Even een vraagje; wie heeft er ervaring met busreizen binnen Peru en van Lima naar Santiago de Chile? Ik ga volgend jaar 2 maanden stagelopen in Peru en daarna een maand naar Chili en ik heb gehoord dat busreizen niet al te duur en relatief comfortabel zijn.
Nu zou ik vanuit Lima graag enkele dagen naar Cusco gaan; hebben jullie misschien tips over welke busmaatschappijen goed zijn? En m.b.t. de reis van Lima naar Santiago heb ik een hoop gehoord over de maatschappijen Ormeño en Caracól, heeft iemand daar ervaring mee of ideeën over?
sorry, ik ben de namen van de busmaatschappijen vergeten, maar Ormeno, komt me nog wel bekend voor. ga gewoon naar het busstation en zoek een goede/mooie bus uit. De bussen zijn echt perfect.
Inderdaad is Ormeño bekend, volgens mij hebben ze goede slaapbussen. Maar er zijn veel maatschappijen. Verder is er veel verschil in kwaliteit.
Ben het met martinbrons eens: kijk gewoon op het busstation rond naar een bus en vraag terplekke aan reizigers.
Bussen zijn in Chili van goede kwaliteit. In peru kunnen ze minder zijn.
Let in ieder geval met name in Peru goed op je spullen in de bus, en ook in de terminal!
5 jaar geleden rekenden we ruwweg op $1 per uur reistijd.
In Peru zijn er bussen die vanaf de officiële terminal of hun kantoor vertrekken en er zijn bussen die via “la salida” gaan.
Dat laatste is een plek waar je de stad uitgaat en waar zich bussen verzamelen die nog niet vol zijn.
Deze manier kun je beter vermijden, ook al zijn daar ook erg luxe bussen bij en zijn die meestal goedkoper. Probleem is namelijk dat ze hun pasagiers niet precies registeren en vaak onderweg nog mensen oppikken, dat vergroot de kans op overvallers behoorlijk.
Koop je kaartje bij voorkeur vantevoren op een officieel verkooppunt. Zorg dat ze een kaartje aan je bagage hangen, waarvan jij ook een bonnetje krijgt. De betere maatschappijen vragen om paspoort/identiteitsbewijs, vingerafdruk en filmen meestal de pasagiers als ze in de bus zitten voor vertrek.
Goede bussen (als je tenminste de duurdere opties kiest, want er is veel prijsverschil en luxe verschil vaak binnen een maatschappij!) zijn er oa van Movil, Tepsa, Ormeno, Cruz del Sur, Civa, Flores, Linea…
Natuurlijk gebeurt er zeker niet altijd iets met de goedkopere bussen, en ook niet als je via de Salida vertrekt, maar het risico is over het algemeen wat groter. Bovendien reist het veel comfortabeler als je iets meer uitgeeft, maar dat hangt natuurlijk helemaal van je budget en je voorkeur af.
Wat diefstal betreft, let inderdaad altijd en overal goed op je spullen. Bekend is het stuk tussen Lima en Pisco, niet zo lang, en meestal overdag, maar er zijn een aantal slimme jongens met truckjes om je je handbagage afhandig te maken!