Hallo allemaal,
Heeft iemand ervaring met busvervoer van Chili naar Peru?
Is dat goed te doen? Veilig?
En hoe zit het qua kosten?
Graag jullie tips en advies!
Alvast bedankt.
Groetjes Heleen
Hallo allemaal,
Heeft iemand ervaring met busvervoer van Chili naar Peru?
Is dat goed te doen? Veilig?
En hoe zit het qua kosten?
Graag jullie tips en advies!
Alvast bedankt.
Groetjes Heleen
hoi,
ik zit met dezelfde vraag dus ben erg benieuwd naar de antwoorden. ik ga samen met mijn vriend in juni naar peru en wil heel graag de zoutvlaktes in bolivia zien. vraag me af of het makkelijker/korter/leuker is om via chilli terug naar peru te gaan of toch zelfde weg terug via la paz. kan hier helaas niet zo veel over vinden op internet dus hoop dat er iemand is die er ervaring mee heeft.
groetjes geralda
Hoi,
Vorig jaar ben ik met de bus van Peru (Arequipa) naar Chile (Arica) gegaan. Met een erg bekende Peruaanse busmaatschappij die prat graat op zijn veiligheid maar wel duurder is. (oke ik weet de naam niet meer :teeth:) Ben ik van Areqiupa naar de grens (je moet nl altijd overstappen doordat de landen niet bepaald met elkaar bevriend zijn is er geen rechtstreekse verbinding)
Daar had een kennis een taxi geregeld (maar die staan daar gewoon) via een reisbureau in Areqiupa. Die helpen je door de grenscontroles van Peru en Chile heen en brachten ons naar de busterminal in Arica waar ik toen ben gebleven.
Chile is een erg rijk en veilig land voor Zuid Amerikaanse begrippen en ik zou gewoon bij de busterminal in Arica (of waarvandaan je in Chile ook vertrekt) deze vraag stellen zij kunnen je zo helpen, ieder hostel in de grensstreek kan je ook helpen.
Het is vrij simpel en duurt niet lang. Ik zou dat lekker daar regelen zeer goed te doen of je nu van Arequipa Peru naar Chile gaat of andersom.
Groetjes Ieni
De busmaatschappij Ormeño heeft ritten die over de grenzen gaan. Je zou ook zoals hierboven kunnen kiezen voor overstappen bij de grens.
Prijzen van busreizen en ook wat er allemaal mogelijk is qua routes, lees je in bijvoorbeeld een Lonely Planet reisgids. (hoofdstukken: “getting there and away” en “getting around”)
Ormeño heeft wel een soort van website maar die is hopeloos achterhaald, je kunt beter gewoon ter plaatse de meest recente info zoeken bij de busstations. Meestal heeft elke maatschappij een eigen station, maar in sommige steden zitten ze ook verzameld in één hal (bv. in Cusco… al gaat de bus naar Pisco bijvoorbeeld weer ergens anders vandaan).
In ieder geval de tijdsduur heb je al uit een reisgids kunnen halen, en meestal kloppen de vertrektijden en prijzen ook nog wel redelijk, je komt er vanzelf wel achter hoeveel inflatie er is geweest sinds de druk van zo’n boek.
Ik ben in 1998 met Ormeño van Lima naar Santiago gereisd in één ruk, omdat we na 5 maanden over land reizen, weer terug moesten voor onze vlucht… dat zou ik niet aanraden!
Het was een rit van 54 uur die uiteindelijk 57 uur werd. Met af en toe een restaurant-stop. Bij de grens met Chili werd alle bagage van de bus gehaald en door drugshonden gecontroleerd. Ook werd elke passagier gefoulleerd in een hokje. We moesten onze schoenen uitdoen en werden door een dame niet al te subtiel in het kruis gegraaid (met broek aan nog gelukkig). Kortom denk er geen seconde over om wat dan ook de grens over te smokkelen en bedenk je ook dat cocathee waarschijnlijk ook niet mag, hoe lekker het ook is en hoe legaal het binnen Peru ook is.
Er zijn bussen die gaan van noordelijk Chili naar zuidelijk Peru. Er zijn ook bussen vanuit Caláma (noordelijk Chili) naar Oruro of Uyuni in Bolivia. Neem niet de trein want die heeft vaak enorme vertragingen (11 uren in ons geval).
De bussen zijn gewoon veilig en je krijgt een nummertje aan je grote bagage die in het ruim gaat. Dus bewaar de andere helft van dat nummertje goed. Let altijd goed op je handbagage die je mee aan boord neemt. Als ik ga slapen, slaap ik er bovenop, of met de tas op schoot en mijn armen er omheen en een band om mijn arm, of hij ligt klem onder mijn gebogen benen (als ik in mijn eentje twee stoelen zou hebben). Bij lunch stops neem ik hem natuurlijk mee.
Leg nooit de tas waar je fototoestel e.d. in zit, in het vak boven je hoofd of op de grond, ook al heb je een band van de tas om je been heen… ik ken diverse verhalen van mensen die op die manier in slaap zijn gevallen en toch beroofd zijn.
Mocht het een lange rit worden met een nacht erin (ook dat kan prima qua veiligheid), check dan of de bus verwarming heeft. Zo niet neem dan veel warme kleding mee als handbagage!
Ik kan je aanraden om de Salar de Uyuni in Bolivia niet over te slaan. Dus op de heen of terugweg zeker meepakken. Ik vond het een van de indrukwekkendste en mooiste gebieden die ik ooit op aarde heb gezien en ik ben ik aardig wat continenten geweest.
Vanuit San Pedro de Atacama in noord-Chili gaan er 3- of 4-daagse tourtjes die door dat prachtige gebied gaan en eindigen in Uyuni. Dus dat is een perfecte manier om naar Bolivia te reizen. Vanuit Bolivia kun je makkelijk langs het Titicaca-meer naar Peru reizen.
Ik weet niet of je al een vliegticket hebt gekocht maar ik raad je aan om een open jaw ticket te kiezen, zodat je niet net als ik 57 uur dezelfde weg terug in een bus hoeft!
2 weken geleden in de salar geweest (is een absolute MUST)…en b¡j Salt Expeditions geboekt in Uyuni. Deze staat bekend als een goede…Hier konden we beslissen waar we de tour zouden eindigen, chili/peru of al richting argentinie…Wij zijn meteen naar chili gegaan, San Pedro de Atacama. Ging allemaal erg vlotjes! Daar meteen een bus gepakt met TurBus naar Iquique (kan ook meteen naar Arica) en paar dagen later naar Arica. In Arica waren genoeg mogelijkheden om naar Peru te gaan. We zijn naar Arequipa gegaan, moesten in Tacna overstappen. Deze reis hadden we in Arica geboekt, maar achteraf hoorde we dat het beter is om alleen naar Tacna (wat net over de grens ligt, in peru dus) te gaan en vanuit daar een ticket naar Arequipa of een andere plek van bestemming te boeken ivm de kosten!
Groetjes
hoi neluske,
weet je ook hoe lang je onderweg bent van san pedro de atacama naar arequipa? lopen er regelmatig bussen?
groetjes geralda
san pedro naar arica is ongeveer 11 uur (ik ben zo niet gegaan, dus een schatting) en van Arica naar Arequipa deden wij ongeveer 9 a 10 uur over…dus dan ben je wel ff bezig in totaal :p!