Hoi,
Ik heb niet alles hierboven gelezen maar ik zou ook zeker de Colca Canyon toevoegen, als je het geluk hebt condors te zien is dat wel heel indrukwekkend (vond ik althans). Ook zat er in onze tour een bezoekje aan een hot spring in de vorm van een zwembad, en bezoekjes aan kleine dorpjes, een markt en een kaasfabriekje.
In Arequipa zelf vond ik het Santa Catalina klooster heel mooi, het is net een kleurig dorpje in de stad.
Puno zelf is inderdaad saai, alleen de markt is best leuk. Maar die eilanden in het Titicaca meer vond ik wel tof. Vooral die bizarre drijvende rieten eilanden waar mensen echt op wonen! En Puno is wel een goeie basis om die te bezoeken.
Ik heb de jungle bij Puerto Maldonado bezocht, je ziet niet superveel dieren, wel veel macaws en insecten (dikke harige spin gezien, termietenheuvels etc), en wat kleine kaaiman, en die grote cavia-achtige beesten zo groot als een hond… ik vond het wel tof, het klimaat, de mooie bomen, alle geluiden van apen en insecten enzo… Ik had het in Puerto Maldonado geboekt via Inotawa, en was heel tevreden over prijs/kwaliteit, het eten, de gidsen etc.
In Manu schijn je wel meer dieren te zien en is het wat minder aangetast allemaal, maar dus wel duurder en moeilijk te bereiken.
Op een half uurtje van Cusco in Huasao heb je de Niños Hacienda, daar kun je paardrijtochten in de bergen boeken. Ik weet niet of je daar dan ook moet verblijven. Is wel de moeite waard, supermooie omgeving en amper toeristen. Hun hotels in Cusco zijn ook fijn (beste warme douches van heel Peru!). En alle opbrengsten gaan naar de projecten voor ondervoede kinderen die de Nederlandse Jolanda daar al meer dan 10 jaar runt. Ze zijn ook altijd erg blij met kinderkleding en -schoentjes dus als je wat in je backpack kan meenemen voor ze…
Niet ver van Lima schijnt Tarma wel een toffe markt te hebben.
In Lima zelf is ook veel te zien en doen, veel mensen vinden het een rotstad maar ik vind het wel tof. De pleinen en kerken in het historisch centrum zijn heel mooi, bijvoorbeeld San Pedro jezuitenkerk is belachelijk vol gouden decoraties en met kitsch nepkaarsen die je kunt ‘branden’ voor een muntje. Het oude hoofdpostkantoor is ook prachtig van binnen, vol koloniaal houtwerk.
De wijk Barranco is hip en arty, met leuke barretjes, leuker ook dan het saaie rechtlijnige Miraflores.
Als je kans ziet ergens in Peru een begraafplaats te bezoeken, zou ik dat ook zeker aanraden. Die in Lima is tegenwoordig niet meer vrij toegankelijk, maar elders vast wel. Meestal zijn het graven boven de grond, en met muziekspelende kaarten achter raampjes en andere kitsch prullaria.
Mijn foto’s van Peru vind je op mijn website (1998 en 2006).
Veel plezier!
Cécile