Oversteek Peru naar Chili

Hoi!

Zijn er mensen die ervaring hebben met het maken van de oversteek van Peru naar Chili met de bus? Ik had al gelezen dat Cruz del Sur van Arequipa naar Arica rijdt, maar op hun site kan ik dit niet vinden (althans niet als ik echt specifiek zoek naar een ticket hiervoor).
En als ik het goed heb begrepen moet je dus als je in Chili bent alleen een stempel halen als visum(ik blijf hier max. een maand) en verder niks?

Groetjes!

Voor zover ik weet zijn er geen directe bussen van Arequipa naar Arica. Je kunt in Arequipa een bus naar Tacna nemen bij het busstation van de maatschappij Flores, dat is vlakbij het grote busstation (terminal terrestre). Deze bus hoef je niet van tevoren te boeken, gewoon naar het busstation gaan. Bussen naar Tacna vertrekken ieder uur.

Vanaf het busstation Tacna moet je dan naar het **Internationale busstation ** met een taxi (check altijd van tevoren even de gangbare tarieven zodat ze je niet oplichten). Vanaf daar kun je een Colectivo (gedeelde taxi) of een bus naar Arica nemen, waarbij je ongeveer halverwege de grensovergang heb. In de taxi of bus geven ze je al een formulier om in te vullen voor bij de grens. Je krijgt bij de migratie je stempel dat je Peru verlaat (waarbij je het papiertje dat je bij aankomst in Peru kreeg, in moet leveren) en bij de immigratie een stempel dat geldt als visum voor Chili. Dit kost niets en verloopt allemaal vrij vlot is mijn ervaring.

Een Colectivo is bij de grensovergang sneller dan de bus. Zorg wel dat je een officiële taxi neemt, er zullen ook wel een paar vage snorders staan op zoek naar toeristen. Het is op zich wel fijn als je met een paar andere toeristen bent die naar Arica willen, grote kans dat je die onderweg tegenkomt. En anders kun je ook altijd met een bus, dit gaat ook best snel.

Sandermooij heeft het goed uitgelegd. Ik heb een kleine aanvulling, je kunt namelijk gewoon lopen van het busstation in Tacna naar het internationale busstation. Ligt er tegenover en geen taxi mogelijk.

Ik heb een heel stappenplan geschreven op mijn blog, incl kosten en waar je op moet letten (louche figuren die je iets aan willen smeren en hoe ze herkennen). Zie de link in mijn handtekening voor meer info.

Veel plezier in Peru en Chili!

Klopt inderdaad ja, was even vergeten hoe dat precies zat. Herinnerde me vooral dat we nergens een bus naar Arica konden vinden en ergens anders heen moesten…

Oké, bedankt voor de tips en ik zal de blog eens bekijken!

Jeetje time flies… het was alweer 20 jaar geleden (1997) dat ik met de bus die grens over ben gegaan. Destijds waren de Chilenen erg paranoïde voor drugssmokkel. Alle tassen van alle passagiers moesten eruit, er waren drugshonden, en iedereen werd heel heftig gefouilleerd. Lees: achter een gordijntje, hand van die vrouw tussen je benen (met broek aan weliswaar maar toch). Al met al duurde het een uur ofzo.

Ik ben wel benieuwd of dat nog steeds zo is! :wink:

Ik ben afgelopen zomer de grens overgestoken vanuit de Uyuni Salt Flats. Wat betreft de strenge controle is er nog niet veel veranderd.

Wij moesten onze spullen in een rijtje neerlegen, waarna de drugshonden uitgebreid hun werk deden. Er werd een hele show opgevoerd (wij mochten namelijk kijken). De fouilering was daarentegen minder heftig dan jij beschrijft.

Al met al een spannende, maar wel interessante ervaring :D!

Grappig om te weten Basjuh! Het voelde inderdaad als een soort show. En ook heel vernederend voor de Peruanen. Alsof die allemaal zoveel drugs smokkelen. Of misschien is het een soort werkverschaffing voor mens en dier.

Alhoewel… ik hoorde destijds ook wel verhalen over van die Inca-vrouwen die dan drugs verstopten in hun wijde rokken. Haha…

En op zich is het wel goed dat ze ook alle toeristen meenemen in de controles. Ik heb aan de grens van Duitsland wel eens gênantere praktijken meegemaakt met een Eurolines-bus die van Nederland naar Zweden ging (ook alweer lang geleden hoor). Iedereen met een kleurtje moest de bus uit, mee naar een kantoortje, paspoort laten zien, tas uit laadruimte aanwijzen etc. Het duurde zeker een half uur. Alle blanken mochten/moesten in de bus blijven. Als ik mijn zusje was geweest, had ik er waarschijnlijk ook uit gemoeten want zij is bruin!