Reisschema Noord Argentinie

Beste mensen,

Zouden jullie kunnen adviseren of deze route een beetje reeel is in dit tijdsbestek?

[ol]
[li]Vertrek 1 mei naar Buenos Aires
[/li][li]Rond 8 mei naar Iguazu watervallen
[/li][li]Vanuit Iguazy watervallen op ong 11 mei bus via 1 overnachting in Resistencia/Corrientes naar Salta
[/li][li]Vanuit Salta op ongeveer 14 mei naar Mendoza,
[/li][li](Eventueel Cordoba mocht er tijd over zijn)
[/li][li]Tot slot rond 20 mei vanuit Mendoza/Cordoba naar Santiago de Chile
[/li][li]25 mei vanuit Chile weer terug.[/ol]
[/li]
Tussen steden wil ik nachtbussen pakken. Is dit ook te doen? En qua planning denken jullie dat dit ook klopt. Of denk je dat ik in een plaats meer tijd nodig zal hebben dan op planning staat? Moet ik nog iets van te voren boeken?
Ik zat ook te denken aan Mar del plata. Alleen is daar in mei wel iets te doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!:cheer:

Hola Dootje,
Ziet er goed uit…
Evt zou je iets minder tijd in BA kunnen doorbrengen en wat meer tijd hier in Salta.
Echt mooie natuur hier voor diverse excursies. Plus dat je maar even in Salta bent en dan alweer een lange busreis naar Mendoza boekt (plusminus 20 uur)…
Kom er later evt op terug, moet helaas weg nu.

Veel plezier
Dikke Saludos
Alex y Rijkje
San Lorenzo (Salta)
www.lacasahernandez.com.ar

1 like

Je hebt gelijk! Bedankt voor je advies. Misschien inderdaad van 1 t/m 5 of 6 mei in BA moet ook voldoende zijn. En dan 2 extra dagen in Salta.

Vind je persoonlijk dat Cordoba ook de moeite waard is om te bezoeken? Ik heb van vrienden gehoord dat het de moeite waard is als je tijd over hebt en dat het meer een stad is waar je leuk kunt uitgaan dan dat er veel te doen is. Klopt dit een beetje?
En Mar del Plata ook moeite waard? Dan zou ik het een en ander moeten verkorten ivm reistijd. Ik hou namelijk ook heel erg van het strand. Moeilijk keuzes maken.

Ik hoor graag of je verder nog tips hebt!

Ik heb er heel veel zin in!!

Groeten,
Dolores

Hernandez was vroeg wakker vandaag :slight_smile: Je reisschema ziet er prima uit, alleen zou ik tussen Iguazú en Salta toch écht een (rechtstreekse) vlucht pakken. Je bent dan niet eens zoveel duurder uit en het scheelt zo ontzettend veel tijd en gedoe (overstappen, slecht op elkaar aansluitende bussen).

Cordoba daar kan Jan van Heart of Argentina Travel je meer over vertellen. De stad zelf vind ik zelf niet zo interessant, de omgeving des te meer. Maar, als je moet kiezen tussen Cordoba en omgeving of Salta en omgeving zou ik toch zeker voor het laatste gaan.

Mar del Plata in mei: geen sterveling te vinden en koud! Niet doen dus :slight_smile: Leuker is om dan een (dag)trip naar de Tigredelta te boeken en daar eventueel in een hostel/goedkoop hotelletje te overnachten.

1 like

Een andere mogelijkheid overigens, als je van strand houdt, vlieg heen op Buenos Aires, eindig je rondreis in Iguazú en vlieg van dan Foz do Iguacu (Braziliaanse kant) naar Sao Paolo of Rio en pak daar nog een paar dagen strand! Dan terugvliegen vanaf Sao Paolo of Rio. Is vaak niet eens (zo veel) duurder dan een retourticket AMS BUE.

Hola Dolores,

Ja, Córdoba is zeker interessant voor o.a. het nachtleven en de natuur in de sierras (waar wij wonen). En, zoals met zoveel steden, als je er een langere tijd woont dan ontdek je steeds meer leuke plekjes en dit geldt ook zeker voor Córdoba stad. Maar als je 1 of 2 dagen hebt dan is Córdoba stad gewoon redelijk interessant… als je meer tijd hebt om je echt onder te dompelen, is het dus veel plezieriger.

In de Sierras van Córdoba kun je van alles doen, hiken, paardrijden, mountain biken, “parapente”, etc.

De rest van je plan lijkt me goed uitvoerbaar. De kust zou ik zeker links laten liggen.

Suerte,

Jan

1 like

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal het strand idd links moeten laten liggen. Ook geen probleem hoor! Ik heb gekeken voor vluchten Iguazu- Salta maar kon geen rechtstreekse vluchten vinden (ook niet op www.andesonline.com). Alleen vluchten via Buenos Aires. Deze zijn ook vrij prijzig. Ik zal nog een keer verder zoeken. Als ik idd een nacht ook wil overnachten tussen Iguazu en Salta in wordt het uiteindelijk misschien ook minder voordelig. Dus zal hier nog verder naar kijken.

Hola dootje,

Andes heeft onlangs de direkte vluchten tussen Iguazu en Salta gecancelled, maar volgens mij moet het lukken met Aero Lineas op bepaalde dagen in de week…
Als je tijd over hebt zeker Cordoba aandoen, anders ga mijn voorkeur uit naar Salta en Mendoza…
Google maar eens de dorpjes Cachi,Cafayate hier in Salta provincie en in de provincie Jujuy, Purmamarca, Tilcara Humahuaca…

Een voorzetje:
http://www.google.com.ar/images?hl=es&q=humahuaca&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi

of

http://www.google.com.ar/images?um=1&hl=es&tbs=isch%3A1&sa=1&q=cafayate&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=

Veel plezier met de voorbereiding…

Saludos
Alex y Rijkje

Goedemiddag,
mn vriendin en ik hebben in december ook een rondreis gemaakt in NW argentinie.
We hebben een week in salta gezeten.
De uitstappen hebben we ter plaatse geboekt met tastil viages.
Daarover waren we zeer tevreden
absolute aanrader is de de safari a las nuebles naar de zoutvlaktes en purnamarca.
We verbleven in hotel altos de balcarce (zeer tevreden)

Daarna rechtstreeks doorgevlogen naar Iguazu
(2 volle dagen ter plaatse)
voor de grensovergang moet je toch wel een uur rekenen iedere keer.
vandaar dat je best één dag de Arg kant doet en één dag de Braziliaanse.
Dan kan je rustig genieten van de overdondere pracht.

We zijn onze reis gestart in BA en vanuit Iguazu naar rio doorgevlogen (om vandaar terug naar Belgie te keren)

De prijs is gelijkaardig (enkel duurt de terugvlucht 2 uur korter)
In rio zaten we in Mar Palace (zeker aan te raden wat betreft prijs kwaliteit)

1 like

Hoi!

Geweldig dat je naar argentinie gaat!

Je kunt ook overwegen om in Salta een auto te huren voor een paar dagen, de wegen zijn goed begaanbaar en je hebt de tijd om op je eigen tempo rond te rijden. Je kan dan niet alles zien in 4 dagen maar je kunt wel op je gemak bv de zuidelijke regio bezoeken waar je het Nationale Park Los Cardones vindt met de duizenden cactussen, Cachi en de vele wevers die in deze buurt geconcentreerd zijn met hun mooie poncho’s en kleden, en er zijn geweldige lokaties waar je kunt overnachten zoals estancias & cabanas die net buiten de dorpjes liggen waar je met de auto gemakkelijk kunt komen en het extra bijzonder maken. El cafayate ligt ook in de zuidelijke loop dus wellicht een leuk idee!

Saludos desde Buenos Aires,
Esmeralda!
www.vamosargentinie.nl

Esmeralda, volgens mij haal je twee plaatsen door elkaar: El Calafate in het zuiden van Patagonië en Cafayate in het zuiden van Salta (wel een leuke spraakverwarring trouwens :slight_smile:

Ja klopt! Thanks voor de opheldering mochten mensen door de ‘el’ in de war zijn geraakt.

Cheers,
Esmeralda!
www.vamosargentinie.nl

Bedankt voor jullie tips!
Ik heb mijn reisschema iets aangepast:
[ul]
[li] 1 mei aankomst (4:22 in de ochtend) Buenos Aires
[/li][li]Rond 4/5 mei naar Iguazu watervallen
[/li][li]Vanuit Iguazu watervallen vlucht op ong 8 mei naar Salta
[/li][li]Omgeving Salta ontdekken van 8 t/m ong 13 mei
[/li][li]Vanuit Salta op ongeveer 13 mei naar Mendoza,
[/li][li]Rond 16 mei vanuit Mendoza naar Santiago de Chile
[/li][li]Vanuit Santiago naar Vina del Mar, Valpareiso
[/li][li]23 mei vanuit Santiago weer terug[/ul]
[/li]
Nu heb ik gezocht op vluchten tussen Iguazu en Salta. Nu zie ik dat het voordeligste tarief op zaterdag- of woensdagochtend is. Red ik het om bijvoorbeeld op zaterdagochtend 7 mei alweer door te vliegen? Ik zou dan alleen 2 dagen in Iguazu hebben. Of kan ik beter de woensdag daarop, en dan dus eventueel iets langer in BA blijven?

Ik heb er nu voor gekozen om iets langer in Salta te blijven. Een huurauto is inderdaad een optie. Is dat betaalbaar?
En zijn er vanuit Salta ook betaalbare excursies naar Uyuni? Of is dat echt te ver en ben ik dan teveel tijd (en geld) kwijt?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten vanuit Amsterdam!

Hola Dolores,

Als je twee volle dagen in Iguazú hebt is dat genoeg, kun je beide zijdes van de watervallen doen en klaar.

In Salta een auto huren is zeker een optie die betaalbaar is, echter als je alleen reist kun je ook een bus pakken naar bijvoorbeeld Cachi of Cafayate (dat is vast voordeliger). Misschien kun je in Salta een reisgenootje vinden, want alleen rondreizen met een huurauto zou ik je niet adviseren (dit i.v.m. eventuele calamiteiten, pech onderweg, geen mobiel signaal, etc).

groet uit Córdoba,

Jan

Oke, dus zou wel kunnen kiezen voor de vlucht van zaterdag? Ik ga er nog even goed over nadenken wanneer ik naar Salta vliegen zal. Best moeilijk om nu al te kiezen omdat ik niet weet of ik langer in BA wil blijven :). Maar van te voren boeken lijkt me wel beter dus?

Ticket zaterdag kost 163euro, ticket zondag 329. Best een verschil dus
https://wftc1.e-travel.com/plnext/AerolineasArgentinas/Override.action
Ik reis trouwens niet alleen maar met een vriend…

Op zaterdag en woensdag zijn het rechtstreekse vluchten, vandaar het grote prijsverschil :slight_smile:

Ik denk dat je schema er goed uit ziet. Maar BA is ook echt een geweldige stad, ik ben hier in totaal een dag of 8 geweest van een maand Noord Argentinie. Ik zou nog niet alles strak van te voren plannen. Ik had alleen mijn heen en terugvlucht geboekt en de rest ter plaatse alles geregeld dit was prima te doen. Ik heb één vlucht gedaan tussen Iguazu en Salta dit koste wel wat maar was qua tijd erg fijn om dit stuk per vliegtuig af te leggen. Veel plezier.

1 like

Hola Dootje,

Je planning begint al “handjes en voetjes” te krijgen :slight_smile: . Ben het met mijn voorgangers eens a) zorg dat je 2 volle dagen hebt in Iguazu en b) de tijd dat jullie hier zijn is het over het algemeen laag laag seizoen,dus ik zou ook niet alles te veel plannen…
Je kan in iedergeval met je planning hier (in Salta) goed uit de voeten. Als je een auto huurt (wat ik je echt wil aanraden) zijn er genoeg mogelijkheden…
Bv zou je het “rondje” Salta, Cachi, Cafayate, Salta kunnen aandoen. Dit kost je minimaal 3 dagen (1 overnachting in Cachi en 1 in Cafayate). Echt schitterend, elke keer weer en zelfs op 1 dag zie je de natuur veranderen. En hoe leuk is het niet om je auto aan de kant vd weg te zetten en lekker te picknicken in het Andes gebergte.
Je zou ook kunnen kiezen om bv alleen naar Cafayate te gaan met overnachting, terug te keren naar Salta en vandaaruit het Noorden te exploren… Purmamarca ligt zo´n 3 uur rijden van Salta (met foto stops - en de route is echt geen straf-) daar een overnachting nemen en vandaaruit bv de zoutvlaktes bezoeken, de route is SPECTACULAIR… Purmamarca ligt op 2200m en je “stijgt” in 1 1/2 uur 2 km om bij de zoutvlaktes te komen… Wat ik al schreef het is heel mooi de route met zo veel verschillende kleuren (elke mineraal heeft zijn eigen kleur) Ja het zal een beetje kwijlen worden…
Daarnaast bied bv (San Lorenzo 8km van Salta af ) de mogelijkheid voor een mooie wandeling of paardrijden (van 1 uur tot een hele dag)…
Zo… ik hoop dat ik een steentje heb kunnen bijdragen voor je planning, het belangrijkste is denk ik dat je de dingen die je bezoekt goed doet, wat je zelf al schrijft misschien een langer verblijf in BA of juist niet. De af te leggen afstanden zijn groot hier in Argentinië en probeer te voorkomen dat je niet na elke 2 dagen weer de bus moet nemen naar de volgende “highlight”…Dat is best vermoeiend…

Succes!!

Alex y Rijkje
San Lorenzo (Salta)
www.lacasahernandez.com.ar

1 like

Alex en Rijkje, jullie hebben zeker een steentje bij kunnen dragen! Bedankt! Fijn om te horen dat ik nog niet hoef te boeken! Kan ik daar kijken hoe lang ik in BA blijf. Jullie guesthouse ziet er trouwens prachtig uit! Zeker geen straf om daar te wonen :slight_smile: Misschien tot in mei!!