Ik ben van plan om voor het eerst alleen te gaan backpacken en ik had nog wat vraagjes voor de experts hier
Ik zou vanuit Bolivië naar Argentinië gaan in september.
Dit zou mijn reisschema zijn: Is dat haalbaar? Of moet ik ergens korter of langer zijn?
Dag 39: Tarija
Dag 40: Salta: Salinas grandes + Purmamarca + Humahuaca
Dag 41: Salta: Cafayate + Cachi
Dag 42: Salta
Dag 43: Iguazu (Arg)
Dag 44: Iguazu (Bra)
Dag 45: Ciudad del Este
Dag 46: Buenos Aires
Ik denk eraan om van Salta naar Iguazu een vlucht te nemen omdat de afstand zo groot is en dan van daaruit met de bus naar Buenos Aires. Zijn er daartussen nog leuke plaatsten te bezoeken die de moeite waard zijn of niet?
Ik lees hier bovendien dat het in Salta aangeraden is om een auto te huren, maar aangezien ik alleen zou reizen, lijkt mij dat nogal duur.
Is er een mogelijkheid om je toch aan te sluiten bij een groep? Of daar mss iemand tegen te komen om samen een auto te huren?
De dingen die je wilt gaan zien zijn heel mooi,en het lijstje is zeker goed !!
Alleen vergis je niet dat je ook reistijden hebt van de ene plaats naar het ander…
Volgens mij is het niet mogelijk cq onmogelijk wat je wilt doen in de omgeving van Salta in zo korte tijd
Zou er extra dagen voor uittrekken…
Van Tarija naar bv Purmamarca zou ik een reisdag voor uittrekken…
Om de Salinas en Humahuaca te doen minimaal 1 dag…
Om vanuit Humahuaca naar Salta te gaan min.5 uur…
Vanuit Salta naar Cachi 4.5 uur.enkele reis
Vanuit Salta naar Cafayate 4.5 uur enkele reis
Vanuit Cafayate naar Cachi minimaal 7 uur enkele reis … ect ect
Kortom zou er stiekem iets meer tijd voor uitrekken voor Salta en haar omgeving…
Ik denk dat het goed mogelijk is om de braziliaanse zijde van de Iguazu watervallen en een bezoek aan Ciudad del Este (om te shoppen? of voor een bezoek aan de Itaipú-dam?) in één dag te combineren waardoor je een extra dag ergens anders kunt inplannen. Volgens mij kun je de Itaipú-dam ook bezoeken vanuit Brazilie, dus daarvoor hoef je niet speciaal naar Ciudad del Este.
Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Ik dacht eigenlijk om eerst van Tarija naar Salta te gaan en van daaruit de hele omgeving te doen, maar dat is mss te omslachtig?
Salta en ruime omgeving (provincies Salta, Jujuy en eventueel een stukje Tucumán) zonder auto verkennen is, denk ik, wat lastig. Tenzij uiteraard je aansluit bij een georganiseerde rondreis, maar dat is een heel ander verhaal.
Er gaan wel vele dagexcursies vanuit Salta, maar dan heb je amper de tijd om van al dat moois te genieten.
Je zou wel de spectaculaire treinrit vanuit Salta met de Tren a las Nubes kunnen overwegen, een adembenemend treintraject naar ruim 4200 meter hoogte.
Daar ben ik het dus totaal niet mee eens! Ik heb in januari verschillende georganiseerde dagtrips gedaan rondom Salta via een touroperator en die laten je juist van alles onderweg zien en ze vertellen er een hoop bij. Zou je met een auto gaan, dan zou het zomaar kunnen dat je plekjes “mist”, omdat je dat niet weet, waar te stoppen. Bovendien mis je dan de nodige informatie die onderweg verteld wordt. Tenzij je een auto huurt met info van de omgeving. Maar ik weet niet of zoiets bestaat. Nadeel is natuurlijk wel dat het erg snel gaat, maximaal 3 kwartier in een dorpje bv, terwijl je er misschien langer zou willen blijven. Maar dat kan ook niet anders, gezien de enorme afstanden die je zo’n dag aflegt. Ik heb alle dagtrips door Alex en Rijkje van Casa Hernandez laten regelen en het was echt super! het verblijf bij hun en de dagtrips! Tren de las Nubes is heel erg duur en er gaan ook excursies per minibusje die dezelfde route ongeveer doen.
Op een drafje en lange afstanden … Dit is precies mijn punt !
Maar je hoort mij niet beweren dat die dagtrips niet verzorgd kunnen zijn, hé.
@valver : slechts een drietal dagen in Noord-West Argentinië is wel erg kort.
Wij hebben onlangs individueel een tiental dagen in die prachtige regio met een huurauto rondgetoerd en ons geen seconde verveeld !
Tot slot : Salta is uiteraard centraal gelegen, maar weet dat er ook lijnbussen naar Cafayate of Tilcara rijden en dat je ook van daaruit mooie dagtrips kunt maken.
Wanneer je in de gelukkige omstandigheid bent om 10 dagen Salta en haar omgeving te verkennen…perfect…, ben ik het helemaal met je eens om een auto te huren. De vrijheid die je dan hebt is zekers veel groter…
Ben het echter niet met je eens dat je weinig kunt genieten van al het moois zodra je plaatsen bezoekt met een dagtour… Wij hebben gelukkig veel gasten gehad die het tegendeel bewijzen en met met hele mooie ervaringen terugkomen van een dagtour…
Als je het bericht van Valver goed leest reist hij/zij alleen.Een auto huren is dan ook niet altijd een optie… veelal duurder dan een dagexcursie en daarnaast heeft niet iedereen zin om die trajecten alleen te rijden…
Als je bv wat minder tijd hebt in een regio zou ik dagtours zekers aanraden als alternatief om de omgeving te verkennen…
En een georganiseerde rondreis hier in Salta organiseren is inderdaad een heel ander verhaal…
Hoi jullie !
Jazeker, ‘hernandez’, de post van ‘valver’ heb ik goed gelezen .
Ik heb o.m. begrepen dat ‘valver’ voor het eerst en alleen gaat backpacken,
en in zijn/haar huidige planning op dag 39 van Bolivia (Tarija) naar Salta wil reizen (ong. 600km) en vervolgens 3 dagen uittrekt om Salta en grote omgeving te verkennen. Op dag 42 is wellicht ook de (avond)vlucht naar Iguazu ingepland !?
Nu, op de vraag van ‘valver’ of dit reisschema haalbaar is en of hij/zij ergens langer of korter moet zijn heb ik me veroorloofd, wie ben ik, mijn mening te geven, … net als jullie.
Voor elk wat wils… Precies !
Wel handig om er ook bij te vertellen welke afstand die dagtrips zoal overbruggen en in hoeveel tijd die dagprogramma’s doorgaans afgewerkt worden. Als ik het goed heb :
400 km in zowat 12 uur : Salta - Cafayate – Salta
320 km - 9 uur : Salta – Cachi - Salta
520 km – 14 uur : Salta - San antonio de los cobres - Salinas grandes - Purmamarca – Salta.
Kortom, de essentie van wat ik ‘valver’ (en andere backpackers) wil meegeven :
Neem niet te veel hooi op je vork en blijf een beetje flexibel. Te veel in te weinig tijd willen zien is een valkuil waarin veel backpackers trappen. Dag in dag uit in de (mini)bus gaan zitten is een slopende manier van reizen, ook al doe je eigenlijk weinig.
Nog dit, in verband met Iguazu. Ook daar durf ik aanbevelen om je reisschema niet te strak op stellen. Beide zijden van de watervallen in 2 dagen bezoeken kan prima. Maar de weersomstandigheden doen soms ook hun zegje. De eerste dag dat we in Iguazu waren (oktober) kon je de ganse dag letterlijk geen hand voor je ogen zien. We waren maar wat blij dat we er een dagje extra konden blijven.
Hoe dan ook, valver, geniet van je reis !
Groetjes,
Line