Backpacken in Bolivia

Daar ben ik weer! :wink:

Even een reactie op jullie vragen.

[ul]
[li]Ik bedoelde een fleecevest i.p.v. een jack, anders is het inderdaad wat dubbelop.[/li][li]Verder neem ik geen zwitsers zakmes mee hoor. Gewoon een handig dingetje die mijn moeder thuis nog had liggen. Ik ga dus niet iets nieuws aanschaffen.[/li][li]Ik kies er bewust voor om een slaapzak mee te nemen, want ik kan behoorlijk allergisch reageren op dekens etc. Ik heb laatst zelfs hier in NL zo’n aanval gehad, dat was geen pretje![/li][li]Verder heb ik laatst ook thermisch-ondergoed aangeschaft, geen lamswol voor mij. Want ook dat is niezen geblazen!![/li][/ul]
Ik ben nog alleen heel erg in dubio of we een tour naar Macchu Pichu hier moeten boeken of dat daar ter plekke gaan doen. Ik heb hier de topics nog eens doorgelezen en werkelijk iedereen zegt iets anders… De ƩƩn zegt dat de originele Inca Trail echt bijzonder is, maar je deze van te voren moet boeken. De ander zegt weer dat de Inca Trail niet zo bijzonder is en je niet van te voren hoeft te boeken. Ik ben nu aan het overwegen om een alternatieve route ter plekke te boeken. Zoals ik op andere internetpagina’s lees, zijn deze zeker de moeite waard! We willen eigenlijk een 3-daagse tour. 2 dagen trekking en de 3e dag aankomst in Macchu Pichu. Meer dagen lijkt me wel supergaaf, maar ik betwijfel of we daar de benodigde conditie voor hebben… We zijn namelijk allebei geen sporters. De Salkanty trekking ziet er echt heel aantrekkelijk uit, maar die duurt dus 5 dagen. Hebben jullie nog tips?

Ook heb ik veel gelezen over de ā€˜death road’. Klinkt echt avontuurlijk en als een schitterende tour!! Maar ik weet ook niet zo goed wat ik moet verwachten… Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik niet meer thuis kom. Dus voor een onervaren fietser (gewoon een stadsfietser dus hĆ© :wink: ), is het dan een beetje te doen en hoef ik geen halsbrekende touren uit te halen om hier weer heelhuids door te komen? De jungle tocht ga ik sowieso niet in Peru doen, maar wel in Bolivia! Dit ga ik doen als de vriendin met wie ik vertrek, weer naar huis gaat. Klinkt echt stoer!

Cecilia, dat festival lijkt me zeker interessant, daar ga ik meer over opzoeken! En Hoii, ik kijk af en toe op je site en het lijkt me nog steeds leuk om elkaar even te ontmoeten in Sucre. Wie weet kun jij me een beetje wegwijs maken in de stad! :slight_smile:

Waaaa, ik heb er zoveel zin in! Nog precies 2 maandjes wachten. Ik leef al helemaal uit naar 4 januari!!

Tot zover mijn berichtje!

Groetjes Karlijn

Die Salkantai kun je gewoon in cuzco boeken op het laatste moment want deze wandeling komt volgens mij niet uit op machu picchu maar gaat het laatste stukje met de bus of trein. Als je de incatrail wilt doen zou ik echt adviseren om zeker 7-8 weken vantevoren te boeken.
Verder is het ausangate circuit echt een fantastische tocht nabij cuzco maar deze komt niet uit bij machu picchu. Deze kun je ook per paard doen in 3-4 dagen of te voet in 5-6 dagen.
Ik zou zeker ook een lakenzak meenemen voor als het een keer warm is en je niet in die vieze bedden wilt liggen.(ook goed tegen muggen)
Slaapzak is niet echt nodig. Als je een lakenzak bij hebt krijg je ook geen allergische reacties.

Hallo,
Ik ga in mei naar Peru en Bolivia maar zit nog steeds met mijn reisschema te stoeien.
Misschien kan iemand helpen.
Als je in Unyuni een tocht van een paar dagen over de zoutvlaktes hebt gemaakt en dan weer door wilt reizen naar Peru, is dit dan het snelste via La Paz, of via Chilli? En in Chilli hoe lang doe je er over om in Arica te komen?
Alvast bedankt.

Groetjes Riana

Het snelste is via La Paz.
Van waaruit wil je naar Arica?
Je kunt ook vanuit Uyuni naar San Pedro de atacama en van daaruit verder naar Iquique en dan Arica.

Hoi,
Ik twijfel wel kant ik mijn route op laat gaan. Ik kom aan in Lima, of ik ga eerst naar cusco(MP) dan naar Puno/titicacameer om via La Paz naar Rurrenabaque te gaan, daarna via potosi door te reizen naar Unyuni daarna terug naar Peru naar Areqiupa, ica, Lima.

Of ik begin Ica, Arequipa, Puno/titicacmeer, La Paz, Potosi, Unyuni, La Paz, Rurrenabaque, la Paz, Potosi, Unyuni, en dan terug naar Peru om in Cusco met een trail naar MP te gaan.

Ik dacht dat via chili naar Peru terug misschien sneller was dan weer via La Paz maar dat is dus niet zo?

Ik heb maar 4 weken en wil te veel zien. Misschien kun je me ook nog helpen wat ik het beste kan schrappen. Ik wil per se een trail maken naar MP, wil een tocht van een paar dagen over de zoutvlaktes maken in Bolivia en eigenlijk ook nog de jungle in.
Is een uitstapje naar de Colca Canyon eigenlijk in 1 dag te doen?
Alvast bedankt voor je reactie

Groetjes Riana

Ik zou CaƱon del Colca niet in 1 dag doen. Als je er 2 dagen voor neemt en een goede operator uitkiest, is de kans op condors groter.
Tenzij je geen condor hoeft te zien, maar dan zou ik niet weten wat je in CaƱon del Colca zou moeten zoeken. Buiten wat historie en condors is er niet veel te doen namelijk.

Ica (Laguna Huacachina! Niet Ica zelf), Islas Balestas is mooi. Maar na 4 weken misschien teveel ā€œhaastenā€ op het laatst. Als je de mogelijkheid hebt zou ik je reis afsluiten bij Trujillo: het strand van Huanchaco is heel relaxt, en je kunt er ook (leren) surfen. Lekker rustig om de vakantie af te sluiten.

Jammer dat je geen tijd hebt om de Andes beter te voet te verkennen. Misschien kun je de Salkantay-trek doen naar MP: 8 dagen, maar wel krijg je zo een idee van de Andes.

Mocht je slecht keuzes kunnen maken, dan kun je er natuurlijk ook 2 vakanties over doen: ik ben nu 4,5 maand in totaal in Peru geweest, en heb nóg niet al het interessante gezien… Ik zou nog eens met de boot van Pucallpa naar Iquitos willen bijvoorbeeld, de jungle bij Iquitos in, en Cajamarca bezoeken. Maar dat kost ook al gauw 2 weken in totaal, als het niet meer is.

hey,

ik stel mijn vragen ff hier ipv een nieuw topic te openen.
Excuses op voorhand als blijkt dat ik vragen stel die hier reeds voorgekomen zijn, heb mijn echter vnl. georienteerd op Azie ipv Zuid-Amerika…
We vertrekken 2011 (nog een tijdje :mad:) voor 12 maand. Eerst hadden we gedacht om slechts een 7tal maand doorheen Azie te trekken. maar nu lijkt dat we wel genoeg budget zullen hebben, dus daarom ook maar ff naar NZ en enkele landen Zuid-Amerika.

We hebben een 3tal maand.

Betreffende Bolivia:
We komen de grens met Argentiniƫ over in Villazon.

1. Tupiza (enkele dagen, eventueel paardrijden)
  2. Salar de Uyuni
  3. Potosi (mijnen + lagune van Kari-Kari???)
  4. Sucre
  5. Cochabamba
  6. La paz
  7. Tiwanaku
  8. Richting Puno en eventueel langst Copacabana

Dit is de klassieke route lijkt mij? Hoeveel tijd zouden jullie hiervoor uittrekken, rekening houdend dat we toch wel vrij traag willen reizen??

Nu enkele vraagjes:

• hebben jullie de salar de uyuni vanuit Uyuni geregeld of eerder vanuit Tupuza?
    -'t kan daar snachts vrij koud zijn, heeft geen zin om gans Azie met een slaapzak rond te zeulen. Vermoed dat je deze wel ter plekke kan huren?
  • Wat zijn jullie ervaringen met de mijnen van Potosi? Een echte must? Heb vaak problemen met mijn luchtwegen. geen astma ofzo, maar gewoon heel veel bronchitis, keelpijn,…
    Aan te raden of niet?
  • Wie heeft de camino del muerte reeds gemaakt? Ikzelf ben hier niet echt gek van… Denk dat ik voortdurend in de remmen zou slaan. Mijn man echter is gek op fietsen, dus voor hem wil ik dan wel mee. :wub: Is het een beetje doenbaar. Heb wel geen zin om eerst naar boven te fietsen, dus voor mij de afdaling dan maar.
    Heb in dit topic de reacties hierover reeds gelezen, maar ben echt niet zo’n heldin in die zaken… Daarom vraag ik het nog eens.
  • We gaan over Puno verder door naar Peru.
    Welk kant van het Titicacameer zouden jullie eilanden gaan bezoeken. De meningen zijn verdeeld Peru/Bolivia.

Dan nog een vraagje mbt Rurrenabaque (wandelingen, excursies,…) of het natuurpark van Amboro nabij Santa Cruz de la Sierra. Vind hier eigenlijk niet veel over terug. heb een oude trotter uit de bib gehaald, binnen enkele weken krijg ik een Lonely Planet te pakken… maar ben nu al benieuw. Iemand ervaring hiermee?

Voorts moeten er ook keuzes gemaakt worden, want we hebben maar 3 maand.
Paaseiland zowieso
Bolivia zowieso
Peru tot aan Lima zowieso

Ga me nog verder inlezen… maar Argentinie (boven Buenos Aires) of toch gans Peru (het stuk boven Lima erbij)? Wat denken jullie???
Budget is 40 Ć  50 euro 2personen/dag

Groetjes Ellen

Bolivia ben ik niet heel bekend, maar Peru wel.

Ik vind het op zich een leuke fietstocht om een keertje te doen. Maar ja, ik had dan ook slechts 10 meter afgrond (mist) en 25 kg kampeerbagage bij (ben doorgefietst naar Rurre…). En toen ik daar fietste was de nieuwe weg nog niet klaar, dus moest iedereen over de oude weg. En dat pal voor Semana Santa. :biggrin:

Lastige. Isla del Sol is interessant om de betekenis van vroegah. Taquile and Amantani zijn interessanter v.w.b. hun leefwijze tot op heden. Waar gaat jullie voorkeur naar uit?

De pampa’s hebben natuurlijk hun charme met cultuur en natuur, maar ook Huaraz, mits je van bergen houdt. Het wordt ook wel het Chamonix van Peru genoemd. Er zitten daar ook volgens Alpenverein opgeleide lokale (berg)gidsen. Ijsklimmen, trektochten, snowboarden (mits er nog sneeuw ligt op Pasto Ruri), etc., allemaal mogelijk.
Authentieke jungle bij Iquitos, een week varen per boot van Pucalpa naar Iquitos, Cajamarca een stad met historie en een prachtige omgeving, ā€œel seƱor de Sipanā€ bij Chiclayo/Lambayeque, Chan Chan bij Trujillo, surfen en chillen op het strand van Huanchaco bij Trujillo, de Sechura-woestijn welke vrij berucht is om de hitte (zelfs Nederlands Wereldfietser en erkend hitte-fanaat Frank van Rijn vindt die woestijn tĆ© warm om er nog eens doorheen te fietsen, waar ik vreemd genoeg dan weer geen problemen mee had), bij JaĆ©n schijnt het heerlijk rustig en vrijwel toeristloos te zijn. JaĆ©n is daarom een prettige omgeving ook voor Peruanen die er even tussenuit willen, maar verwacht daar geen platgetrapte toeristenattracties.

Al met al een lastige keuze, maar als Peru-fanaat denk ik dat ik genoeg redenen heb gegeven om voor Peru te kiezen… :wink:

Met een paar mensen zijn we een uitgebreide site over Bolivia aan het opzetten (http://www.boliviaje.com), waarin veel tips over het reizen in Bolivia. Waar slapen, waar eten, reizen, etc. Ik zelf woon inmiddels 14 jaar in Cochabamba en heb alle hoeken van het land bezocht. Vooral ook kleine dorpjes en achteraf gebieden. Mocht je nog vragen hebben, schrijf dan gerust.

@rubenruben
De site werkt niet meer. Er staat dat de domeinnaam verlengd moet worden. Gaan jullie dat binnenkort doen? Ik ben nl erg nieuwsgierig naar alle info die jullie verzameld hebben. Voor onze vakantie naar Bolivia volgende maand kan ik nog wel wat tips gebruiken!! [emoji4]