Ik heb niet een concrete andere route voor je, maar wat me vooral opvalt is dat je 3x in La Paz aankomt. Dat is een stad op 4000 meter hoogte, dus ijle lucht en koud. En niet een van de leukste / ‘makkelijkste’ steden. Het heeft interessante dingen hoor, maar ligt in een dal met heel steile straatjes, en dan in combinatie met de ijle lucht is best pittig. Ook is het gewoon een erg grote stad met veel verkeer. En minder mooi dan bijvoorbeeld Cusco of Arequipa, of Sucre (die wel ‘makkelijk’ te doorgronden zijn, die zijn gewoon mooi om doorheen te wandelen en dan kom je vanzelf een en al mooie dingen tegen… in La Paz is dat niet zo, moet je er echt naar op zoek… een beetje net als Haarlem (makkelijk) en Rotterdam (lastiger, moet je de dingen weten te vinden) zeg maar).
Misschien kun je overwegen om in Peru een jungletour te doen in plaats van in Bolivia, bijv. een retourvlucht vanuit Cusco naar bv. Manu (duurder, onaangetaster) of naar Puerto Maldonado (goedkoper, minder dieren te zien maar nog steeds heel mooi).
Wat wellicht ook handig is om te weten: de Uyuni-tour vanuit Uyuni zelf, is een streep heen en weer over die vlakte, dus je bent ook reistijd kwijt aan het terugreizen naar Uyuni.
Er bestaat ook een tour die begint in San Pedro de Atacama in Chili, en eindigt in Uyuni. Zo reis je geen stukken dubbel. Wel zou je dan bv. vanuit de kust van Peru moeten reizen naar Calama en San Pedro de Atacama in Chili. Die Atacama-woestijn is ook prachtig, met maan-achtige landschappen en geisers enzo. Maar dat wordt wel puzzelen en proppen met maar 4 weken.
Over de Inca Trail: heb je die al geboekt, en wanneer gaan jullie? Die is vaak al maaaaaanden van tevoren volgeboekt. Er zijn wel ook alternatieve trails naar Machu Picchu, bv. Salkantay trek, Lares trek.
Inderdaad hoor ik van mensen dat het wel slim is om al 2-3 dagen te wennen op hoogte, voordat je aan die wandeling begint. En dat zelfs ervaren bergwandelaars sommige stukken echt zwaar vonden. (Zelf heb ik het niet gedaan, ik hou niet zo van langdurig wandelen in steile bergen en al helemaal niet als het zo druk is.)
Wat ik bedoel komt ongeveer neer op deze reis van Koning Aap:
http://koningaap.nl/latijns-amerika/peru/peru-bolivia-en-chili-groepsreis-30-dagen
alleen hebben zij natuurlijk al alles van tevoren vastgelegd… ik weet niet of het haalbaar is om het zelfstandig in diezelfde tijd te doen… ik denk dat je dan toch een of twee plekken zeker moet skippen, gewoon omdat het tijd kost om de bus te boeken, hotels te vinden, een tourtje te boeken (waarbij je vaak pas de volgende dag vertrekt).
Bijvoorbeeld de Nazca-lijnen en Potosi zou ik er dan uit gooien. Arequipa en de Colca Canyon vond ik heel erg de moeite waard. Maar zelf heb ik 4 maanden in Bolivia en Peru de tijd gehad…
Misschien kunnen jullie er nog 5 weken van maken…?