Rondreis chili/peru bolivia

Hoi,

Ik ben ben heel sportieve jonge gast van 27 jaar en ga begin november in Zuid-Amerika voor 3 maand gaan rondtrekken!!:wink: whiiiii

Ik ga eerst vanaf 20 november en december gaan rondtrekken in Chili… erna rond 2 januari met vliegtuig naar Lima en tijd tot 15 februari voor Peru / Bolivia te doen…

Wat zijn must see en to-DO things in Peru?
Hoe lang nodig om ‘alles’ ten zuiden van Lima te zien?

Iemand voorstel qua route…??!

Heb in gedachten –>

Lima

• Pisco met boottocht naar de ballestas eilanden

• Ica de Oase Huacachina bezien en ergens sandboarden daar

• Nazca lijnen

• Chivay Canyon del Colca (Arequipa)

• Arequipa

• Beklimmen van vilkaan…misschien El Misti???

• Cuzsco

• Machu Pichu De echte Incatrail doen!!

• Lago Titicaca vanuit Puno naar Copacobana en Isla Del Sol en dan Bolivia binnen!

Graag tips, ideetjes aub! Mag van alles zijn! Open minded en graag avontuur!

Ben net bezig met m’n reisje aant het uitstippelen dus alle tips zijn welkom…!

Alvast bedankt voor de moeite!!

Ciaociao!

De route die je noemt door het zuiden door Peru is het ‘standaardrondje’, maar eigenlijk gewoon prima, ook gezien de tijd die je hebt. Het is wel regentijd, maar tot Arequipa zal je daar niet zo veel van merken, daarna wel, ook in Bolivia. Vooral met trekkings/beklimmingen kan je daar last van ondervinden. Ook kun je soms niet over bepaalde delen van de zoutvlaktes in Bolivia doordat er water ligt. Begin november zou wat dat betreft een betere tijd zijn om in Peru te starten, door naar Bolivia te reizen en dan Chili als laatste.

Ik vroeg me verder nog af waarom je eigenlijk van Chili (neem aan Santiago) naar Lima vliegt, je kunt ook met de bus naar San Pedro de Atacama (oké, het is even een zit) en dan Bolivia in richting Uyuni en zo naar Peru reizen. Alleen zul je dan wel moeten zorgen dat je de Incatrail nog in januari doet want die is gesloten in februari. Ik weet niet of je ook terug vliegt vanaf Lima? In de route die jij noemt moet je dan sowieso nog weer terug ‘omhoog’ reizen, vanuit Bolivia. Dus maak je uiteindelijk veel meer kilometers.

tnx voor de info alvast!

Ik land inderdaad in Santiago op 20 nov…graag 5 dagjes daar ter plaatste alvast en vanaf 25 nov verder naar … hmm moeilijk ??

plan totnogtoe is:
25 nov-22dec: Santiago- Zuid-Chili + Patagonie + vuurland - Santiago

22 dec -2 jan: Santiago Dit omdat ik heel graag zou kerst en Nieuwjaar in Santiago bij vriendin vieren!

2 jan vertrek naar Peru/Bolivia of omgekeerd…

Ik weet dat mijn bezoek aan Santiago in begin van mijn reis en met kerst me een klein beetje de route bemoeilijkt…
Het gemakkelijkste eigenlijk zou wel zijn het begin van mijn reis te starten in Lima en dan telkens zuidelijker te gaan richting Bolivia om zo Chili binnen te gaan en uiteindelijk te eindigen in Patagonie…maarja hmm dan wordt nieuwjaar niet haalbaar in Santiago en ben ik maar op 1 moment aanwezig in Santiago terwijl anders ben ik er in het begin van m’n reis/kerst/en op het einde…Dus 3 keer en zou graag dat in stand houden…

Ik zou op 2 januari inderdaad waarschijnlijk vlucht nemen idd van Santiago naar Calama (Atacama woestijn) en dan van daaruit verder trekken naar Uyuni - Potosi - Sucre - …??? - La Paz - en zo via Titicatameer Peru binnen!
En uiteindelijk rond 15 februari terug vanuit Lima naar Santiago…

Met deze planning haal ik dan op tijd Machu Pichu eind januari denk je? of wordt dat wat rushen?

Of start ik toch beter op 2 jan vanuit Lima met vliegtuig en dan telkens zuidelijker richting Bolivia om uiteindelijk in Atacamawoestijn te arriveren en van daaruit back to Santiago…

Misschien een ideetje hoe ik dit alles beste combineer? Ook inderdaad qua weer etc…
Mag gerust een totaal andere kijk op route zijn ook … alles helpt want kben nog niet 100% zeker hoe ik dit alles best combineer eigenlijk…

(Volgens mijn 1ste planning is mijn reis eigenlijk in te delen in 2 delen he…

• voor kerst ± 30 dagen tijd
  • na nieuwjaar ±52 dagen tijd )

Bedankt alvast!!!

Het meest logische blijft, ook qua weer, van noord naar zuid reizen: heen Amsterdam - Lima, en terugvliegen naar NL van Santiago (of wellicht Buenos Aires, ook nog een optie, mogelijk goedkoper). Maar als je sowieso eerst naar Chili wilt, zou ik terug naar NL vliegen vanaf Lima. En dan je reis zo plannen dat je eind januari de Incatrail in Cuzco boekt. Dan hoef je geen extra vlucht te boeken om weer terug naar Santiago te gaan. Lima wordt dan je eindbestemming. Waarom helemaal weer terug naar Santiago?

Als je nou wel terug vliegt naar NL vanaf Santiago (en je dus sowieso 1 of 2 extra vluchten boekt om een grote afstand te overlappen), zou ik wel begin januari eerst naar Lima vliegen en vandaar naar het zuiden, zoals je oorspronkelijke plan. Maar goed, dat kun je altijd nog te plekke bekijken.

Je gaf alle musts in het Zuiden van Peru reeds aan. Maar als je in Cusco bent, neem er dan zeker ook de Heilige Vallei bij! Naast de vierdaagse Inca Trail zou ik zeker enkele dagen rekenen voor Cusco want er valt erg veel te zien en te doen, en bovendien is het heel gezellig! :slight_smile: Het regenseizoen komt er dan inderdaad aan dus dat is minder… Zoals Sandermooij reeds zei zou ik de route ook omgekeerd doen als dit nog te veranderen valt.
Ik heb zelf nooit “El Misti” beklommen maar hoorde wel al vaker dat dit niet zo de moeite is en erg zwaar… Arequipa zelf is wel een mooie stad!
Het lijkt me verder ook niet interessant om zowel het Titicacameer via Puno te bezoeken als via Copacobana aangezien dit ongeveer hetzelfde is, hier zou ik een keuze maken en die tijd gebruiken ergens anders.
Veel plezier! :slight_smile:

1 like

Sluit me aan bij het eerste deel van Imperial peru, maarrrr als je van sportieve uitdagingen houdt, is de beklimming van El Misti zeker wel de moeite waard! Uiteraard is het heel zwaar, en kan je er helemaal kapot gaan, maar dat is deel van de belevenis. Geen enkele Andes bergbeklimming is een pretje (El Chachani, de andere vulkaan, van 6075 meter hoog, is nog lastiger en ook wat gevaarlijker). Het is een strijd met de elementen en met jezelf, je gaat alles relativeren en je komt toch nieuwe inzichten op zo’n berg. Het geeft een enorme kick. De uitzichten zijn ongelooflijk mooi. De beleving van het onmetelijke landschap, de immense krater, de ijsvlaktes, de leegte (je komt er niemand tegen, behalve jezelf).

Hoewel de Misti een ‘wandelberg’ is (je hoeft geen specifieke klimervaring te hebben, alleen conditie, goede schoenen en vooral doorzettingsvermogen), is de sportieve prestatie niet mis. Je start op 3400 meter hoogte, en klimt in anderhalve dag tot de top van 5822, bijna een kilometer hoger dan de Mont Blanc. De terugweg gaat trouwens vrij snel, want dan sprint je een groot deel door het vulkaanas naar beneden. Aan het eind ben je helemaal gaar en kapot, maar da’s ook wel eens lekker. Tot rust komen doe je wel weer tijdens de standaard toeristen toertjes :slight_smile:

1 like

Tnx;) Klinkt idd wel zalig de El Misti…;)! helemaal iets voor mij dus:p zal deze er dus trachten in te passen…:slight_smile:

ik weet dat van Noord naar Zuid eenvoudigste is…hmm

Nu, zou een optie kunnen zijn om van 25 nov-22 dec ipv eerst naar Zuid-Chili en Patagonie enzo te gaan, eerst naar Lima te vliegen en zo af te dalen en dan vliegtuig in Cuzco te nemen back to Santiago eind dec?? Is dit beter qua weer dan? Dan kan ik alvast zeker Inca trail niet missen ook!
met 27 dagen zou ik mijn reeds geplande route in Peru toch moeten kunnen maken zonder te rushen vermoed ik…??

En dan vanaf 2 jan vliegtuig richting San Pedro de atacama te nemen en zo heel Bolivia te doen (Salar de Uyuni-Tupiza-Potosi-Sucre-La paz-titcacameer ) en vliegtuig terug in La Paz …( zo tot 27 jan ofzo? of reken ik best nog wat meer tijd daar?)

En vanaf eind januari richting Zuid-Chili dan…

een keer een andere kijk op de zaken maar misschien dat dit beter haalbaar is…?! Misschien een vluchtje meer maar zo kan ik kerst enzo wel vieren in Santiago…

Titicacameer best doen vanaf Peruaanse kant of Boliviaanse?
Kun je boot nemen van in Copacabana naar Isla del Sol? 1 nachtje verblijven op Isla del sol genoeg?
De heilige Vallei hike is dit 3 dagen/2nachten? Wat was de prijs zo ongeveer? eveneens prijs voor echte incatrail? Kan ik deze boeken enkele dagjes op voorhand bij aankomst in Cuzco?

muchas gracias!!

Vanuit Cusco kan je geen vliegtuig nemen naar Chili! Je moet hiervoor zoiezo via Lima. 27 dagen lijkt mij ruim voldoende om het Zuiden van Peru te doen, en qua weer is dit ook veel beter! Vanuit Cusco kan je wel een bus nemen naar het uiterste zuiden van Peru (Tacna) en daar kan je de grens oversteken naar Chili, naar Arica. Maar van daaruit is het nog een hele eind tot Santiago, je bent dan echt wel dagen onderweg en verliest heel wat tijd.
Het beste lijkt me ook van gewoon van Noord naar Zuid te reizen, maar dan ben je inderdaad nooit met kerst en nieuw in Santiago…
Als je de Inca Trail wil lopen moet je vier tot zes maanden op voorhand boeken, die tickets gaan namelijk zo vreselijk snel! Enkele dagen op voorhand boeken in Cusco zou ik niet riskeren, de kans is klein dat je dan nog een plaats te pakken krijgt…
Ik stuur je een privé berichtje met onze mogelijkheden.
Betreffende het Titicacameer, zelf ken ik enkel de Peruaanse kant die ik heel bijzonder vond. Je kan het niet op je eentje doen en moet dus wel een excursie boeken. Ik raad de tweedaagse aan, waarbij je dan overnacht op het eiland Amantani en verblijft in een lokaal gezin (een heel aparte ervaring). Die mensen leven heel primitief en laten je ook kennis maken met hun lokale gewoontes. De natuur en landschappen tijdens deze excursie zijn adembenemend. De Boliviaanse kant zal misschien wat goedkoper zijn maar ken ik niet…
Groetjes!

Tornogtoe heb ik zo beetje deze planning…graag uw aanbevelingen/wijziging/extra’s hieromtrent…

2 jan: Aankomst Lima 00.30
3 jan: Bezoek Lima (genoeg met 1 dag)

4 jan: Lima – Pisco (4u) bezoek Pisco

5 jan: Ballestas Islands (doen vanuit haven Paracas op mijzelf of best excursie beoeken vanuit Pusco zelf??)

6 jan: playa Roca/ Schiereiland Paracas/ luchter geoglief in Paracas

7 jan:Pisco – Ica huacachina (1u30) Huacachina oase in woestijn en daar sandboarden (of waar is best om te sandboarden??prijs?)

8 jan: Ica – Nazca (2u) Nazca Lines mey vliegtuigje (wat is prijs hiervoor??)

9 jan: Nazca – Arequipa (9u) (Is dit nachtrit??)

10 jan: Bezoek Arequipa

11 jan: Canyon del Colca (is dit 3 dfaagse tour of 2daagse normaalgezien??)

12 jan: Canyon del Colca
13 jan: Canyon del Colca
14 jan: Arequipa

15 jan: Beklimming El Misti

16 jan: Beklimming El Misti
17 jan: Arequipa
18 jan:Arequipa – Cusco (nachtbus 9u en 14 euro met luxebus)

19 jan: Bezoek Cusco
20 jan: Bezoek Cusco
21 jan: Heilige Vallei
22 jan: Machu Pichu Incatrail
23 jan: Machu Pichu Incatrail
24 jan: Machu Pichu Incatrail
25 jan: Machu Pichu Incatrail
26 jan: Cusco
27 jan: Cusco – Copacabana
28 jan: Copacabana- Isla Del Sol

en dan door richting Bolivia…
kan gerust dagje(s) extra ook in Peru nog blijven hoor indien nodig…

Let me know something… tnx!!

Kim

Je kunt Pisco overslaan. Sinds de aardbeving van augustus 2007 is de rol van Pisco overgenomen door Paracas. Neem een bus direct naar Paracas, overnacht daar eventueel en regel daar de boottocht.
http://www.hostellima.nl

Hoi,

nog enkele vraagjes… µ

• De heilige vallei in Cuzco is deze te doen op je eentje en zoja wat is beste methode en wat moet je zeker gezien hebben…?

• Of is dit echter beter met excursie te doen? Prijs hiervan?

• In Cuzco, heeft er iemand leuke rafting tip? niet te soft liefts…:stuck_out_tongue:

• De Huaya Potosi in La Paz, is deze goed doenbaar om te beklimmen? blijkbaar 2 stukken in die '(heel) gevaarlijk zijn… maarja soms overdrijven ze wat he:p iemand dit al gedaan…? mag gerust pittig zijn ofc maar wil wel geen echte risico’s nemen ook natuurlijk…ben wel voor wat avontuur en heel sportief dus zit er niet mee in om wat actie… wil gewoon zeker veilig een heel terug keren en m’n reisje verder kunnen zetten natuurlijk…:)!

Laat maar wat weten…

Tnx! Kim

Over de Huayna Potosi beklimming, dit is zeker ‘te doen’, klimtechnisch gezien. Het is vooral de grote hoogte die het zwaar maakt, en het weer kan veranderlijk zijn. Klimmen op die hoogte is nooit zonder risico, maar de gidsen hebben veel ervaring, en bepalen ook of je wel of niet doorgaat als het bijvoorbeeld slechter weer wordt. De gevaarlijke stukken zijn steile ijswanden die je opklimt met stijgijzers en pikhouweel, en je zit uiteraard gezekerd aan een touw. Dit is vooral zwaar, niet zozeer moeilijk. Bij de 3 daagse tour ga je de eerste dag oefenen op de gletsjer met ijsklimmen (heb ik toen niet gedaan). De Huayna Potosi is waarschijnlijk een van de ‘eenvoudigere’ 6000-ers in de Andes, vandaar dat vele ongetrainde reizigers een poging wagen. Het gevaar schuilt wellicht meer in onderschatting. Overigens gebeuren de meeste ongelukken met bergbeklimmen tijdens het afdalen, wanneer de vermoeidheid meer parten speelt en men soms wat lakkonieker wordt. Enfin, je bent er zelf bij en op het moment dat je daar staat, voel je weinig angst meer, maar wil je gewoon die berg op. Mijn klimverhaal (uit 2006) staat op Van de sneeuw naar de Amazone - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Sander Mooij - WaarBenJij.nu

Idd had uw verhaal al gelezen;-)
Toevallig de illimani ook beklommen want das ook een mooie uitdaging zie ik…:wink:

En nog iets anders, ik twijfel om vanuit Cuzco naar Puno te gaan en daar 2 daagse trip te maken naar Uros/talquille en Amantai
Of naar Copacabana en dan 1 dagje en nacht Isla del sol…
Wat is best?
prijs voor 2 daagse excursie
Kan ik dot onmiddellijk bij aankomst in Puno boeken of moet dit vooraf? Belangrijk om te weten want wil geen dag besteden aan Puno zelf…

Grtz

Via Wereldwijzer app

Zelf vond ik het tripje naar Taquile en Amantani (in 2006) bijzonderder dan Isla del sol (in 2012), maar dat kan ook gelegen hebben aan het verschil in tijd (en reiservaring op dat moment). De Uros eilanden drijven op het toerisme en dat proef je aan alles af, maar goed, je komt er langs als je naar Taquile vaart. Is ook toeristisch maar ik vond dat toen, 8 jaar geleden, wel een bijzondere ervaring om de sfeer van het geïsoleerde leven op zo’n eiland te proeven. Je kunt sowieso alles ter plaatse boeken, waarschijnlijk ook nog op de ochtend zelf, als je om een uur of half 8 naar de vertrek haven gaat. Beide excursies zijn niet duur, Isla del sol waarschijnlijk nog iets goedkoper.

Om de Illimani te beklimmen moet je wel wat meer getraind zijn volgens mij. Het is geloof ik ook een beklimming van 4 of 5 dagen. Bij de reisbureautjes in La Paz kunnen ze je er ongetwijfeld meer over vertellen. Je kunt rondom de Illumani ook mooie trekkings doen, waarbij je niet naar te top gaat. Ik heb het wat bergbeklimmen betreft bij de Misti, Huayna Potosí en de Chachani (andere vulkaan bij Arequipa) gehouden.