In juli gaan we 28 dagen rondtrekken in Peru en Bolivia (waarvan 26 dagen ter plaatse). We landen in Lima en vliegen terug vanuit La Paz. We hebben reeds een vaag schema en zouden graag al wat tips/ bedenkingen van kenners krijgen vooraleer we hierop verder bouwen. We denken dan vooral aan tips qua volgorde van de reisroute, aantal tussenstops en duur van de stops en vervoersopties. Belangrijk detail: we willen geen afgejaagd gevoel tijdens de reis.
We houden vooral van natuur, ook wel een beetje cultuur, maar we willen geen overdosis aan musea
en dergelijke (wel ruïnes en het dagelijkse leven van de lokale bevolking)
Ons schema ziet er voorlopig als volgt uit:
Ica/ Islas Ballestas (is dit de moeite?)
Arequipa (Colca Cañon)
Cuzco (Salkantay-trek naar Machu Picchu)
Titicaca (welk eiland best?)
La Paz (naar Uyuni met nachtbus?)
Uyuni (hoeveel dagen best hier?)
Rurrenabaque of Puerto Maldonado (jungle, afhankelijk van wat best in de reisroute past,
hoeveel dagen best?)
Waar we vooral over twijfelen, is om vanuit Lima rechtstreeks naar Arequipa door te reizen en dus Ica/ Islas ballestas over te slaan… Of is dit af te raden?
Van Arequipa naar Cuzco zouden we overdag met de bus gaan (dit werd aangeraden in reisgids?)
Van Lima direct naar Arequipa met de bus is geen enkel probleem. Of je Paracas (Islas Ballestas), Ica en/of Nazca wilt bezoeken is een kwestie van voorkeur. Het ligt nu eenmaal op de route en velen vinden het leuk om het mee te pikken. Ik zie het niet als grote hoogtepunten, hoewel ik me kan voorstellen dat een echte natuurliefhebber Islas Ballestas niet wil missen.
Om een bus overdag van Arequipa naar Cusco te nemen lijkt me redelijk. Dan zie je nog eens wat. http://www.hostellima.nl/
Ondertussen hebben we enkele knopen doorgehakt en ziet onze reisroute er als volgt uit.
Is dit een haalbare en logische reisroute om te volgen?
ZATERDAG 18/7
vertrek naar Lima
ZONDAG 19/7
aankomst Lima rond 6u ’s morgens
optie 1: dagje Lima en zelfde dag binnenvlucht naar Arequipa ( lan peru, star peru of tans)
MAANDAG 20/7
Dag 1 Arequipa: verkenning + boeken Colca Cañon
DINSDAG 21/7
Vertrekken op 3-daagse Colca Cañon + activiteit in Cañon (tradicioncolca.com en zie p239)
WOENSDAG 22/7
2e dag van excursie
DONDERDAG 23/7
3e dag excursie , laatste nacht Arequipa
VRIJDAG 24/7
Busrit naar Cuzco (p236) , ’s avonds (na10u) aankomst Cuzco
ZATERDAG 25/7
verkenning Cuzco + (boeken) salkantay trek
ZONDAG 26/7
Dag 1 trek
MAANDAG 27/7
Dag 2 trek
DINSDAG 28/7
Dag 3 trek
WOENSDAG 29/7
Dag 4 trek
DONDERDAG 3O/7
Dagje Cuzco + bus naar Titicaca regelen
VRIJDAG 31/7
Busrit (p.152) naar Puno (titicaca), slapen in Puno, naar reisbureau voor
2-daagse (zie p. 227)
ZATERDAG 1/8
1e dag titicaca
ZONDAG 2/8
2e dag titicacameer + slapen in Puno
MAANDAG 3/8
Busrit naar La Paz met Trans International Litoral (p.478), 4,5 uur onderweg +
Optie 1: doorreizen naar Uyuni (om 21u vertrekken)
DINSDAG 4/8
Optie 1: ’s morgens aankomst Uyuni + boeken trip
Optie 2: La Paz ,boeken van trip + ’s avonds bus naar Uyuni
WOENSDAG 5/8
Optie 1 en 2: vertrek op excursie
DONDERDAG 6/8
Dag 2 excursie
VRIJDAG 7/8
Dag 3 excursie + nachtbus naar La Paz (p506)
ZATERDAG 8/8
7u30 aankomst La Paz + vlucht naar Rurrenabaque p. 598
ZONDAG 9/8
Dag 1 Rurrenabaque
MAANDAG 10/8
Dag 2 Rurrenabaque
DINSDAG 11/8
Dag 3 Rurrenabaque
WOENSDAG 13/8 terugvlucht naar La Paz
DONDERDAG 14/8: terugvlucht Brussel
Dit ziet er mij prima uit. Er valt natuurlijk veel meer te zien maar dit zijn wel de hoogtepunten en meer tijd hebben jullie daarvan dat het mij prima lijkt!
Naar mijn mening kan je even goed nachtbussen nemen, ik heb er zelf nooit problemen mee gehad!