Hoi,
Wat een mooie plannen! Hoeveel tijd heb je?
Ik heb twee keer in Peru gereisd.
1x 3,5 maanden met een vriendin, vanuit Bolivia binnengekomen, Puno & Lake Titicaca - Cuzco - Puno (5 weken Engelse les gegeven) - Arequipa - Colca Canyon - Arequipa - (Nazca geen interesse in, Ica was toen overstroomd) - Pisco & Islas Ballestas - Lima - Huaraz - Chavín de Huantar - Lima.
1x 3 weken in mijn eentje, vanuit Brazilië over land binnen gekomen bij Puerto Maldonado, jungle trip gedaan - gevlogen naar Cuzco (tegenwoordig is die weg beter… 9 dagen bij een vriendin langs geweest in Cuzco en Pisac enzo bezocht) - Andahuaylas (gek klein plaatsje; in de buurt Sondor ruïnes en Laguna de Pacucha vond ik mooi) - Ayacucho (leuke studentenstad, veel moois in de omgeving, veel kerken) - Huancavelica (via Rumichaca, Huancavelica vond ik leuk gezellig plaatsje, mooie hoge bergen als uitzicht, leuk lauw zwembad met helend mineraalwater, nieuwsgierige mensen, leuke marktjes) - Huancayo (vond ik ruig en tegenvallen, maar met wat meer tijd is het wellicht de moeite waard) - Lima. Over dat stuk Cuzco - Lima heb ik ongeveer anderhalve week gedaan, was prima tempo. Er ging destijds een trein tussen Huancavelica en Huancayo (7 uren) die ik erg tof vond, maar die schijnt niet meer te gaan. Wel bussen.
De foto’s zie je hier, hopelijk geeft dat een beetje een indruk van hoe dat gebied is.
Qua veiligheid vond ik het goed te doen. Gewoon geen domme dingen doen, en op je intuïtie afgaan.
Spreek je Spaans?
Er zijn op die route door de Andes soms maar 1 of 2 busmaatschappijen om uit te kiezen, en soms alleen maar slechte / heel erg primitieve. Maar ik heb er geen problemen mee gehad. Spotgoedkoop ook natuurlijk, en ze stoppen bij cafeetjes in the middle of nowhere om even naar toilet te kunnen en wat te eten.
De rest van de plaatsen die je noemt, ken ik niet.
Ik hoorde dat Tarma ook erg leuk moest zijn, maar had ik geen tijd voor.
Ik heb aardig wat weken in Lima doorgebracht alles bij elkaar en vind het een leuke stad.
Maar de meeste reizigers blijven er maar kort en zien alleen de eerste indruk: een grote grauwe stinkstad met veel smog. Wat het ook is. Maar als je er wat meer tijd hebt, kun je leuke gebieden zoals het historisch centrum, Barranco en China Town en de centrale markt bezoeken (goed op je spullen letten), diverse parken en mooie pleinen, en mooie kerken (bv. San Pedro vol gouden ornamenten, “de kerk waar elk Peruaans meisje wil trouwen”, en San Francisco, beide in het historisch centrum) en het mooie koloniale hoofdpostkantoor.
Ik ben benieuwd of de toeristische route je niet gaat tegenvallen als je eerst die wat stoerdere route doet. Lijkt me nogal een cultuurschok als je dan opeens tussen de hordes toeristen loopt. (Alhoewel ik vind dat je die ook wel makkelijk kunt mijden door gewoon eens wat andere straatjes in te lopen… maar de highlights zijn druk.)
Je zou het wellicht ook andersom kunnen doen? Eerst wat meer tussen de toeristen, dan iets minder toeristische drukte en wat meer met de Peruanen, als je ook gewend bent aan de reisstijl enzo?
Let ook een beetje op de hoogte. Het standaard toeristische rondje van Lima - Ballestas eilanden - Arequipa - Puno etc… is ook handig omdat het langzaam in hoogte opbouwt (Arequipa is op ongeveer +2500m).
Zelf had ik tijdens mijn eerste reis wel lang (een beetje maar toch) last van de hoogte; tijdens mijn tweede reis maar 2 daagjes (ondanks direct vliegen van zeeniveau naar Cuzco op +3360m). Het is niet echt te voorspellen maar kan last opleveren.
Ik weet even niet meer hoe hoog Andahuaylas, Ayacucho, Huancavelica lagen… je reist over best hoge bergpassen, maar de hoogte waarop je slaapt is het belangrijkst.
Oh ja, ik heb niks van tevoren gereserveerd, zelfs niet tijdens Semana Santa, en kon altijd accommodatie vinden. En zo blijf je flexibel. (Bv. eerst zou ik maar 4 dagen bij die vriendin langs gaan maar het werden er 9…)
Succes en veel plezier!