar te krijgen. Nou ging ik zoeken en kan ik geen directe vlucht vinden. Kun je mij misschien vertellen waar je die gevonden hebt want dat zou voor ons de uitkomst zijn.

groetjes Willemijn.

trouwens wij hebben een beetje dezelfde bestemmingen in ons hoofd. Maar ik ben aan het proberen of we niet in rurrenabaque kunnen beginnen. Dit ligt namelijk weer laag en door een grote wisseling in hoogte kun je juist meer last krijgen van hoogte ziekte.
@cecillia ik vond ook dat we vaak terug moesten naar la paz, maar als je niet al te veel tijd wil besteden aan het reizen en dit de dingen zijn die je wilt zien dan lijken er niet zo heel veel alternatieve te zijn volgens mij.

@Willemijn: Helaas kun je niet direct vliegen op Santa Cruz, je moet altijd via Lima, maar als je dit direct vanuit Nederland boekt is het zeker goedkoper dan wanneer je een aparte vlucht vanuit Lima boekt. Het is wel 25 uur reizen vanaf Nederland… Kijk eens op kilroytravels, daar ga ik denk ik boeken. Als je daar ‘combi’ invult en dus heenvliegt op santa cruz en terug vanaf Lima, dan kun je met Iberia voor iets meer dan 1000 euro vliegen (in mei). Je kunt ook kijken bij Arke.nl; die bieden dezelfde vlucht aan in ieder geval, maar rekenen wel wat kosten extra.

thnx voor alle reacties. Ik zit nu te denken aan

Lima -> (dag 2 vlucht naar Cuzco)
Cuzco (alternatieve incatrai)(nachtbus naar arequipa)
Arequipa (ev canyon excursie)
Arica- San Pedro de atacama (chili, als doorreis naar de salar)
Salar de uyuni
La Paz (vanuit daar excursie Rurrenabaque)
Copa Cabana (titicacameer)

Dan weer terug naar La Paz voor de terugvlucht naar huis. Zal dit lukken met 33 dagen? (dag 34 is terugvlucht naar NL)

Ik heb lopen rekenen, en ik denk dat t wel gaat lukken. Maar ik heb geen idee hoe het zit met de bussen vanuit arequipa naar chili. Zijn die makkelijk te boeken? En hoelang duurt die reis?

Hoi nog een berichtje van mij. Heb op google maps een reisroute gemaakt. Is dit te doen qua tijd? Of heb ik toch teveel ingepland?

thnx iedereen!!