Route Peru 4 weken

Hallo leute,

Aankomende zomer ga ik gezamenlijk met 3 vrienden zelfstandig rondtrekken door Peru. Wij hebben natuurlijk al wat research gedaan o.a. op dit forum. Mijn dank voor het delen van jullie ervaringen en kennis. Wij hebben nu een bepaalde route (niet echt origineel) in gedachten. Inmiddels ook Bolivia losgelaten ivm beperking door tijd. Onze route is nu ongeveer:

Lima - Pisco - Ica - Arequippa - Puno(twijfel) -Cusco - Puerto Maldonado - Lima

Redelijk duidelijk wat we dan ook gaan doen. Meerdere trackings en jungletocht. Hiervoor gekozen aangezien wij zo mooie natuur, cultuur en een beetje party kunnen mixen. Wij zijn tenslotte alle vier tussen de 20 en 30 jaar oud.

Nou wil ik jullie vragen of jullie nog leuke excursies/stadjes kunnen adviseren op deze route. Of dat we bepaalde dingen net zo goed links kunnen laten liggen.

Alvast bedankt voor je reactie.

Groet,

Koen

Ik zou in plaats van in Pisco in Paracas verblijven. Pisco is niet veel bijzonders meer na de aardbeving van 2007. Overigens zou je ook in Ica kunnen verblijven en van daaruit de tours naar Paracas en omgeving doen.

Vanuit Arequipa is de Colca Canyon tour wel interresant. Tevens zijn er verschillende dingen te zien in Arequipa zelf.

Bezoek in Cusco ook andere sites dan Machu Picchu, er is nog veel meer te zien.

Ok Paracas is een goede optie. Om daar vervolgens de boottocht te doen. Ica is natuurlijk mooi met die zandduinen. Optie is dan natuurlijk nog de Nazca Lijnen.

Voor ons staan 3 dingen vast.

1. Colca Canyon
  2. Inca Trail(hoeft niet perse de traditionele te zijn)
  3. Jungletocht
    Hoorde dat Manu national park aardig prijzig is. Dus maar een alternatief via Puerto Maldonado.

Het punt wat ik wil maken is dat Paracas, Ica en het Titicaca meer(met zijn rieten eilandje) wel extreem toeristisch op mij overkomen. Bederft dit de pret of niet?

Wij willen ook wel is een gokje wagen door is een andere mooie plaats op te zoeken. Heb ook wel wat gelezen over een paardrijtocht door de bergen. Lijkt me ook vet. Of een treinrit door de bergen vanaf Lima. Maar dit wordt afgeraden om direct in het begin te doen ivm hoogteziekte.

Volgen jullie mij nog? :biggrin:

Ik denk dat Puno jullie zal tegenvallen. Zowieso is het Titicacameer niet zo spannend als ze doen overkomen. Huacachina is een leuke dagtrip om te sandboarden. Erg lache.
Echt een prachtige hike die je ook te paard kan doen is de Ausangate trail nabij Cuzco. Deze moet je regelen in Cuzco en is spotgoedkoop in vergelijking met de platgetrapte Incatrail.
Op deze wandeling zie je amper mensen en veel dieren. Huur een gids en een paar ezels voor je gear en gaan, onderweg lekker chillen in de hotsprings.
Het is wel een trip waar het 's nacht flink koud kan worden. -15 is geen uitzondering.
Deze trip is 1 van de mooiste hikes ter wereld. www.besthike.com
5 dagen te voet of 4 dagen te paard is aan te raden.
zorg wel dat je goed geacclimatiseerd bent, 80% van deze route is tussen de 4000 en 5300 meter.
Lima is alleen aan te raden om te stappen, voor de rest is het een lelijke stad met veel grijze mistige luchten. Ik zou hier niet teveel tijd doorbrengen.
Ik zou toch overwegen om Bolivia in te gaan. Je kunt bijv. de mountainbiketocht doen tussen Sorata en Rurrenabeque. Deze tocht begint met 3 dagen supercool downhill mountainbiken (je hier niet echt ervaring voor nodig alleen een redelijke conditie) en daarna ga je 3 dagen per boot door de jungle incl. jungletochten. Op deze manier hoef je niet naar het dure puerto maldonado en zie je toch veel van de jungle. Je slaapt zelfs in tentjes op de oevers van de rivieren en je krijgt lekker eten voor zuid-Amerikaanse begrippen.

Ik zal maar eens stoppen met lullen.
succes.

hej, ik ben net terug uit Peru, en vond t echt ge-wel-dig!! Inderdaad beter in Paracas verblijven dan in Pisco. Als je toch Pisco wilt zien, kun je er gewoon een avond heen gaan met een taxibusje, is maar klein stukje. En in Huacachina is ook wel leuk om een nachtje te verbijven. Ik zat in hostal rocha, echte aanrader!! Het lake Titicaca is inderdaad echt zeer toeristisch, ik vond t maar een vreemd toneelstukje maar mss verschilt dat per touroperator. Wat ik in Puno wel leuk vond, waren de lokale markten. Als je van plaza de armas naar de haven loopt, heb je op een gegeven moment links een markt, als je die uitloopt, kom je op een gedeelte van de markt waar allerlei vreemde praktijken verkocht worden die met een soort bijgeloof te maken hebben. Leuk stukje cultuur en je ziet er geen enkele toerist. Voor wat betreft de jungle kun je ook toch even Bolivia in, en vanuit La Paz een jungletrekking doen. Heb t zelf niet gedaan omdat ik me toen niet goed voelde, maar ik hoor dat t goed te doen is, heeeel mooi en veeeel goedkoper, want ook PM is nog behoorlijk prijzig! Maar wat je ook doet of skipt, een mooie reis wordt t toch wel!! Have fun!!

Ok bedankt voor je reactie. Die hike lijkt me zeker vet. Maar is ook niet zonder risico. Heb je deze zelf ook gedaan dan?

De jungle tocht in Bolivia is zeker een goede optie. Dat is dan waarschijnlijk vanaf La Paz met het vliegtuig. Enig idee hoe vaak deze in de week start?

Trouwens een beetje vertrouwd om op stap te gaan in Lima?

Voor alle duidelijkheid we staan nog steeds open voor goede tips.

Deze hike heb ik samen met mijn vriendin gedaan en is volgens ons is het niet echt risicovol. We hebben wel wat last gehad van de hoogte maar niets extreems. Het is goed te doen voor iedereen met een beetje conditie en geen afkeer tegen kou.
De mountainbike tocht bereik je door vanuit La paz per bus naar Sorata te reizen (half dagje). Vanuit het eindpunt Rurrenabeque kun je per bus over de dodenweg is een helse rit naar La paz maar ik zou terug vliegen. Een erg mooie vlucht trouwens. Ook een rare vlucht. Je start op 400 meter en stijgt dan met het vliegtuig naar 5000 meter en dan land je in La paz op 4000 meter.
Voor de startdata zou ik even een mailtje sturen naar de website van andeanepics. ze gaan 1 a 2 keer per week. Ligt een beetje aan de animo.

Wij zijn niet uit geweest in Lima dus over de veiligheid 's avonds in het stapgebied weet ik niets.

groetjes.

Wat zijn ongeveer de kosten van zo’n jungle tocht? En hoe groot is het daadwerkelijke prijsverschil tussen PM en de tocht in Bolivia? Heb ze trouwens een bericht verzonden, maar helaas nog geen reactie mogen ontvangen. Zag ook dat hun website onlangs gewijzigd is.

Die Ausangate trail nabij Cuzco lijkt me wel een mooie vervanger voor de Machu Pichu. Eerst maar is kijken hoe onze lichamen gaan reageren op de hoogte.

De jungletochten plus de mountainbiketocht incl. vervoer, eten en slapen was ongeveer 140 euro per persoon voor 5 dagen.

Ze zijn een beetje traag met reageren. Ze hebben inderdaad en nieuwe website www.andeanepics.com
Het is een amerikaanse jongen van een jaar of 37 schat ik.
Als je echt langdurig last hebt van de hoogte zou ik deze wandeling niet adviseren.

Als je vier weken hebt en je wilt veel van Peru zien en trails lopen, dan zou ik Lima niet hoog op de lijst plaatsen. Peru heeft zo verschrikkelijk veel om te bezoeken en om te doen! Maar ik ben het er niet mee eens dat Lima een lelijke stad is. Een bezoek aan het historisch centrum, met onder meer Monasterio San Fransisco met ondergrondse gangen, is zeer de moeite waard. Ook het park met de fonteinen, klank en lichtspel. Enz. enz. Met het stapgebied zal Miraflores bedoeld zijn. Dat is niet het echte Lima, meer een tourist trap zoals je die overal in de wereld vindt, hoewel de kustlijn mooi is.
Wat de veilgheid betreft, gebruik je gezonde verstand en wees voorzichtig zoals je dat in Amsterdam, New York, enz. enz. ook moet zijn. Neem de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen. Dan valt het allemaal erg mee.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/

Wederom bedankt voor jullie reacties. Hier hebben we echt veel aan. We gaan in totaal iets van 26 dagen op vakantie. Voor de geïnteresseerden ziet ons schema er nu als volgt uit:

1. Lima 2/3 dagen - *bus *-
  2. Paracas/Ica 3 dagen > boottocht Islas Ballestas - bus- *
  3. Arequipa 5 dagen > de canon del colca - trein-
  4. Puno 1/2 dagen - trein -
  5. Cuzco 5 dagen Ausangate Trail/Lares Trail - *bus/vlucht- ***
  6. Puerto Maldonado 5 dagen > jungle tocht - *bus/vlucht- ****
  7. Cuzco - bus/vlucht
  8. Lima
  • verblijf in Paracas of Ica?
    ** de traditionele incatrail scheint wat tegen te vallen. De Lares Trail is een goed alternatief of gewoon met de trein een bezichtiging doen en dan de Ausangate trail te doen. Maar deze trail is niet zonder risico’s.
    *** De optie Sorate-Rurrenebaque (Bolivia) wel overwogen. MTB-tocht i.c.m. riviertocht leek ons zeker vet. Vanwege de extra reiskosten en gebrek aan tijd hier toch vanaf gezien.

Wanneer er nog mensen zijn die tips voor onze reis hebben vernemen we dat uiteraard graag.

Ik vertrek over maand ook naar peru…

Islas Ballestas schijnt niet zo super te zijn… denk dat wij direct van lima nr arequipa gaan vliegen…

vanuit cusco terug naar lima zou het vliegtuig enige optie zijn? (+100$ voor uurtje vliegen)de bus doet er zeer lang over?

Ik vertrek in September met mijn vriend naar Peru en heb ongeveer dezelfde routeplanning, inclusief de Ausangate hike. Ik ben dan ook erg benieuwd naar je ervaringen, vooral wat betreft het organiseren van de hike en de jungle tour.

Veel plezier!

Ik vraag me ook echt af of de Islas Ballestas wel de moeite waard is, ik denk dat het leuker is om paracas gebied te bezoeken? Wat jullie?? Aangezien ik geen held op een bootje op zee.
Nazca lijnen ben ik ook een beetje aan het twijfelen, lijkt me zo toeristisch en de plaatjes/foto’s spreken al voor zich, lijkt mij. Had de hele route al gepland, maar twijfel steeds meer over bepaalde dingen ivm tijdgebrek. We hebben 4 weken en willen ook nog naar Bolivia. Hoor graag jullie tips!

Ik vond de boottocht rond Islas Ballestas interessanter dan het parque nacional de Paracas. Ook doordat naar mijn smaak het parque nacional wat zwak afsteekt tegen wat je elders in Peru nog zult zien. De vlucht over de Nasca lijnen heb ik niet gedaan, maar wel heb ik veel commentaar gehoord van mensen die het wel gedaan hebben. Er zijn er nogal wat die het weinig de moeite waard vonden omdat ze meer met hun ingewanden, enz. bezig waren (scherpe bochten) dan met het omlaag kijken. Vorig jaar zijn er ook wel ongelukken gebeurd, waarbij doden te betreuren vielen. Dus als je twijfelt, laat maar zitten. Je kunt ook Islas Ballestas overslaan, een echte must is het naar mijn idee niet, echter veel mensen genieten er wel van.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/

De Nazca lijnen zijn inderdaad niet zo heel speciaal. Het is wel apart om te zien maar als je tijd schaars is en je interesse in de lijnen niet groot is zou ik het gewoon overslaan. Er zijn genoeg leuke andere dingen te doen in Peru en of Bolivia. De veiligheid is overigens wel goed als je maar een bekende airline kiest.
De Ausangatetrail boek je gewoon bij een van de vele kantoortjes in de buurt van de plaza de armas van Cuzco. Trek hier wel enige dagen voor uit of boek vantevoren. Ze gaan pas bij voldoende animo.
Probeer niet alle dagen vol te proppen, er gaat wel eens geen bus of er is een staking of zo.

Ja dan denk ik dat we van Lima naar Ica (Huachachina) gaan en dan gelijk door naar Areguipa, daarna naar Cusco en is het dan beter om met de bus te gaan of te vliegen van Cusco naar La Paz???

Bus is stukken goedkoper.

Ik heb vorig jaar slechts eenmaal uit tijdnood voor een vliegtuig geopteerd. Veel van de landschappen waar je doorreist zijn namelijk zo mooi dat het echt de moeite waard is om de bus te nemen. Ik heb tussen Ayacucho en Cusco twee lange dagen in de bus gezeten in plaats van een vliegtuig te nemen, en die twee dagen waren zo voorbij, zo mooi was de reis. Ik had speciaal om een raamplaats gevraagd. Dit jaar doe ik bepaalde trajecten expres met de bus omdat de betrokken routes zo mooi zijn. Veel toeristen gebruiken busreizen om bij te slapen wat ik jammer vind. Ikzelf kom ogen tekort.

Hoi,

Ik heb niet alles hierboven gelezen maar ik zou ook zeker de Colca Canyon toevoegen, als je het geluk hebt condors te zien is dat wel heel indrukwekkend (vond ik althans). Ook zat er in onze tour een bezoekje aan een hot spring in de vorm van een zwembad, en bezoekjes aan kleine dorpjes, een markt en een kaasfabriekje.
In Arequipa zelf vond ik het Santa Catalina klooster heel mooi, het is net een kleurig dorpje in de stad.

Puno zelf is inderdaad saai, alleen de markt is best leuk. Maar die eilanden in het Titicaca meer vond ik wel tof. Vooral die bizarre drijvende rieten eilanden waar mensen echt op wonen! En Puno is wel een goeie basis om die te bezoeken.

Ik heb de jungle bij Puerto Maldonado bezocht, je ziet niet superveel dieren, wel veel macaws en insecten (dikke harige spin gezien, termietenheuvels etc), en wat kleine kaaiman, en die grote cavia-achtige beesten zo groot als een hond… ik vond het wel tof, het klimaat, de mooie bomen, alle geluiden van apen en insecten enzo… Ik had het in Puerto Maldonado geboekt via Inotawa, en was heel tevreden over prijs/kwaliteit, het eten, de gidsen etc.
In Manu schijn je wel meer dieren te zien en is het wat minder aangetast allemaal, maar dus wel duurder en moeilijk te bereiken.

Op een half uurtje van Cusco in Huasao heb je de Niños Hacienda, daar kun je paardrijtochten in de bergen boeken. Ik weet niet of je daar dan ook moet verblijven. Is wel de moeite waard, supermooie omgeving en amper toeristen. Hun hotels in Cusco zijn ook fijn (beste warme douches van heel Peru!). En alle opbrengsten gaan naar de projecten voor ondervoede kinderen die de Nederlandse Jolanda daar al meer dan 10 jaar runt. Ze zijn ook altijd erg blij met kinderkleding en -schoentjes dus als je wat in je backpack kan meenemen voor ze…

Niet ver van Lima schijnt Tarma wel een toffe markt te hebben.
In Lima zelf is ook veel te zien en doen, veel mensen vinden het een rotstad maar ik vind het wel tof. De pleinen en kerken in het historisch centrum zijn heel mooi, bijvoorbeeld San Pedro jezuitenkerk is belachelijk vol gouden decoraties en met kitsch nepkaarsen die je kunt ‘branden’ voor een muntje. Het oude hoofdpostkantoor is ook prachtig van binnen, vol koloniaal houtwerk.
De wijk Barranco is hip en arty, met leuke barretjes, leuker ook dan het saaie rechtlijnige Miraflores.

Als je kans ziet ergens in Peru een begraafplaats te bezoeken, zou ik dat ook zeker aanraden. Die in Lima is tegenwoordig niet meer vrij toegankelijk, maar elders vast wel. Meestal zijn het graven boven de grond, en met muziekspelende kaarten achter raampjes en andere kitsch prullaria.

Mijn foto’s van Peru vind je op mijn website (1998 en 2006).

Veel plezier!
Cécile