Hoi,
Wij zijn bezig met het voorbereiden met onze reis naar Peru voor 5 weken.
We willen in 4 weken ongeveer het zuidelijke rondje doen. En dan nog ongeveer een week voor de bergen bij Huaraz.
Nu vragen wij ons af hoe het gaat met het regelen van de busreizen.
Dat doen je neem ik aan allemaal ter plekke? En hoe moeilijk/makkelijk is het? Is het ter plekke heel wat gezoek / uitgezoek naar de juiste bussen / stations / tijden etc of valt de ingewikkeldheid mee?
En hoe vaak gaan de bussen? Wel dagelijks toch? En in hoeverre moet je rekening mee houden dat je bijv. te laat ben voor een bus en daardoor een dag ofzo ‘verspild’.
Misschien wat moeilijke vragen om concreet antwoord op te geven, maar ben wel erg benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.
Er zijn grote busorganisaties in peru zelf tussen de grote steden die nacht bussen verzorgen. Ik weet niet hoe ver van te voren je deze moet reseveren. Het is net zo confortabel als bv. eeen busreis naar spanje. De reis duurt meestal een nacht of een hele dag. ik denk dat je het beste kunt zoeken op internet met verbindingen tussen grote steden.
Ja, dat regel je allemaal ter plekke. Het is een kwestie van wennen. Met een reisgids als de Lonely Planet kom je al een heel eind. Makkelijker is het in een stad met een centraal busstation, zoals Arequipa. Wat moeilijker is het in bij voorbeeld Lima, waar elke busmaatschappij zijn eigen busstation(s) heeft.
De bussen rijden in de meeste gevallen meerdere malen per dag. Of je al of niet te laat bent voor een bus hangt natuurlijk van je planning af, zoals overal ter wereld. Niet lang te voren boeken. Een of twee dagen van te voren is meestal vroeg genoeg. Bijvoorbeeld vertrek uit een bepaalde stad of plek regelen zodra je er aangekomen bent.
Bussen van Cruz del Sur kan je ook bij veel reisbureaus in Peru boeken. Kwestie van wennen, lezen, vragen en doen, is onderdeel van reizen.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/
Is allemaal makkelijk te regelen, als de stad één busterminal heeft daar gewoon heen gaan en kun je vaak binnen paar uur wel in de bus zitten. Ik heb meestal niks geboekt maar gewoon er heen gaan en de eerste bus nemen die gaat. Wil je wat luxere bussen dan is het wel verstandig om één dag van te voren te boeken, kan bij Cruz del Sur via internet of bij andere gewoon in de terminal.
Succes met de voorbereidingen!
Hoe later je een ticket koopt hoe goedkoper het is. Gewoon naar het station gaan, je kunt altijd wel een bus vinden. De tijden zou ik wel van tevoren navragen.