Backpacken in Bolivia

Hoi allemaal!

Ik ben een 24 jarige meid die van plan is om 2 maanden door Peru en Bolivia te backpacken. Ik heb al veel gelezen op dit forum en al veel dingen te weten gekomen, maar heb zelf nog een aantal vragen, vandaar dat ik even een nieuw topic start.

Als eerste ben ik van plan om in januari/februari te reizen. Op heel veel internersites lees ik dat dit het regenseizoen is, of ook wel het natte seizoen. Nu laat ik me door een beetje regen niet afschrikken, maar ik las net wel dat er dan in het Andesgebergte veel, veel modder is en een trekking niet te doen is. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?? Iemand die toevallig in dezelfde tijd van het jaar heeft rondgereisd?

Ik heb een ticket gevonden van 852 euro. Op veel sites zie ik tickets die allemaal ruim boven de 1000 euro uitkomen, dus volgens mij zit ik wel in een goede prijsklasse. Of kan het nog goedkoper?? Tips en adviezen zijn altijd welkom. Ik heb nu gekeken op sites als http://www.tnfsh.nl/ en http://www.kilroytravels.nl.

Ik ga sowieso alleen reizen, maar heel misschien gaat er een vriendin mee voor 4 á 5 weken. Dit is echter nog niet helemaal zeker. Mijn moeder vindt het fijner als ik samen met haar ga, want ze vindt het een beetje eng als ik alleen ga. Maar ik heb ook hier al zo veel gelezen over meiden die net als ik alleen reisden. Je moet geen gekke dingen doen, zoals met dure sieraden over straat lopen, 's avonds laat alleen weg gaan op straat etc. En uiteraard kan je nooit helemaal uitsluiten dat er iets gebeurd. Jullie mogen hier reacties opgeven, zodat ik dit aan mijn moeder kan laten lezen. :wink:

Verder ben ik in twijfel of je de Incatrail vooruit moet boeken of ik dit ter plekke kan doen. Als ik in januari/februari ga, zit ik sowieso in het laagseizoen en is het niet druk denk ik zo. Maar als iemand hier meer over weet, let me know!

Verder was ik al een beetje de reisroute uit aan het stippelen. Wil wel een beetje de route weten, maar wil niks vast leggen. Wil heerlijk genieten van de vrijheid die ik tegenkom daar en aan niks verplicht zijn. Maar enigsinds wat voorbereiden, lijkt me ook geen kwaad kunnen. :smiley:

Ik had de volgende punten in gedachten:

In peru:
Lima;
Ballestas eilanden;
Nazca lijnen;
Huacachina oase;
Arequipa;
Colca Canyon;
Puno;
Titicacameer;
Cusco;
Machu Picchu;
Mogelijk nog het regenwoud Manu.

In bolivia:
La Paz;
Salar de uyuni;

In Bolivia weet ik de reispunten nog niet zo goed.

Is dit een beetje een logische volgorde zoals beschreven? Ik weet dat het in Peru echt de highlights zijn, maar deze wil ook allemaal graag beleven namelijk. Als er hier iemand is, die nog een aanrader, tips of adviezen heeft, zijn ze uiteraard van harte welkom en neem ik ze misschien wel op in mijn reisplannen.

Aankomende donderdag wordt in de teamvergadering op mijn werk besproken of ik dus 2 maanden vrij kan nemen. Wat betreft vakantiedagen heb ik het allemaal geregeld, maar ook het team moet er achter staan dat ik zo lang weg ben. Dit gezien ze mij dus zo lang moeten gaan missen en het betekent dat er in die 2 maanden 1 iemand tegelijk met mij vakantie op kan nemen. Ik ben dus erg benieuwd. Ik hoop zo dat het geen problemen oplevert… Als ik een akkoord heb ga ik sowieso mijn ticket boeken.

Ben benieuwd naar jullie reacties. Wie weet heb ik nog meer vragen, dan komen ze hier vanzelf te staan!!

Alvast bedankt!

Groetjes Karlijn

ik zou eerst cuzco en machu picchu doen en daarna puno/titcaca meer, dat is logischer als je door gaat naar Bolivia.

Ik ben zelf niet in Puno geweest maar in Copacabana, de Boliviaanse kant van het titicacameer, men zegt dat dat mooier is, en je kunt er ook de islas flotantas bezoeken en je hebt er een enorm mooie zonsondergang! (neem geld mee want er zijn geen ATM;s)

Wat betreft park Manu…dat is duur. dat kun je ook beter in Bolivia doen in Rurrenabaque.
Kosten Park Manu: 300 dollar incl busreizen, eten, overnachtingen (entree park weet ik niet)
kosten Park Rurrenabaque: ong 120 dollar incl bus, eten, overnachtingen en entree tot park

Verder moet je in Bolivia eigenlijk naar Potosi, de zilvermijnen, erg indrukwekkend

Ik ben zelf gister terug gekomen van een reis door oa bolivia en peru, dus als je wat wil weten kun je me gerust vragen!
Groetjes Joost

O ja en wat betreft je ticket, ik heb ook 850 betaald retour incl alle belastingen en verzekeringen, dus ik denk dat je goed zit.
van waar vlieg je terug? Ik weet dat het een stuk goedkoper is als je vanaf dezelfde stad terug vliegt als waar je aankomt, maar dan moet je aan het eind van je reis dus een vlucht in z-amerika boeken, en dat is vrij prijzig… Dus dat moet je even voor jezelf afwegen.

Verder is Jan-Feb idd regenseizoen. Ik zou wat later gaan, bijvoorbeeld April, Mei, het is zonde als je enkele tours niet kunt doen door de regen.
Verder vind ik persoonlijk regen uitermate vervelend, dus dat zou voor mij een reden zijn om later te vertrekken…

o ja en Inca trail…Er zijn veel alternatieven die je VEEEEEL goedkoper kunt boeken en daarvoor hoef je geen reservering te maken, dat kun je gewoon op de dag zelf boeken.
Bijvoorbeeld de Inca Jungle trail: 1 dag downhill fietsen en 2 dagen trekken en 1 dag Machu Picchu. Incl alles (eten, overnachtingen, entree, trein terug naar Cuzco etc) kost ongeveer 150 dollar.
De Inca trail moet je idd een half jaar van tevoren boeken en is belachelijk duur.

Nou, succes!

Bedankt voor je reactie!

Ik ga de gok wagen, want januari/februari is de enige periode die ik vrij kan krijgen van mijn werk. En anders heb ik toch een goede reden om eens terug te gaan! :wink: In ieder geval bedankt voor je tips, die ga ik zeker meenemen in mijn plannen. Heb akkoord gekregen van mijn werk, dus nu alles plannen! Voorpret is al leuk! :smiley:

Groetjes Karlijn

Even over Copacabana… dat is leuk voor 2 dagen max! Eilandjes bezoeken etc. Het is er klein en het dorp zelf is erg saai. Puno is wat groter maar ook saai en lelijk… Als je toch moet kiezen… lastig… vanuit Puno zijn er veel bureaus die aanbieden om een nachtje op een eiland te slapen, dat is altijd wel leuk om te doen. Copa daar in tegen heeft weer een mooie catedraal en een beetje strand.
Ik ben eind januari voor het laatst in Copa geweest en volgensmij zag ik nu wel een ATM staan. Ik ben er best vaak geweest en toen was er inderdaad nog geen ATM en kon je alleen via je creditcard geld van een bank krijgen. Maar volgensmij was er nu een BCP geld automaat. (eindelijk!)
Hmm ik zit erover te denken om eind juni weer naar Bolivia te gaan… heb helaas maar tpt september. Ik had op internet even snel gezien dat een retourtje amsterdam - lima via de vs 1000e is bij martin air.

He Karlijn,

Ik heb zelf ook het plan om deze twee landen te bezoeken (in oktober). Ik ga 1 mnd. Ik heb mijn route al gepland. Ik heb de rondries van Koning aap (http://www.koningaap.nl/www/index.php?m=brochure&reiscode=GRKLPB) genomen als uitgangspunt.

Het mooie aan deze route is dat je niet al te snel stijgt en dus wat makkelijker aan de hoogte kunt wennen. Ik ga zelf 1 maand en deze reis duurt 30 dagen. Ik heb de plaats La Paz, Potosi en Sucre uit het schema geschrapt. Ik hou dan extra dagen over en gebruik deze als reserve dagen. Mocht ik deze dagen niet nodig hebben dan ga ik potosie en als het ook nog mogelijk is Sucre bekijken. La Paz sla ik over ik heb gekozen om in Urmiri te relaxen bij de warmwaterbronnen en vandaar 1 excursie te maken naar Tiawanaco.

Ook een plus punt is dat je vanuit Chilli de Salar de Uyuni in gaat en dan in Uyuni eindig dit scheelt je 1 reisdag als je zolas velen begint en eindigd in Uyuni. Cuzco deel ik ook anders in ik wil een paar dagen in de Sacred Valley verblijven en van daaruit de trein te pakken naar Machu Picchu, voordeel is dat de trein vanuit Ollantaytambo is een stuk goedkoper. je vertrekt dan om 20:00 en verblijft dan 2 nachte in Aguas Calientes en vertrekt dan weeer 's ochtends vroeg richting [FONT=Palatino Linotype][FONT=Verdana]Ollantaytambo. [FONT=Palatino Linotype][SIZE=2][FONT=Verdana]Ollantaytambo is ook per bus te bereiken van uit Cuzco. Dit scheeld je al snel zo’n 33 USD op een retour Cuzco-Aguas Calientes (77 USD).[/FONT][/FONT][/FONT][/SIZE][/FONT]

Jij bent er 2 mnd moet dit ook makkelijk te plannen zijn en kun je relax dagen in lassen en wat meer zien. Een site waar ik veel aan heb gehad is www.exploreperu.nl zou zeggen succes met het plannen van je reis. Als je reis boeken wil lezen raad ik je Footprint aan er goed maar Lonely Planet is waarschijnlijk ook goed.

Veel plezier met je voor bereidingen,
Michiel

Wij hebben de volgende route gemaakt (voorjaar 2009):
Cusco, Puno (vonden wij afschuwelijk), Copacobana (Bolivia), La Paz, Rurrenabaque (goed alternatief voor Manu), La Paz, Sucre (relaxte stad, maar weinig te doen/doen), Potosi, Uyuni, via de Salar de Uyuni tour naar San pedro de Atacama (Chili), Arica, Putre, Arica, Arequipa (Peru), Nazca, Huacachina, Paracas, Lima.
In totaal hebben we er 2 maanden over gedaan, zolang als jij hebt dus! Volgens mij zit alles in de route wat jij wilt en t is goed te doen in die 2 maanden, maar je kunt geen weken ergens blijven hangen (wel dagen!)…

Wat betreft de Inca Trail: laagseisoen of hoogseizoen: als je de originele wilt doen moet je ruim van te voren boeken… alternatieve trekkings naar MP kun je makkelijk ter plekke boeken…

Tot slot: Footfrint vs. LP: ik ben op pad gegaan met de Footprint, maar heb van ellende in Peru alsnog een LP gehaald… ik kan helemaal niks met de Footprint…

groetjes!

Waarschijnlijk ga je dus in 2010?

Wat hier nog vergeten wordt, is dat de 4-daagse Inca Trail is gesloten in februari t.b.v. regen en onderhoud… Toch wel iets om rekening mee te houden, lijkt me :slywink:.
Verder zijn er iets van 300 legale en iets van 600 illegale reisbureaus in Cuzco, dus keuze te over in aanbod. I.h.a. krijg je waarvoor je betaalt:slywink:.

Je reisvolgorde is redelijk logisch inderdaad. Vanuit La Paz kun je over “'s werelds gevaarlijkste weg” naar beneden denderen op de fiets. Wel op tijd remmen, want ik heb over situaties gehoord…:slywink:

Verder schijnt de jungle ten noorden van La Paz, bij Rurrenabaque, ook heel mooi te zijn. Ik ben daar niet diep in de jungle geweest, omdat ik 8 dagen fietsen van La Paz naar Rurrenabaque met kampeerbagage al interessant genoeg vond:slywink:. Zeker met overstekende spinnen van 15cm groot… Ook het slapen daarbij onderweg in een schooltje in Santa Rosa was leuk. Alleen het gewekt worden op 2e Paasdag vond ik wat minder… Daar is het dan een gewone schooldag.

Mocht je trekkings in gebergten aantrekkelijk vinden, dan kun je ook nog naar Huaraz in Peru reizen. Daar is zelfs de (ik dacht) Oostenrijkse bergsportvereniging actief om professionele lokale berggidsen op te leiden, met dezelfe kwaliteitseisen als de westerse gidsen.
Erg goed geregeld dus, en in deze omgeving kun je dan ook goed trekkings maken. De Santa Cruz-trek is redelijk populair en goed te doen. Helaas gebruikt men lastdieren hierbij. Ik heb zelf deze tocht lichtgewicht gelopen. Dat scheelde lastdieren, en het was dan 3 i.p.v. 5 dagen lopen:slywink:.
Ook de tocht naar Laguna 69 schijnt vreselijk mooi te zijn.
Het Nationaal Park Pasto Ruri is ook erg mooi. Bij de ingang daarvan betaal je aan de gemeenschap van Catac om er binnen te mogen. In Catac hebben ze ook erg zoete witte wijn. Nu ben ik geen wijnliefhebber, maar die smaakte wel erg lekker!

Voor tickets heb ik vaak (niet altijd) aantrekkelijke prijzen gevonden op vliegtarieven.nl of .be. Ik woon in het zuiden des lands, dus voor mij is Zaventem (Brussel) dichterbij dan Schiphol… Ik boek dan ook weleens met vertrek vanaf België.
In 2004 bracht dat de rare situatie dat ik vanuit Zaventem met overstap in Schiphol naar Quito (Ecuador) veel minder kwijt was dan als ik alleen de vlucht Schiphol - Quito had geboekt…

Hey Karlijn,

Ik ben benieuwd hoe het inmiddels met je voorbereidingen gaat en of je al een ticket heb geboekt? Komend vanuit Peru zou je de volgende plaatsen kunnen bezoeken, (dit is vrij voor de hand liggende volgorde volgens mij):

  • Het Titicacameer : met overnachting in Copacabana of op Isla del Sol. Zelf een nachtje op het eiland geslapen en vond ik erg indrukwekkend, het is daar net of de tijd heeft stil gestaan.

  • La Paz : met eventueel vanuit daar een tripje naar de jungle Rurrenabaque, zeker de moeite waard! je kunt vliegen vanuit La Paz of de bus nemen
    : of een tripje naar Coroico, eventueel kun je dat ook op de fiets doen (Death Road) en dezelfde dag weer terug naar La Paz. Maar het loont ook de moeite om een nachtje te blijven, het klimaat is heerlijk de omgeving erg mooi. Al zou ik je aanraden om met een mede-reiziger te gaan, want er is verder in je eentje niet zo veel te beleven.

  • Tour over de zoutvlaktes: bus naar Oruro, dan trein naar Uyuni.

  • Potosi: met bezoek aan de mijnen

  • Sucre: voor een bezoekje aan mij :slight_smile: fijne stad om een paar dagen bij te komen, eventueel wat spaanse lessen te nemen en omgeving te bekijken.

  • Cochabamba, nooit geweest maar schijnt gezellige stad te zijn.

En nu heb ik het idee dat ik iets heel belangrijks ben vergeten…?
Voor 852 euro zou ik het zeker doen, dat lijkt me een goeie deal! En vanaf waar vlieg je terug? Ook uit Peru?

O ja, ben je in februari in Bolivia? Dan mag je het carnaval niet missen in Oruro!! Een heel spektakel om mee te maken, is ergens half/eind februari.
In deze tijd van het jaar is het wel belangrijk om een ruime planning te maken ivm regenval. Dan kunnen bussen wel eens uitvallen of er langer over doen om naar hun bestemming te komen.

Succes en veel plezier met de voorbereidingen!

Hoi,

Je hebt al veel reistips gekregen hier boven. En in de forums van Bolivia en Peru kun je in de oudere topics veel tips vinden.

Maar je wilde ook een reactie over alleen reizen. :slight_smile:

Ik heb eerst in Zuid-Amerika met een vriendin gereisd, door Chili, Bolivia en Peru. Later heb ik diverse reizen in mijn eentje gemaakt in Afrika (voor het eerst toen ik 26 was) en Zuid-Amerika (Brazilië en Peru) en IJsland.
Voor mijn gevoel maakt het qua veiligheid helemaal NIKS uit. Mannen zullen je net zo veel of weinig lastig vallen, of je nou alleen bent of met z’n tweeën. Het hangt dan eerder nog van je haarkleur en -lengte af, dan het feit of je alleen bent of niet. Ook qua diefstal enzo maakt het geen verschil. Je moet ook met zijn tweeën net zo goed opletten.

Wat wel anders is als je alleen reist:

  • Je moet er goed tegen kunnen om alleen te zijn. Je komt onderweg volop andere reizigers tegen maar soms reis je toch een andere kant op en ben je weer even alleen.
  • Als je naar de wc moet, moet je altijd je waardevolle spullen meenemen want je hebt dus niet een vriendin die er even op let.
  • Als je ziek wordt, heb je niet een vriendin die je kan verzorgen. Maar tijdens die reis met m’n vriendin werden we precies tegelijk ziek en hadden we dus ook niks aan elkaar!
  • In de bus zit je altijd naast een vreemde en dat is juist superleuk. Altijd gelegenheid voor praatjes!
  • Hotelkosten enzo zijn hoger in je eentje dan wanneer je een kamer kunt delen. Maar het reizen daar is niet superduur.

Of je nou alleen of met een vriendin of vriend reist, ik zou dit wel aanraden:

  • geen sierraden dragen, ook geen goedkope
  • geen horloge dragen
  • als je in een café zit, altijd je tas goed in de gaten houden, niet aan je leuning hangen of op de grond leggen
  • in de bus nooit in slaap vallen terwijl je waardevolle spullen (dagtas) op de grond of in een vak boven je hoofd liggen. slaap bovenop die tas.
  • in steden zoals Cusco en Arequipa zou ik na 9 uur 's avonds liever taxi’s nemen. Als je je onveilig voelt, al vroeger. Goed opletten hoe je echte taxi’s kunt herkennen. In Lima zou ik al taxi’s nemen zodra het donker is.
  • Op busstations altijd goed alert zijn op je spullen.
  • Niet paranoide zijn, probeer eruit te zien of je weet waar je heen gaat. Als je de weg kwijt bent, ga dan in een winkel ofzo even op je kaart kijken, niet midden op straat. Ik kopieer altijd de plattegrondjes uit Lonely Planet voordat ik ga, die zijn makkelijk mee te nemen de stad in.
  • Als je net aankomt in een stad die je een beetje eng vindt, loop dan eerst rond zonder waardevolle spullen en voel aan hoe het voelt. Als je je okee voelt, kun je de volgende keer wel je fototoestel meenemen bijvoorbeeld.
  • gebruik een tas die er niet duur uitziet.
  • ik gebruik zelf het liefst een schoudertas en draag die band dan diagonaal over mijn torso. Dan ziet het er ook niet raar uit als je die tas op je buik draagt met je hand er losjes op, bijvoorbeeld op een drukke markt. En de tas is dan niet makkelijk te stelen door iemand die snel voorbij rent of rijdt. Een rugtas vind ik lastiger in drukke gebieden, je verliest je waardevolle spullen uit het oog als het op je rug hangt, of loopt raar met zo’n rugtas op je buik.

Er staan nog meer veiligheidstips op mijn website, zie mijn handtekening.

Ik heb juist ontzettend goede ervaringen met het alleen reizen, op een paar tricky dingen na, maar de naarste dingen die me zijn overkomen met vervelende / enge kerels, waren in een lieftallig Frans dorpje waar ik als uitwisselingsstudent woonde. Dus…
In veel gebieden vinden de mensen het bijzonder als je alleen reist en helpen ze je juist extra. Ze lopen bijvoorbeeld helemaal mee om de weg te wijzen, of waarschuwen je voor gevaren.

Je komt als alleenreiziger nog makkelijker in contact met andere reizigers en met mensen die wonen in het land dat je bezoekt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als je nog vragen hebt, laat maar horen.

Oh, tot slot nog een aanrader: het dorpje Sorata in Bolivia! Groen, rustig en mooi, weinig toeristen, lekkere restaurantjes, goed startpunt voor mooie wandelingen.

Groeten,
Cécile

Goede tips Cecilia! Ik ga even kijken of ik een apart topic kan maken met tips voor alleen reizen in Bolivia. Dan zet ik ze daar ook in, is dat ok?

We vertrekken 30 oktober naar La Paz via Buenos Aires. Daar moeten we 9 uur blijven. Is het mogelijk, daar we familie hebben in Buenos Aires uit de vlieghaven te gaan en een paar uurtjes met de familie te vertoeven zonder onze bagage te moeten meenemen en zonder teveel rompslomp.

Dit kun je beter als nieuwe vraag posten in het Argentinië forum. Of zoek eens een Google of in de Lonely Planet Thorn Tree op: ‘buenos aires layover’.

Succes,
Cécile

He allemaal,

Jeetje, wat een toffe reacties allemaal!! Hier heb ik zeker wat aan! Hier weer eens een update van mij!

Ik heb mijn ticket alweer even geleden geboekt. Ik heb er uiteindelijk 1026 euro voor betaald. Het werd wat duurder, omdat ik vanuit La Paz terugvlieg. Ik vlieg met Iberia (heen en terug) en vertrek op 4 januari naar Lima. Op 27 februari kom ik terug vanuit La Paz. Ik vertrek samen met een vriendin, zijn blijft 5 weken en ik blijf dan nog 3 weken langer. In totaal dus bijna 8 weken!

In de zomer ben ik iets minder bezig geweest met de reis, vooral genoten van het mooie zomerweer in NL! Maar de afgelopen weken denk ik aan niet anders meer!

Ik zit volop in de voorbereidingen. Ik heb in ieder geval al een aantal spullen aangeschaft, zoals een goed fleecejack, softshelljas, broeken en een slaapzak. Over dat laatste toch even getwijfeld of ik die mee ga nemen, maar uiteindelijk toch de keuze gemaakt om het wel te doen. De basisdingen heb ik over het algemeen nu. Ik wil nog wel een klamboe, thermo-ondergoed, een wereldstekker en een ehbo-setje aanschaffen. Oh ja, ook een zakmes. Altijd handig om bij te hebben en om fruit mee klaar te maken wat ik op een markt koop! :biggrin: Dat was een tip van mijn moeder!

Oh ja, mijn geplande budget is 2000 euro. Is dit reëel voor bijna 8 weken Peru en Bolivia? Er staan in principe geen binnenlandse vluchten op de planning. Er gaan 2 pinpassen van 2 verschillende rekeningen mee, just in case. En één rekening waar ik mee rood kan staan, dus in een worst case scenario kan ik altijd bijpinnen en trek ik dat in NL weer recht. En uiteraard gaat er een creditcard mee!

Verder wil ik mij de komende tijd bezig gaan houden met nog intensiever inlezen over de plekken waar ik naar toe wil en beginnen aan de thuiscursus Spaans. En daar moet ik nu echt onderhand aan gaan beginnen, het staat voor zondag op de planning!! Wel wil ik nog een paar daagjes Spaanse les meepakken in Cusco. We hebben de reisplanning namelijk een beetje omgegooid. We willen vanuit Lima namelijk gelijk (in principe na 1 overnachting) doorreizen naar Cusco. Hier een paar dagen acclimatiseren en Spaanse les volgen. Daarna willen we gelijk naar Machu Picchu, want deze is inderdaad in februari gesloten. En die wil ik echt niet missen!!

Maare Hoii (ik kan nergens je naam achterhalen), carnaval in Bolivia! Dat wil ik meemaken!! Carnaval in NL ga ik namelijk missen dit jaar! :wink: Ik heb je site bekeken en zie dat je in november weer terug naar Bolivia gaat! Zit jij dan in Sucre? Je schrijft hier dat ik je een bezoekje mag brengen, lijkt me leuk!

En Cecila, jij ook bedankt voor de tips. Echt heel fijn om te lezen wat de ervaringen zijn van anderen!

Ik ben nu al aan het aftellen, ik heb er zo’n zin in! Toch had ik laatst ook wel even een pff-momentje. Dan vroeg ik me af of ik het allemaal wel ga redden zover van huis. Maar reizen is echt mijn passie, dus ik weet dat ik het helemaal geweldig ga vinden! Ik ben alleen nog nooit zolang in m’n eentje van huis weg geweest, in ieder geval niet langer dan een maand. Gek eigenlijk, want ik roep eigenlijk altijd dat ik het liefst wel voor een jaar weg zou willen. Maar toch ben ik ook erg gehecht aan thuis, niet aan mijn spullen hoor. Maar aan mijn familie en vrienden!! Ik ben ook iemand die nogal graag mijn verhaal kwijt wilt aan iemand, maar daar in Zuid-Amerika zit ik ineens wel erg ver van iedereen af. Maar ook daar ga ik aan wennen en een manier op vinden om daar mee om te gaan…

Kortom, positieve ontwikkelingen en ik kan écht niet wachten tot het zover is! Het jaar 2010 begint voor mij in ieder geval als een avontuur!

Meer tips, adviezen of leuke berichten zijn zeker welkom!

Groetjes Karlijn

Oh ja, nog een vraagje. Dit Bolivia forum is er toch nog niet zo heel erg lang?? Of heb ik er al die tijd overheen gekeken??

Nu al te laat waarschijnlijk, maar denk er aan dat Madrid bekend staat om zijn slordige bagage-afhandeling… Iberia–>Zuid-Amerika gaat altijd via Madrid…:slight_smile:
Oftewel: zorg ervoor dat áls je op je bagage moet wachten, je niet in de problemen komt.

Waarom beiden? Waarom geen Windstopper met eventueel een truitje er onder? (Ik weet het al: de bever o.i.d. binnen gestapt en die hebben het je aangesmeerd…;))

Daar heb je geen Zwitsers mes voor nodig i.i.g., tenzij je echt blikken gaat openen en schroeven gaat aandraaien.
Ik zou een Opinel mesje kiezen daarvoor: licht makkelijk te slijpen als het nodig is, ennuh… loeiSCHERP…:wink:

Reken op zo’n 15 euro per dag als gemiddeld verbruik. (Zo’n € 850 voor overnachtingen en eten.)
Elke busreis komt er dan nog bij. Zelf kies ik in Peru altijd voor Cruz del Sur. Zelfs Civa (de andere dure maar “hele goede”) is al eens bij dodelijke ongevallen betrokken geweest. Ormeño en c.s. zou ik helemaal vergeten. Die hadden bijna m’n nichtje vermoord…

Telefoonnummers van de ambassade ALTIJD op het lichaam dragen. In nood kunnen zij je mogelijk helpen.
Ook bijv. 100 euro op een geheime plaats (onder inlegzool van de schoen? Echter zelfs daar wordt gekeken bij een overval). Hierdoor kun je met 1 busreisje met een twijfelachtige maatschappij vrijwel altijd terug naar de hoofdstad reizen, waar meer consulaire mogelijkheden zijn.

Die "undercover"s zijn er om als een geheime bergplaats te dienen. Hoewel dat nu toch al zo verknald is dat iedere overvaller als eerste een vakje zal gaan zoeken onder het T-shirt op navelhoogte…
Eigenlijk is het bedoeld om groter geld achter de hand te hebben. Alleen om geld uit te pakken in een besloten ruimte zoals een toilet, niet midden op het lokale marktje…:wink:

De benodigde acclimatisatietijd is voor ieder verschillend. Je zit wel boven 3000 meter. Fietsend steeg ik altijd zo’n 1200m per dag, wat een mooie stijging is. De Dead Women’s Pass is dacht ik zo’n 4500m. Niet bijzonder, maar waarschijnlijk voor het lichaam tóch hoog…:wink:

Houd rekening met nat worden… En veel lachen. :biggrin:

Via bedrijven als de BelBazaar kan er vanuit Nederland goedkoop naar Zuid-Amerika gebeld worden. Als je maar zorgt dat ze het telefoonnummer waarop je bereikbaar bent, weten.
Starttarief is altijd 4,5 eurocent, per minuut geldt het daar genoemde tarief. Vaste nummers voor Peru kosten bijv. 2 eurocent per minuut. Bel daarvoor maar eens naar je internetprovider… :wink:
(Btw: zeer goede ervaringen mee, al 2 jaar :biggrin: en geen aandelen.)

Hoi Karlijn,

Nee volgens mij is dat Bolivia forum er pas net een maandje ofzo. Of ik heb er ook altijd overheen gekeken!

Waarom wil je een slaapzak meenemen? Ga je echt heftige trekkings maken ofzo? In alle hostels en hotels zijn genoeg lakens en dekens, of kun je extra dekens vragen. Een eigen zijden lakenzak is dan wel fijn voor wat extra comfort en 5 graden extra warmte, maar een slaapzak heb je dan echt niet nodig. En ik ga ervan uit dat als je een trekking gaat maken met een gids, dat je vrijwel altijd ook een slaapzak ter plaatse kan huren. Het enige waarvoor een slaapzak wel fijn is, is voor nachtritten in de bus in de hoge bergen, maar dat overleef je zonder slaapzak ook wel als je je gewoon goed aankleedt en een muts opdoet… en om daarvoor nou met minstens een halve kilo extra te zeulen… (Heb je al eens al je spullen die je mee wilt nemen geprobeerd in je tas te krijgen, en daarmee een half uurtje rond te lopen? ;-))
En als je de tijd hebt, zou ik ook zeker overdag proberen te reizen, dan kun je genieten van de prachtige uitzichten. Zo’n nachtrit is niet heel gevaarlijk ofzo (althans zo heb ik ze ervaren), maar je komt wel zwaar brak aan. Vaak stoppen ze ook halverwege om 3 uur 's nachts ofzo…

Bij carnaval moet je je niet superveel voorstellen hoor, in ieder geval niet zoiets als Brazilië of zuidelijk Nederland! Het is vooral een hoop gooien met water.

Wat veel heftiger en mooier is, is het jaarlijkse festival in februari genaamd “Festividades de la Virgen de la Candelaria”. Dit is een feest van 8000 Aymara indianen uit de regio van het Titicacameer, die bij elkaar komen voor danswedstrijden in traditionele kostuums. Voorafgaand aan de wedstrijden vieren ze een week lang feest en paraderen ze met hun kostuums en dansen door de straten. Ik heb dit meegemaakt in Puno (waar ik toen ook woonde en Engelse les gaf), maar het schijnt ook wel eens in Copacabana (Bolivia) gehouden te worden. Het was in de week vlak voor of na carnaval… Zie foto’s op mijn website > Photos > Round the World > Peru.
Op internet: http://www.theperuguide.com/lake-titicaca-puno/puno-festivals.html
http://www.whatsonwhen.com/sisp/index.htm?fx=event&event_id=24951
Account Suspended

Ik denk dat je het met 2000 euro wel moet redden als je niet teveel gekke dingen doet (luxe bussen, luxe hotels, dure tours). Je kunt zelf wel uitrekenen hoeveel je gemiddeld per dag te besteden hebt. De meeste tourtjes met gids vallen reuze mee qua prijs en vaak zit er ook eten en overnachting en vervoer bij in, dus daar bespaar je dan ook weer op.
Als je vriendin vertrekt ben je natuurlijk wel wat meer kwijt aan accommodatie.

Nou succes met Spaans leren. Wat het beste kan helpen als je eenmaal wat lessen hebt gehad, is een Spaans sprekend iemand opzoeken en daarmee gesprekjes proberen te hebben. Verzin een onderwerp waar jullie gepassioneerd over zijn (reizen, familie, vrienden, sport, Geert Wilders) en probeer zoveel mogelijk in het Spaans te blijven praten.
Ook veel films kijken, liefst uit Latijns Amerika, en heel goed luisteren (en napraten). De mensen uit Spanje spreken best wel heel anders dan in Bolivia en Peru. Het Spaans van Mexico enzo vind ik er meer op lijken. Maar het kan geen kwaad natuurlijk.
Het maakt het reizen echt veel makkelijker en leuker als je een beetje kunt kletsen en de weg vragen enzo!

Oh ja ik snap ook niet zo goed waarom je en een fleecejas en een softshell jas mee zou nemen. Kies voor een bovenlaag die winddicht is, en diverse andere lagen die bijvoorbeeld dun en warm zijn (thermisch ondergoed of lamswol of merino wol) die je gecombineerd kunt dragen daar onder. En natuurlijk gewoon wat shirtjes voor als het wel warm is. Liefst met kort mouwtje want in de bergen word je er als vrouw best wel op aangekeken als je blote armen (of nog meer, decollete) hebt, met een singlet dus… is kennelijk nogal sletterig. In plaatsen zoals Lima kan het wel hoor. (Ik las een mooie vergelijking in mijn Lonely Planet Laos, waar het kennelijk ook zo is… “Als midden in Londen of New York iemand in d’r bikini over straat zou lopen, zou ook iedereen staren.” Kortom wil jij niet diegene in bikini zijn, draag dan shirts met een kort mouwtje en geen superkorte korte broeken als je in de bergen bent :-))

Suerte,
Cécile

Hey Karlijn,

Wat leuk dat je even een update doet! Het komt nu steeds dichterbij.
Ik heb even op internet gecheckt en carnaval is in het weekend van 13/14 februari, misschien aardig om rekening mee te houden. Ik vond het vorig jaar ook echt niet alleen maar mooi, werd helemaal gek van het water gooien. Maar ach, toch een hele ervaring :slight_smile:

En natuurlijk mag je langskomen in Sucre, gezellig! Stuur tegen die tijd maar een berichtje en kom een drankje drinken in café Amsterdam. Ik zal mijn site nog bijwerken met meer gegevens vanaf het moment dat ik er zit, want het café heeft (helaas) nog geen internetsite. Je kunt trouwens ook goed en goedkoop spaans leren in Sucre, misschien nog een overweging waard maar heb ook veel positieve verhalen gehoord over Cusco. Volgens mij is 2000 euro zeker toereikend voor twee maanden als je idd niet in al te luxe hotels verblijft en je ticket al gekocht hebt. Voor eten kom je per dag wel rond met (uitgegaan van toeristenprijzen) ongeveer vijf a zes euro. Overnachting in een hostel kun je uitgaan van ongeveer vier euro per persoon per nacht.

Het klopt trouwens dat dit forum nog niet lang bestaat. Ik heb het een paar weken geleden aangevraagd, omdat ik langere tijd in Bolivia ben geweest en binnenkort weer terug ga. Ik vind dat Bolivia toch op zijn minst een eigen forum verdient! Het wordt altijd maar een beetje bij Peru geschaard en dat is zonde. Mochten jullie opmerkingen/suggesties/voorstellen hebben over het inrichten van het forum dan hoor ik het graag!

Puno is inderdaad erg lelijk alleen zijn de floating islands in puno veel mooier dan bij Copacabana. Er is nog steeds geen pinautomaat in Copacabana, je er met je creditcard wel geld krijgen maar betaald dan een torenhoge provisie. Dus gewoon in Puno tegenover het busstation een hotel pakken (goedkoper dan in het centrum) dan een paar uurtjes naar de floating islands en door naar Copacabana.
Een erg stoere tocht is die van Sorata Bolivia naar Rurrenabeque Bolivia, je gaat dan 2 dagen downhill mountainbiken en daarna 3 dagen per boot door de jungle incl. wandeltochten. Zo zie je genoeg van de jungle en kun je in Rurrenabeque een vliegticket naar La Paz boeken. Dan hoef je die klote dodenweg niet te doen en het dure Manu. (Andeanbiking.com) Dit is echt een supertocht met leuke jonge mensen die goed kunnen koken. Je slaapt in tentjes op de oever van de rivier met een lekker kampvuurtje. Wel even vragen of ze ook in Januari gaan.
Ik zou ook eerst Machu picchu doen en daarna Puno.

Ga gewoon met de trein vanuit Olantaytambo naar Machu picchu en ga dan het Ausangate circuit lopen nabij Cuzco. Deze is veel mooier dan alle Incatrails bij elkaar. Wel teringkoud!

De dodenweg is niet zo klote hoor… Tenminste niet met 10 meter zicht (“Ik zal maar even langs de kant gaan staan om die vrachtauto te laten passeren, het is hier immers maar ‘10 meter’ afgrond…”:slywink:). Ook niet met 35 kilogram bagage aan je fiets hangend. Ook niet als je eerst vanuit La Paz omhoog hebt moeten fietsen naar ‘la cumbre’ (de pas) vóór de afdaling…:wink: