Ik ben bezig met het plannen van een reis door Bolivia > 't Noorden van Chili > Peru en denk rond 1 Maart aan te komen in Peru…
Ik had het volgende in mijn hoofd maar vraag mij af hoeveel dagen ik voor elke plek zou uittrekken;
Arequipa / Colca canyon
Puno, Titica meer: tour naar de Uros & Taquile eilanden
Nazca lijnen: bekijken op de uitkijktoren of met een vliegtour
Huacachina: sandboarden & buggy rijden
Pisco: vanuit hier een boot trip maken naar Islas Ballestas
Lima ( 2 dagen )
Trujillo > Huanchaco: hier wil ik 2 weken verblijven om te surfen en vrijwilligerswerk te gaan doen bij hondenasiel Esperanza Cania
Cusco ( 2 á 3 dagen )
Sacred valley of the Inca’s ( 1 dag )
Machu Picchu: Inca Jungle Trail ( 4 dagen )
En dan vlieg ik vanuit Lima weer terug…
Hoeveel dagen zouden jullie adviseren om voor elke plaats uit te trekken?
Vanuit Trujillo kan ik vast niet direct naar Cusco, dit moet via Lima?
Hebben jullie nog aanvullingen, plaatsen die ik niet mag missen?
Qua route is het niet heel logisch, ik heb er bewust voor gekozen om Cusco, the sacred valley en Machu Picchu voor het einde ( begin April ) te bewaren ivm de grootste kans op goed weer. Zouden jullie dit ook aanraden?
Hi vince. Had ook op je andere topic gereageerd. Ik heb wat minder tijd maar geloof dat Cusco en de sacred valley wel meer tijd mogen kosten. Er is zoveel te zien en te doen. Ikzelf sla Uros over want de Bolivia kant van lake titicaca spreekt mij meer aan. Wel een super reis zo hoor. Mooi!
Ik reageerde reeds op je andere topic. Je programma lijkt me prima. Ik ben alleen zelf niet zo een grote fan van Lima voor toerisme, het is een drukke en grote hoofdstad.
In Arequipa is het zeker de moeite om de Convento van Santa Catalina te bezoeken! Dit kan je gemakkelijk bezoeken via een city tour of op eigen houtje.
Samen met mijn partner run ik een reisbureau in Cusco. Als je vragen hebt bij het plannen van je reis, aarzel niet om ons te mailen!
Voor arequipa zelf lijkt 1 of 2 dagen voldoende, voor de Colca Canyon zou ik voor 2 dagen opteren als je tijd hebt, maar op 1 dag zie je naar mijn mening ook al voldoende!
Voor het Titicacameer raad ik zeker en vast de tweedaagse uitstap aan, die is veel mooier en “beter” dan de ééndaagse. Verder valt er in Puno niet veel te zien.
Huacachina heb je op 1 dag gezien, ook Nazca is 1 dag voldoende voor het bezichtigen van de lijnen.
Wij laten onze klanten overnachten in Huacachina en van daaruit de Ballestas eilanden bezoeken. Deze eilanden heb je op een voormiddag gezien.
In Cusco valt heel veel te zien en het is bovendien een supermooie, gezellige stad. Als je wat dagen over hebt, raad ik je zeker aan om die daar te spenderen.
Tenzij je liever aan de kust zit en geniet van het warme klimaat, want tijdens de regenmaanden ben je daar beter voor het weer.
De Heilige Vallei kan je op 3-4 dagen zien als je alles wil bezoeken. Wil je enkel de hoogtepunten zien, dan is 1 dag genoeg.
Vier dagen voor de Inca Jungle trekking is genoeg.
Ik heb ongeveer dezelfde plaatsen bezocht als jij, maar dan in 2010
Nazcalijnen zou ik sowieso met het vliegtuig doen; dat was echt heel erg gaaf (en ook meteen het enige wat ik boeiend vond in Nazca).
Huacachina zou ik in tegenstelling tot bovenstaande post langer dan een dag blijven. Niet omdat er nu zoveel te zien is, maar het is een heerlijk relaxte plek om een dagje langer te blijven hangen en te relaxen/uit te rusten (naast sandboarden/buggy’en, hebben wij bijvoorbeeld ook een wijnproeverij gedaan in deze regio).
Andere dingen kan ik zo snel even niet herinneren, maar mijn blog van toen is sowieso nog intact, mocht je wat ervaringen willen lezen: kirstendw.waarbenjij.nu
@ Imperial Peru: Dankje voor alle informatie. Weet jij toevallig ook of ik van Cusco een dag trip kan maken naar Vinicunca / The Rainbow in the Mountain. Of is dit alleen mogelijk door de 5 daagse Ausangate trek te doen?
@kirsten1: Ik heb je hele blog gelezen, erg vermakelijk en leerzaam! Schrok wel een beetje van je ervaring met Machu Picchu en Aguas Calientes. Ook noemde je in je blog meerdere keren genaaid te zijn door een taxi chauffeur maar nergens werd duidelijk in welke zin. Dat je te veel moest betalen? Je niet op de juiste bestemming werd afgezet?
Via ons kan dit enkel met de Ausangate trek, die kan je ook wel gewoon regelen als je in Cusco bent. Weet dat je voor die trecks wel minstens met 3 personen moet zijn! Of je moet flexibel zijn en je kunnen aansluiten bij een groepje die reeds boekte…
Helaas denk ik dat het fysiek te veel van het goede is om eerste de 5 daagse Ausangate trek te doen en een dag daarna de 4 daagse Inca Jungle trek. Hoopte op een mogelijkheid voor een dag trip
Ik heb nogal een cynische manier van schrijven . Aguas Calientes vind ik nog steeds één van de verschrikkelijkste plekken op aarde, maar Machu Picchu was erg mooi. Ik denk echter dat ik er wellicht iets téveel van verwachtte (en wellicht dat het lange wachten, vroege opstaan etc. ook niet echt meehielpen )
Naaien door taxichauffeurs was niet heel erg heftig hoor; prijsafspraken maken waar later op teruggekomen wordt of dat ze je niet bij het juiste hotel willen afzetten, maar bij een hotel van een vriend van hen… Echter als je vasthoudend blijft, komt dit meestal wel goed . Het is hooguit een keer niet gelukt om me aan de vooraf gemaakte prijsafspraak te houden omdat ik het geld niet gepast had en de taxichauffeur geen wisselgeld wilde geven. Geen heftige dingen dus
Wat jammer dat dit bij jou zo ging Kirsten! Ik geloof wel dat dit kan gebeuren, maar vanuit mijn ervaring kan ik zeggen dat ze zich meestal wel aan de voorafgesproken prijs houden.
Maar je moet wel degelijk een prijs van tevoren afspreken! Dat ze je elders willen brengen dan het hotel waar jij naartoe wil, zeggen ze ook vaak voordat je instapt, of tijdens het rijden, maar het is niet zo dat ze je effectief naar een ander hotel brengen dan wat jij hebt gezegd en dat je moeite moet doen om te krijgen wat je hebt gevraagd. Als je al wat Spaans spreekt is dat zeker en vast een voordeel natuurlijk!
En nog tips ivm hoogteziekte? Ik heb al heel wat gelezen en weet dat ik sowieso de tijd moet nemen om te acclimatiseren. Maar zijn er verder nog voorzorgsmaatregelen die verstandig zijn om te nemen?
Alcohol beperken, veel water drinken en vitamientjes . En accepteren dat je wat sneller buiten adem bent dan normaal en je tempo daarop aanpassen ;)… Ik heb zelf nergens last van gehad. In Tibet enkele jaren terug een beetje maar dat was meer omdat we direct op Lhasa landden.
Wij organiseren inderdaad ook uitstappen naar de Heilige Vallei en Maras-Moray. Stuur ons gerust een berichtje als je graag verdere info ontvangt!
Zoals Kirsten reeds zei, zeker alcohol beperken en veel water drinken. Goed rusten en coca-thee drinken helpen ook! Die thee kan je er overal vinden
Zelf heb ik er ook steeds weinig last van gehad. Ik had enkel wat last van hoofdpijn, moeheid en lichtjes kortademigheid. Maar na een dag of twee was ik weer de oude!