Route door 'heel' Peru uitstippelen! HELP

Hallo allemaal

ik heb al veel gelezen op dit forum en heb er ook zeker mijn voordeel meegedaan. Alleen wil ik graag door heel Peru gaan reizen en dus ook door gebieden waar niet veel over geschreven is.

Van Lima wil ik naar Cusco vliegen (Spaans ophalen) en dan naar Machu Picchu en dan gaat het echt beginnen. De route die ik op dit moment in gedachten heb is als volgt:

Cusco
Abancay/ Andahuayles
Ayacucho
Huancayo (vandaar Huancavelica bezoeken)
Cerro de Pasco
Huanuco
Moyobamba
Chachapoyas
Piura (evt ook Mancora en Tumbes)
Chiclayo
Trujillo
Casma (vandaar naar Huarez)
Barranca
Lima

en dan de ‘touristenroute’ dus naar Pisco/ Nazca/ Arequipa/ Puno/ Copacabana/ La Paz etc.

Mijn vragen komen (kort gezegd) op het volgende neer:

  • Is deze route een beetje te doen met de bus? (Rijden er veilige busmaatschappijen op; zijn die een beetje confortabel; moet je op voorhand reserveren?)
  • Is deze route ook veilig genoeg om als vrouw alleen te doen? (ik heb al vaker alleen gereisd)
  • Hebben jullie enige indicatie van hoe lang een dergelijke route duurt? (ik wil eind sept/begin okt beginnen en ik ben niet iemand van een hoogreistempo. Ik heb op dit forum het advies gelezen van maximaal 2 tot 3 grote verplaatsingen in de week en kan me daar helemaal in vinden (uitzonderingen daargelaten); maar biedt deze route zich daar ook voor?)
  • Hebben jullie (delen van) deze route gedaan en kunnen jullie hem aanbevelen of juist afraden?
  • Zijn er nog absoluut andere hoogtepunten die ik niet mag missen?

En ook voor andere tips houd ik me graag aanbevolen (en ik hoop veel mooie, goede tips te krijgen)

Yvette

Hallo Yvette,
Ik beperk me even tot het tweede deel van je reisplan, dus vanaf Cusco door de Andes naar het noorden en dan langs de kust terug naar Lima. Het eerste deel en het derde deel is redelijk standaard en daar is al veel informatie over te vinden.

  1. Is de route een beetje te doen? Het kan, maar het zal zwaar worden en je moet er echt voor gemotiveerd zijn. Je zegt dat je eind september / begin oktober wilt vertrekken en dat je dan eerst richting Cusco gaat voor Spaanse les en Machu Picchu. Het ziet er dan naar uit dat je op zijn vroegst half oktober aan het tweede deel begint. Dan begint zo’n beetje de regentijd en je zult daar gedurende het tweede deel wellicht wat last van hebben. Inclusief misschien wegversperringen tengevolge van neerstortende modder en rotsblokken uit de bergen. Waar je ook bent, je zult altijd wel een verbinding naar je volgende bestemming vinden, bus, combi, (gedeelde) taxi, al is het maar via een omweg. Maar je zult er soms wel naar moeten zoeken en het vervoer zal niet altijd even veilig en comfortabel blijken te zijn. Op voorhand reserveren, dat zou ik zeker niet doen, daarvoor zijn er te veel onzekerheden. Dat is ook niet nodig als je het type bent dat er vertrouwen in heeft dat je altijd wel ergens wat vindt om te slapen.
  2. Er is geen reden om je onveilig te voelen omdat je vrouw alleen bent. Het grootste veiligheidsprobleem is diefstal. Men is daarbij uitsluitend gericht op overdracht van bezit, zowel van mannen als van vrouwen, alleenreizend of niet. Je moet natuurlijk wel je gezonde verstand gebruiken, maar dat weet je al.
  3. Ik zou rekenen op minstens vier weken, liever meer. Gunstig is dat je op de meeste punten van de geplande reis af kunt slaan naar Lima en de kust (waar het geen regentijd is) en waar je je reis kunt wijzigen of inkorten.
  4. Het deel door de Andes tot Chacapoyas kan ik je aanraden als het je aantrekt om te “pionieren”, met af en aan redelijk contact met lokale mensen en weinig gezelschap van andere buitenlanders. Als dat niet zo is, dan zou ik er nog eens een nachtje over slapen. Een redelijke kennis van het Spaans is wel nodig, maar dat zit kennelijk wel goed.
  5. Als je het zover schopt dan raad ik je Chachapoyas, Kuélap en Leymebamba aan.
    http://www.hostellima.nl/

Hoi,

Wat een mooie plannen! Hoeveel tijd heb je?

Ik heb twee keer in Peru gereisd.

1x 3,5 maanden met een vriendin, vanuit Bolivia binnengekomen, Puno & Lake Titicaca - Cuzco - Puno (5 weken Engelse les gegeven) - Arequipa - Colca Canyon - Arequipa - (Nazca geen interesse in, Ica was toen overstroomd) - Pisco & Islas Ballestas - Lima - Huaraz - Chavín de Huantar - Lima.

1x 3 weken in mijn eentje, vanuit Brazilië over land binnen gekomen bij Puerto Maldonado, jungle trip gedaan - gevlogen naar Cuzco (tegenwoordig is die weg beter… 9 dagen bij een vriendin langs geweest in Cuzco en Pisac enzo bezocht) - Andahuaylas (gek klein plaatsje; in de buurt Sondor ruïnes en Laguna de Pacucha vond ik mooi) - Ayacucho (leuke studentenstad, veel moois in de omgeving, veel kerken) - Huancavelica (via Rumichaca, Huancavelica vond ik leuk gezellig plaatsje, mooie hoge bergen als uitzicht, leuk lauw zwembad met helend mineraalwater, nieuwsgierige mensen, leuke marktjes) - Huancayo (vond ik ruig en tegenvallen, maar met wat meer tijd is het wellicht de moeite waard) - Lima. Over dat stuk Cuzco - Lima heb ik ongeveer anderhalve week gedaan, was prima tempo. Er ging destijds een trein tussen Huancavelica en Huancayo (7 uren) die ik erg tof vond, maar die schijnt niet meer te gaan. Wel bussen.
De foto’s zie je hier, hopelijk geeft dat een beetje een indruk van hoe dat gebied is.

Qua veiligheid vond ik het goed te doen. Gewoon geen domme dingen doen, en op je intuïtie afgaan.
Spreek je Spaans?

Er zijn op die route door de Andes soms maar 1 of 2 busmaatschappijen om uit te kiezen, en soms alleen maar slechte / heel erg primitieve. Maar ik heb er geen problemen mee gehad. Spotgoedkoop ook natuurlijk, en ze stoppen bij cafeetjes in the middle of nowhere om even naar toilet te kunnen en wat te eten.

De rest van de plaatsen die je noemt, ken ik niet.
Ik hoorde dat Tarma ook erg leuk moest zijn, maar had ik geen tijd voor.

Ik heb aardig wat weken in Lima doorgebracht alles bij elkaar en vind het een leuke stad.
Maar de meeste reizigers blijven er maar kort en zien alleen de eerste indruk: een grote grauwe stinkstad met veel smog. Wat het ook is. Maar als je er wat meer tijd hebt, kun je leuke gebieden zoals het historisch centrum, Barranco en China Town en de centrale markt bezoeken (goed op je spullen letten), diverse parken en mooie pleinen, en mooie kerken (bv. San Pedro vol gouden ornamenten, “de kerk waar elk Peruaans meisje wil trouwen”, en San Francisco, beide in het historisch centrum) en het mooie koloniale hoofdpostkantoor.

Ik ben benieuwd of de toeristische route je niet gaat tegenvallen als je eerst die wat stoerdere route doet. Lijkt me nogal een cultuurschok als je dan opeens tussen de hordes toeristen loopt. (Alhoewel ik vind dat je die ook wel makkelijk kunt mijden door gewoon eens wat andere straatjes in te lopen… maar de highlights zijn druk.)
Je zou het wellicht ook andersom kunnen doen? Eerst wat meer tussen de toeristen, dan iets minder toeristische drukte en wat meer met de Peruanen, als je ook gewend bent aan de reisstijl enzo?

Let ook een beetje op de hoogte. Het standaard toeristische rondje van Lima - Ballestas eilanden - Arequipa - Puno etc… is ook handig omdat het langzaam in hoogte opbouwt (Arequipa is op ongeveer +2500m).
Zelf had ik tijdens mijn eerste reis wel lang (een beetje maar toch) last van de hoogte; tijdens mijn tweede reis maar 2 daagjes (ondanks direct vliegen van zeeniveau naar Cuzco op +3360m). Het is niet echt te voorspellen maar kan last opleveren.
Ik weet even niet meer hoe hoog Andahuaylas, Ayacucho, Huancavelica lagen… je reist over best hoge bergpassen, maar de hoogte waarop je slaapt is het belangrijkst.

Oh ja, ik heb niks van tevoren gereserveerd, zelfs niet tijdens Semana Santa, en kon altijd accommodatie vinden. En zo blijf je flexibel. (Bv. eerst zou ik maar 4 dagen bij die vriendin langs gaan maar het werden er 9…)

Succes en veel plezier!

Het zou goed te doen moeten zijn met bussen en collectivo’s. Confortabel zal het niet altijd zijn. Niet overal zijn comfortabele bussen beschikbaar, soms moet je lang wachten op vertrek omdat men niet op de aangegeven tijd vertrekt omdat men wacht op meer passagiers etc… Wat betreft veilige busmaatschapijen, daar zijn de meningen over verdeeld, maar het is waarschijnlijk dat je met busmaatschappijen zal moeten reizen die als minder veilig worden beschouwd. Wat overigens niet betekend dat je iets zal overkomen (zelf heb ik vaak genoeg met dergelijke bussen gereisd zonder problemen).

Lijkt me geen probleem.

Dat hangt erg af van hoe lang je in elke plaats wilt blijven. Je moet er ook rekening mee houden dat het niet altijd mogelijk is om op de gewenste dag door te reizen. Zeker in regen periode kan het voorkomen dat wegen geblokkeerd raken door rotsblokken of moderstromen.

De meeste plaatsen uit jouw lijstje heb ik wel bezocht, maar niet volgens jouw route en ook niet in 1 keer.

Abancay -> Andahuayles -> Ayacucho, was er volgens mij voor een deel geen verharde weg. Er waren wel plannen om dit te verharden, maar ik weet niet of dit al gebeurd is.

Vanuit Ayachuco is Vilcas Huaman wel interresant. Ik ben er met lokaal vervoer naar toe geweest, een erg onconfortable combi (en dat meer dan 4 uur), maar ik denk dat er ook wel tours naar toe gaan. Overigens ligt dit volgens mij niet op jouw route aangezien er zover ik weet nog steeds een brug ontbreekt om van Andahuayles naar Vilcas Huaman te kunnen komen.

Moyobamba -> Chachapoyas, heb ik met collectivo’s gedaan (eigenlijk Tarapoto -> Chachapoyas) i.p.v. met de bus, aangezien de bustijden niet aansloten bij onze plannen. Dat bleek erg goed te doen te zijn en sneller dan de bus. Overigens vond ik Tarapoto een leukere plaats dan Moyobamba.

Van Lima tot Tumbes is er in ieder geval een goede snelweg. Overigens zou ik Tumbes niet bezoeken, daar is niet veel te zien. Ik ben er zelf geweest om door te reizen naar Ecuador, maar als je naar het zuiden doorreist zou ik er niet naar toegaan. Mancora vond ik ook niet echt de moeite waard, maar het kan een rustpunt zijn. Overigens zijn er ook rustigere stranden zoals Punto Sal in de omgeving.

Wat is de reden om Barranca te bezoeken? Ik ben er meerdere keren geweest, in de stad zelf is in iedergeval niet veel te doen. Er zijn wel voldoende bussen vanuit Barranca naar Lima (elke 10 minuten), maar de bussen zijn oud en de veiligheidsgordels zijn vaak kapot.

Heel erg bedankt voor jullie super snelle en waardevolle adviezen/antwoorden

Ik ben in mijn bericht blijkbaar niet helemaal duidelijk geweest; ik ben nu al in Cusco hard bezig om mijn Spaans op te halen en zal dus over ongeveer anderhalve week aan mijn reis gaan beginnen.

Ik weet niet of mijn doel pionieren is, maar ik houd er van om niet de standaardroutes te nemen en relatief onbekende delen van een te land te zien. Dat daar geen andere toeristen zijn, ben ik me van bewust. Hoewel er momenten zullen zijn dat ik dat jammer zal vinden omdat ik zin heb in een praatje pot en een pizza of zo, gaat het er mij vooral om om een ander land en andere cultuur zo goed mogelijk te leren kennen en dus wil ik vooral contacten met lokale mensen en zijn contacten met andere toeristen voor mij dus minder belangrijk

@Cecilia74: dank voor de link met je foto’s ik heb ze met veel plezier bekeken. Ik kan nu al niet meer wachten om in de bus te stappen. :dag:

Je hebt gelijk daar heb ik nog niet goed over nagedacht en ga ik alsnog doen (misschien dat ik na Huancayo eerst afbuig naar Lima); ik heb tot nu toe alleen over de regen nagedacht en daarom leek het me beter om eerst door de Andes naar boven te gaan. De hoogte zal ik ook expliciet meenemen in mijn overwegingen (maar gelukkig heb ik nu hier in Cusco na 2 dagen me wat loom en duizelig gevoeld te hebben nergens last van)

@ Stephan: Vilcashuaman lag inderdaad niet in mijn planning maar heb ik nu voorlopig wel opgenomen omdat ik erg enthousiast werd nadat ik er over gelezen had (en volgens de LP vertrekken er vanuit Ayacucho bussen naar toe)

Ik wilde naar Tumbes omdat ik gehoord had dat dat prachtige stranden zijn (een hawaii gevoel en dat leek me wel even lekker voor een paar dagen); zal er nog eens rustig en uitgebreid op gaan zoeken. En voor wat betreft Barranca: ik wil daar iemand opzoeken dus dat is geen toeristische maar een persoonlijke reden.

Nogmaals heel erg bedankt voor jullie meedenken. Ik ga weer verder puzzelen aan mijn route en houd zeker dat leerzame, interessante forum in de gaten en als ik weer een hulpvraag heb, zal ik hem weer posten

Yvette

Tumbes zelf (de stad) heeft geen stranden, als men het over de stranden van Tumbes heeft dan heeft men het over het algemeen over Mancora. Op zich zijn de stranden van Mancora best mooi, maar het is niet echt een hawaii of caribisch strand (mijn mening natuurlijk). Als je wilt feesten aan het strand is Mancora wel de place to be in Peru denk ik. Ook is het vrijwel altijd mooi weer.

Naast Mancora zijn er nog enkele andere stranden in de omgeving die ook mooi zijn. Bijv. Punta Sal en Organos die schijnen wat rustiger te zijn. Zelf ben ik daar niet meer aan toe gekomen. Het ligt er een beetje aan waar je van houdt natuurlijk. Wel ben ik nog in Zorritos geweest en dat vond ik geen fijn strand, het strand loopt snel af (diep).

Als je een paar dagen op het strand wil vertoeven dan zijn deze Mancora en omgeving prima geschikt. De stad Tumbes hoef je daar niet voor te bezoeken vanuit Piura is Macora goed en redelijk snel te bereiken. Ik geloof dat busmaatschappij Linea een goede en betaaldbare optie is. Ook zijn er zat collectivo’s.

Als je wilt zien hoe stranden eruit zien helpt Google Images al een hoop (http://images.google.com en dan ‘mancora peru’ invullen). Desnoods ook Google Streetview. Dan kun je vanzelf zien of het voor jou mooi genoeg eruit ziet.

In hot springs badderen (vaak hoog in de bergen) is ook leuk en relaxed.