Reizen door Bolivia

Beste reizigers,
In november vertrek ik naar Zuid Amerika voor 2,5 maand. Ik start in Peru waarna ik vanuit Puno door wil naar Bolivia. Omdat ik ook Chili en Argentinië mee wil pakken in deze 2,5 maand, en ik mij ervan bewust ben dat dit vrij ambitieus is, heb ik niet heel veel tijd om in Bolivia door te brengen. Wel wil ik een paar hoogtepunten meepakken bij de doorsteek door dit land :-)! Plaatsen waar ik zoal aan zit te denken zijn La Paz, Copacabana, Sucre en Uyuni en vanuit daar door te reizen naar Chili.
Doe ik mijzelf tekort door mij alleen op deze plaatsen te focussen? Hoe lang denken jullie dat ik hier ong voor nodig zal hebben? En is het haalbaar om de afstanden per bus af te leggen of kan ik beter reizen per binnenlandse vluchten? Ik hoop dat jullie nog wat tips voor mij hebben! Alvast bedankt!
Groetjes Marlies

Van La Paz naar Sucre zou je kunnen vliegen. Met de (nacht)bus zal het een uur of 11 a 12 zijn, in Bolivia heb je alleen niet (of weinig) luxere bussen, zoals in Peru, waarin je je stoel naar achter kunt klappen en redelijk kunt slapen.

Copacabana passeer je onderweg van Puno naar La Paz. Prima om een dagje te blijven, maar als je in Puno al het Titicacameer op bent geweest zou ik het boottripje naar Isla del Sol overslaan…

Vanuit La Paz kun je trouwens ook prima naar de jungle, bij Rurrenabaque (is wat goedkoper dan Puerto Maldonado, waar je het in je Peru-vraag over had). Ook de death road en de Chacaltaya ski-piste zijn leuke dagtripjes vanuit La Paz.

Als je je bij Copacabana, La Paz, Sucre, (Potosi), Uyuni houdt, dan kom je in 2 weken een heel eind. Uitgaande van +/_ 3 weken Peru hou je dan nog 5 weken over Argentinië/Chili.

Hoi Sander, Dankjewel voor je reactie en tips! Ook op m’n Peru gedeelte :-))!

Copacabana is absoluut geen hoogtepunt, was in 1997 al vreselijk toeristisch (bijna alleen maar pizzarestaurants). Isla del Sol is wel aardig maar ik vond de eilanden in de Peruaanse helft van het meer veel interessanter, vooral die drijvende rieten eilanden van de Uros-mensen zijn uniek! (Ook wel heel toeristisch maar toch het zien waard.)

Spaar genoeg geld voor Chili en Argentinië! Dat wordt nog flink slikken na die goedkopere landen, opeens veel duurder reizen en slapen.

Veel plezier!

Ik had juist het omgekeerde gevoel: Copacabana vond ik juist wel gezellig (oké, veel toeristen, uiteraard), maar Isla del Sol vond ik nog veel toeristischer en gewoon echt ongezellig. Dat was: met 454656465476457 toeristen met bijna identieke bootjes tot daar gebracht worden, in een rijtje met z’n allen de bezienswaardigheden even doen, en dan met z’n allen weer op de boot. Aargh!
Als je meerdere dagen op Isla del Sol kunt blijven is het denk ik wel interessant, maar als je enkel tijd hebt voor zo’n dagtripje, kan je het even goed gewoon niet doen.

Doorreizen naar Chili kan je trouwensmisschien via Sajama NP (of Lauca aan de Chileense kant), vond ik echt héél mooi. Normaal gezien kan je bij een busrit Uyuni-La Paz gewoon uitstappen in Patacamaya, en van daaruit de bus naar Arica tegenhouden, en dan ergens aan de nationale parken afstappen. Je moet wel eens kijken of dat wel haalbaar is, het is nu wel een gebied waar nog niet echt veel massatoerisme is. Leuker om er te zijn, maar moeilijker om er te geraken!

Copacabana is een laid back toeristendorp aan het Titicacameer op ruim 3800 meter hoogte, in een mooie omgeving. Het is een prima plek om tussen de steden door even te ontspannen. Veel goedkope hostels en ook een paar hele relaxte met uitzicht op het meer. Best aardige restaurantjes waarvan ook een aantal zeer sfeervol ingericht (daar ontbreekt het nog wel eens aan in Zuid Amerika). Omdat bijna iedereen bij Copacabana de grens overgaat, barst het van de backpackers, maar het heeft wel wat.

Aanhakend op het punt van EvaC: van La Paz naar Arica gaan ook rechtstreekse bussen (duurt 8 uur), die door Sajama NP gaat (met hele mooie vulkanen). Van Arica kun je dan naar San Pedro de Atacama en van daaruit naar Uyuni om vervolgens via Tupiza naar Argentinië te reizen.

Ik heb een trekking gemaakt op Isle del Sol van het noorden naar het zuiden van het eiland. In de havens zijn toeristen (met name in het zuiden), maar in het middendeel van het eiland ben je alleen! Ik heb daar overnacht halverwege het eiland, en dat was echt geweldig.

Copacabana is ook aardig voor een nachtje.