Lima-vliegen naar Arequipa en later de kust?

Wij gaan binnenkort (april) 3 weken naar Peru. Omdat we een paar dagen strand/ relaxen aan het zwembad aan het eind van de vakantie wel relaxed vinden hebben wij het plan om na onze vlucht vanuit Nederland twee dagen na aankomst vanuit Lima door te vliegen naar Arequipa en van daar uit door te trekken naar Cusco (Colca Canyon, Titicacameer en Machu Pichu). Na ongeveer twee weken vliegen we dan terug naar Lima en gaan van daaruit naar Ica en Pisco (ballestas eilanden en oase). Nazca slaan we over.

Wij zouden graag van jullie horen of dit een goed idee is? Peru online heeft een leuke bouwsteen voor het einde van de vakantie: “Lima - Huacachina - Islas Ballestas - Lima”. En daarna vliegen we naar huis.

Kunnen we een dergelijke bouwsteen ook in Lima boeken bij een plaatselijke maatschappij? En hoe regelen we een vlucht vanuit Lima naar Arequipa (en met welke maatschappij)?

Of is een andere route toch beter?

Graag jullie advies!

Hoi Manon,

Vorig jaar in mei was ik ook een aantal weken in Peru. Ik vloog vanuit Lima direct naar Cuzco vandaaruit naar Machu Picchu en Manu national park. Toen terug naar Cuzco met de bus naar Puno (bij lake Titicaca) en vanuit Puno met de bus naar Arequipa. Vanuit Areqiupa verliet ik met de bus het land naar Chile.

Machu Picchu mag je niet missen, ik zou nu enkel niet meer zo lang in Cuzco verblijven, de stad is mooi maar erg touristisch en druk. Ik zou een 2e maal eerder kiezen voor een kort bezoek aan de historische stad en voor tours in de buurt eerder in de Sacred Valley verblijven ik denk dan aan Ollantaytambo of Aguas Caliente (ook touristisch maar ik vond het daar prettiger verblijven met name in Ollantaytambo)

Heb je de financiële mogelijkheid voor een trip naar Manu dan zou ik je dat aanraden in het park zelf heb ik daar een jaguar gezien een onvergetelijke ervaring!!! Verder heb ik een alternatieve Inca trail gelopen “the Lares Valley trek”, dit alles geregeld vanuit Cusco. Die wandeling was ook erg de moeite waard maar je moet niet aan luxe gehecht zijn.

Een 2e maal Cuzco- Puno zou ik met de trein doen en zeker overdag, dit is zo’n mooi stukje Peru zo over de hoogvlaktes. De busroute neemt vrijwel dezelfde route als de treinroute en is een goedkoper alternatief (niet confortabel maar ook niet slecht) De trein is van Peru Rail en heeft vast wel een www

In Puno verbleef ik in een hostel met een erg vriendelijke man en vrouw (De man hette Alfredo en met hem heb ik erg gelachen)

De vliegreis van Lima naar Cusco deed ik met Tacca airlines, ik vond het erg goed en heb niets te klagen maar ik weet niet of dit de meest betrouwbare airline was (dit had ik vanuit Ecuador geboekt) Ik heb geen problemen gekent in ieder geval.

Van de kust weet ik niets te melden. Ik moet zeggen dat ik het nog altijd jammer vind dat ik de Nazca lines heb over geslagen eveneens als het snowborden op de zandduinen. Wat ik in mijn LP lees over Huacachina klink aantrekkelijk en ik zou ervoor gaan. Ik heb geen spijt dat ik Lima niet ben in geweest, de verhalen die ik hoorde waren weinig positief of staalde op zijn minst geen enthausiasme uit. Verder is er veel criminaliteit in Lima.

Nog een laatste ding qua veiligheid, informeer in iedere stad of plaats hoe je officiele taxi’s herkent! Ik heb de meest vreselijke verhalen gehoord over taxi’s in Zuidamerika met name in arme landen als Ecuador, Peru en Bolivia. De mensen van het hostel of hotel zijn altijd bereid hierop te antwoorden en informeer vooraf voordat je een stad inkomt met de bus (wel zo veilig)
Dus bv in het hostel in Puno vroeg ik al advies over welke taxi’s oke waren in Arequipa. Echt, mensen worden beroofd, afgezet of ontvoerd in illegale taxi’s!!! (Zo zijn ook 2 vrienden van mensen die ik in Peru ontmoet heb ontvoerd en 48 uur vastgehouden)

Let wel officiele taxi’s geven geen problemen. Ten minste ik heb veel in taxi’s gezeten, als blanke vrouw alleen reizend door Zuid Amerika, en ik heb nooit problemen gehad in officiele taxi’s. (of in taxis’s van vrienden van de eigenaar van het hotel) Dit is dus echt oke.

Heb je vragen stel ze, ik beantwoord ze met alle plezier.
Geniet van je reis Peru is een mooi land en de mensen zijn vriendelijke en behulpzaam hoe arm ze ook zijn.

x Ieni x