Alle antwoorden op je vragen vind je in een Lonely Planet of andere reisgids. Busroutes, prijzen, soms zelfs vertrektijden.
Houd er rekening mee dat er strenge controles kunnen zijn bij de grens, maar dat geldt vooral andersom volgens mij. Alle bagage uit het ruim op de grond, drugshonden erlangs, heftige fouilleeracties op alle passagiers (maar met kleding aan hoor). Dus probeer geen grammetje wiet of wat dan ook te smokkelen van of naar Chili / Peru.
Bussen zijn inderdaad in Chili over het algemeen comfortabel, en de wegen glad geasfalteerd. In Peru kan dat wel overgaan in slechtere wegen afhankelijk van het gebied waar je reist (ze zijn veel aan het verbeteren de laatste decennia). Ook zijn er meer steile bergen en dus slingerweggetjes waar je misselijk van kunt worden.
In Peru zelf verschilt de kwaliteit van busmaatschappijen wel veel. Ik vond Civa altijd prima, Cruz del Sur is populair onder toeristen, en er zijn ook wel andere prima maatschappijen (ik geloof dat Linea of zoiets ook erg goed is).
In de regel: hoe duurder, hoe luxer (en hoe minder kans op gangpaden volgepropt met mensen en oogst en dieren). Je kunt vaak ook hun bus(sen) buiten zien staan, dan zie je vanzelf wel welke maatschappij nog rijdt zonder profiel op de banden, met kapotte ruiten etc… die zijn vast ook niet heel scherp op de nuchterheid/dronkenschap en lange werkdagen van hun chauffeurs… dus die maatschappijen vermijden (bv. Textur).
In Peru zijn de bussen (en hotels en het eten en vrijwel alles eigenlijk) goedkoper dan in Chili.
In die hoge bergen wordt het 's nachts ook erg koud dus als je een nachtbus gebruikt, zorg dat je voldoende kleding (en een muts) bij je hebt aan boord of kies een maatschappij met verwarming in de bus.
Inderdaad is het slim om een dag van tevoren een buskaartje te gaan kopen. Zo kan je eventueel nog zien dat een maatschappij heel slecht onderhouden bussen heeft, en dus kiezen voor een betere; een fijne stoel uitkiezen (niet pal voorin bij de luide boxen, maar ook niet achterin waar je misselijk wordt); en veel bussen vertrekken rond het krieken van de dag, dus is het wel handig als je al gewoon een kaartje hebt en niet nóg vroeger op moet om in een rij te gaan staan.
Kijk goed in een Lonely Planet of andere gids hoe lang een rit van A naar B duurt. Voor mij persoonlijk is 12 uur echt wel een beetje de max. Het leukst vind ik ritten van rond de 5-7 uur, ik geef mijn ogen de kost. Maar korter kan natuurlijk ook leuk zijn. Dus kijk waar je leuke tussenstops kunt inbouwen.
En ja, Spaans spreken maakt het reizen daar een stuk makkelijker en leuker! Niet veel mensen spreken Engels.
Suerte,
Cécile