Mijn vriendin en ik vertrekken volgende week voor een reis van 4 weken naar Bolivia en Peru. We hebben niets op voorhand geboekt en zijn dit ook niet van plan.
We starten in Bolivia in Santa Cruz en willen vervolgens via Sucre, Potosi, Tupiza, Uyuni naar La Paz. Vanuit La Paz gaan we via Lake Titicaca de grens over naar Peru. In Peru staat Arequipa, Cusco en Huaraz op de planning, om vervolgens via Lima terug te vliegen naar Nederland.
Nu heb ik een vraag over onze route in Peru. Wat is wijsheid voor de te volgen route?
Lake Titicaca -> Arequipa -> Cusco ->(vliegen via Lima naar?) Huaraz -> Lima
Lake Titicaca -> Cusco -> Arequipo -> (vliegen via Lima naar?) Huaraz -> Lima
Om wat tijd te winnen zouden we eventueel een reis onderdeel willen vliegen i.p.v. de bus. Maar vliegen van Cusco naar Lima is vrij prijzig (ongeveer €135 p.p.), evenals van Arequipa naar Lima (o.a. via LAN, Starperu, TACA en/of Peruvian)
Dus gezien de afstanden die we willen overbruggen en de kosten die bij de reis onderdelen horen, wat is jullie advies/ervaring voor de route die we het beste kunnen volgen?
Ik zou je eerste optie kiezen (Titicaca - Arequipa - Cusco - Lima (Huaraz)). Er is geen rechtstreekse verbinding van Cusco naar Huaraz, je moet hiervoor zoiezo eerst de bus of het vliegtuig nemen naar Lima. Hou de vliegtickets in het oog want soms zijn er (vooral bij Star Peru) vaak offertes en kan je voor 80 euro wel vliegen van Cusco naar Lima. Dit is nog altijd wel meer dan als je de bus neemt, maar het is zoveel sneller en toch wel veiliger. Hoewel veel toeristen (en lokale mensen) veel de bus nemen van Cusco naar Lima (en omgekeerd) is het veel veiliger dit met het vliegtuig te doen! Het is ook een vreselijke weg met veel bochten, wat van het grootste deel van de rit een heel onaangename ervaring maakt! Als je het toch met de bus wil doen raad ik je aan dit met Cruz del Sur te doen of Tepsa, dit zijn wat duurdere maar goede busmaatschappijen. Veel plezier!
Bedankt voor je nuttige reactie. We zijn niet eens zozeer bang voor onze veiligheid, het gaat ons met name om de tijd die we ‘winnen’ met binnenlandse vluchten. Indien we een vliegticket gaan boeken, is het dan beter om dit een aantal dagen van tevoren online te doen? Of is het handiger/goedkoper om dit bij Tour organisators te doen?
Je kunt lokale vluchten in Peru gewoon online boeken, met credit card. Of, bijvoorbeeld in Lima, op kantoor(tje) van de luchtvaartmaatschappij, met credit card of cash. Of bij een reisbureau (dat hoeft geen “Tour organisor” te zijn). Hoe eerder je kan boeken, hoe beter het is, omdat de goedkopere tarieven het eerst uitgeput zijn. LAN en Avianca zijn de duurdere maatschappijen, Star Peru en Peruvian Airlines zijn goedkoper. http://www.hostellima.nl/
Je vraag werd al beantwoord zie ik! Via Star Peru kan je heel gemakkelijk online boeken met een credit card. Hoe vroeger je boekt, hoe meer kans je hebt op goedkope tickets! Maar je hoeft dus zeker niet te wachten tot je ter plaatse bent.