Route van Chili naar Peru

Hi!

We zijn bezig met het uitstippelen van een route door o.a. een deel van Zuid-Amerika. Waarschijnlijk starten we in Chili en zouden we vanaf het zuiden richting het noorden willen trekken. In het noorden willen we vanaf San Pedro de Atacama een 3 à 4 daagse tour richting Uyuni in Bolivia doen waarna we verder trekken richting Peru.

We hebben ongeveer een maand voor Chili gerekend.

Op ons wensenlijstje staat:

• Nationaal park Torres del Pain
  • Nationaal park Pumalin
  • Pucon
  • Paaseiland
  • Santiago
  • San Pedro de Atacama

Is deze route haalbaar of maken we het dan te gek? Ik kan mij voorstellen van wel gezien de lange afstanden. Zo ja, dan zouden we denken we de eerste twee nationale parken willen laten vallen.

Aan jullie de vraag of we nog toffe higlights missen op het wensenlijstje? Hebben jullie tips voor een route die over land haalbaar is (trein, bus en/of auto)? Verder willen we als het even kan naar Peru over land. Arequipa wordt denk ik het startpunt in Peru. Hebben jullie tips voor nog een noordelijk leuke plaats in Chili waarvandaan het goed mogelijk is om de grens over te gaan richting Arequipa? Of is het toch beter om het vliegtuig te pakken?

Bedankt voor jullie tips alvast! :slight_smile:

Dikke portemonnee mee? Paaseiland bijvoorbeeld gaat een duur extraatje worden :wink: Torres del Paine is ook niet goedkoop. Bolivia en Peru zijn dan weer een stuk goedkoper natuurlijk. Vanuit San Pedro de Atacama kan je inderdaad betrekkelijk eenvoudig naar Uyuni. Dan zou je met de bus van Uyni naar La Paz kunnen (als je Potosi en Sucre wil overslaan) en dan doorsteken naar Puno bij het Titicaca meer. Daarna eerst Cusco, of eerst Arequipa, maakt voor de planning niet zoveel uit. Vergeet ook niet de Colca vallei te bezoeken!

Wij zijn net twee maanden terug van een reis door Chili met uitstapje naar Bolivia (Salar de Uyuni). Geweldige reis! Villaricavulkaan in Pucon beklimmen is ook echt een hele bijzondere ervaring. Met als je geluk hebt lava in de krater op de top. Zo gaaf! Summit Chile is een dikke aanrader als bureau (zie ook Trip Advisor). Voor trip Uyuni is Cordillera erg goed bevallen (staan ook goed aangeschreven).

Tip van de dag. Boek alvast vliegtickets op voorhand. Zeker gezien de afstanden die je wilt overbruggen. Wij zijn bijvoorbeeld vanuit Punta Arenas naar Santiago gevlogen en vervolgens gelijk door naar Calama (San Pedro de Atacama). Dan moet je wel even goed doorhalen, maar zo spaar je wel een hoop tijd uit.

Bustickets met luxe plaatsen (salon cama) zijn soms bijna het zo duur als vliegtickets die je van te voren boekt! Althans zo was het in het hoogseizoen. Zonde dus van de tijd.

Santiago naar Pucon hebben wij trouwens wel met de bus gedaan (nachtbus). Veel plezier met plannen! Jullie gaan een prachtige reis tegemoet. Maar dikke portemonnee is inderdaad wel nodig met de plannen die jullie hebben…

Dat zal momenteel wat lastiger zijn, aangezien de vulkaan weer een uitbarsting heeft gehad als ik me niet vergis, vorige week ofzo. Daar weet Grietzen vast meer van? Zag wel enkele spectaculaire foto´s langskomen.

Wat een bruikbare reacties al! Top, dankjewel :slight_smile:

Fijn ook die vluchtroutes, dat schetst al een veel beter beeld! In het zuiden lijkt Torres del Paine de enige echt afgelegen plek op ons lijstje die erg afwijkt van de route. Is het echt de moeite waard of zouden we deze ook best kunnen overslaan? Ik zag namelijk dat er vanaf het vliegveld Puerto Montt goedkope vluchten (€24) richting Santiago gaan en het lijkt een goede uitvalsbasis te zijn voor het nationale park Pumalin en om richting Pucon te gaan. Alhoewel ik niet weet of er goede mogelijkheden zijn wat betreft OV of goedkope autohuur opties om richting deze 2 te gaan.

Niet helemaal bij nagedacht dat Paaseiland zo duur zou zijn. Een retourtje kan ik vinden voor rond de €650!. Dat gaan we niet doen natuurlijk, dat vinden we veel te prijzig en het niet waard voor zo’n relatief klein stukje vliegen.

Dan zou het eventueel deze route worden:
Beginnen in de buurt van Puerto Montt > met OV of auto naar Pucon > nachtbus naar Santiago > Vliegen naar Calama > tour richting Uyuni en dan richting Peru. Ik kan geen directe vluchten vinden vanaf Calama naar Arequipa of Cuzco. Alles loopt via Santiago en Lima, een onlogische route en behoorlijk prijzig. De enige optie die dan overblijft is dan denk ik ook alleen via Bolivia?

Onder het mom nu we er toch zijn zou ik dan Sucre in Bolivia ook wel willen meepakken. Dus vanaf Uyuni zouden we dan met dus bus richting Sucre kunnen (weet iemand hoelang deze rit duurt?). Vanaf daar kunnen we dan eventueel weer vliegen richting La Paz (snel en qua prijs goed te doen) en doorsteken naar Puno via het Titicaca meer.

Is dit een beetje te doen in 4 tot 6 weken?

De vulkaan Villarrica is op dit moment van schrijven (25 april) gewoon te beklimmen.
Af en toe begint de vulkaan inderdaad te hoesten, zoals eerder deze maand, en is het niet mogelijk naar de krater te klimmen.

Ik zou niet willen zeggen dat Parque Pumalin eenvoudig te bereiken is vanaf Puerto Montt, je zult altijd afhankelijk zijn van een ferry vanaf Puerto Montt naar Chaiten (duurt een halve dag als het weer meezit) of vanaf Isla Chiloe naar Chaiten (vanaf Castro of Quellón), die overtocht duurt ook een paar uren. Dus je bent afhankelijk van ferries die niet elke dag varen in het laagseizoen. Wanneer heb je eigenlijk je reis gepland? Ik kan dat niet terugvinden in je post…

Als je reis beperkt tot het noordelijk gedeelte van Parque Pumalin, wat grenst aan Nationaal Park Hornopiren, zal het allemaal wat makkelijker zijn, maar daar ben ik nooit geweest dus daar kan ik verder geen informatie over geven. Als ik zo even op de kaart kijk kun je gewoon met een auto vanaf Puerto Montt naar Hornopiren rijden via Puerto Varas, Ensenada en Puelo. Misschien is er ook een ferry van Caleta de Arena naar Caleta de Puelche om de reis nog veel korter te maken.

Ik zou Paaseiland echt niet overslaan! Vond het er fantastisch! Het ligt zo afgelegen dat je er nu al “bijna” bent als je in Santiago zit. Doen!!

Sorry voor de uitroepteken-overload, maar het is daar echt super (!!!) :wink: