In de gote vakantie vertrekken we met een groep van vier voor een maand met de rugzak door Peru en Bolivia. Het is onze eerste grote rondreis en ik wou eens horen of jullie aanvullingen/opmerkingen/bedenkingen hadden op onze planning, bijvoorbeed: plaatsen waar we beter langer of minder lang bijven of plaatsen die we vergeten (dacht zelf aan arequipa maar hebben we daar mss nog wel de tijd voor als je de planning bekijkt), naar eigen ervaringen, tips in het algemeen,…
We reizen van 18/7 t.e.m. 18/8
18/7: we komen aan 's avonds aan in Lima
19/7: vertrekken met bus naar cusco in de vroege avond
20/7: we komen aan in cusco rond 15u
21/7: cusco
22/7: cusco
23/7: trein naar aguas calientes
24/7: Machu pichu + trein terug naar cusco
25/7: vertrekken met bus naar copacabana rond 10u met halte in puno van 3u om de oeros-eilanden te bezichtigen
26/7: copacabana
27/7: copacabana + isla del sol
28/7: copacabana
29/7: vertrekken met ochtendbus naar La paz om daar over te stappen op verbinding naar Uyuni
30/7: uyuni
31/7-1/8-2/8-3/8: touren met jeep op zoutvlakte
4/8: 's morgens bus van uyuni naar potosi
5/8: zilvermijnen potosi bezoeken + 's avonds (vroege avond) doorreizen naar sucre
6/8: sucre (daar nationale feestdag vieren)
7/8: sucre + nachtbus naar cochabamba
8/8: cochabamba
9/8-10/8-11/8-12/8: 3 à 4 daagse trektocht door jungle of rand jungle (zouden er mss een week jungle van maken en dan is het tot 15/8, anders hebben we nog een aantal dagen over)
16/8: met bus van cochabamba naar la paz waar we 's avonds aankomen
17/8: met vliegtuig van la paz naar lima
18/8: vliegtuig Lima - Brussel
Dus laat jullie bevindingen, tips,… maar de vrije loop
Alvast bedankt!
Ik vind het van een hoog ‘die hard’ gehalte getuigen dat jullie na een lange vlucht direct de volgende nachtbus nemen naar een hoogte van 3.400 meter (Cusco). Houdt er gewoon rekening mee dat je zult moeten acclimatiseren. Of zijn jullie doorgewinterde bergbeklimmers? Cusco zou ik iets langer doen.
Copacabana een dag minder. Of is dat om bij te komen van de wandeldag Isla del Sol?
Voor een maand zou ik Sucre en Cochabamba overslaan (er is daar gewoonweg minder te zien en beleven) en de tour van Cusco naar Arequipa laten gaan met een bezoek aan Colca Canyon. Dat is echt super mooi! Van daaruit kun je goed naar Puno en Copacabana. La Paz - Uyuni en via Potosi terug naar La Paz. Even buiten La Paz is een buitengewoon interessante ruïne Tiahuanaco te bezoeken.
Maar het lijkt erop dat jullie via Cochabamba naar de jungle willen en daarom de reis zo laten verlopen. Via La Paz naar de jungle is altijd met een vliegtuig.
Het is ook maar net wat je wilt meemaken… Het gaat vast een enorm mooie reis worden. Veel plezier met de voorbereidingen!
Wat betreft aankomst in Lima en verder reizen naar Cusco, zoals jullie het gepland hebben kan het wel en wordt het ook vaak zo gedaan. Jullie hebben een nacht rust in Lima en vertrekken pas de volgende middag naar Cusco. In Lima valt weinig te acclimatiseren, dat ligt praktisch op zee niveau. De busreis zal zwaar worden. Die duurt zo’n 21 uur en je passeert bergpassen die beduidend hoger liggen dan Cusco. Het lichaam moet zich dus al aan grote hoogten aanpassen voordat je in Cusco aankomt. Maar om daarvoor langer in Lima te blijven? Dat kan, je begint dan wellicht wat meer uitgerust aan de busreis, maar of dat nou zo nodig is vraag ik me af. Je houdt je dan twee dagen rustig in Cusco om goed te acclimatiseren. Aangezien jullie geen meerdaagse trail naar Machu Pichu lopen moeten die twee dagen voldoende zijn. Je acclimatiseert gewoon verder in de trein, voorzover dat nog nodig is. Machu Picchu ligt overigens flink lager dan Cusco. http://www.hostellima.nl/
Ik bedoelde dan ook niet om een dag extra in Lima te verblijven maar om in Cusco wat extra te verblijven om goed te acclimatiseren. Ik zie zat mensen die daar moeite mee hebben en dan al het moois wat Cusco te bieden heeft, missen.
Heyy,
Deze zomer wil ik met 4 vriendinnen een soortgelijke reis gaan maken. We zijn er echter nog niet helemaal aan uit of we wel Peru en Bolivia gaan doen, aangezien we bang zijn dat het weer niet zo lekker is. Misschien dat we dan voor Colombia gaan. Iemand ervaring met het weer in Peru in juli?
Ik heb al wel het een en ander uitgezocht en aan informatie van anderen gekregen. Dit zijn misschien wat tips: Vliegen van Lima naar Cuzco is een stuk sneller, kun je voor rond de 165 euro. Zie skyscanner. De busreis is namelijk heel lang en constant slingerende weggetjes. Andere optie is onderlangs via Ica en Arequipa te gaan. Je kunt dan van Arequipa met de bus of evt. vliegen. Bij Ica heb je Huaccachina, mooie oases en een eilande Isla Ballatas, wat de Galapagos eilanden in het klein zijn, met pinguïns en zeeleeuwen. Bij Arequipa kun je dan de Colca Canyon doen.
Onze route zou dan worden: Lima – Ica/Paracas/Huaccachina - Arequipa - Cuzco - Puno/Copacabana - La Paz - Uyuni - terug naar La Paz - jungle. Wij willen dan misschien van La Paz naar huis vliegen. Qua prijs in verhouding met wat jullie willen doen, maar scheelt je dan een reisdag. Weet niet of jullie je ticket al geboekt hebben??
Graag hoor ik ook nog meer informatie van anderen. Hopelijk komen we er dan aan uit wat we nu willen
Ik vind dat jullie een mooie reis hebben samengesteld shantika. En Peru is qua weer echt heel erg goed te doen in de maanden mei t/m augustus. 's nachts wel wat kouder. Daarna in september begint het meer te regenen.
Thnx voor de tip van starperu. Wie weet kan ik daar individueel nog eens mee reizen.
Shantitak: Met Star Peru voor slechts US$50 van Cuzco naar Lima, dat is wel een zeer ongebruikelijk laag tarief. Dat lijkt me goedkoper dan met de bus. Moet een heel speciale aanbieding zijn. Ik kom niet lager dan US$98, en vaak niet lager dan ongeveer US$ 120. Ik zie wel dat er op de website van Star Peru goedkopere tarieven lijken te zijn, maar die zijn steeds “agotado” (uitverkocht), zonder een prijs te noemen. Wat bedoel je trouwens met "Lees net bij de topic Peru augustus dit… "?
Ah, dat van die “topic Peru augustus” begrijp ik inmiddels. Je verwijst naar een andere bijdrage. Maar op de Star Peru website waarnaar je ook verwijst kan ik geen vlucht Cuzco - Lima voor US$50 vinden. Dat klopt helaas niet, denk ik. In die andere bijdrage ging het erom dat de busreis Cuzco - Lima wel erg zwaar is. Dat is waar. Maar dat vliegen goedkoper zou zijn, nee dat wil er bij mij nog niet in. http://www.hostellima.nl/
Ik heb nu zelf ook even gekeken en voor de datum die ik invoerde (6 juli) krijg ik van Lima naar Cuzco voor $70,- Basic en Regular zijn uitverkocht, maar Premium niet. Toch nog zeker de moeite waard! Andersom van Cuzco naar Lima is inderdaad duurder… :S