Bus van Lima naar cusco

:zon02:Hoi hier met gerard ik ga dit jaar
naar Peru ( kan iemand mijn vertellen)
waar ik veillig de bus van Lima naar cusco
kan nemen.:cheer:

Ik heb de titel van je onderwerp aangepast en je bericht verplaatst van het Reisgenoten forum naar het Peru forum.

Er zijn diverse busondernemingen die dagelijks bussen van Lima naar Cusco hebben rijden. Ze vertrekken meestal in de middag en doen er zo’n 21 uur over. Een populaire en goede maatschappij is Cruz del Sur (www.cruzdelsur.com.pe). Deze bussen vertrekken van Avenida Javier Prado, niet ver van de kruising met de Vía Expresa. Iedere taxi chauffeur weet het Cruz del Sur bus station te vinden. Je kunt eventueel een busbiljet online kopen.
http://www.hostellima.nl/

Met de bus van Lima naar Cuzco is wel érg lang. Als je tijd zat hebt, dan kun je de rit verdelen in verschillende etappes. Dus dat je van stad naar stad reist. Vliegen van Lima naar Cuzco hoeft niet zo duur te zijn. Tac biedt vaak goedkope vluchten aan.

Als je echt met de bus wilt zou ik ook cruz del sur nemen, wij namen voor de erg lange stukken ook deze bus, en dan de ruime stoelen onderin! Daar is het veel rustiger als boven, en je zit lekker ruim, stoelen kunnen bijna plat.

Ander idee is inderdaad vliegen, taca heeft goede vluchten.

wel oppassen met het hoogte verschil…en dus hoofdpijnen…

Als vliegen een optie is, dan is TACA naast LAN duur. Omdat TACA op de route Lima - Cusco, net als LAN op alle routes, de goedkoopste tarieven alleen beschikbaar stelt aan officiële bewoners van Peru. Mogelijk heeft TACA een enkele maal een speciale aanbieding, maar het verdient aanbeveling zeker naar Star Peru en Peruvian Airlines te kijken.
http://www.hostellima.nl/

Moet je in één dag naar Cusco? Het is een superlange bergachtige rit met veel bochten. Als je de tijd hebt, is het leuker om de rit op te breken in meerdere stukken, en onderweg highlights te bezoeken. Er zijn prachtige dingen te zien onderweg. Routesuggesties vind je in een Lonely Planet reisgids en vast ook wel in andere reisgidsen. Lees ook eens deze post.

Hallo,

Ik ben met de bus van Lima naar Cusco geweest, via Ayacucho wat een mooie onderbreking is en waar je zeker een dag voor moet uittrekken.

Ik was vijf weken in Peru dus had tijd, want de rit kost drie dagen: één dag Lima/Ayacucho, één dag Ayacuco/Andahuaylas (een dorpje waar je enkel slaapt en niets te zien is), en één dag Andahuaylas/Cusco. Het zijn drie volle dagreizen. Je kunt Ayacuco/Cusco in één ruk met de nachbus doen (een reis van een dag en een nacht) maar dat is niet veilig op de bergwegen (smal en onverlicht, en soms schijnen er overvallen te zijn).

Het is een prachtige rit door de Andes met tussen Ayacucho en Cusco schilderachtige lunchstops in stoffige dorpjes vol vrouwen in traditionele kleding - en vrijwel geen toeristen te bekennen, ook niet op de bus, wat ik zelf een voordeel vond. Veel “couleur locale”, ook wat passagiers betreft.

Cruz del Sur is beste (maar wel duurste) busmaatschappij maar die rijdt volgens mij niet in de Andes, niet op de minder gefrequenteerde routes als tussen Ayacucho en Cusco. Cruz del Sur staat in alle reisgidsen als de beste, veiligste,… maar ik heb heel goed met andere, (veel) goedkopere bussen gereisd. Ik vroeg meestal ter plekke aan een Peruaan wie hij of zij de beste bus vond. Op sommige routes, met name in de Andes, heb je trouwens geen keuze en is er maar één bus, vooral als je enkel overdag wilt reizen.

Ik ben wel teruggevlogen naar Lima om niet drie dagen aan dezelfde route te besteden.

Groeten,

Chaja

Op een uurtje van Andahuaylas zijn wel de bijzondere Sondor ruïnes te zien, gebouwd door de Chanka’s (de vijanden van de Inca’s). Ook is daar vlakbij het mooie Laguna de Pacucha en het dorpje Pacucha.

Sondor ruïnes

Laguna de Pacucha

In het dorp Pacucha

Je kunt daar komen door een taxi te nemen vanuit Andahuaylas, dat kost niet zoveel (spreek van tevoren een prijs af).

Maar ik wacht nog steeds op antwoord op mijn eerdere vraag: moet je in één dag van Lima naar Cusco?? Of heb je meer tijd?

Hoi ja sorry met gerard ik denk een jaar Peru en bolivia
en terug naar Frans polynesia (mijn mail g.bosters@hotmail.com

Ik weet niet of Superbus ook in Peru rijdt, maar dat was een zeer goede busmaatschappij (in Chili eo). Iig een bus nemen met 2 chauffeurs!

Aha! Nou, als je een half jaar de tijd hebt voor Peru, kun je natuurlijk een prachtige reis maken door het hele land. En vele tussenstops maken tussen Lima en Cusco. Maar ik weet niet of ik je oorspronkelijke vraag wel goed begrijp… wat wil je nou eigenlijk weten?

In een reisgids zoals Lonely Planet, Rough Guide, Fodors, vind je alle info over Peru die je nodig hebt: over hoe de bussen werken en waar ze vertrekken; hoeveel uren ze erover doen en hoeveel ze ongeveer kosten; gevaren; bezienswaardigheden, handige routes, het eten, hotels en hostels, etc etc etc.