Backpacken in Peru en Bolivia

Hoi allemaal!

Ik ben een 24 jarige meid die van plan is om 2 maanden door Peru en Bolivia te backpacken. Ik heb al veel gelezen op dit forum en al veel dingen te weten gekomen, maar heb zelf nog een aantal vragen, vandaar dat ik even een nieuw topic start.

Als eerste ben ik van plan om in januari/februari te reizen. Op heel veel internersites lees ik dat dit het regenseizoen is, of ook wel het natte seizoen. Nu laat ik me door een beetje regen niet afschrikken, maar ik las net wel dat er dan in het Andesgebergte veel, veel modder is en een trekking niet te doen is. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?? Iemand die toevallig in dezelfde tijd van het jaar heeft rondgereisd?

Ik heb een ticket gevonden van 852 euro. Op veel sites zie ik tickets die allemaal ruim boven de 1000 euro uitkomen, dus volgens mij zit ik wel in een goede prijsklasse. Of kan het nog goedkoper?? Tips en adviezen zijn altijd welkom. Ik heb nu gekeken op sites als http://www.tnfsh.nl/ en http://www.kilroytravels.nl.

Ik ga sowieso alleen reizen, maar heel misschien gaat er een vriendin mee voor 4 á 5 weken. Dit is echter nog niet helemaal zeker. Mijn moeder vindt het fijner als ik samen met haar ga, want ze vindt het een beetje eng als ik alleen ga. Maar ik heb ook hier al zo veel gelezen over meiden die net als ik alleen reisden. Je moet geen gekke dingen doen, zoals met dure sieraden over straat lopen, 's avonds laat alleen weg gaan op straat etc. En uiteraard kan je nooit helemaal uitsluiten dat er iets gebeurd. Jullie mogen hier reacties opgeven, zodat ik dit aan mijn moeder kan laten lezen. :wink:

Verder ben ik in twijfel of je de Incatrail vooruit moet boeken of ik dit ter plekke kan doen. Als ik in januari/februari ga, zit ik sowieso in het laagseizoen en is het niet druk denk ik zo. Maar als iemand hier meer over weet, let me know!

Verder was ik al een beetje de reisroute uit aan het stippelen. Wil wel een beetje de route weten, maar wil niks vast leggen. Wil heerlijk genieten van de vrijheid die ik tegenkom daar en aan niks verplicht zijn. Maar enigsinds wat voorbereiden, lijkt me ook geen kwaad kunnen. :smiley:

Ik had de volgende punten in gedachten:

In peru:
Lima;
Ballestas eilanden;
Nazca lijnen;
Huacachina oase;
Arequipa;
Colca Canyon;
Puno;
Titicacameer;
Cusco;
Machu Picchu;
Mogelijk nog het regenwoud Manu.

In bolivia:
La Paz;
Salar de uyuni;

In Bolivia weet ik de reispunten nog niet zo goed.

Is dit een beetje een logische volgorde zoals beschreven? Ik weet dat het in Peru echt de highlights zijn, maar deze wil ook allemaal graag beleven namelijk. Als er hier iemand is, die nog een aanrader, tips of adviezen heeft, zijn ze uiteraard van harte welkom en neem ik ze misschien wel op in mijn reisplannen.

Aankomende donderdag wordt in de teamvergadering op mijn werk besproken of ik dus 2 maanden vrij kan nemen. Wat betreft vakantiedagen heb ik het allemaal geregeld, maar ook het team moet er achter staan dat ik zo lang weg ben. Dit gezien ze mij dus zo lang moeten gaan missen en het betekent dat er in die 2 maanden 1 iemand tegelijk met mij vakantie op kan nemen. Ik ben dus erg benieuwd. Ik hoop zo dat het geen problemen oplevert… Als ik een akkoord heb ga ik sowieso mijn ticket boeken.

Ben benieuwd naar jullie reacties. Wie weet heb ik nog meer vragen, dan komen ze hier vanzelf te staan!!

Alvast bedankt!

Groetjes Karlijn

Katrijn,

Wij gaan zelf in september naar Peru en we zullen hetzelfde traject volgen als jij in gedachten had (behalve het regenwoud wegens beperkte tijd). Omdat ik er nog niet ben geweest kan ik je nog bijna geen raad geven natuurlijk ! Wat ik mij wel heb laten vertellen is dat een vliegtuigticket van 852 EUR een goeie prijs is. Wij hebben 801 EUR betaald bij Joker trouwens.

Groetjes,
Sofie

Ik heb dezelfde route gevolgd. De Inca Trail moet je echt vooruit boeken, zelfs in het laagseizoen. Ik was er eind december en wilde januari de Inca Trail doen, helaas zat het vol. Ik had wel gereserveerd, maar de organisatie had mijn reservering niet goed verwerkt, maar dat is een ander verhaal. Heb toen de Lares trail gedaan, ook ontzettend mooi, alleen de laatste dag geen aankomst in Machu Piccu.
Wij hebben trouwens een tour gedaan van drie dagen door de colca canyon, echt een super aanrader!!!

Ik was er dus ook in het regenseizoen. Het nadeel is wel dat er meer regen valt, altijd paraplu en poncho bij me enzo. Maar er zijn dagen dat het schitterend weer is. Ik heb niet echt problemen gehad met de regen.

Maar in Bolivia loop je wel de kans dat de Salar onder water staat en dan gaan de jeeps er niet over. Maar je schijnt wel ontzettend mooie foto’s te kunnen maken. Ik heb de Salar in Januari bezocht, er stond op sommige plekken een laagje water.

Nog een tip voor Bolivia, je kunt in het noorden van Bolivia ook de jungle en de pampas bezoeken. Het schijnt goedkoper te zijn dan Peru. Maar dit weet ik niet zeker. Kies wel een goede touroperator als je daar bent. De prijs en kwaliteit verschilt nogal.

852 is zeker een goede prijs voor een ticket!!

Veel plezier met plannen

De grap met regenseizoen en droog seizoen is dat als het mooi weer is aan de kust (de zomermaanden in Lima), het in de bergen (de Andes dus) juist regenseizoen is. Ik heb zelfs gehoord dat de Incatrail in februari gesloten is.

De echte Incatrail moet je minimaal 3 maanden vantevoren reserveren. Alternatieve Incatrails kunnen wat later, maar ik twijfel of je die wel zo makkelijk ter plekke vlak vantevoren nog kunt boeken.

Je route in Peru is heel logisch hoor. Precies hetzelfde als al die Djoser/Koning Aap groepen enzo doen :-). De jungle kun je idd beter in Bolivia doen. Vanuit La Paz op en neer vliegen naar Rurrenabaque. Heel goeie en goedkope jungle en pampa tours (http://wikitravel.org/en/Rurrenabaque).

Oh…zie nu dat de Inca Trail in Februari idd dicht is (om rommel op te ruimen…): http://wikitravel.org/en/Inca_Trail

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! De jungle in Bolivia is een goede tip, neem ik zeker mee in mijn plannen. En Marieke wanneer was jij precies in Peru bij Machu Picchu?

Ga waarschijnlijk toch in januari en februari, dat is namelijk de enige periode dat ik zo lang vrij kan kan krijgen van mijn werk. Ga dus toch de gok wagen. En anders heb ik een goede reden om nog eens terug te gaan! :wink:

Heb dus akkoord van mijn werk, dus nu alles gaan regelen! De voorpret vind ik al leuk! :smiley:

Als jullie nog meer tips hebben, zijn deze uiteraard welkom!

Groetjes Karlijn

Ik ben rond de 10 december aangekomen in Peru en 2 januari heb ik de alternatieve trail gedaan. De lares trail, wat ook echt super mooi is, mocht de Inca Trail niet meer lukken.
Op 6 januari hebben we machu piccu bezocht.

Oh ja nog een tip voor Bolivia, mocht je naar de Amazone gaan in Rurrenabaque, ga dan niet met de airline TAM, maar met Amazonas. De vluchten van Tam werden bij ons tot twee keer toe geannuleerd en niet eens om de regen. Ze hadden op dat moment even geen vliegtuig die goed was…

Succes met voorbereiden!

Hoi,

Klinkt als een hele mooie reis die je gaat maken! Ik ben in 1997-1998 door Chili, Bolivia en Peru gereisd met een vriendin, en in 2006 door Brazilië en Peru in mijn eentje. In mijn handtekening zie je de link naar mijn website met verhalen en foto’s.

Twee maanden is een hele mooie tijd voor die twee landen, je zult dan veel kunnen zien en toch nog de rust hebben om niet elke dag weer door te moeten reizen; je kunt makkelijk 2-5 dagen blijven hangen per plek en toch veel highlights zien. Het is inderdaad slim om je plannen niet helemaal dicht te timmeren en ruimte te laten voor onverwachte wendingen. Wie weet kom je hartstikke leuke mensen tegen met wie je een tijdje op wilt reizen.

Inderdaad is de Inca Trail in februari gesloten. En het kan wel veel regenen, maar dat kan ook heel erg verschillen per gebied. De afstanden zijn groot in Peru, dus in het ene plaatsje kan het elke dag regenen, maar een paar honderd kilometer verderop kan het heel ander weer zijn. Ik ben zelfs in het regenseizoen (maart) naar de jungle in Peru geweest. Ik kwam wel een paar vastgelopen auto’s in de modder tegen, maar heb zelf geluk gehad.
Het voordeel is dat het relatief rustig is, vooral in februari (volgens mij hebben veel Zuid-Amerikanen vakantie in januari).

Inderdaad als vrouw alleen geen gekke dingen doen, maar dat geldt net zo goed voor twee vrouwen. Ik heb niet zoveel verschil gemerkt tussen alleen of met z’n tweeën reizen, als enige dat het wat lastiger is als je naar de wc moet, en wat je dan met je spullen doet!
Nare dingen heb ik alleen in Europa meegemaakt eigenlijk. En bv. mijn zusje is op klaarlichte dag beroofd in Den Haag. Thuis blijven is echt geen garantie dat je veilig bent!
Op mijn website vind je veiligheidstips.

Je route klinkt logisch. Het stukje van Cusco naar Bolivia is dan altijd even de vraag… toch wer terug reizen via Puno is meestal het handigst.
In Bolivia kan ik je ook Sorata van harte aanraden. Een schattig dorpje, 5 uur met de bus van La Paz, en een erg goed startpunt voor korte en lange wandelingen en trekkings. Er zijn goeie restaurantjes. Hotel Sorata is super, met een mooie bibliotheek met uitzicht over de plaza, en een bloementuin enzo.

Tot slot wil ik je nog aanraden om van tevoren Spaans te leren als je dat nog niet spreekt. Je zult daar echt heel veel plezier van hebben tijdens je reis. Zoek een cursus en kijk ook veel Spaanstalige films. Als je een cursus kunt vinden voor het Spaans van Zuid-Amerika, is dat wel het handigst… het wijkt een klein beetje af qua uitspraak en bv. de term voor ‘jullie’ gebruiken ze er niet (in het meervoud zeggen ze altijd ‘u’), maar ook al leer je het Spaans van Spanje dan zul je daar heel veel aan hebben.

Veel plezier! En als je nog vragen hebt, post maar hier.
Cécile

Hoi,

Klinkt zeker als een mooie reis Karlijn.
Ik ga samen met mijn vriend over 4 weken naar Peru.
Ik heb eigenlijk een wat algemenere vraag:

Onze rondreis zal in grote lijnen Lima - Arequipa - Puno - Cuzco zijn.
We twijfelen nog of we vanuit Puno een uitstapje zullen maken naar Bolivia naar Copacabana aan het Titicaca-meer.
Kan iemand ons vertellen of het erg moeilijk is om de grens over en weer te komen? heb je bijvoorbeeld een visum nodig?
Is Copacabana uberhaupt de moeite waard of is het Titicacameer beter te ontdekken vanaf de Peruaanse kant?

groeten Monique

Hallo Monique,

Het is wel meer gedoe dan een busreis binnen Peru. De bus doet er relatief lang over omdat hij een stukje op een boot moet over het meer heen. Het kan zijn dat je aan de grens een tijdje moet wachten, voordat je je visum kunt krijgen (dat is een gratis stempel). Je hebt ook weer ander geld nodig.

Ik vond Copacabana erg toeristisch en dat was al in 1997 dus denk dat het alleen maar erger is geworden, maar andere mensen vinden het wel leuk.
Eerlijk gezegd vond ik de eilanden in de Peruaanse helft interessanter en unieker (te bezoeken vanaf Puno). Maar die in de Boliviaanse helft zijn ook wel mooi, maar wat mij betreft geen omweg waard.

De eilanden in de Peruaanse helft bevatten o.a. die drijvende rieten eilanden van de Uros mensen, en Taquile waar alle mannen en vrouwen de hele dag aan het breien zijn. In Puno kun je eenvoudig een tweedaags toertje boeken met overnachting bij een lokale familie op Amantani (of Taquile).

De enige reden die de moeite waard zou zijn om (voor zo’n korte tijd) om te reizen naar Bolivia, met al het gedoe bij de grens, zijn de geweldige zoutvlaktes van Uyuni, met ook grilliuge rotsen, gekleurde meren, moddergeisers etc.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Ik weet niet hoeveel tijd je hebt in Peru maar als je nog wat extra’s zoekt (en meer dan drie weken hebt), zou je bijvoorbeeld een jungle trip kunnen toevoegen (omgeving Puerto Maldonado bijvoorbeeld), of over land terug reizen via Ayacucho; daar in de omgeving zijn ook veel bijzondere ruïnes.

Veel plezier,
Cécile

Ben het in grote lijnen wel met Cecile eens, maar dat bootje stelt niet veel voor hoor. De bus gaat op een boot, en de mensen met “taxibootjes” naar de overkant van dat water omdat de bussen anders te zwaar zijn. Maar is wel grappig en duurt helemaal niet zo lang. Copacabana is wel een grappig plaatsje, maar ik vind Isla del Sol idd niet echt de moeite voor zo’n omweg. Amantani (Peru dus) is eigenlijk veel aparter.

Salar de Uyuni is een enorm eind weg vanaf Puno/Copacabana, dus geen optie voor de vraagsteller.

Ik vond Isla del Sol zeker de moeite waard in tegenstelling tot wat anderen schrijven, prachtig en vrij rustig eiland, kun je mooie wandelingen maken!
Nog wat andere Perutips als je niet alleen maar de bekende ‘Gringo-trail’ wil doen:

• Huaraz
  • Ayacucho (absoluut niet toeristisch, leuke stad in de Andes, mooie omgeving)
  • Iquitos en vandaaruit de jungle in (goedkoper dan Manu, Iquitos stikt van de aanbieders van meerdaagse jungletrips)
  • Noord-Peru (Trujillo is zeker de moeite waard, of vanuit Cajamarca de natuur daar verkennen, komen ook weinig toeristen in die streek, omdat het uit de route ligt, maar de omgeving is schitterend daar)

Bus Cuzco-La Paz is prima te doen, Cuzco-Copacabana ook. Bussen zijn meestal wel slechter dan in Peru, in Peru kun je voor de meeste trajecten hele goede stoelen boeken, in Bolivia bestaat dat niet echt. Maar ach, de uitzichten wegen daar vaak wel tegenop.

En voor de ongeruste moeders: je bent echt wel veilig als vrouw alleen, gewoon je gezonde verstand gebruiken zoals je dat overal zou doen. Ik spreek wel goed Spaans, dat maakt je positie vaak wel net wat sterker, maar een zelfverzekerde houding en goed nadenken, brengen je al heel ver!

De Huayna Potosi is denk ik toch gevaarlijker dan de reisbureautjes in La Paz beweren…

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4429587/__Nederlandse_dood_na_val_van_berg__.html

Onderstaande post heb ik ook in het Bolivia forum gezet. Maar omdat mijn topic in beide forums staat, ook hier nog even mijn reactie!

He allemaal,

Jeetje, wat een toffe reacties allemaal!! Hier heb ik zeker wat aan! Hier weer eens een update van mij!

Ik heb mijn ticket alweer even geleden geboekt. Ik heb er uiteindelijk 1026 euro voor betaald. Het werd wat duurder, omdat ik vanuit La Paz terugvlieg. Ik vlieg met Iberia (heen en terug) en vertrek op 4 januari naar Lima. Op 27 februari kom ik terug vanuit La Paz. Ik vertrek samen met een vriendin, zijn blijft 5 weken en ik blijf dan nog 3 weken langer. In totaal dus bijna 8 weken!

In de zomer ben ik iets minder bezig geweest met de reis, vooral genoten van het mooie zomerweer in NL! Maar de afgelopen weken denk ik aan niet anders meer!

Ik zit volop in de voorbereidingen. Ik heb in ieder geval al een aantal spullen aangeschaft, zoals een goed fleecejack, softshelljas, broeken en een slaapzak. Over dat laatste toch even getwijfeld of ik die mee ga nemen, maar uiteindelijk toch de keuze gemaakt om het wel te doen. De basisdingen heb ik over het algemeen nu. Ik wil nog wel een klamboe, thermo-ondergoed, een wereldstekker en een ehbo-setje aanschaffen. Oh ja, ook een zakmes. Altijd handig om bij te hebben en om fruit mee klaar te maken wat ik op een markt koop! :biggrin: Dat was een tip van mijn moeder!

Oh ja, mijn geplande budget is 2000 euro. Is dit reëel voor bijna 8 weken Peru en Bolivia? Er staan in principe geen binnenlandse vluchten op de planning. Er gaan 2 pinpassen van 2 verschillende rekeningen mee, just in case. En één rekening waar ik mee rood kan staan, dus in een worst case scenario kan ik altijd bijpinnen en trek ik dat in NL weer recht. En uiteraard gaat er een creditcard mee!

Verder wil ik mij de komende tijd bezig gaan houden met nog intensiever inlezen over de plekken waar ik naar toe wil en beginnen aan de thuiscursus Spaans. En daar moet ik nu echt onderhand aan gaan beginnen, het staat voor zondag op de planning!! Wel wil ik nog een paar daagjes Spaanse les meepakken in Cusco. We hebben de reisplanning namelijk een beetje omgegooid. We willen vanuit Lima namelijk gelijk (in principe na 1 overnachting) doorreizen naar Cusco. Hier een paar dagen acclimatiseren en Spaanse les volgen. Daarna willen we gelijk naar Machu Picchu, want deze is inderdaad in februari gesloten. En die wil ik echt niet missen!!

Maare Hoii (ik kan nergens je naam achterhalen), carnaval in Bolivia! Dat wil ik meemaken!! Carnaval in NL ga ik namelijk missen dit jaar! :wink: Ik heb je site bekeken en zie dat je in november weer terug naar Bolivia gaat! Zit jij dan in Sucre? Je schrijft hier dat ik je een bezoekje mag brengen, lijkt me leuk!

En Cecila, jij ook bedankt voor de tips. Echt heel fijn om te lezen wat de ervaringen zijn van anderen!

Ik ben nu al aan het aftellen, ik heb er zo’n zin in! Toch had ik laatst ook wel even een pff-momentje. Dan vroeg ik me af of ik het allemaal wel ga redden zover van huis. Maar reizen is echt mijn passie, dus ik weet dat ik het helemaal geweldig ga vinden! Ik ben alleen nog nooit zolang in m’n eentje van huis weg geweest, in ieder geval niet langer dan een maand. Gek eigenlijk, want ik roep eigenlijk altijd dat ik het liefst wel voor een jaar weg zou willen. Maar toch ben ik ook erg gehecht aan thuis, niet aan mijn spullen hoor. Maar aan mijn familie en vrienden!! Ik ben ook iemand die nogal graag mijn verhaal kwijt wilt aan iemand, maar daar in Zuid-Amerika zit ik ineens wel erg ver van iedereen af. Maar ook daar ga ik aan wennen en een manier op vinden om daar mee om te gaan…

Kortom, positieve ontwikkelingen en ik kan écht niet wachten tot het zover is! Het jaar 2010 begint voor mij in ieder geval als een avontuur!

Meer tips, adviezen of leuke berichten zijn zeker welkom!

Groetjes Karlijn

Ik heb antwoord gegeven op het andere bericht… :wink:

Hey Karlijn,

Ik ben net terug uit Peru en wil graag m’n bevindingen met jou delen :wink: … eerst en vooral was het een fantastische reis, ik zou geld geven om terug in een tentje op een berg in de Andes te zitten maar voor mij is het nu back to reality !

Wij hebben de rondreis gedaan zoals je hem eerst in gedachten had: Lima - Ica (Ballestas + Huacachina + Nasca) - Arequipa - Puno - Cusco - Lima

Wat ik zeker wil zeggen is dat Peruvianen enorm lieve en vriendelijke mensen zijn en dat ze enorm hulpvaardig zijn ! In de hostels helpen ze je graag om een bus of excursie te boeken of een taxi te bellen ! En zelfs als je geen Spaans spreekt kom je al heel veel, de meeste mensen (in toeristische gebieden) spreken wel wat engels.

Wij hebben alle verplaatsingen gedaan met Cruz del Sur en dat zijn echt veilige luxe bussen, zeker een aanrader !
Voor de rest had ik een aantal excursies geboekt bij Aventuras al Sur vanuit België, ze waren iets duurder dan in de reisbureaus ter plaatse maar alles was tot in de puntjes geregeld en het heeft ons heel wat loopwerk bespaard.

De Colca Canyon bij Arequipa is ook zeker de moeite, wij hebben een 2-daagse trektocht gedaan en dat was héél mooi (vooral de oase was super) maar ook enorm vermoeiend. Als je kan doe je beter de 3-daagse trektocht, dan kan je het iets rustiger aan doen en nog langer genieten van de mooie omgeving.

Het absolute hoogtepunt vonden wij Cusco en de streek er rond. We hebben een motor gehuurd en zijn een dagje de Sacred Valley in getrokken, het was daar prachtig ! De ruïnes van Pisaq en Ollantaytambo zijn zeker de moeite en ook de Salineras in Marras zijn enorm mooi. Wij hadden liever nog een dagje extra in de Sacred Valley gebleven maar ja tijd te kort.
Als afsluiter van de vakantie hebben we de Inca Trail en Machu Picchu gedaan en daar heb ik gewoon geen woorden voor … subliem ! Als je de Inca Trail niet meer kan doen zijn de alternatieve routes volgens mij ook erg mooi ! Aquas Callientes, het dorpje onder Machu Picchu waar de treinen vertrekken, vonden wij ook erg leuk en gezellig.

Zo, dat zijn zowat m’n algemene bevindingen hopelijk heb je er nog iets aan .

Sofie

Klopt! Ik heb te voet gelopen van Marras naar die ronde ruïnes (klik op de foto’s voor een vergroting):
http://robertjanleeft.googlepages.com/Ronderune.jpg/Ronderune-large.jpg

…terug via de kathedraal van Marras…
http://robertjanleeft.googlepages.com/Kathedraal.jpg/Kathedraal-large.jpg

…en langs de Salineras naar Urubamba:
http://robertjanleeft.googlepages.com/Salineras.jpg/Salineras-large.jpg

Maar het is ook te fietsen (Downhill vanaf Marras!).

Hey Sofie,

Leuk je beschrijving hoe jij het hebt gedaan. Wij willen dat ook gaan doen. Als extra nog een weekje de bergen rondom Huaraz.
Een trekking in de Colca Canyon willen we ook gaan doen, maar een 3daagse tocht is dus aan te raden.
Al die afstanden kan je met Cruz del Sur doen? Ik kan op de site van cruz del sur niet van en naar Ica vinden met Cruz del sur. Jij hebt dit wel gedaan?
Wanneer kan je het beste de sacred Valley bezoeken? Na of voor Inca trail of maakt dat niet uit?

Hey,

De bus die in Ica stopt is de lange afstandsbus van Lima naar Nasca, wij hebben die bus gewoon ter plaatse door onze hostel laten vastleggen omdat ik zelf ook niet wist hoe ik dat van thuis uit moest boeken.

De 2-daagse tocht in de Colca Canyon is echt wel zwaar. We hebben ons echt moeten haasten met afdalen en stijgen waardoor we niet genoeg tijd kregen om van de omgeving te genieten. Bij het stijgen (1125m in 3u) had ik verzuurde spieren, van het snelle dalen de dag ervoor, en heb ik serieus in mijn reserves moeten gaan ! Mijn conditie is nu wel beneden alle pijl maar op de Inca Trail heb ik bijvoorbeeld geen enkel probleem gehad en waren we altijd als eerste van de groep over de passen. Dus ik zou een 3-daagse trekking aanraden (de gidsen trouwens ook)!

Wij hebben de Sacred Valley voor de Inca Trail en Machu Picchu gedaan … ik was daar blij om omdat we zo stilaan hebben opgebouwd naar het absolute hoogtepunt (op gebied van ruïnes en landschappen) en je hebt meer tijd om aan de hoogte te wennen. Maar in principe maakt het dus niet uit wanneer je wat doet. Als je echt alles rustig wil bezoeken in de Sacred Valley heb je wel 2 dagen nodig volgens mij. Wij hebben het op 1 dag gedaan maar we zijn maar 1,5 u in Pisaq geweest en das veel te kort (als ik terug zou gaan zou ik hier zeker een halve dag voor uittrekken en een gids nemen) en we hebben de terrassen van Moray (die ronde) niet kunnen doen !

Als je nog iets wil weten dan zeg je het maar.
Sofie

… en mocht je niet echt een hiker zijn, er zijn ook tourtjes naar de Colca Canyon zonder hikes. Gewoon lekker naar een hot spring, dorpjes bekijken, naar een kaasfabriekje, naar marktjes… en natuurlijk condors kijken!

Inderdaad wat Cecilia zegt klopt helemaal. De meeste van die dingen zie je trouwens ook als je de trektocht doet … dus als hiker krijg je er ook nog cultuur en ontspanning bovenop :hihi: