Van Chili naar Peru...

Hello,

Kun je vanuit Chili gemakkelijk per bus gemakkelijk richting Peru reizen??

Hoe zijn de verbindingen? Hoe is de kwaliteit van de bussen etc? Kosten?

Zijn er nog andere belangrijke dingen waar je aan moet denken als je via Chili naar Peru reist?

Graag jullie tips en adviezen,
alvast bedankt.

Heleen

Ben ook heel benieuwd, wij zijn het vanzelfde van plan, maar willen dan graag door Bolivia naar Peru reizen.

Ada

www.adarosman.nl

bussen zijn er zeker, geen ervaring.
goedkoper dan in ned.

Het openbaar vervoer in Chili is prima geregeld! De bussen zijn comfortabel en je kunt kiezen uit verschillende prijscategorieen en vertrektijden. De bussen rijden op tijd en zijn goedkoop. Pullman Bus en TurBus zijn goed aan te raden. Ik weet niet meer de exacte prijzen in Chili, maar je bent bijvoorbeeld ongeveer 10 euro kwijt voor een 9 uur durende reis. Dit geldt ook voor Peru.(2007)

Het is trouwens wel erg handig als je een klein woordje spaans spreekt, want er zijn weinig mensen die engels spreken bij de busstations. Het is ook handig om buskaartjes een dag van te voren te reserveren zodat je verzekerd bent van een plek, alhoewel het voor de kortere afstanden vaak niet nodig is.

Wij zijn vanuit Arica in Chili de grens overgetoken naar Tacna in Peru. Dit hebben we met een taxi gedaan.( klein stukje) Vanuit Tacna hebben we de bus naar Arequipa genomen. Het busvervoer in Peru is ook prima geregeld. Er rijden meerdere bussen per dag en ze zijn net als in Chili comfortabel. Het is wel raadzaam om goed op je spullen (handbagage) te letten omdat dit nog wel eens gejat wordt in vooral de nachtbussen in Peru. Wij hebben overigens geen problemen gehad.

groetjes

Alle antwoorden op je vragen vind je in een Lonely Planet of andere reisgids. Busroutes, prijzen, soms zelfs vertrektijden.

Houd er rekening mee dat er strenge controles kunnen zijn bij de grens, maar dat geldt vooral andersom volgens mij. Alle bagage uit het ruim op de grond, drugshonden erlangs, heftige fouilleeracties op alle passagiers (maar met kleding aan hoor). Dus probeer geen grammetje wiet of wat dan ook te smokkelen van of naar Chili / Peru.

Bussen zijn inderdaad in Chili over het algemeen comfortabel, en de wegen glad geasfalteerd. In Peru kan dat wel overgaan in slechtere wegen afhankelijk van het gebied waar je reist (ze zijn veel aan het verbeteren de laatste decennia). Ook zijn er meer steile bergen en dus slingerweggetjes waar je misselijk van kunt worden.
In Peru zelf verschilt de kwaliteit van busmaatschappijen wel veel. Ik vond Civa altijd prima, Cruz del Sur is populair onder toeristen, en er zijn ook wel andere prima maatschappijen (ik geloof dat Linea of zoiets ook erg goed is).
In de regel: hoe duurder, hoe luxer (en hoe minder kans op gangpaden volgepropt met mensen en oogst en dieren). Je kunt vaak ook hun bus(sen) buiten zien staan, dan zie je vanzelf wel welke maatschappij nog rijdt zonder profiel op de banden, met kapotte ruiten etc… die zijn vast ook niet heel scherp op de nuchterheid/dronkenschap en lange werkdagen van hun chauffeurs… dus die maatschappijen vermijden (bv. Textur).

In Peru zijn de bussen (en hotels en het eten en vrijwel alles eigenlijk) goedkoper dan in Chili.

In die hoge bergen wordt het 's nachts ook erg koud dus als je een nachtbus gebruikt, zorg dat je voldoende kleding (en een muts) bij je hebt aan boord of kies een maatschappij met verwarming in de bus.

Inderdaad is het slim om een dag van tevoren een buskaartje te gaan kopen. Zo kan je eventueel nog zien dat een maatschappij heel slecht onderhouden bussen heeft, en dus kiezen voor een betere; een fijne stoel uitkiezen (niet pal voorin bij de luide boxen, maar ook niet achterin waar je misselijk wordt); en veel bussen vertrekken rond het krieken van de dag, dus is het wel handig als je al gewoon een kaartje hebt en niet nóg vroeger op moet om in een rij te gaan staan.

Kijk goed in een Lonely Planet of andere gids hoe lang een rit van A naar B duurt. Voor mij persoonlijk is 12 uur echt wel een beetje de max. Het leukst vind ik ritten van rond de 5-7 uur, ik geef mijn ogen de kost. Maar korter kan natuurlijk ook leuk zijn. Dus kijk waar je leuke tussenstops kunt inbouwen.

En ja, Spaans spreken maakt het reizen daar een stuk makkelijker en leuker! Niet veel mensen spreken Engels.

Suerte,
Cécile

Ik heb de juiste link voor je gevonden: www.traveldestino.com

Oprotten traveldestino…met die 6 spamposts van je…

Er is inderdaad maar 1 manier. Met de taxi van Arica naar Tacna en dan per bus verder.

Naast de taxi kun je ook met de bus (1500 pesos) vanaf de internationale bus terminal (naast de binnenlandse) en met de trein (1500 pesos) die vertrekt vanuit het centrum van Arica. De bus gaat tussen 7:00 en 22:00 ongeveer elk halfuur en de trein vertrekt 2x per dag om 9:00 en om 19:00. Ik ben vandaag met de bus gegaan en ging vlot en gemakkelijk.

Wij zijn van plan om van unyuni via de zoutvlaktes naar san pedro de atacama te reizen.
Heeft er iemand enig idee hoe lang het dan reizen is als we rechtstreeks door willen reizen naar Peru?en dan denk ik ook aan Spda - Arica - Tacna.
Moet je bij de grens over op een taxi of zijn er ook bussen die door rijden naar Tacna.
alvast bedankt.

kan me nog herinneren (dat is al weer wat tijd terug) dat voor de grens gecollecteerd werd door de bijrijder voor vlotte grenscontrole… de gringo werd overgeslagen.
Kan me ook herinneren dat in de avond op een busstation ergens in het zuiden diverse mensen probeerden nog plaatsen te verkopen voor snel vetrekkende nachtbussen-je kon zelfs flinke korting krijgen. Dat was eind okt-dus zeer laagseizoen. VRees voor uitgeboekt lijkt me dan ook nogal overdreven. Er waren zelfs doorgaande busen Santiago-LIma en nog verder (naar Equador, meen ik)-maar dat lijkt me wel een enorm lange zit.
De vraag (ria-tje) of er bussen rijden wordt ter plekke altijd wel opgelost-als die niet gaat neem je een taxi-of je stapt onderweg over. Ik blijf het wat ongereguleerde angst vinden om dat nu al allemaal precies te weten.