Waar/hoe de grens over bij Bolivia en Peru voor een reis door Noord Chili?

Ik ben bezig met het plannen van een reis door Bolivia > 't Noorden van Chili > Peru.
Ik denk de laatste week van Februari aan te komen in Chili en had de volgende route in mijn hoofd:

• San Pedro de Atacama

• Hand of the Desert, Antofagasta

• Humberstone and Santa Laura Saltpeter Works

• The Atacama Giant

Ik vraag me alleen af of het makkelijk is om van Bolivia ter hoogte van Laguna Colorado de grens over te gaan naar San Pedro de Atacama, of is er een beetje plaats om dat te doen?
En hoe ik van the Atacama Giant het makkelijkst de grens over kan gaan bij Peru met als bestemming Arequipa of 't Titica meer…

Hi Vince! In mei ga ik het andersom doen. Van arequipa peru via tacna naar arica en dan naar san pedro. Ik heb begrepen dat je met de bus (sneller dan de trein) naar arica kan. Daar gaan collectivos naar de grens en kun je weer in een bus stappen naar tacna. Vanaf daar door naar arequipa.

Mbt bolivia naar chili. Volgens mij gaan de meeste tours door de salar de uyuni. Ik weet niet of er een andere manier is dan met een tour. De tour kan je dan afzetten bij de grens waarvandaan dan bussen naar San pedro de atacama gaan. Dat is erg common en moet geen probleem zijn. Wel aangeven bij het boeken van je tour uiteraard. Ben zeer benieuwd naar je ervaringen.

Dankje voor je tips! Ben jij ook van plan om tussenstops te maken bij; Hand of the Desert, Humberstone and Santa Laura Saltpeter Works & The Atacama Giant

Om eerlijk te zijn zeggen me die plaatsen niet zoveel. Ik ga naar San Pedro om sterren te kijken en de excursies vanuit daar te doen en dan door naar Uyuni maar het hele gebied lijkt me prachtig. Ik heb alleen maar beperkt de tijd.

Of de grens over in Tambo Quemado !? Bergpas van ruim 4.600 m hoogte.
Wijkt wel wat af van je huidige schema, maar is een unieke route langs het Sajama NP in Bolivia en PN Lauca (absolute aanrader !) in Chili.

Op het traject van La Paz naar Arica rijden dagelijks bussen. En dan van daaruit door naar de 'Atacama Giant, Humberstone & Santa Laura Saltpeter Works (erg interessant), …

Meer info o.m. op AndesTransit.com (waarover ik het al even had in je topic ‘Busvervoer van Colombia tussen/naar Peru?’ op het Colombia forum) of op de sites van de respectieve busmaatschappijen.

Zeg Vince,
Als ik je recente topics op Wereldwijzer (Colombia, Ecuador, Peru, Bolivia, Chili, Brazilië, …) erop nakijk, plan je een prachtige trip. Maar je gaat wel een pak tijd in de bus doorbrengen. Dat kruipt in de kleren. Hoeveel tijd wil je eigenlijk uittrekken voor dit hele avontuur ?

Dankje voor alle tips! Ik was op dat moment nog mijn reis aan het uitvogelen…

Uiteindelijk is het Bolivia > noorden van Chili en Peru geworden… Heb voor dit alles 2 maand de tijd!

Top !

Wat ik heb kunnen uitvogelen kan ik het beste vanuit San Pedro de Atacama of naar Antofagasta reizen met de bus ( 5,5 uur ) en vanuit daar de Mano del Desierto bezichtigen, al klinkt dit wel als een hele trip en omweg.

Of direct van San Pedro de Atacama naar Antofasta reizen per bus en daar 2 dagen blijven om Humberstone and Santa Laura Saltpeter en Huara > El Gigante de Atacama te bezichtigen.

Ik kom er alleen nog niet uit hoe ik vanaf Antofagasta naar Arequipa of Puno kom? Welke van de twee is het handigst om mee te beginnen?
Voor Puno moet ik wat ik zie eerst naar La Paz ( dus weer 2 x de grens over )

En om naar Arequipa te gaan moet ik dus eerst een bus pakken naar Arica?, die gaat vrij regelmatig… Maar vanuit daar kom ik er niet meer uit. Er lijkt dan maar 2 x per week een bus van Arica naar Arequipa te gaan?

Nee er rijden kleine busjes van Arica de grens over en vanaf Tacna weer kleine busjes naar Arequipa. Deze zijn niet echt online te vinden maar ze rijden vaak. Vanuit Arequipa kun je dan weer makkelijk naar Peru reizen.

1 like

Dus er rijden dagelijks busjes tussen Arica en Tacna? Mag ik vragen hoe je dat weet…
Je laatste zin snap ik niet helemaal, je bedoelt dat ik vanaf Tacna dan makkelijk naar Arequipa kan reizen?

Ik kwam dit tegen op Trip advisor:

*" Advise for crossing the border between Arica & Tacna, Wasn’t sure where to post this but I wanted others to learn from my Tacna experience to make sure that other travellers wouldn’t make the same series of mistakes as we did. This is with regards to the border crossing between Tacna, Peru and Arica, Chile – I feel that the information on tripadvisor is insufficiently detailed and wanted to contribute back!

If you arrive by Flores bus from Arequipa to Tacna, you will arrive to the Terminal Terrestre (essentially the national bus terminal). This is NOT where you solicit the collectivos-taxi.

You must walk out of the Terminal Terrestre and walk ACROSS the road to the INTERNATIONAL terminal. Also, DO NOT solicit any drivers in the street as they are potentially unsafe – I made that mistake here and began negotiating with drivers in the street (worst idea the entire trip).

Once you enter the INTERNATIONAL terminal, there is a small stand where you can purchase a “Billete de Embarque” for about 1 - 2 soles per person. You also need to pick up and complete two green immigration cards and an immigration form (there will be English versions).

You then walk through the security officer (black uniform, SEGURIDAD written on their backs) guarded gates/walkway and hand them your Billete - remember you cannot take fresh produce beyond this point. As you walk through the guarded gates, you will see a medium sized carpark filled with cars – THIS is where you need to solicit a driver. The cars in here will have a laminate printed sign in the windscreen of their cars which says: “TARIFA for 20 soles” (at March 2013, this was the price). These should be the official collectivos-taxi drivers, NOT the dodgy people loitering outside the terminal.

Signs of an official collectivos driver: ONLY ONE DRIVER, 4/5 passengers (travelling in numbers is safer…), TARIFA laminate in windscreen, car situated inside INTERNATIONAL terminal carpark only accessible through the security officer guarded walkway

AVOID: TWO or more “drivers” in a single car, few passengers, car situated OUTSIDE the terminal

Please please, if in doubt, talk to the SEGURIDAD officers, it’s their job to look after tourists! We were saved by a very helpful SEGURIDAD officer (thank you Ms Akimoto!) - we nearly entered a fake collectivos with two dodgy men. "*

Omdat ik van Arequipa naar San Pedro wil, heb ik hier uitgebreid research naar gedaan. Met name verschillende reisblog en lonely planet forum verzekerden mij dat er dagelijks meerdere busjes van arequipa naar tacna gaan, die niet op de grote bussites staan. Je kunt het ticket niet online kopen maar ze gaan dus wel. Andersom lijkt me precies hetzelfde.
Jouw andere post gaat over de actual border crossing, altijd handig om te weten.