Bussen Lima - Ica

Hallo iedereen!
Kan iemand mij vertellen wat de busmaatschappij met de beste prijs-kwaliteit is om van Lima naar Ica te gaan?
Ik heb mij geinformeerd over Cruz Del Sur, maar op hun website kan ik niet goed vinden hoeveel het kost en hoelang de bus onderweg is.
Over Soyuz/Peru bus heb ik gelezen dat er om de 15 min een bus gaat, niet te duur, maar ook niet super veilig…
Nog andere maatschappijen? Ormeno?

Kan iemand mij ook eens zeggen of de kans reeel is dat je overvallen wordt in het busstation, of op de bus zelf?

Groetjes,
Eline

De kans dat je op busstation of in de bus overvallen wordt is practisch nul. Wel kan er iets van je gestolen worden als je niet goed op je spullen past. Er zijn enkele Cruz del Sur bussen per dag die non-stop naar Paracas gaan en dan non-stop naar Ica. Soyuz/PeruBus en Flores bussen tussen Lima en Ica zijn lijnbussen in de eerste plaats voor locaal gebruik met een behoorlijk aantal haltes onderweg. Er stappen dus regelmatig mensen in en uit. Daar moet je wat meer op je spullen letten dan wanneer je met Cruz del Sur gaat. Het voordeel van Soyuz/PeruBus en Flores is dat ze dag en nacht om de 15 minuten gaan en je dus veel flexibeler bent dan met Cruz del Sur. Je hoeft niet van te voren een kaartje te kopen, je gaat gewoon naar de busterminal en je neemt de eerstvolgende bus. Cruz del Sur is van beduidend hogere kwaliteit en ook veel duurder. Een verdere overweging kan zijn dat je bij Cruz del Sur mogelijk tussen veel gringo’s zit en bij de andere maatschappijen zeker tussen gewone Peruanen, met een enkele gringo. Het is maar wat je je van je reis voorstelt.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/

Soyuz/PeruBus is inderdaad een goedkope oplossing. De kosten zijn 25 soles voor een enkele reis dacht ik. De kans op beroving is niet groot, maar op diefstal wel als je niet goed op je spullen let. Je zou niet de eerste zijn die in de bus in slaap valt en zonder spullen wakker wordt…

Cruz del Sur en Oltursa zijn van betere kwaliteit en hebben meer beenruimte en VIP mogelijkheden. Ook zijn deze bussen veiliger omdat ze niet overal langs de weg stoppen. Ik ben 1x met Soyuz geweest, maar ze stoppen echt overal. Als er iemand langs de snelweg staat en naar de bus zwaait dan stop de bus om de persoon in te laten stappen. Cruz del Sur en Oltursa stoppen alleen in Paracas in de ochtend bussen en nergens in de avondbussen. Volgens mij liggen de prijzen rond de 70 soles.

De reis van Lima naar Ica duurt ongeveer 5 uur. Ik denk dat je de keuze moet laten afhangen van hoe comfortabel je wilt zitten. Ook als je wilt slapen in de bus kun je beter met Cruz del Sur of Oltursa gaan. Bij Oltursa was ik overigens ook de enige Gringo in de bus, ik denk dat de meeste buitenlanders met Cruz del Sur reizen.

Oké, bedankt voor het snelle antwoord! Ik had ook al overal gelezen dat je zeker niet in slaap mag vallen, maar het is al een geruststelling dat ik waarschijnlijk niet overvallen zal worden :slight_smile: Er doen soms echt de gekste verhalen de ronde, daarom da ik het maar es vroeg!
Ik ga mijn keuze een beetje van het moment zelf laten afhangen :slight_smile:
Groetjes
Eline

Dat is een goede tip, ¨niet in slaap vallen¨ vorige week heb ik na een lange vlucht een soyuz bus van lima naar pisco genomen. Ik was dus wel in slaap gevallen en werd in Ica wakker. Moest ´s nachts weer de bus terug naar Pisco nemen omdat daar iemand mij op stond te wachten. Maar het is allemaal goed gekomen hoor.

In de Soyuz bus zit je inderdaad tussen de locals en ze stoppen heel vaak om mensen mee te nemen.

Cruz del sur is erg duur, maar wel super luxe. ik ben first class van Nazca naar Arequipa gegaan, heerlijk geslapen!

Veel succes!
Iris

Dat was tevens een vraag van mij over de bussen. Nu heb ik nog een vraagje: Ik en m’n vriend willen dan of met Cruz del Sur of Oltursa van Lima naar Paracas, daar een bootje nemen naar de Ballestas eilanden en dan weer met een van deze bussen naar Ica (Huachachina). Is dit mogelijk zo??? Want weet niet hoe laat we in Paracas zijn en dan weer een bus kunnen pakken naar Ica? WIe weet dit?

Dan willen we Nazca eigenlijk overslaan en gelijk van Ica naar Areguipa(nachtbus Cruz del Sur), maar denk dat dit niet mogelijk is of wel??

Hoor graag van jullie

De ochtend bussen van Oltursa stoppen ook in Paracas. Deze bus vertrekt om 6 uur 's ochtends. Van Lima naar Paracas is ongeveer 4 uur denk ik. De tijden van Cruz del Sur weet ik niet, maar misschien kun je het op hun website vinden.

Aangezien alleen de ochtend bus van Oltursa via Paracas gaat kun je niet later op de dag met Oltursa naar Ica. Bij Cruz del Sur weet ik het niet. Je zou ook een andere bus of taxi kunnen nemen, de afstand van Paracas naar Ica is niet heel groot. Overigens gaan de bussen niet naar Huachachina, maar vanaf de bus haltes in Ica naar Huachachina is 5 soles per taxi.

Je kunt van Ica ook direct door naar Arequipa, de bussen van Oltursa gaan namelijk van Lima naar Arequipa en stoppen onderweg in Ica. Ik denk dat Cruz del Sur op dezelfde manier werkt.

Is er nog veel verschil tussen Oltursa en Cruz del Sur qua prijs, kwaliteit, vooral veiligheid?? Bij Oltursa is de site nml alleen maar in het spaans.

Groetjes!

De prijzen van Cruz del Sur en Oltursa zijn ongeveer op hetzelfde niveau. Misschien dat Oltursa net iets goedkoper is, maar veel scheelt het niet.

De bussen van Oltursa zijn net zo nieuw en luxe als de bussen van Cruz del Sur, soms zelfs nieuwer. De laatste bus die ik van Lima naar Ica gehad heb had zelfs stopcontacten (voor bijv. laptop) in het VIP gedeelte. Tevens hebben de bussen van Oltursa gratis WiFi aanboord.

De veiligheid is bij beide in orde. De bussen stoppen niet zomaar overal onderweg en worden via GPS gevolgd. De chauffeurs worden ook regelmatig gewisseld (en dat is niet bij alle busbedrijven het geval hier). Oltursa heeft als een van de weinige busmaatschappijen hier nog nooit ernstige ongelukken gehad.

Overigens heeft Oltursa in Ica geen echte terminal en Cruz del Sur wel. Olturda zit in het Real Hotel. Dit is verder geen probleem, ik heb mij verder niet onveilig gevoeld bij het instappen of uitstappen.

Met de Soyusbussen naar Pisco en Ica is goed te doen en best veilig…er is genoeg luxe voor zo’n korte reis…ok ze stoppen wel veel…maar ze zijn vrij snel terplaatse ! voor de nachtreis naar Arequipa zou ik dan ook een echte tourbus nemen zoals die van Crus del Sur…!

Klopt, naar Pisco is maar een uur of 3 denk ik. Ik zou wel de 3 soles extra betalen in Soyuz voor de Ejecutiva plaatsen. Je hebt dan ruime beenruimte voor minder dan een euro extra. In de normale plaatsen is er erg weinig beenruimte.

Dit is overigens de website van Soyuz:
http://www.soyuz.com.pe