Maand in Peru

Dag iedereen,

Samen met een kameraad trek ik vanaf januari een halfjaar rond in zuid-amerika, van Buenos Aires gaan we naar Bogota. Van midden april tot midden mei zouden we een maand in Peru zijn. Op basis van de ‘threads’ op dit forum (waarvoor dank!) stelde ik volgend richtschema op:

1-2 Lake Titicaca (BOL – Copacabana: Isla de la Luna/ Isla del Sol)
3-4 Lake Titicaca (PER – Puno: Taquile/Amantani/rieteilanden)
5 Puno – Cusco (Trein 6 a 10u: duur 260 dollar?/Bus 6u)
6-7-8-9 Trekking richting Macchu Picchu
10-11-12-13 Cusco (+Sacsayhuaman/Pisac)
Cusco – Arequipa (10u)
14- 15 Arequipa
16-17 Arequipa (Trekking Colca Canyon)
18 Arequipa – Nasca (9u)
19 Nasca (+ lines)
20 – 21 – 22 Ica/Huacachina (sandborden/buggy)
23 Paracas (Islas Ballestas)
24 Pisco (brouwerij)
Pisco – Lima (3/4u)
25 – 26 – 27 Lima
Lima – Huaraz (8u)
28 – 29 – 30 – 31 Huaraz (Trekking Santa Cruz)
32 Huaraz - Trujillo (Van daaruit zouden we naar Colombia vliegen)

Wat denken jullie hiervan? Wat we dan onder meer zouden laten liggen: Manu/Puerto Maldonado, maar zijn missch eerder al in regenwoud geweest in Bolivië; Ayacucho en omstreken en het noorden boven Trujillo. Denken jullie dat ik iets cruciaal mis? Of zouden jullie het anders doen? Op sommige plaatsen heb ik speciaal een dag extra ingebouwd, om het reistempo wat te drukken. Is het te ruim denken jullie?

Meningen, commentaar: alles welkom!

Dank jullie allemaal

Groetjes,

CarlitosBelgium

Hoi Carlitos

• In principe heb ik weinig aan te merken op de route en tijden hoewel 1 of maximaal 2 dagen in de Huacachina wel voldoende is. Met de buggies en sandboarden is 1 uurtje en dan zijn jullie weer terug en de Oase is zeker mooi maar nu ook weer niet zo mooi om hier 3 dagen te blijven.

• De bus vanuit Arequipa vertrekt om 22:00 en komt aan om 07:00 de volgende dag. Hier zou ik aanraden om van te voren de rondvlucht Nascalijnen te boeken vanwege de beperkte beschikbaarheid. Meestal zijn jullie dan om een uur of 11 al klaar. Om daarna nog in Nasca te blijven lijkt mij overbodig (stadje zelf is NIET interessant) of je zou al een extra tour naar Cahuachi of Chauchilla moeten boeken maar in de regel zou ik aanraden de bus van 12:30 te nemen, dezelfde dag dus nog, naar Ica (Huacachina).

• Paracas en Pisco 2 dagen lijkt mij persoonlijk ook te veel tenzij je in een mooi Hotel verblijft. Er liggen een aantal mooie hotels in Paracas (La Hacienda, Hilton) maar in april / mei is het al niet zo heel warm meer en zou het zonde zijn om ze veel geld uit te geven voor een duur hotel. Paracas en Islas Ballestas is te doen in 1 dag en de “brouwerij” - ik neem aan dat je bedoelt de wijnplantages bezoeken, zouden jullie ook op de route Ica - Paracas kunnen doen op dezelfde dag)

• Het noorden, Trujillo en Chiclayo is in mijn persoonlijke opinie niet echt interessant.

Veel succes met de voorbereiding van jullie reis,

CuscoPeru.NL

Ziet er prima uit. Je kunt altijd nog ter plaatse dingen veranderen, kijken hoe het loopt. Het is geen hoogseizoen dus genoeg plek in bussen en hotels. Let alleen even op wanneer het Semana Santa (de week voor Pasen) is: heel gaaf om mee te maken maar het kan dan wel drukker zijn in de grote steden. In Wereldwijzer kun je hier wel meer info over vinden als je zoekt met termen ‘Semana Santa Peru’. Misschien is het in 2012 wel in begin april (weet ik effe niet uit mijn hoofd) en zit je dan nog in Bolivia, waar ze het vast ook wel vieren.

Verder moet je de Inca Trail van tevoren boeken, of een alternatieve trekking lopen.

Ik kan me niet voorstellen dat de trein tussen Puno en Cusco 260 dollar kost. Wel is het wat duurder dan de bus, en moet je ver van tevoren reserveren (minstens enkele dagen zo niet langer). En hij gaat maar 3x per week en er wordt veel geroofd in de trein dus let goed op je spullen… soms gooien ze complete backpacks vlug uit het raam waar hun handlanger staat te wachten, dus klik hem in ieder geval goed vast aan een rek, of met een slotje.

Bussen gaan meerdere keren per dag, zijn goedkoper en sneller. (Volgens mij doet de trein er toch 8-10 uren over?? de bus 5-6 uren.) Je kunt kiezen uit een normale bus, of een toeristenbus die stopt bij bezienswaardigheden.
In de bus ligt je backpack veilig in de laadruimte met een nummertje. Als het goed is krijgt alleen de rechtmatige eigenaar hem terug na tonen van het nummertje. Let wel goed op je handbagage, ga niet slapen terwijl dat in het vak boven je hoofd ligt of op de grond, maar houd het dan op schoot met je armen er omheen, of gebruik het als kussen.