5 weken Argentinie - Chili

Hey,

Wij vertrekken de 11e maart voor een dikke maand naar Chili. De bedoeling is om ook een beetje van Argentinie te zien.
Dus ik dacht: ik flik de reisroute effe online om te kijken of al die ervaren reizigers me wat raad kunnen geven…

Alle tips zijn welkom!

11/03: aankomst Santiago:
uitrusten in het hostel en volgende dag meteen vertrekken

13/03: La Serena
observatorio, Valle del Elqui, sfeer in het stadje

18/03: San Pedro de Atacama
moet dit via Calama of zijn er ook rechtstreekse busverbindingen?
Er is hier ook zoveel te doen!

21/03: twijfel tussen tour naar Uyuni (bestaan er return-trips, want vastzitten in Uyuni zou ons te ver leiden op 5 weekjes)
of Arica: wat moeten we kiezen???

25/03: Salta
Parque St Martin, stadje

28/03: Cordoba

01/04: Buenos Aires

05/04: Heen en weer naar Colonia del Sacramento

06/04: Mendoza
Parque Nacional Acogua

09/04: Valparaiso

13/04: terug naar **Santiago **om de 14e weer te vliegen…

Is dit een mooie route, of sla ik leuke plaatsjes over?
Is het een haalbare route in slechts 4/5 weken?
Alle leuke adresjes (om te eten of hostels) zijn welkom!

Een hele boterham, ik weet het, maar alvast heel erg bedankt voor alle advies!

Ine

Een paar dingetjes:

• Arica? Volgens mij niet zo spannend hoor. Alleen om aan het strand te liggen. De Salar dus. Of dit als rondje kan vanuit San Pedro weet ik niet. Ik heb Uyuni-San Pedro gedaan. Je stapt dan de laatste dag uit, en gaat verder met een bus(-je) naar San Pedro, terwijl de Jeep terugrijdt naar Uyuni. Ach, er zal wel wat minder keus zijn in San Pedro, maar een rondje vanuit San Pedro moet kunnen lijkt me.
  • Waarom pak je de Iguazu watervallen er niet bij? Salta en Cordoba zijn gewoon weer een paar steden, en vooral de route Salta-Cordoba-BA zie ik het nut niet zo van in. Je kunt dan beter vanuit Salta proberen te vliegen naar Puerto Iguazu. De omgeving van Salta is trouwens wel mooi, maar als je het rondje Salar gedaan hebt wordt het meer van hetzelfde. Je zou ook een auto kunnen huren om van Salta naar Cordoba te gaan. De route is mooi, maar de stad Cordoba zelf kun je wel overslaan naar mijn mening.
  • 1 waarschuwing: er gaan maar 3 bussen per week van San Pedro naar Salta (en hij is ook belachelijk duur: $60)…
  • Misschien zijn er andere manieren om vanuit San Pedro naar Iguazu te gaan (de bus naar Salta is een dagbus en kost je weer een dag).

Bedankt voor je reactie.

Ik dacht aan Arica voor het Parque Nacional Lauca, maar Uyuni is inderdaad misschien leuker.

En Cordoba: ik dacht de reis naar BA gewoon een beetje draaglijker te maken door halverwege een stop in te lassen.

De watervallen zou ik uiteraard graag willen zien, maar het lijkt me zo’n lange afstand: vliegen past niet echt in ons budget…
Misschien toch effe uitzoeken hoe we daar kunnen geraken.

Bedankt voor de tips!

Ik zag net (iets naar onder) dat er al een onderwerp is met de vraag hoe je van Salta naar Iguazu komt…

**

Re: Reizen van Salta naar Iguazu…?

Heb dat traject ook met de bus gedaan en is zeer goed te doen! Salta-Resistencia was een goede 11 uur bussen, van Resistencia naar Iguazu was het slechts 9u. Zeer prijselijk en als je een iets luxuezere bus neemt, slaap je er nog goed op ook.

**

Parque Nacional Lauca is een dikke aanrader en leuker dan Uyuni als je het mij vraagt!

Vanuit Iquique kun je prima een trip doen naar Arica.

Smaken verschillen, maar iedere backpacker vindt Salar de Uyuni + Bolivia South West circuit een absolute hoogtepunt van Zuid Amerika, en ik ken NIEMAND die dit ooit over dit park beweert heeft…

Nou, dan bij deze ben ik de eerste voor je. Een absoluut hoogtepunt. Salar de Uyuni ook hoor, maar als ik moet kiezen ga ik terug naar Lauca. Veel minder mensen in eenzelfde omgeving.

Een park met llamas, vulkanen, en meren. Dat heb je ook in Zuid West Bolivia. Hoe komt het toch dat Lagunas Colorada, en Laguna Verde dan veel bekender zijn dan die meren in Lauca? Omdat ze vele malen mooier zijn! Volgens mij heb jij alleen een dagtochtje over de zoutvlakte zelf gedaan en niet de hele tocht van Uynui naar San Pedro…

nee hoor, lees mijn reisverhalen maar. bekendheid hoeft niet te betekenen dat iets mooier is he. ik heb trouwens ook niet gezegd dat het mooier is (dat is twijfelgeval), maar wel leuker. Maar hey, ieder zijn mening! De grote vraag is: Ben jij in Lauca geweest?

Parc Isluga (ligt tegen Lauca aan) schaar ik ook even onder die trip in Noord-Chili trouwens.

Waar het om gaat is iemand een goed advies geven, ook rekening houdend met de tijd die iemand heeft. Voor deze persoon is San Pedro minder reizen dan Arica + rondje Uyuni is mooie meren/vulkanen + de zoutvlakte. Minder reizen dus + de zoutvlakte als bonus…

haha, ga je het nu over die boeg gooien? volgens mij moet jij gewoon in het promotieteam Salar de Uyuni!

Ik ben niet in Lauca geweest, maar het is nu gewoon logica. Ik neem even aan dat Lauca en ZW Bolivia even mooi zijn (dat zeg jij min of meer). Waarschijnlijk heb jij dan een voorkeur voor Lauca, omdat het iets minder toeristisch is. Maar dat moet je er wel bijzeggen als je een advies geeft.

Ik vond mijn trip van Uyuni naar San Pedro een topper! Ja, wat dat betreft kan ik best in een of ander Salar promotieteam :slight_smile:

Dat heb ik er ook bijgezegd :slight_smile:

Op zich kun je er pas over oordelen als je in beide bent geweest is mijn mening.

Je begon met dit:

Parque Nacional Lauca is een dikke aanrader en leuker dan Uyuni als je het mij vraagt!

Later zeg je pas/idd dat er minder mensen zijn. Ik reageer verder niet meer hoor. Discussie is nu wel rond :slight_smile:

De busrit San Pedro naar Salta mag dan knap prijzig zijn, het is wel een geweldige rit natuurlijk! En er gaat tegenwoordig geloof ik ook een bus min of meer rechtstreeks vanuit Salta naar Iguazú. Tip: Als het ook maar enigszins in je budget past: huurauto in Salta voor 3 of 4 dagen en dan het rondje Salta - Cachí - Cafayate - Salta doen!

De stad Cordoba vind ik persoonlijk ook niet zo, maar de omgeving is wel erg mooi. Kan Chenque je vast meer over vertellen :slight_smile:

Altijd prettig om een advies te lezen waar ik het 100% mee eens ben :slight_smile:

Hallo Ine,

Ja, ik zou je wel adviseren de reis Salta - Córdoba - Buenos Aires te maken, maar ik spreek dan ook een beetje voor eigen parochie. Iguazu is zeer de moeite waard, maar een hele omweg en er is voor de rest niet zoveel te beleven op die lange route (je zou nog kunnen overwegen de Esteros del Iberá te bezoeken, dat wel).

Maar wanneer je richting Córdoba zou afzakken zou ik zeker over Cafayate en Tafí del Valle (Tucumán) reizen om enkele van de mooiste stukken van Argentinie te zien. Vanaf Tucumán de bus nemen naar Córdoba stad, om hier in de regio enkele mooie excursies te doen. De Sierras de Córdoba bieden veel natuurschoon en mogelijkheden voor bijvoorbeeld meerdagse trekkings, paardrijden, grottochten, vliegvissen, mountain biken, deltavliegen, abseilen, etc, etc. Eigenlijk is alles hier mogelijk. Je moet dan ook niet naar Córdoba afzakken voor het bezoeken van de stad Córdoba, maar voor de natuur komen. Overigens is de stad, net als vele Argentijnse steden, helemaal niet onplezierig maar er is gewoon niet zoveel oudheid te bewonderen (blijf daarvoor maar in Europa).

Wij kunnen grote delen van je reis door Argentinië regelen mocht je daar behoefte aan hebben. We werken samen met een netwerk van professionele gidsen die allerhande excursies voor ons uitvoeren, dus ook dat stuk kunnen wij voor je/jullie organiseren.

Veel plezier met de voorbereidingen en geniet ook van het wonderschone Chili!

groet
Jan Lettinga

Hey,

Bedankt voor de reacties, ik denk dat we gewoon ter plekke gaan kijken of we Lauca of Uyini doen… Beetje zien of een rondje San Pedro - Uyuni - San Pedro mogelijk is…

Salta staat zeker op de lijst van bestemmingen, daar wijken we niet van af.
Denk echter dat Iguazu ons te ver naar het oosten leidt… Dan ga ik liever een kijkje nemen in het Lakes District, denk ik…
Wat de georganiseerde tours betreft: we zijn een jaar onderweg (hoofdzakelijk ZO Azie, NZ en OZ), dus het budget is nogal strak! Maar ik hou de naam van je agentschap zeker in gedachten voor als we in Salta zijn!

Echt bedankt voor de leuke tips!

Klinkt als een strak plan! Zeker omdat jullie zo lang reizen. Dan vind ik het in het algemeen beter om het ietsje rustiger aan te doen. Iguazu wordt dan idd dubieus. Ach, eigenlijk moet je ook op en neer vliegen naar Foz, en niet proberen om er met enorme busreizen heen te gaan. Als je wel met de bus vanuit Salta naar Foz zou gaan, dan zou je op z’n minst daarna moeten vliegen naar BA.

ps. Hosteltip in Santiago: http://www.bellavistahostel.com/

Wat mij betreft een vd beste hostels van Zuid Amerika! Erg goede matrassen, gratis internet, erg vriendelijk, heel mooi dakterras. Misschien wel het belangrijkste: perfecte buurt! Nadeeltje: niet het goedkoopste hostel, maar het is het absoluut waard.

Even een correctie, maar wij zijn geen agentschap. We organiseren zelf reizen op maat voor onze klanten en voegen daar vaak excursies aan toe, die we dan weer laten uitvoeren door lokale partijen.

Veel plezier op je lange reis,

groet
Jan