Reizen in Peru

Hoi Allemaal,

Onze reis naar Peru komt nu heel dichtbij!
Hebben jullie nog tuips om van de ene naar de andere plek te komen?
We willen graag vanuit Lima naar Ica voor Isla Balastas en de Nazca Lijnen.
Dan vanuit Nazca richting Arequipa, vanuit Arequipa/Chiva de Cruz del Condor doen en eventueel richting Puno (voor het Titicacameer, de moeite waard om daar te overnachten of kunnen we beter door richting Cusco?).
Iemand tips om vanuit daar richting Cusco te komen?
Raden jullie de bus aan of beter vliegen?
Bedankt alvast!!

Groetjes!

Wij hebben ongeveer dezelfde route gedaan, echter wij zijn de nasca lijnen voorbij gereden. Wij hebben de nachtbus vanuit Ica naar Arequipa genomen.

Vanuit Arequipa kun je 2 daagse tour doen naar Chivay (colca canyon) hebben wij ook gedaan. Je komt dan wel weer terug in Arequipa, wij vonden dit niet erg hebben er nog heerlijk wat rondgelopen en gegeten en toen nachtbus naar Cusco.

(Wij zijn namelijk op terugweg van Cusco pas naar Puno ticicaca meer gegaan, wij hebben 2 dgn gedaan dus nacht op het meer, wij vonden dit wel echt de moeite waard)

Je kunt vanuit Chivay ook door naar Puno, maar dit moet je dan wel even met je tourbureau bespreken, in de tijd dat wij er waren, paar weken geleden, reden er namelijk geen bussen vanuit chivay naar Puno…Maar je kunt het wel bij boeken bij het bureau waar je bv de tour gaat doen.

1 like

Ow ik zou overigens de nachtbus vanuit Lima naar paracas pakken, cruz del sur. Je komt dan sochtends aan rond 7 uur (kan ietsje later zijn), op het busstation in paracas kun je tickets voor balestas regelen, of je loopt station uit dan zitten er in de straat nog tal bureautjes, wij hadden pech de zee was te wild dus konden niet uitvaren.

Wij hebben paar uur later de eerst volgende bus naar Ica genomen voor de zandduinen. Op busstation Icar taxi genomen en ons rond laten rijden naar een bodega en de zandduinen , oase etc en savonds weer terug naar busstation voor de nachtbus naar Arequipa,

Bij Cruz del sur kun je je backpacks ook achter laten in Ica zodat je lekker de duinen in kunt. (mocht je deze duinen tenminste willen zien, wij vonden de zandbuggy en sandboarden echt gaaf, met het uitzicht erbij)

Gewoon bussen nemen. Alleen van Cusco terug naar Lima kan een vliegtuig wel handig zijn. Zie je reisgids voor de reistijden en kosten (ongeveer).

Als je naar Puno gaat, doe dat dan alleen om eilanden in het Titicacameer te bezoeken. Puno zelf is grauw. Die eilanden wél uniek en bizar! Je kunt bijvoorbeeld een tweedaags tripje boeken waarbij je langs die drijvende rieten eilanden komt, en overnacht op een vast eiland bij mensen thuis.

Tussen Puno en Cuzco rijden gewone bussen (overdag en 's nachts), en speciale toeristische bussen die wat vaker stoppen bij bezienswaardigheden onderweg. En er rijden treinen maar die gaan maar 3x per week, je moet ver van tevoren reserveren, en ze doen er langer over dan een bus.

1 like

Bedankt voor jullie reacties. Daar kunnen we wel wat mee!
Voor Cusco naar Lima hebben we inderdaad een vlucht geboekt, de rest zullen we daar wel ontdekken dan begrijp ik.
Hoop dat het gaat lukken allemaal zonder Spaans :paranoid: Hihi

Neem dan een Point It boekje mee! (Klik op het plaatje om wat bladzijden te zien.) Ideaal. Weegt niks, is goedkoop, en je kunt ermee ‘praten’ in alle talen. :slight_smile:

Tjaaahhh… Beetje kneuzig… maar is besteld :wink: hihi

Ik ben zoooo benieuwd naar Peru! Naar hoe we alles gaan ervaren… of ik genoeg en de juiste spullen heb ingepakt… Hoe het reizen gaat…! Best spannend! :biggrin:

Ja altijd spannend he zo’n verre reis naar een heel nieuw land. Ik weet ook niet wat jullie eerdere reiservaring is.

Qua spullen… Ik heb meestal wel een pet bij me in Peru, handig tegen zon, regen of kou. En een lange thermische onderbroek (of gewoon een dunne pyamabroek kan ook), voor onder je broek als het koud is, en ook als pyamabroek te gebruiken. Liever dunne laagjes dan een dikke. Je kunt ook veel daar kopen dus neem niet teveel mee. Oordopjes neem ik ook altijd mee op reis.

Pas op voor de (stiekeme) dieven, maar vooral heel veel plezier!

Qua kleding denk ik dat we wel aardig goed zitten. Alleen handschoenen hebben we niet echt geweldige. Maar ik verwacht zoiets ook nog wel in Peru te kunnen kopen.

Eerdere reizen gingen naar Azie: Thailand, Japan, Indonesie… Toch ff wat anders dan Zuid Amerika denk ik!

Ja inderdaad handschoenen vind je vast daar wel, als je ze al nodig hebt. Ik ben een koukleum en heb in Peru wel dunne handschoentjes bij me (voor 's avonds in de bergen), maar volgens mij kan het ook wel zonder. Je hoofd bedekken, scheelt (helpt) veel meer.

Ja Zuid-Amerika is wel anders maar jullie hebben dus wel reiservaring buiten Europa, ik denk dat veel dingen dan ook wel herkenbaar zijn… drukke busstations… lange reizen, soms slechte wegen… een hotel zoeken… hoe je bij bezienswaardigheden komt, toeristencultuurtjes (in Zuid-Amerika heb je hordes Israëli’s die luidruchtig en asociaal gedrag kunnen vertonen)… internetcafé’s voor een euro per uur of minder, meestal met gewoon snel internet en volledig uitgerust met dvd-branders, skype en hoofdtelefoons…
Veel Peruanen gebruiken die internetcafé’s ook, zij hebben thuis vaak geen pc’s denk ik… grappig, zie je soms volwassen kerels allemaal hartjes sturen naar hun liefje via MSN, en opeens hoor je dan SMMMAAKKK een luid kusgeluid door het internetcafé galmen, dan stuurt hun liefje ze zo’n schermgroot kusmondje met geluid terug :slight_smile:
Tegenwoordig is er vast ook in veel café’s gratis wifi.

Wat ik in Zuid-Amerika anders vind is dat de mensen wat eerlijker laten zien wat ze vinden, ze blijven niet eeuwig glimlachen zoals in Azië (waar ik juist niet zo goed tegen kan). Als ze je irritant vinden, laten ze dat ook merken. Je weet tenminste wat je aan ze hebt. Maar ‘liegen om bestwil’ kunnen ze ook wel hoor… :wink:
De mannen kunnen soms wat macho zijn maar eigenlijk vooral in de kustplaatsen; in de bergen zijn ze wat afwachtender en rustiger.
Soms kan het je overkomen dat vrouwen je vóór laten gaan in een rij… zij voelen zich minderwaardig aan Europeanen… heel sneu. Ik laat ze altijd weer voorgaan, maar het blijft een beetje genante situatie. Mannen kunnen wel flink voordringen, ook als er een rij is gaan ze soms gewoon direct naar het loket, roepen wat ze willen, en worden dan nog geholpen ook.

De mensen kunnen in Peru op het eerste gezicht wat stug lijken maar het is ook verlegenheid als ze geen Engels spreken of niet vaak met buitenlanders te maken hebben. Ook al probeer je maar drie woordjes in het Spaans, dan vinden ze dat al superleuk. (Dus niet zoals Fransen die net doen alsof ze jouw Frans niet verstaan.) Als je eenmaal in contact bent vind ik het hartstikke aardige mensen.
Sommige vrouwen (vooral die nog heel traditioneel leven) kunnen nog denken dat je hun ziel steelt als je een foto van ze maakt, dus het is wel zo netjes om eerst te vragen of je een foto mag maken, en het niet te doen als ze nee zeggen. Het zijn wel vaak heel kleurrijk geklede mensen. Zelf maak ik geen foto’s als ze er geld voor willen. Maar indien mogelijk koop ik misschien wat van diegene als het een marktkoopvrouw ofzo is.

Het weer is natuurlijk op veel plekken wel wat kouder, maar overdag kan het ook best rond de 20 graden zijn of misschien wel 25 in kustplaatsen. In de hoge bergen wel goed zonnebrand blijven smeren ook als het koud is! De zon is erg fel daar.

Het eten kunnen wij ook ervaren als wat minder lekker dan in Azië. Maar tegenwoordig is er ook op veel plekken een mix te vinden van Peruaans eten maar ook Amerikaans, Mexicaans, Italiaans… en er zijn veel Chinese restaurants (chifa, noemen ze die), altijd handig als je vindt dat er weinig groente in de andere gerechten zit, bij de Chinees hebben ze veel met broccoli en kool enzo.
Het Peruaanse gerecht ceviche is rauwe gemarineerde vis, een soort sushi dus. :slight_smile: Een cavia (cuy) heb ik niet gegeten, yuk…

Wat ik zelf vaak doe op reis is mijn ontbijt en/of lunch zelf regelen, bijvoorbeeld wat fruit en noten van de markt bij elkaar gooien, of yoghurt met fruit… of op de markt wat eten bij een van de kraampjes die warme maaltijden maken, spotgoedkoop, en je ziet met eigen ogen of ze het goed gaar maken en hygiënisch doen. Een favoriete snack van mij: een hele avocado, wat zout en citroensap (een citroen dus), en dan die avocado uitlepelen. Op de markt mag je meestal wel van een koopman/-vrouw een kleine hoeveelheid zout kopen.

Het landschap is ook anders maar vind ik juist veel afwisselender en mooier dan in Thailand en Indonesië. Heel ruig. En van kust, tot Andes met vulkanische activiteit, tot jungle. En heel bijzondere dieren. Nou ik draaf een beetje door omdat ik ook last heb van reiskriebels, ha ha… Bij mij staat Colombia nu op 1 op mijn verlanglijstje…
Een heel mooie reis gewenst!

1 like

Tnx, Cicillia! We zijn weer n hoop wijzer! Nu onderweg naar Schiphol! Zal over n week of 4 wel weer wat posten :wink:
Doeggggggg