Bustickets op voorhand reserveren?

Hallo iedereen

Wij vertrekken op 6 sept voor 3 weken naar Peru. We verplaatsen ons vooral met de bus en het vliegtuig. De vliegtickets zijn reeds geregeld de bustickets niet.
Een klein vraagje: Is het nodig om bustickets op voorhand te reserveren? Heb al wat op sites gekeken maar vind daar niet echt veel informatie over en de meeste peruviaanse buswebsites werken niet echt super. Heb al wel op de site van Cruz del sur gekeken maar wordt daar niet echt wijzer van. Wij zouden graag op 9 sept met de nachtbus van Nasca naar Arequipa gaan maar hun site geeft alleen een bus aan om 15u terwijl ik weet dat er wel één is.

Tips over betrouwbare maatschappijen zijn ook welkom.

bedankt alvast.

Vele groetjes

Sylvia

Een paar dagen van te voren lijkt me goed genoeg. In september is het niet echt hoogseizoen meer. Als je na aankomst in Lima direct naar Cruz del Sur gaat, of een reisbureau, kan je bij hen alle tickets kopen die je maar wilt, door het hele land heen. Cruz del Sur is inderdaad goed. Verdere goede busmaatschappijen zijn onder meer TEPSA, CIAL, ITTSA, Movil.

Ik dacht dat ik niet heel erg lang geleden een cruz del sur economico rond een uur of 11 - 12 s nachts had genomen vanuit Nazca naar Arequipa, het was iig tegen middennacht. De bus was rot, maar een uurtje eerder ging er ook een luxe bus, waar je eten enzo krijgt. Cruz del Sur is fijn maar duur. Cial was net zo fijn, en stukken goedkoper. Veel plezier! Peru is prachtig!

Hoi allemaal

Bedankt voor de tips. We gaan zeker ons plan trekken.
Kijken er echt naar uit.

Groetjes

Sylvia

Hallo,

Ik ben net terug van een maand peru en heb met verschillende maatschapijen gereisd. Van Lima naar Arequipa met cruz del sur, de luxe variant genomen cruzero genaamd, deze is echt erg goed. Zeker voor een nachtbus aan te raden aangezien deze gps heeft en daardoor snachts veel minder kans heeft om overvallen te worden terwijl de goedkope maatschapijen dit niet hebben en daardoor veel meer risico lopen. Is wel wat duurder maar krijgt eten drinken, films en veel been ruimte en stoelen kunnen een heel eind plat dus echt luxe. Verder nog twee keer met Ormeno gereist. Ook erg goede en ruime stoelen. Ook de luxere variant genomen. Deze is goedkoper als cruz del sur. Als je een goedkope bus wil kun je gewoon naar de busterminals gaan. Dit heb ik ook een aantal keer gedaan en dan ben je vaak binnen een halfuur onderweg. voor cruz del sur is in het algemeen één dag van te voren reserveren wel voldoende.

Succes en een goede reis!! Maar dat zal wel lukken!!

De bus van Nasca naar Arequipa (Cruzero van Cruz del Sur) vertrekt iets van 11 uur 's avond. Bij het instappen wordt je gefilmd en de bus stopt nergens onderweg. Een veilig gevoel. Zoals hier boven al beschreven is dit echt een relaxe bus, zeker voor een nachtrit.

Veel plezier daar!! En verblijf niet te kort in Arequipa & omgeving (bergen) van het is daar zooooooo mooi! :smiley:

Ik boek meestal een dag van tevoren, zodat ik ook de stoel nog kan kiezen (niet te ver naar achteren, maar ook niet pal achter de bestuurder, waar je vaak pal onder de geluidsboxen zit en/of niet goed naar buiten kunt kijken).
Cruz del Sur is duur en overdreven luxe (vind ik). Ik erger me aan de vreselijke B-films die ze overdag in de bus vertonen waardoor ik geen dutje kan doen of mijn eigen muziek kan luisteren. Ook spelen ze bingo (met microfoon). Ik heb liever een wat simpelere en goedkopere bus, die wel veilig is en de backpacks en grote bagage een nummer geeft (en alleen teruggeven aan de rechtmatige eigenaar). Ik vond Civa altijd wel fijn, Ormeño ook prima, maar ook prima andere maatschappijen gebruikt. Alleen Textur was verschrikkelijk, liet veel teveel mensen aan boord (in 't gangpad en zelfs in de laadruimte onderin) en ook honden die poepten in de bus :-S.

Op feestdagen of tijdens verkiezingen ofzo moet je wel wat verder van tevoren boeken, al zetten veel maatschappijen dan ook extra bussen in.

Aan de websites van busmaatschappijen (en hotels / hostels) heb je inderdaad niet zoveel, die zijn vaak hopeloos verouderd en er reageert niemand als je mailt.

Als je een nachtbus neemt, is zo’n luxe Cruz del Sur bus misschien wel beter, met stoelen die in ligstand kunnen en verwarming ('t kan erg koud worden 's nachts!).

En ik ben het eens met Annelien: Arequipa is prachtig, ook het Santa Cataline klooster midden in de stad… net een soort dorpje. En de Colca Canyon vond ik ook super, heerlijk om in Chivay in een hot spring te badderen (dus check als je een tour boekt, of dat er bij in zit), en supergaaf om condors met hun 3 meter brede vleugels te zien vliegen. Onderweg ook nog een klein kaasfabriekje en diverse dorpjes bezocht.

Tussen Puno en Cusco schijn je een speciale toeristenbus te hebben die ook stopt bij bezienswaardigheden onderweg. Ik heb er alleen met een normale bus gereden.

Trouwens, in Cusco kan ik van harte Hotel Niños aanbevelen, het wordt gerund door de Nederlandse Jolanda van den Berg die daar 12 jaar geleden is gaan wonen om straatkinderen te helpen. De opbrengsten van het hotel gaan direct naar de projecten waarmee ze honderden kinderen dagelijks eten geven en nog veel meer. Lees er alles over op www.ninoshotel.com. Ze zitten vaak volgeboekt dus deze zal je wel van tevoren moeten boeken denk ik. Mail ze in het Engels of Spaans (ze hebben alleen Peruaans personeel).

Voor verhalen en foto’s van mijn Peru-reizen (1998 en 2006) kun je naar mijn website, zie m’n profiel.

¡Suerte!
Cécile