Reizen in Peru, hoe?

Hallo allemaal,

Ik heb al een paar keer een vraagje aan jullie gesteld en daar antwoord op gekregen dus hoop dat het deze keer ook zo is.
Als wij in Peru zijn dan willen wij vanaf Ica met de bus naar Arequipa, is dit veilig?
Welke busmaatschappij raden jullie aan, cruz del sur?
Moeten je dit ver van te voren vast leggen?
Hoe komen we het beste van Arequipa in Cusco?
En natuurlijk ook hoe we van Cusco naar Lima weer komen.
Wij dachten vliegen maar zien nergens hoe we iets kunnen boeken?
Hopelijk helpen jullie ons verder.
Alvast bedankt.

Groetjes,
Linda

ica naar arequipa is goed te doen met de bus.
Het can idd met Cruz del Sur, maar er zijn genoeg andere.
Je vliegticket kun je ook daar regelen.

Ik vond cial wel een goede bus, die ging volgens mij ook van Arequipa naar Cusco (dat ik dat nog weet zeg…) net zo fijn als CDZ, en stukken goedkoper. Ook Flores vond ik prima, maar de bussen waren wel wat verrotter. Die nam ik van Cusco naar Lima. Het is een lange zit (zo’n 22 tot 24 uur), maar met een net-geen-overdosis slaappillen red je het prima :P.
Maar wat Sjaak zegt, er zijn genoeg andere bussen.
Ik was er o.a in het hoogseizoen, en boekte mijn ticket een dag van te voren, of, als het om een nachtbus ging, 's ochtends. Nooit geen problemen gehad!

Hoi,

Bredankt voor jullie berichtjes!
Ben blij om te horen dat jullie geen problemen hebben gehad want ik maakte me een beetje zorgen over de veiligheid.

Groetjes,
Linda

Ik heb in een gewapende busoverval in Ecuador gezeten, zo eentje die je wel eens op de buis zit. Heel heftig. Oke, ik wil niet teveel in details treden, maargoed. Zulke dingen gebeuren/ Toch moedig genoeg geweest om daarna nog 3 maanden door te reizen. (Sluit een goede reisverzekering af! Interpolis had bij mij alles in 3 weken geregeld!) En ook 's nachts. Dus veilig… ach. Of dacht je daar niet aan toen je begon over veiligheid? :slight_smile: Mja, soms stort een bus wel eens in het ravijn. Weet je wat het is? Je moet gewoon niet denken maar doen, en gewoon opletten (oke, een beetje denken moet natuurlijk wel, maar zolang het realistisch is). Er kan altijd wel iets gebeuren. Maarja, als je altijd maar bang voor alles bent kun je je net zo goed opsluiten in je huis, nietwaar?

Je gaat een geweldige tijd krijgen, ik heb ontzettend genoten (juist na die overval waren de locals erg lief voor ons). Peru heeft mijn hart gestolen. Bolivia was te gek, raar ook wel. Indrukwekkend. Hoe lang ga je?
Als je tijd hebt, ga naar Huaraz als je van wandelen houdt. Geweldig mooie bergen, kraakheldere meren, mooie indianenmensen (maar die vind je overal wel, en dan voornamelijk in het binnenland)… de stad zelf is vrij kut, maar het uitgaansleven is best tof. Je kan er van alles en nog wat boeken, en de meeste toffe dingen zijn er niet zo ver vandaan. ALs je meer van rust houdt kun je ook naar een van de dorpjes eromheen, maar ik ben ff de naam vergeten.
Sorry voor het lange verhaal, ben pas net terug, en nog vol van verhalen :P.

Edit: Cruz del Sur treft goede veiligheidsmaatregelen, zeker wanneer je opstapt op hun eigen busstation lijkt het wel een vliegveld, met politie bijvoorbeeld, die mensen fouilleert bij het instappen…

Hoi Rianne,

Bedankt voor je berichtje.
Ik bedoelde inderdaad met veiligheid de overvallen enz.
Zal dan waarschijnlijk toch voor Cruz del Sur kiezen in verband met hun maatregelen.
Ik ga maar voor vijf weken naar Peru en ben van plan door het zuiden te reizen.
Dus Lima, Ica, Nasca( misschien), Arequipa en dan Cuco waar iik drie weken verblijf via Het Andere Reizen.
Mijn eesrte zo- ver- weg ervaring dus ben heel benieuwd.

Groetjes,
Linda

Ik woon in Peru en reis zelf graag met Tepsa. Ook zij fouilleren, controleren identiteitsbewijzen en filmen de passagiers uit veiligheidsoverwegingen. Belangrijkste is dat ze onderweg geen mensen meer oppikken. Linea is ook een goede/veilige maatschappij.
Maar zoals overal ter wereld kan er altijd iets gebeuren, ook gewoon in Nederland natuurlijk.
Maak je daar vantevoren niet te druk over hoor! In praktijk valt het bijna altijd gewoon heel erg mee!

Veel plezier!

Linda,

Over de veiligheid moet je je niet echt zorgen maken. Ik heb me er geen moment onveilig gevoeld. Maar Cruz del Sur is idd de veiligste, maar ook de duurste. Wij hebben zowel met CDS als met Flores gereisd. Wij hebben elke keer de dag ervoor of de dag zelf, maar waren telkens te laat voor de comfortabele slaapzetels (onderaan), maar bovenaan laag je ook niet zo slecht hoor. Maar onderaan waren bijna bedden, dus toch iets comfortabeler.
Als je in tijdsnood zit, zou ik de Nasca-lijnen overslaan, ik heb gehoord dat het niet zo geweldig is, duurt niet lang en kost ondertussen al iets van een 85,00 dollar. Het dient tijdig geboekt te worden. Je moet er niet op goed geluk naartoe gaan, er waren mensen al 3 dagen aan het wachten, hebben we gehoord. Nu moet ik wel zeggen dat wij in het hoogseizoen zijn geweest “Juli”. Wij zijn in Paracas geweest, maar de boten vaarden niet uit, omwille van de wilde zee. We zijn mensen tegengekomen die wel de uitstap naar zeehondeneiland hebben kunnen doen, het schijnt heel mooi te zijn en onderweg hadden zo ook wat dolfijnen gezien. Daarna zijn we in Huacachina geweest (kort bij Ica), een dagje rusten aan een hotel met zwembad en rond 4 uur met de buggy de zandduinen in. Fenomenaal was dat, net of je in een rollercoaster zit en dan met het sandboard naar beneden. Je lekker uitleven ! En dan de zonsondergang vanop de gigantische duinen. Arequipa is een heel levendige stad. We hadden gepland om de 2-daagse colca canyon te doen, wat uiteindelijk de 3-daagse trekking is geworden. Deze is een must do ! De downhill montainbike van de Chachani was geweldig, wel koud (in Juli). De 2-daagse lake titicaca excusie was ook prachtig, met een overnachting bij een lokale familie op eiland Amantani. Vanuit Puno kan een dagbus naar Cusco nemen, zoals de Inka Express of gelijkaardige. Deze stop onderweg bij een paar bezienswaardigheden en de uitzichten zijn echt de moeite om overdag door te reizen. Er is ook een gelijkaardige bus met bezienswaardigheden onderweg van Arequipa naar Cusco. Ga ja tijdens de 3 weken dat je in Cusco bent de Inca-Trail of alternatieve trail doen ? Dit is not to be missed ! Machu Picchu zegt zoveel meer na een 4-ddagse trail. En is echt niet te zwaar, ik ben niet zo een sportieveling en heb het toch gehaald, ook al was ik 3 dagen ziek. Ik met het vliegtuig van Cusco naar Lima gaan ipv met de bus. Wij hebben geboekt op www.lan.com , hier moet je de peruviaanse site kiezen en niet de europese, de prijzen zijn een stuk voordeliger.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Geniet van je reis !
Voor ons was het reuze meegevallen. Alles was beter dan verwacht !

Hoi Linh,
Zoals Sandraroos al schrijft, zou je kunnen proberen om te boeken op de Peruaanse website van LAN, maar vrijwel zeker gaat je dat niet lukken (zie alle adviezen en verhalen op http://www.miradorperu.com/Cheapflights_lima_cusco_cuzco.shtml ; LAN probeert te voorkomen dat buitenlanders boeken tegen Peruaanse tarieven).
Zo te horen ben je al een paar weken in Peru voordat je naar Cusco gaat. Je zou dan kunnen overwegen om je ticket gewoon in Peru te kopen zodra je daar bent. Je betaalt dan het Peruaanse (lage) tarief. Dat komt stukken goedkoper uit! LAN heeft een stuk of 18 vluchten per dag Lima-Cusco-Lima, dus er is vrijwel altijd plaats als je niet perse de volgende dag wilt vertrekken.
En alvast heel veel plezier gewenst!

Ik raad ook aan om (als je het geld hebt), dat laatste stukje Cusco-Lima met het vliegtuig te doen. Ik heb die route in januari gedaan, en ben iemand die niet snel reisziek wordt, maar die 4 uren slingerend totaan Abancay (en ik ging met een goeie bus, Cruz del famoso Sur) waren me bijna fataal.
Even een prijsvergelijking trouwens, aangezien ik begin oktober weer naar Lima moet en er zelf overna zit te denken hoe ik ga…
Semi-cama (2e verdieping) met CDS kost 140 soles, 280 soles retour. Vandaag bij lokaal reisbureau vluchtprijzen nagevraagd en retour vliegen is $150 (450 soles). (enkel waarschijnlijk $110-120).
Kan ik die extra 200 soles ergens vandaan toveren of gewoon bikkelen en een zakje meenemen…? :wink:

Elise