Help! Busoperator

Help!
We zijn nu in Arequipa, mooie, leuke stad trouwens. Maandagnacht willen we naar Puno vertrekken. Helaas… Cruz del Sur heeft geen nachtbus. Julsa wel… Iemand hiermee ervaring…?
Ben bang dat dat niets is namelijk… Dan moeten we dus wat anders bedenken…

Julsa staat niet bekend om de veiligheid en heeft vaak (ernstige ) incidenten.

Iets beter is Flores. Deze maatschappij vertrekt ook vaak per dag naar Puno met een stop in Juliaca.

Andere goede maatschappijen zijn er eigenlijk niet.

Alle bussen vetrekken vanaf het busstation in Arequipa, niet Terrapuerto waar Cruz del Sur vertrekt maar het station er tegen over.

Ik word zelf altijd een heel klein beetje verdrietig van Cruz del Sur. Ik noem het zelf altijd openbaar toeristen transport, want er zit maar af en toe een Peruaan in, zijn veel te duur voor wat je krijgt en eigenlijk krijg je niks mee van het echte Peru.

Wilje het echte Peruaanse leven zien, dan neem maar eens een keer een lokale maatschappij, duurt een stuk langer, is zeer goedkoop en onconfortabel maar wel een leuke en onvergetelijke ervaring.

Arequipa- Puno is maar 6 uurtjes rijden. En tevens een schitterende rit, dus wel de moeite waard om deze overdag te maken.

Laat je aub niet afschrikken door andere reizigers die zeggen dat je uitsluitend Cruz del Sur moet nemen, want dat is echt jammer.

1 like

Ben het helemaal met Andreee eens. Ik houd ook meer van de wat kneuterige bussen en het reizen tussen de gewone Peruanen, en NIET van Cruz del Sur.

Bestaat Civa niet meer? Heb ik prima ervaring mee. En met Ormeño ook trouwens.

Een nachtbus kan tijd besparen als je krap in je dagen zit, maar je mist wel het mooie uitzicht.

Veel plezier bij Lake Titicaca!

1 like

Civa bestaat zeker nog wel, met nevenbedrijf Excluciva. Door een aantal ongelukken is de reputatie van dit bedrijf wat omlaag gegaan.
Overigens is mijn ervaring niet dat Cruz del Sur alleen maar buitenlandse passagiers heeft. In tegendeel, die keren dat ik van dat bedrijf gebruik maakte was ik vrijwel de enige niet Peruaan in de bus. Maar ik kan mij voorstellen dat er bepaalde routes zijn waar veel of uitsluitend toeristen gebruik van maken.
http://www.hostellima.nl/

1 like

Ik ben het met HendrikHerman eens, het zeker niet zo dat er alleen buitenlanders in Cruz del Sur reizen. Meestal zitten er maar enkele buitenlanders in een bus in mijn ervaring en ik reis regelmatig met Cruz del Sur. Op bepaalde routes kan dit anders zijn natuurlijk.

Zelf reis ik waar mogelijk altijd met Cruz del Sur of Oltursa. Je weet dan namelijk dat je comfortabel reist, niet elke 5 minuten stopt, veiligheidsgordels aanwezig zijn en dat de chauffeurs regelmatig wisselen en niet beschonken zijn. De kosten zijn ook niet heel veel hoger (als je in euro’s rekent).

Het verschil is misschien dat het mij niet om de lokale ervaring gaat, aangezien ik in Peru woon. Overigens neemt dat niet weg dat ik regelmatig met lokale kleine maatschappijen gereisd heb, Cruz del Sur e.d. zijn niet overal beschikbaar. Over het algemeen was dit geen probleem. Slechts 1x ben ik niet meegegaan omdat de maatschappij slechts 1 chauffeur voor een rit van ongeveer 20 uur had…

Vanuit Arequipa heb ik goede ervaringen met het busbedrijf Chromotex, ik weet alleen niet of die ook naar Puno gaan. Ormeño is ook wel in orde, maar in mijn ervaring niet bepaald klant vriendelijk.

1 like

Blijft leuk, berichten over Peru lezen! Ik heb absoluut de toerist uitgehangen in Peru, en zeker wel Cruz del Sur genomen wat ik iedereen kan aanraden, de prijs is wat hoog, maar bezuinigen op bussen in sommige landen is risicovol, dus dat riskeer ik liever niet. Om toch de Peruaanse cultuur mee te maken heb ik bijvoorbeeld vanuit Cusco de lokale bus maar Pisac genomen. Inderdaad een onvergetelijke ervaring en voor 40 minuten genoeg :wink: Ik had het niet over willen slaan, maar om nu zo´n bustocht voor 8 tot 15 uur mee te moeten maken hoeft van mij nu ook weer niet.
Neem de duurdere bussen voor lange afstanden en voor uitstapjes dichtbij de stad de lokale bus. De ideale combinatie voor mij :slight_smile:

Sharon

Civa heeft inderdaad veel ongelukken gehad een jaar of twee geleden en zelfs ik ga daar niet meer mee op pad. EXCLUCIVA is een dochteronderneming met prima bussen met stoelen die volledig plat kunnen en dus echt voor 100% een bed worden en je hebt zelfs je eigen beeldscherm, het lijkt dus een beetje op eerste klas vliegen. Deze dochteronderneming is een stuk beter, betere chauffeurs, nieuwe bussen, rijtijden van maximaal vier uur per chauffeur en maximaal 90 km per uur. Prima bus. Maar er is ongelooflijk veel concurrentie met dit soort busse, zoals bijvoorbeeld Linea, Oltursa of Cromotex die allemaal dezelfde service hebben als het bovenstaande. Mijn mening is dan pak deze boven Cruz del Sur. Het kan aan mij liggen natuurlijk, maar ik vind Cruz del Sur van de maatschappijen die ik hierboven heb opgenoemd de minste.

Ormeño is tegenwoordig een tweederangs maatschappij geworden. De bussen die twintig jaar geleden als super de luxe waren beschouwd, worden nu nog steeds als nieuw aangeprijsd, terwijl het eigenlijk oude stink bussen zijn. Onvriendelijke service, veel vertraging omdat de bussen vaak kapot gaan onderweg, dus pak een alternatief.

Busje van Cusco naar Pisaq is inderdaad een leuk lokaal busritje, kan ik iedereen ook aanraden

2 likes

We hebben ‘zomaar’ een bus genomen, ook tijdens andere ritten. Julsa o.a. Anderen kan ik ff niet opkomen. Allemaal prima wat ons betreft. Een stuk minder luxe dan Cruz del Sur natuurlijk, maar prima.