In oktober gaan mijn vriend en ik voor drie weken backpacken door Peru.
Na wat wikken en wegen zijn we tot het volgende reisschema gekomen.
We houden van natuur en sport maar ook van gezelligheid, maar het massa toerisme hoeft voor ons niet zo…al zullen we daar niet altijd aan ontkomen.
In verband met tijdgebrek hebben we de nazcalijnen geskipt en ook puno/titicacameer en ipv de inca trail alleen een dag naar MP. Misschien is het nog een optie om Puno toe te voegen als het lukt om vaker een nachtbus te nemen? Huaraz trekking heeft onze voorkeur gekregen boven inca trail.
22/10 23u aankomst Lima
23/10 Lima
24/10 Lima; nachtbus Huaraz
25/10 Huaraz
26/10 trekking
27/10 trekking
28/10 trekking, terug in Huaraz, nachtbus naar Lima
29/10 Lima door naar Ica
30/10 Santboarden of Islas ballestas
31/10 Naar arequipa
1/11 Arequipa
2/11 Colca canyon
3/11 Colca canyon
4/11 Naar Cusco
5/11 Cusco
6/11 Ollatayambo
7/11 Machu picchu
8/11 Cusco
9/11
10/11 vlucht van Cusco naar Lima
11/11 21- vertrek vanuit Lima
Feedback, tips of adviezen zijn welkom! Alvast bedankt!
Als je met de nachtbus naar Huaraz gaat, zou ik deze een dag eerder nemen, dus de 23ste. In één dag kun je een prima indruk opdoen van Lima, en je hebt een dagje meer om te acclimatiseren in Huaraz. Overigens, de busrit naar Huaraz duurt een uur of 7, en is daarmee vrij kort voor een nachtrit (je komt heel vroeg aan). Je slingert ruim 3000 meter de Andes in dus het zal niet heel makkelijk zijn om te slapen. Je zou ook de 24ste om een uur of 6 a 7 's ochtends uit Lima kunnen vertrekken (de eerste dagen ben je toch altijd erg vroeg wakker vanwege het tijdsverschil met NL), zodat je eerst goed kunt slapen en ook nog kan genieten van de uitzichten tijdens de busreis, die best de moeite waard is. Je bent dan 's middags in Huaraz, alwaar je je trekking kunt regelen. Welke trekking willen jullie gaan doen? De bekendste is de Santa Cruz trekking, maar die duurt sowieso 4 dagen.
Als je vanuit Huaraz in Lima aankomt zou ik in 1 keer doorgaan, het lijkt me zonde om dan weer een overnachting in Lima te boeken.
Je kan ook eerst naar Pisco gaan, 3 uurtjes vanaf Lima, en daar het tripje naar Paracas/Islas Ballestas maken. Dan in de loop van de middag of de volgende ochtend door naar Ica/Huacachina (ca. 1 uur vanaf Pisco), en daar gaan sandboarden / relaxen. Een overnachting in Paracas én een overnachting in Huacachina is misschien ook een optie; beiden geen straf om te verblijven. Vanaf Huacachina/Ica zou ik sowieso een nachtbus naar Arequipa nemen, dit is een lange rit door de woestijn, en zonde om overdag te doen. Ditzelfde geldt voor de rit van Arequipa naar Cuzco, prima om met een nachtbus te doen.
Je vlucht van Cusco naar Lima zou ik op de 11e doen, wel met voldoende speling uiteraard, maar dan heb je de 10e nog als extra dag, anders heb je kans dat de laatste 2 dagen in Lima toch een beetje als verloren dagen aanvoelen. Overigens, als je de 4e of 5e aankomt in Cusco, heb je zelfs nog prima de mogelijkheid om bijvoorbeeld de Jungle tour naar MP te doen, is veel leuker dan het 2daagse bus/trein tripje, niet eens veel duurder en ter plekke te boeken. Je gaat dan downhillbikend, raftend, wandelend en ziplinend door een spectaculaire jungle achtige natuur naar Machu Picchu, en pikt en pasant nog een stukje Incatrail mee. Zie voor meer info bijv: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=187603
Mocht je dit niet willen dan heb je inderdaad ook nog wel tijd om van Arequipa via Puno naar Cuzco te gaan.
We zijn net terug van onze prachtige rondreis Peru (24 dagen). Je hebt een prachtig programma ingecalculeerd! Zelf zijn we niet in Huaraz geweest, dus daar kunnen we niet over meespreken. De trekking lijkt ons in ieder geval wel erg mooi. Aangezien jullie van backpacken houden, denk ik wel dat jullie een goede keuze hebben gemaakt.
30/10 Sandboarden of Islas Ballestas: we hebben Huacachina bezocht, maar hebben er niet overnacht. Er is niet bijzonder veel te doen, behalve dan het sandboarden. Dus ik kan me wel voorstellen dat als je een sportief type bent en je hierin geïnteresseerd bent, je dit toch wel graag wilt doen. We zijn wel naar Islas Ballestas geweest en het was in één woord p-r-à-c-h-t-i-g !!! Islas Ballestas is eigenlijk toch wel een bezienswaardigheid die je niet mag overslaan en toch zeker gezien moet hebben. Massa’s pelikanen, Incasterns, Jan-van-Genten, een groepje Pinguïns, Zeeleeuwen, … Dus ik zou persoonlijk voor de laatste optie kiezen!
8/11 Cusco: ik weet niet welke bezienswaardigheden je allemaal wilt bezoeken in Cusco, maar als je af en toe hier en daar gewoon een kerk binnengaat en de meeste highlights van buitenaf bezichtigd, dan heb je aan één dag in principe genoeg. Het is misschien wel wat fijner om wat ‘meer’ tijd te hebben om bv. te relaxen op een terrasje etc. …Dus als het dat is wat je wilt zou ik de extra dag Cusco ingecalculeerd laten, als je toch liever nog iets anders wilt bezoeken in Peru heb je in principe genoeg aan één dag.
De Nascalijnen zijn wel toeristisch, maar toch fascinerend om te zien. Al is de vlucht erg kort -> 30 minuten, maar voor je gevoel is zo om. Ze vliegen ook maar één keer langs de figuren en ze benoemen niet alle figuren - je moet zelf goed kijken, want je ziet altijd extra figuren in de Nascalijnen - wij hadden twee camera’s - een spiegelreflex en een compact camera - en dan lukt het je, als je goed oplet, kijkt en er geen mist, om alle figuren op foto te zetten. We vinden het wel een typische bezienswaardigheid van Peru, dus het is misschien toch het overwegen waard om in te calculeren.
Door het Titicacameer over te slaan heb je eigenlijk weinig tot niets gemist, in het bijzonder de eilanden Amantani en Taquile zijn erg toeristisch en commercieel. De Uroseilanden zijn wel leuk, maar in een minder dan een uur heb je dit al gezien en zou je eigenlijk al kunnen terugvaren.
In Puno zelf is buiten een Plaza de Armas, wat kerken en een winkelstraat niets te zien. Ik zou deze stad dus zéker niet extra in calculeren, dan kun je misschien beter gaan voor de Nascalijnen. Het is meer een ‘doorgaansstad’ voor mensen die het Titicacameer willen bezoeken en/of op weg zijn naar Cusco.
We hebben de 2-daagse Incatrail wel gewandeld en het was zéker de moeite waard. Als we niet via de Incatrail naar Machu Picchu waren gewandeld, had ik toch het gevoel dat we iets ‘gemist’ hadden rondom het ‘hele Machu Picchu gebeuren’. We hebben Machu Picchu zien liggen vanuit de Zonnepoort (buitengewoon práchtig!) en hebben de dag erna de Huayna Picchu beklommen, vanwaar we bovenaf uitzicht hadden op het complex (je kon de Condor vorm heel goed zien) - als je dit wilt doen, moet je wel ruim op tijd reserveren -. Jullie gaan natuurlijk al een trekking doen, dus dat ‘compenseert’ de Incatrail dan toch wel iets of wat denk ik. Je ziet onderweg enkele ruïnes, orchideeën - we hebben de Inca orchidee gezien - en het uitzicht over het bergdal is geweldig. Als je de tweede dag in de ochtend naar MP gaat, dan heb je tevens kans op mist - wat spectaculaire plaatjes kan opleveren! - Mocht je toch nog tijd hebben, dan is dit zeker de moeite waard!
Als je vanuit Lima in Paracas aankomt kun je in 1 ruk verschillende tourtjes boeken. Hiermee ga je dan de Islas Ballestas bezoeken, tijd om te lunchen in Paracas, door om de Paracas National reserve te bekijken, direct door naar Huacachina waar je als je mazzel hebt, direct mee kan om 16h om te sandboarden. Je zult dan heeeeel vroeg uit Lima moeten vertrekken en evt daar alles al regelen maar ik zou het aanraden.
In tegenstelling tot wat Sandermooij zegt, vind ik Paracas wel een ‘straf’ (voor zover dat kan met reizen) en zou ik hier zeker niet te lang blijven. Ik ben er 2 hele dagen geweest en gelukkig kon ik er wel om lachen maar t was best wel erg ( meer verhalen op mn blog, zie link hieronder) Op deze manier kun je meer doen in dezelfde tijd of je houdt nog tijd over.
Igg heel veel plezier en goede reis! T wordt vast een super avontuur.