Rondreis Peru en Bolivia 4 weken in oktober

Hi allen,

Ik ga in oktober 4 weken met mijn broer naar Peru en Bolivia. We starten in Lima en eindigen onze trip in Santa Cruz (Bolivia). We willen iets langer in Bolivia verblijven dan in Peru omdat we een aantal hikes willen gaan doen in La Paz.

Mijn grote twijfel zit in het begin van mijn trip. Ik start dus in Lima, nu is mijn overweging om direct door te gaan naar Cusco en het stuk Pisco - Ica en Nasca over te slaan. Vanuit Lima dus direct naar Cusco, vanuit daar MP en dan richting het zuiden naar Arequipa - Puno - Lake Titicaca en dan naar La Paz, Bolivia.

Of adviseren jullie om van Lima richting Arequipa te reizen en vanuit daar naar Cusco?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groeten,

Paul

Het mooie van via Arequipa naar Cusco reizen is dat je wat geleidelijker de Andes ingaat. En je begint je reis met korte busreizen. De route door de woestijn naar Arequipa is zeker de moeite waard (hoewel ik zelf over Nazca niet zo te spreken ben) en je kunt het in een paar dagen doen. Maar omdat je minder dan 2 weken voor Peru hebt is het wel vrij krap, zeker als je een Incatrail wilt lopen en wellicht nog een paar dagen in Cusco en Arequipa wilt blijven (wat op zich aan te raden is).

Als je meteen naar Cusco gaat zou ik wel vliegen vanaf Lima, want de busreis is zeker 20 uur. Je zult de eerste dagen wel een beetje aan de hoogte moeten wennen, maar het is te doen.

Je kunt ook Cusco overslaan (maar dat is vloeken in de kerk hier! :wink:

Het overslaan van Islas Ballestas, Huacachina en Nazca spreekt mij wel aan. Vergeleken met wat Peru en Bolivia allemaal hebben te bieden ben ik geneigd aan deze drie bestemmingen geen hoge prioriteit te geven. Smaken verschillen natuurlijk, maar het zijn voor mij aardige bestemmingen als je toch in de buurt komt. Voor het geval dat je overweegt met een directe bus van Lima naar Cusco te gaan, bedenk dan wel dat je niet alleen met het hoogteverschil tussen Lima en Cusco te maken zult hebben. De bus passeert onderweg grotere hoogten dan de hoogte van Cusco. Dus naast de reeds genoemde lange duur van de busreis loop je ook de kans om tijdens die busreis al last krijgt van het klimmen van de bus naar grotere hoogten. Een directe bus Lima - Arequipa is wat dat betreft zeker te prefereren.
http://www.hostellima.nl/

Ik zou eerder Lima - Arequipa - Puno - Cusco aanraden, omdat “Machu Picchu” het hoogtepunt is en vele toeristen wat teleurgesteld zijn van de andere bezienswaardigheden als ze hiermee beginnen. Van Cusco kan je ook een bus nemen rechtstreeks naar La Paz dus je verliest op die manier geen tijd.

Hier dezelfde vraag, maar dan andersom. Dus van Cusco naar Lima. Of die ellendige busrit van duizend uur, of via Arequipa (waar ik dan al eerder ben geweest). De hoogte maakt voor mij dan niet heel veel meer uit, omdat ik dan al door Peru, Chili en Bolivia heb gereisd en al genoeg aan de hoogte heb kunnen wennen. Echter is de onveiligheid van de busrit tussen Cusco en Lima meer mijn onzekerheid. Heb al veel gelezen over roofovervallen die daar 's nachts plaatsvinden. En natuurlijk, dat kan overal gebeuren, maar toch…

De busrit is inderdaad niet zo veilig tussen lima en cusco, hoewel ik die zelf ook al verschillende keren heb gedaan, raad ik altijd aan om het vliegtuig te nemen. Via starperu heb je vaak goede offertes als je er tijdig bij bent! Via Arequipa gaan lijkt me een grote omweg.

Wat zou een goede deal zijn? Want de deals voor binnenlandse vluchten die ik gezien heb vond ik nog steeds duur…
Via Arequipa lijkt ver idd, maar ik heb toch al wel verschillende mensen gesproken die wel via deze kant gingen en dat scheelde toch niet veel qua duur.
Ik moet er nog eens goed over nadenken! Want brr, zo’n nachtrit die ‘bekend staat’ om roofovervallen…

Vliegen in Zuid Amerika is ook niet zo goedkoop. Iets tussen de 70 a 90 euro ben je denk ik wel kwijt voor een enkeltje Cusco - Lima. In Peru zelf boeken is goedkoper dan vanuit Europa in ieder geval. Maarja, als het alternatief 22 uur in een bus zitten is (wat ook geld kost, zeker als je met een goede maatschappij gaat), of 10 + 16 = 26 uur via Arequipa, dan valt dat geld ook wel weer mee, als je bedenkt dat je er een dag mee spaart. Als het puur je doel is om van Cusco naar Lima te reizen is zou ik gaan vliegen.

Ik zou ook het vliegtuig nemen van Cusco naar Lima, je bent er op een uur en wint dan ook een dag.

Ah, die prijzen vallen dan nog enigszins mee. En het is inderdaad puur om van Cusco naar Lima te reizen, dus misschien dat dit dan toch de beste optie is.
Beide bedankt voor jullie adviezen!

Excuus voor de late reactie maar thanks voor de tips!! We komen zaterdag 's avonds in Lima aan en pakken zondag direct de bus naar Arequipa. Het is de eerste dagen dan wel pittig maar in Arequipa willen we een aantal dagen blijven (voor onder andere de colca canyon), daarna door naar Cusco waar we de Salkantay trek willen gaan doen. Vanaf daar zien we wel verder…

Iemand ervaring/tips met/voor de Salkantay trek?

Wie weet tot dan, ik zit vanaf dinsdag ook in Arequipa :wink:

De Salkantay trekking is één van de zwaardere trekkingen, maar ook één van de mooiste. Door veel van onze klanten wordt die wel al eens als de mooiste trekking ervaren, maar ook de zwaarste. Je kan hem op 4 of 5 dagen doen.
Wij van Imperial Peru organiseren deze excursie dus als je interesse hebt, aarzel niet om ons te mailen (uiteraard volledig vrijblijvend!).

Veel plezier alvast!

Valérie