Ik zit in de plan-fase voor mijn wereldreis die volgend jaar april zal starten. (Als eerst naar Zuid-Afrika en Azie) Rond oktober zullen we (ik en mijn reispartner) landen in Lima. Na Peru verkend te hebben willen wij zuidelijk afdalen.
Er zijn verschillende (globale) routes die ik in gedachten heb. Graag zou ik van jullie horen wat, in jullie ogen, de beste optie is (of misschien een nog betere optie?!)
Vanuit Zuid Peru door Bolivia heentrekken om vervolgens naar Salta te gaan in Argentinie (bijvoorbeeld langs Uyuni) en dan na Salta naar San Pedro de Atacama (Chili)
Vanuit Zuid Peru de grens over bij Arica en dan richting San Pedro de Atacama trekken en daarna richting Salta (Argentinie) te gaan.
Als we in Salta of San Pedro de Atacama zijn, hoe zouden jullie dan zuidelijker reizen? In Chili of in Argentinie? Sowieso hebben we vanuit Santiago de Chili een vlucht naar Punta Arenas maar ik vraag me af hoe we het beste naar Santiago kunnen reizen!
Ik zou vanuit Cuzco via Arequipa en Tacna naar Arica gaan en dan over de Andes naar Oruro Bolivia. Je komt dan naast het prachtige nationaal park Lauca in Noord Chili. Het titicacameer en La Paz zijn niet echt de moeite waard vergeleken met de rest. In Tacna moet je niet blijven maar meteen door per taxi de grens over naar Arica.
Vanuit Oruro kun je rechtstreeks naar Uyuni of via Potosi. Potosi word vaak bezocht om de zilvermijnen te bezoeken in de hoogste stad ter wereld.
Ik zou vanuit Uyuni met de zeer populaire jeeptocht over de altiplano naar San Pedro reizen, dit is echt een supertocht. Deze kun je in Uyuni boeken. Wel even navraag doen terplekke welke organisatie op dat moment goed is. Veel reizigers doen deze reis andersom dus kun je aan veel mensen vragen of ze een goede maatschappij hadden.
Van hieruit zou ik via Salta en Mendoza naar Santiago reizen. de reis van Salta naar Mendoza is niet zo spectaculair maar de pas over de Andes naar Santiago wel.
Een hele mooie en practische route is: Cuzco-Puno-La Paz-Sucre-Potosi-Uyuni-San Pedro-Salta-Tucuman-Belen-Valle Fertil (van daaruit naar Valle de la Luna en Talampaya)-Medoza-Santiago.
Natuurlijk kunnen er meer stops ingebouwd worden maar ik weet niet hoeveel tijd je hebt voor het stuk van Peru naar Santiago.
Ik heb vorig jaar ook ongeveer dezelfde route gedaan… (Peru, Nazca, Arequipe, Cuzco, Puno, La Paz (daar zeker ook eens rurrenabaque overwegen), sucre, potosi, uyuni, san pedro de atacama,juyjuy, salta, mendozo…
Ik heb toen nooit 1 seconde spijt gehad over de gekozen route.
Meer info kan je vinden op mijn website: www.boydens.eu