Bustickets Lima - Ica/Hucacahina

…en Ica - Arequipa.

Hallo allemaal,

De tickets zijn al een tijdje geboekt en we kunnen niet wachten om te vertrekken! Helaas nog even wachten. 15 september vertrekt het vliegtuig met ons erin pas…

Tot die tijd moet er nog wel wat geregeld worden en kunnen we onszelf nog even lekker maken.

Nu, to the point: Wij komen om 23.50 uur aan op Lima en willen we graag de volgende morgen al de bus pakken naar Ica en van daaruit een taxi naar Huacachina om daar te gaan sandboarden en te overnachten om vervolgens de 2e dag vanuit Paracas een tocht naar de Ballestas eilanden te maken.

Omdat wij erg laat aankomen in Lima en wel vrij kapot van de reis zullen zijn hebben we niet zoveel trek om dan nog bustickets te moeten regelene voor de volgende dag (geen idee ook of dit kan een dag van te voren?) Vandaar dat wij de eerste 2 bustrips graag vanuit NL willen regelen. Het gaat om een bustrip van Lima naar Ica en tickets voor de nachtbus van Ica naar Arequipa. Weet iemand bij wie of wat we dat goed en goedkoop kunnen regelen. We hebben goede verhalen gehoord over busmaatschappij Oltursa, maar deze hebben geen online bustickets reservatie.

En zijn er ook mensen met ervaringen met de bussen vanuit Peru naar Bolivia (en andersom). Vanuit Puno naar La Paz en ook weer van La Paz naar Puno?

Wat Oltursa betreft, probeer: www.securesitecr.com/oltursa/public/paso1.php#b
Verder kan je ook Cruz del Sur proberen:
www.cruzdelsur.com.pe
Mocht dat niet lukken dan kan je ook Casa Ana vragen de tickets voor je te kopen: www.hostellima.nl
Succes ermee.

Dank voor de site! Hij werkt alleen (nog) niet voor de maand September. Weet je toevallig hoe lang van te voren deze data bekend worden? t/m augustus doet ie het namelijk wel daarna zijn er nog geen reizen beschikbaar.

Heb je zelf ervaringen met deze maatschappij?

Ik maak de tocht Ica - Lima en Lima - Ica regelmatig. Zowel Oltursa als Cruz del Sur zijn prima. Meestal ga ik met Cruz del Sur omdat dit goedkoper is en ze hebben meer bussen per dag.

Beide kunnen online geboekt worden denk ik, maar ik weet niet of dat werkt. Zelf koop ik de tickets over het algemeen bij de terminal. Indien het online niet lukt dan kan ik de tickets wel voor jullie kopen, maar het naar Nederland sturen per post is misschien niet zo handig.

Ow ik hoorde dat de prijzen tussen Oltursa en Cruz niet zo heel erg verschillend zijn, mar dat Oltursa wifi aan boord heeft (vinden wij wel lekker zodat we ons reisdagboek bij kunnen houden).

Maar goed, als we er maar komen.
Jij zegt dat je de tickets vaak bij de terminal zelf koopt, zou dit ook een half uur voordat de bus vertrekt kunnen of is dan de kans groot dat de bus dan al vol zit?

Ik boek de tickets liever zelf online natuurlijk (lekker makkelijk zo’n e-ticket uitprinten) maar de maand september is nog niet beschikbaar…beetje jammer…

In euro’s is het prijs verschil niet zo groot denk ik. Met Crus del Sur kost het goedkoopste ticket 30 soles, bij Oltursa 56 soles. Als je VIP stoelen wilt dan zijn de prijzen ongeveer gelijk denk ik. Voor Lima - Ica zijn VIP stoelen niet echt nodig, voor Arequipa zou ik dat wel doen.

Wat betreft de WiFi heb je gelijk, Oltursa heeft dit en in sommige bussen (niet alle) is er bij de VIP stoelen ook een stroom aansluiting voor laptops e.d… Helaas werkt de WiFi niet altijd en onderweg zijn er stukken waar geen signaal is.

Vaak zal er nog wel plaats zijn een halfuur van te voren, maar dat hangt natuurlijk van de drukte af. Je kan pech hebben dat de bus net vol is.

Dat de tickets nog niet gekocht worden voor lang van te voren kan kloppen. Op die manier kunnen ze de tijden van de bussen nog gemakkelijk veranderen. Hier kopen de mensen de tickets niet lang van te voren. Probeer het anders in augustus nog eens. Ik koop de tickets meestal 1 dag van te voren en het is nog nooit voorgekomen dat er geen plaats was.

Het is normaal in Peru dat je bustickets niet ver van te voren kunt kopen. Hooguit zo’n drie tot vier weken van te voren. Dus gewoon wachten tot het wel kan. Dat is onze situatie op het ogenblik met tickets naar Huaraz met Movil Tours voor 21 augustus. Wel is onze ervaring dat het bij Cruz del Sur langer van te voren kan.
Om je vraag te beantwoorden, ik heb geen ervaring met Oltursa, wel met Cruz del Sur. Beide maatschappijen hebben een heel goede reputatie.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/

Als je wat goedkoper wilt reizen dan Cruz del Sur kun je ook prima met Soyuz / Perubus reizen. Kost over het algemeen de helft van Cruz del Sur. Deze bussen zijn wat minder luxe, maar prima voor een rit van een paar uurtjes. Ze rijden superfrequent (elke 15 minuten) naar alle plaatsen tussen Lima en Nazca.

En bustickets hoef je echt geen maanden van tevoren te kopen. Er is een gigantisch aanbod en in de meeste gevallen (zeker bij Soyuz) kun je binnen een half uur vertrekken.

Met Soyus bespaar je slechts 5 soles. Met Cruz de Sur reis je een stuk rustiger (en veiliger), aangezien deze niet langs de weg mensen op pikt. Daarnaast is Cruz del Sur een stuk sneller, over het algmeen bespaar je ongeveer een halfuur a een uur aan reistijd.

Het klopt dat je bij Soyus de tickets niet van te voren hoeft te kopen, er is altijd snel plaats. Op de drukke momenten van de dag gaat er elke 5 minuten een bus. Overigens is het bij Soyus alleen mogelijk tickets voor dezelfde dag te kopen (en dus niet eerder).

Tenslotte verhoogd Soyus behoorlijk de prijzen op drukke momenten. Bijvoorbeeld bij de laatste verkiezingen waren de tickets naar Lima in eens 65 soles (i.p.v. 25), terwijl Cruz del Sur gewoon 30 soles rekende.

Cruz del Sur is inderdaad wat sneller en misschien wat veiliger. Ik neem als nachtbus altijd Cruz del Sur of een vergeljikbare maarschappij. Maar als je overdag reist en een beetje oplet zal je in de Soyuzbussen niets raars gebeuren.

Hoeveel soles je bespaart hangt af van de afstand van de trip, dus simpelweg stellen dat Soyuz 5 soles goedkoper is dan Cruz del Sur raakt kant nog wal.:dag: Over het algemeen kosten ze minder dan 5 soles per uur, terwijl Cruz del Sur bijna het dubbele rekent. Voor korte ritten (tot 4 uur) zijn ze wat mij betreft een prima en goedkoop alternatief.

(tijdens de verkiezingen naar Lima: sterkte :P)

De vraag was van Lima naar Ica. Ik ga reis minimaal 1x per maand op deze route. De ticketprijs van Soyus is 25 soles en van Cruz del Sur 30 soles…

Verder is er niets mis met Soyus, maar voor (Lima -> Ica) betaal ik liever 5 soles meer.

Dan zullen ze al zeker de prijzen verhogen als ze blanke toeristen zien!

Thanks Voor alle reacties! Maar niemand ervaring met Oltursa? Ik heb daar toch ook goede verhalen over gehoord.

En hoe zit het met de bussen vanuit Puno naar La Paz? Omdat dit internationale bussen zijn, kun je deze ook ter plekke regelen? Of is het slim om alle bustickets ed voor de hele reis in bijvoorbeeld Ica allemaal te regelenen. …we moeten namelijk wel op tijd in Cusco zijn voor de Inca Trail en MP. Normaal gaan we een beetje op de bonnefooi op vakantie, maar ivm de reservering van de trail en MP zijn we nu toch verplicht om onze route uit te stippelen.

Oltursa is vrij nieuw, bestaat nog maar een paar jaar, tenminste onder die naam. Een bedrijf als Cruz del Sur functioneert al vele jaren, heeft een veel grotere naamsbekendheid, en zal ook een veel groter netwerk hebben. Het is dus niet zo verwonderlijk dat je niet zo gauw mensen treft met Oltursa ervaring. Zoals, eerder gezegd, beide ondernemingen hebben een goede reputatie.

“Normaal gaan we een beetje op de bonnefooi op vakantie, maar ivm de reservering van de trail en MP zijn we nu toch verplicht om onze route uit te stippelen”.
Stippel niet te veel. Je vertrekt pas op 15 september. Dan is het echte drukke hoogseizoen wel zo’n beetje voorbij. Een of twee dagen van te voren vind je wel bus tickets. Ik zou niet alle tickets in Ica, of waar dan ook, kopen behalve eventueel biljetten die je een of twee dagen later nodig hebt. Maak gewoon een redelijke planning, zorg dat je een paar dagen van te voren in Cuzco bent om te wennen aan de hoogte (als je niet al eerder op de reis gewenning hebt opgedaan). Reis en koop bus biljetten naar bevind van zaken, binnen die redelijke planning.

Nee, we hebben tot dusver de reisplanning gemaakt. Dus route uitgestippeld, waarbij we een dag rust ivm hoogte hebben in Arequipa, in La Paz en we willen 3 dagen voor start van de Inca Trail aankomen in Cusco, zodat we op ons gemakje kunnen wennen, rusten en nog wat anders in en om Cusco kunnen zien.

Makkelijker, zie hieronder ons reisschema:

15-09 Aankomst Lima om 23:10 uur
16-09 Bus Lima - Ica (om 9 a 10 uur). s’Middags Jeeptour/sandboarden Huacachina.
17-09 s’Morgens excursie Ballestas eilanden. Nachtbus Ica - Arequipa (om 21.45 uur)
18-09 Rustdag Arequipa
19-09 Dag 1 Colca Canyon excursie
19-09 Dag 2 Colca Canyon excursie. Bus vanuit Chivay - Puno
20-09 Excursie Titicacameer ('s ochtends). s Middags bus Puno - La Paz
21-09 Vrije dag La Paz Nachtbus La Paz - Uyuni om ….uur
22-09 Dag 1 Salar de Uyuni excursie
23-09 Dag 2 Salar de Uyuni excursie
24-09 Dag 3 Salar de Uyuni excursie
25-09 Dag 4 Salar de Uyuni excursie
26-09 Bus Uyuni - Potosi (om ?? uur). Hete thermen bezoeken
27-09 Zilvermijn excursie Potosi. s Avonds nachtbus Potosi - La Paz
28-09 Bus La Paz - Cusco
29-09 Vrije dag Cusco
30-09 Vrije dag Cusco
01-10 Vrije dag Cusco
02-10 Vrije dag Cusco
03-10 Dag 1 Inca trail
04-10 Dag 2 Inca trail
05-10 Dag 3 Inca trail
06-10 Dag 4 Macchu Picchu
07-10 Vrije dag Cusco
08-10 Binnenlandse vlucht Cusco - Lima om 10.55 uur. Vlucht Lima - Brussel om 20:05 uur, aankomst 17:45 uur (zo 09-10-11)

Ja, ik heb enkele keren met Oltursa gereisd (Lima-Ica en Ica-Lima). De service is prima, zowel normaal als VIP. Het niveau van de service is ongeveer gelijk aan Crus del Sur, misschien nog net iets beter. Ze hebben echter geen eigen terminal in Ica, de bus stop voor hotel Real (waar Oltursa ook een bali heeft).

Bussen van Oltursa stoppen ook in Paracas, dit kost wat extra tijd. De bussen van Oltursa gaan ook door naar Arequipa, maar dat maakt niet zoveel uit als je in Ica uitstapt. Het enige nadeel is dat er een stremming is tussen Ica en Arequipa dat de bus Lima-> Ica meestal ook niet vertrekt.

Wij eind deze maand en komen op hetzelfde tijdstip toe, rond middernacht dus. Wij zouden direct een taxi willen nemen naar een busstation en dan doorreizen naar ica. Maar welke busmaatschappij nemen we dan best 's nachts. Ik heb gelezen dat de busstations vrij onveilig zijn… Rijden de bussen 's nachts ook regelmatig? We zouden dit niet van op voorhand boeken.

Bedankt.

Groeten

De bussen van Soyus rijden ook 's nachts regelmatig. Cruz del Sur en Oltursa hebben geen bussen 's nachts (wel 's ochtends vroeg). De terminals zijn redelijk veilig er is altijd beveiligingspersoneel aanwezig. Dat neemt niet weg dat je op je spullen moet letten natuurlijk. De omgeving van de terminal van Soyus is niet zo best en het niet verstandig daar 's nachts rond te lopen. Als je echter met een taxi voor de deur wordt afgezet zal het allemaal wel meevallen.

Verder zou ik alleen met Soyus reizen als je niet van plan bent te slapen in de bus. Doordat mensen overal langs de weg kunnen in- en uitstappen moet je goed op je spullen letten.

Hoi,
Ik reis altijd met Soyus…en dat valt best mee voor korte ritten…tuurlijk is cruz del sur wel beter…maar dan moet je echt naar de terminal terwijl soyus kan je zo opstappen en betalen in de bus !
Maar als volledig gepakt en gezakte reiziger raad ik cruz del sur toch aan…is toch veiliger en iets meer luxe…wat prijzen betreft zal dat niet zoveel schelen…een euro of mogelijk 2 !maar wees eerlijk als je voor een 6 a 8 euro 4 uur bus hebt moogt ge toch nie klagen!
Als ik een kleine suggestie mag doen…waarom ga je meteen niet naar paracas en daarna naar Ica…want volgens jou reisroute moet dan nog es een dik uur terugkomen !En in Ica heb je meer mogelijkheden voor een nachtbus te nemen !!!