Beste reizigers,
Wat is het ontzettend leuk om ieders ervaringen te lezen!
Op 9 november as vertrek ik naar Zuid-Amerika, voor 2,5 maand. De bedoeling is om tijdens deze periode Peru, Chili en Argentinië te bezoeken en als het haalbaar is ook een stukje van Bolivia mee te pakken :-)! Ik kom op 9 nov aan in Lima, waar ik een dag zal blijven. Op 11nov wil ik een binnenlandse vlucht plannen naar Cuzco waar ik 2 dagen wil blijven waarna ik aan de Inca Trail (4 dagen) wil starten. Omdat mijn plannen vrij ambitieus zijn voor de periode die ik beschikbaar heb, denk ik dat ik me na de inca Trail verder richt op zuid Peru. Plaatsen welke ik hierbij wil bezoeken zijn: Arequipa, Puerto Maldonado, het titicaca meer met de floating Islands en waarschijnlijk vanuit daar door richting Bolivia. Mijn vraag aan de ervaren Peru reizigers…wat is een must om te bezoeken? Hoe meer cultuur hoe beter wat mij betreft! Kunnen jullie ook aangeven wat de beste manier is om te reizen door Peru (bus, binnenlandse vluchten?) kortom…alle tips zijn meer dan welkom!
Alvast heel veel dank en ik kijk uit naar jullie berichten!
Groetjes, Marlies
Betreffende je binnenlandse vlucht Lima - Cusco, LAN en TACA zijn voor buitenlandse reizigers de dure maatschappijen omdat zij voor buitenlanders die niet in Peru wonen hun goedkope tarieven niet ter beschikking stellen. Star Peru en Peruvian Airlines zijn goedkoper omdat die voor iedereen dezelfde tarieven hanteren. Ik begrijp ook dat het kan gebeuren dat je met Star Peru of Peruvian Airlines goedkoper uit kan zijn als iemand in Peru de reservering voor je maakt dan wanneer je dat zelf vanuit Nederland doet. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee of dat echt zo is.
Als je inderdaad op 13 november de enige echte authentieke Inka Trail wilt gaan lopen, dan moet je heel snel reserveren. Op dit ogenblik zijn er voor die datum nog maar 62 van de 500 plaatsen beschikbaar. Zie http://www.machupicchu.gob.pe/ Klik op “consultas”. Makkelijker wordt het als je van de Inka Trail afziet en bijvoorbeeld de Salkantay Trail neemt. Die kan je pas na aankomst in Cusco reserveren voor hooguit een paar dagen later. Dat geldt ook voor Machu Picchu zelf. Op dit ogenblik zijn er voor Machu Picchu zelf op 17 november nog 2487 van de 2500 plaatsen beschikbaar. Zie weer www.machupicchu.gob.pe.
Verder kan je zowel met vliegtuig als met de bus goed reizen. Richt je voor vliegen vooral op Star Peru en Peruvian Airlines, en op TACA (maar de laatste niet voor Lima - Cusco/PuertoMaldonado). Wat bussen betreft, richt je op de betere en daardoor duurdere maatschappijen, zoals Cruz del Sur, Tepsa, Oltursa, Movil Tours, … Om veiligheidsredenen.
Verder zien je plannen er goed uit. Je zou kunnen overwegen om eerst Arequipa te doen en dan naar het Titicaca meer, Cusco en Puerto Maldonado te gaan.
http://www.hostellima.nl/
Niet missen: de 3- of 4-daagse tour door de Salar de Uyuni en omgeving in Bolivia, die start in Uyuni en eindigt in San Pedro de Atacama in Chili: handig dus dat je meteen de grens over bent. Een van de mooiste en bizarste landschappen die ik ooit op aarde gezien heb.
Dankjewel voor jullie reactie op mijn bericht! Zijn goede tips/adviezen! Heb ik zeker wat aan! Groetjes, Marlies
Als je in Cuzco begint en van daaruit naar Arequipa en vervolgens Puno gaat, dan sla je het gedeelte tussen Lima en Arequipa langs de Panamericana over. Dit zijn o.a. Pisco met Paracas/Islas Ballestas, Huacachina (relaxte oase in de woestijn bij Ica, waar je kunt sandboarden), en Nazca met de Nazcalijnen en -cultuur.
Als je eerst richting Arequipa reist, kun je deze plaatsen meepikken. Dit kost niet zo veel tijd (het zijn naar mijn idee ook geen plaatsen om meerdere dagen te verblijven), maar is wel leuk en je bouwt je reis wat geleidelijker op.
Arequipa, gelegen op 2350 meter hoogte, is leuke stad om een paar dagen te vertoeven en te wennen aan hoogte. De zon schijnt altijd en het is er een graad of 22 graden. Als je naar de Colca Canyon gaat, wat de meeste reizigers doen, zou ik 3 dagen gaan, met trekking en overnachting beneden in de canyon. Er zijn ook 1-daagse tours maar dan zit je eigenlijk de hele dag in de bus.
Vanuit Arequipa ga je met een nachtbus naar Cuzco, van waaruit je Machu Picchu en de jungle kunt gaan bezoeken en daarna vervolg je je reis naar Puno en Bolivia. Deze route is heel goed te doen met de bus en relatief snel. Het spaart je een vlucht (Lima - Cuzco) uit en je bouwt je reis de Andes in wat geleidelijker op (prettig i.v.m. hoogteziekte). Is goed te doen in een week of 3.
Succes ermee!