Regelen van busreizen in Peru

Hoi,
Ik zou graag willen weten hoe anderen het hebben gedaan met het reizen (met de bus) in Peru.
We willen van Lima–> pisco/paracas –> ica –> arequipa (+ colca canyon) –> puno –> cusco –> lima (met vliegtuig) –> huaraz.

Hoe deden jullie het met de busreizen? Moet je van te voren iets boeken? Zo ja, hoe/waar?
En hoe ingewikkeld is het? Vinden van de stations, begrijpen wanneer je uit moet stappen?
Ik heb begrepen dat Cruz del Sur en Oltursa betrouwbare busmaatschappijen zijn. Ben nog even aan het uitzoeken hoe die precies reizen.
Hoop tips en ervaringen over het busreizen te ontvangen.

Hi, ik kan je helaas geen antwoord geven maar sluit me bij je aan want ik heb dezelfde vraag! Wie kan ons helpen! :wereld:

Een goede reisgids (bijvoorbeeld Lonely Planet) helpt je al een heel eind op weg. Sommige steden (bijvoorbeeld Arequipa) hebben een centraal busstation, dus dan heb je alle busmaatschappijen bij elkaar. Andere niet (bijvoorbeeld Lima), dan is het wat ingewikkelder. Cruz del Sur kan je bij een heleboel reisbureaus in Peru boeken. Als je niet zeker weet of je moet uitstappen, gewoon vragen. De mensen zijn heel behulpzaam. Vaak kan men je helpen in je hotel met aanwijzingen waar een bepaalde busmaatschappij te vinden. Een kwestie dus van een goede reisgids, die goed gebruiken en verder kijken, praten en vragen, desnoods met handen en voeten. Reizen dus.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/

Cruz del Sur heb ik inderdaad zeer goede ervaringen mee. Ormeño en lagere maatschappijen wil ik geen ervaring mee hebben: het moet wel vakantie blijven en geen zelfmoord…

Ik zie dat alles in principe met CdS kan. Als ik het goed begrijp wordt er gevlogen van Cuzco naar Lima. Dat is mooi, want anders zit je ca. 20-22 uur in de bus…:smiley:

Lokaal zijn er mini-busjes die geregeld bomvol zitten. Dat zijn die 6-8 persoons busjes waar je “makkelijk” met 15 personen in kunt (en waarschijnlijk ook nog wel meer…). Deze heten collectivo.
Ook worden er gedeelde taxi’s gebruikt, welke combi genoemd worden.

Hey,
Maar kan je ook van Pisco/Paracas naar Ica met Cruz del Sur?? Dat kan ik niet echt vinden en van Ica naar Arequipa? Kan het plaatsje Ica niet vinden in het busschema van Cruz del Sur.
Verder denken we inderdaad van Cusco terug te vliegen naar Lima.
En ervaring met Oltursa?

Er is een Cruz del Sur lijn Lima - Paracas - Ica, die voornamelijk in het hoogseizoen functioneert. (Sinds de aardbeving van 2007 is de functie van Pisco overgenomen door Paracas).
Hoewel Cruz del Sur terecht heel goed bekend staat, zie ik geen reden om je vast te pinnen op die maatschappij. Er zijn meer goede busmaatschappijen. Je kunt inderdaad alles met Cruz del Sur doen als je alleen maar doet wat iedereen al doet, maar veel verder kom je dan niet.

Pisco zag er vanuit de bus vorig jaar inderdaad wat troosteloos uit, tenminste het gedeelte langs de Panamericana. Het was er voor de aardbeving ook erg duur allemaal, in vergelijking tot andere plaatsen van dat kaliber/formaat.
Paracas zal wel helemáál vreselijk toeristisch zijn.

Een andere goed bekend staande maatschappij is Civa. Met Cruz del Sur eigenlijk wel de 2 veiligste maatschappijen.

Oltursa heb ik nog nooit van gehoord. Er zijn ook zoveel maatschappijen in Peru.
Maar het ziet er op het eerste gezicht wel aardig uit. Jammer van de pop-ups alleen wel. Misschien goed dat ik niet met m’n Windows-OS keek… :wink:
De Scania-bussen hebben ook netjes voldoende wegligging.
Hét hot-item w.b. Peruaanse bussen is veiligheid. En daarover kan ik nergens iets terug vinden. Hoe lang rijdt de chauffeur achter elkaar? Ik weet van Civa en Cruz del Sur dat dat goed is. Wellicht is Oltursa nog niet ervoor klaar om de laatste stap naar volwassenheid te zetten?

We gaan in november/december, is niet echt hoogseizoen toch?

Civa heb ik niet echt eerder gehoord. In het Lonely Planet Forum zag ik vooral Cruz del Sur staan en ook dus Oltursa die aangeraden werd. Maar ik begrijp uit Robertjans speurwerk dat Cruzdelsur wel een stukje verder is.

En hoe/waar kan ik het beste de bustickets kopen. Ik begrijp dat het bij reisbureau’s kan, bij de busstations. En is het handig van te voren te boeken (bv. een dagje) of kan je ook wel optijd naar het station gaan en dan het busticket regelen en dan direct mee gaan?

Civa werd me aangeraden door een Peruaanse vriendin. Die weet dat ik graag op safe speel…:smiley:

Bij Cruz del Sur was ik vorig jaar met een dag van tevoren te boeken eigenlijk altijd wel op tijd. Op een aantal trajecten hebben ze verschillende comfortklassen. Vanuit Lima kan het handig zijn wél van tevoren te boeken.
Kaartjes kopen kan bij de busstations zelf, wat vaak ietsje goedkoper is dan elders. Vanwege de commissie kun je er natuurlijk voor kiezen om bij een hostal/hotel/B&B/reisbureau waar je goed behandeld wordt te kopen, waardoor je de lokale economie weer nét een beetje stimuleert;).

In Lima is het rond hun busstation Quilca niet overal veilig. Ik zou aanraden dat mocht je daar een rondje willen lopen, dit niet meer dan 1 blok van het busstation te doen. (Die Peruaanse vriendin woont daar in die buurt, en in het gedeelte waar zij woont is te gevaarlijk voor toeristen.)

Nog evt. ter info:*
Al hun bussen rijden met GPS-zenders en 2 chauffeurs, en ze stoppen niet onderweg maar alleen op de vaste stations. Dat zorgt ervoor dat:

1. de bus om de 4 uur moet stoppen van de centrale, ter wisseling van chauffeur, en
  2. zodra de bus na 4 uur stil staat, de centrale dit weet, en
  3. als er gestopt wordt midden op een traject, de centrale dit opmerkt en actie zal ondernemen.
    Deze mate van veiligheid heeft bij mijn weten geen enkele andere maatschappij in Peru:).*

Nog een vraagje mijnerzijds. Ik lees in de Lonely Planet dat je het traject Nazca/Arequipa beter niet met een nachtbus kunt doen vanwege kans op overvallen. Vervolgens lees ik dat de bus naar Arequipa alleen aan het einde van de middag/begin van de avond vertrekt. Hoe zit dat, vertrekken er bussen vroeg in de ochtend naar Arequipa zodat je overdag kunt reizen? Weet iemand dat?

Robertjan: Klinkt erg veilig, dat stukje gaat over Cruz del Sur?
We gaan denk ik gewoon boeken in Lima. Kan je in de andere plaatsen ook overal wel tickets krijgen (zoals Pisco, Ica etc.)?

Sophie: Ik vond op internet dat je ook wel overdag kan reizen van Nasca naar Arequipa.

Kan je van Ica naar Arequipa met Cruz del Sur? Het lijkt niet als ik op internet kijk. Welke busmaatschappij is voor dat stuk een aanrader?

Oltursa heeft een bus die aan begin van dag uit Lima naar Arequipa gaat. Cruz del Sur heeft een lijn Lima - Ica - Arequipa - Tacna. Je zou dus met hen van Ica naar Arequipa moeten kunnen gaan.

Hi MJ, ah dat is beter overdag reizen. Waar op internet vind je die informatie? Groetjes, Sophie

http://www.cruzdelsur.com.pe

Het reizen in bus in Peru staat de laatste tijd hier nogal in het nieuws vanwege de vele ongelukken die er plaatsvinden. Haast elke maand staat er wel weer een of andere tragedie in de krant.
Veelal heeft dit te maken met een te hoge snelheid of het simpelweg in slaap vallen van de buschauffeurs. Om kosten te besparen wordt ook op langere routes vaak maar 1 chauffeur in dienst genomen i.p.v. te rouleren met een tweede chauffeur elke 2 uur.

Het is dan ook aan te raden om wat meer te betalen en voor de ietwat duurdere busorganisaties te gaan. Cruz del Sur heeft altijd de leiding gehad in dit segment betreffende veiligheid en comfort. Echter is op dit moment Oltursa toch wel de beste organisatie. Ze maken gebruik van moderne en comfortabele bussen en leven de veiligheidsvoorschriften nauwkeurig na.

Veel plezier tijdens jullie reis in Peru en mochten wij u ergens mee van dienst kunnen zijn (boeken van een ticket etc.) dan vernemen wij graag van u via onze pagina. Wij zijn een Nederlands reisbureau gevestigd in Lima – Peru.

http://www.cuscoperu.nl

Met vriendelijke groet,
Team CuscoPeru.nl

okee, dus ik begrijp dat Cruz del Sur en Oltursa beide goede, veilige busorganisaties zijn.

http://www.oltursa.com.pe/
http://www.cruzdelsur.com.pe

Oltursa heeft verbindingen over de hele route tot aan arequipa (Lima - pisco/paracas - ica - Arequipa).

In Arequipa zijn er vervolgens twee busstations! Beide liggen echter op loopafstand van elkaar en je zou even moeten vragen vanuit welke van de twee de bussen vetrekken richting Puno.

Van het centrum van Arequipa raad ik jullie aan om op de dag dat je in Arequipa aankomt meteen even naar dit busstation te gaan en reeds jullie ticket te kopen naar Puno. (Taxi centrum Arequipa tot busstation is 3.50 soles)

Op dit “Terminal Terrestre” zijn zeker 10 verschillende busmaatschappijen die naar Puno rijden waaronder ook Cruz del Sur. Ze hebben foto’s van de bussen en de stoelen zodat je weet wat je kunt verwachten. Cruz del Sur rijdt ook vanuit Arequipa naar Puno bij mijn weten. Vaak kun je ter plaatse nog afdingen op de prijs.

Vanuit Puno is er een verbinding (ook met Cruz del Sur) naar Cusco op de Terminal Terrestre van Puno. Ook hier is het aan te raden minimum één dag van te voren de tickets reeds te kopen.

Op de pagina van Oltursa en Cruz del Sur zou je de stoelen reeds kunnen reserveren. Voor de ritten tot aan Arequipa is dit wel aan te raden aangezien Oltursa snel vol zit vanwege de goede recensies. Ik weet niet of je met een buitenlandse creditcard kunt betalen. Het stuk Arequipa – Puno – Cusco is niet nodig van te voren te reserveren aangezien er genoeg keus en mogelijkheden zijn dit ter plaatse te doen.

Veel plezier gewenst,

Team CuscoPeru.nl

Bedankt Cusco Peru!
Omdat ik het lastig vind om van te voren helemaal precies in te schatten wanneer we de bussen willen nemen, boek ik liever niet nu al. Maar liever na aankomst in Peru. Op de site van Oltursa zie ik in ieder geval dat ze al onze reisstukken hebben (ookal weet ik niet precies hoe ik reserveer via die site en ben ik er ook niet zeker van of ik boek wat ik wil boeken, aangezien ons spaans nog niet zo goed is, dus ook daarom liever boeken in Peru).
Maar als we een dag van te voren proberen te reserveren voor

• Lima naar Pisco/paracas
    En dan ook direct in lima de tickets boeken voor
  • Pisco/Paracas naar Ica
  • Ica naar Arequia
    Dan kunnen we als we in Arequipa zijn tickets voor het volgende stuk reserveren (-Arequipa-Puno en Punu-Cusco).

Zijn nachtbussen af te raden (of wordt het wel veilig gevonden met Oltusa en Cruz del Sur)

Nachtbussen:
Veel maatschappijen stoppen onderweg om zoveel mogelijk pasagiers te vervoeren. Niet altijd is dit de policy van de maatschappij, maar van de chauffeur+bijrijder. Extra zakcentje, zullen we maar zeggen.
(De functie van de bijrijder is trouwens letterlijk om de chauffeur wakker te houden…)
Hierdoor doen ze er lang over, en willen ze dit op rustige stukken inhalen (te snel een bocht nemen). Én er kan vermoeidheid optreden… (Snelheid en vermeoidheid zijn dé 2 doodsoorzaken op de Peruaanse ‘snelwegen’.)

CdS stopt niet onderweg (ook niet 's nachts) waardoor ze er korter over doen. Zij hoeven dus niet tijd in te halen/te hard de bocht te nemen.
En met 2 chauffeurs die om de 4 uur wisselen, is slaap ook niet echt een probleem.

CdS is als enige maatschappij (zover mij bekend) nooit bij een dodelijk ongeval betrokken geweest. Maar Civa en Oltursa schijnen dus ook goede kwaliteit te leveren.

Ik zelf reis op kortere stukken (Huaraz, Trujillo) ook altijd in bus en dan neem ik inderdaad de nachtbus. Ik heb tot op heden gelukkig nog nooit wat meegemaakt.

Het ministerie van transport en communicatie heeft haar onderzoek betreffende busongelukken een tijdje geleden gepresenteerd. Deze is hier te vinden en spreekt haast voor zich (zelfs als je weinig tot geen Spaans spreekt; muertos = doden, heridos = gewonden, flota = aantal bussen).

http://www.mtc.gob.pe/portal/formato_comunicado_MTC.pdf

Hieruit blijkt dat ook Cruz del Sur niet geheel ongeschonden uit het onderzoek komt met 16 ongelukken en 4 doden. Echter wil het niet zeggen dat degene aan het einde van de lijst de veiligste is. Je moet ermee rekening houden dat grote maatschappijen veel bussen hebben en dus de kans op ongelukken groter is (zoals Cruz del Sur 184 bussen). Bovendien opereert Cruz del Sur reeds vele jaren en Oltursa pas 2 of 3 jaar geloof ik waardoor het beeld natuurlijk wat vertekend is.
De gegevens baseren zich op cijfers tot 2007.

Wat betreft 1 dag van te voren boeken te Lima, denk ik niet dat je dan bij Oltursa nog plaats vindt. Bij Cruz del Sur zou wel kunnen!
(Oltursa zit in San Isidro – 6 soles in taxi tot hun terminal en Cruz del Sur zit op Javier Prado, 7 soles vanuit Miraflores).

Mocht er onverhoopt helemaal geen plaats meer zijn en zou je perse willen vertrekken dan kan je altijd terecht bij PeruBus of ook Soyuz genaamd. Aangezien Pisco maar 3 uurtjes is, wel overdag reizen of heel vroeg in de morgen.

Ze rijden met redelijk oude bussen en stoppen inderdaad langs de weg om passagiers op te pakken maar vetrekken bij mijn weten elke 12 minuten vanuit Lima. Ze zitten op de Av. Mexico (10 soles maximaal vanuit Miraflores in taxi).

Team CuscoPeru.nl