Dag allen,
In juli en augustus wil ik naar Bolivia gaan en combineren met Peru
Dit is globaal de reisroute:
AMS > Santa Cruz
Aankomt Santa Cruz 4.00 uur
Santa Cruz
Santa Cruz > Sucre
Sucre
Sucre > Uyuni
Potosi / Uyuni
Uyuni
Salar de Uyuni
Salar de Uyuni
Salar de Uyuni
Uyuni > La Paz
Aankomt La Paz
La Paz > Copacabana
Lake Titicaca
Bolivia > Peru
Puno > Cusco
Aankomst Cusco
Cusco
Cusco
Cusco > Machu Picchu
Machu Picchu
Machu Picchu
Machu Picchu
Cusco > Paracas
Paracas
Paracas
Paracas > Lima
Lima > Madrid
Madrid > AMS
Ik twijfel om Santa Cruz over te slaan en gelijk op Sucre te vliegen… Om op die manier iets meer tijd te hebben voor alle
andere dingen.
Hoe werkt het met hostels/hotels? Is het zonde om Lima zo kort aan te doen? Waar ik nog niet helemaal over uit ben zijn
de dagen rondom het Titicacameer… Wat is daar te doen, hoe kom je er en hoe en waar is het beste om de grens over te gaan naar Peru.
Verder zijn alle tips welkom en vooral ook namen van bv bus organisaties, hostels en tours
Alvast veel dank
Ik denk dat op Sucre vliegen wel wat duurder zal zijn, en in ieder geval een extra tussenstop betekent. Als het niet zoveel uitmaakt kun je prima in Sucre beginnen, prima stad om een paar dagen te verblijven en acclimatiseren. Ik zou een dagje meer voor La Paz reserveren. De deathroad is erg gaaf om te doen, Chacaltaya ski piste en Valle de la Luna is interessant om te bezoeken (rondom La Paz) en je zou ook zelfs nog een paar dagen Amazone kunnen bezoeken vanuit La Paz (Rurrenabaque).
Je kunt vanuit Copacabana en vanuit Puno het Titicacameer op, naar resp. Isla del Sol en Amantani/Taquile. Ik vond deze laatste eilanden wel een bijzondere belevenis om te overnachten, sowieso omdat je echt ver van de bewoonde wereld zit. Ik zou 1 van de 2 kiezen. Het is sowieso wel allemaal erg toeristisch, maar ook mooi.
De grensovergang van Copacabana naar Puno ligt 8 km na Copacabana. Het is denk ik de meest toeristische grensovergang in Zuid Amerika. Het barst er altijd van de backpackers.
3 dagen Paracas is niet echt aan te raden, dat redt je in een middagje wel. Het is trouwens een hele reis vanuit Cuzco, via Nazca ga je dan. Je zou kunnen overwegen om Ica (Huacachina) of Arequipa mee te pikken.
Hostels kun je terplekke zoeken en boeken. Dat gaat meestal wel een beetje vanzelf. Je kunt uiteraard ook makkelijk van te voren informatie zoeken op internet of in reisgidsen. Tourtjes kun je ook allemaal ter plaatse boeken, behalve de originele Incatrail die je ruim van te voren moeten reserveren.