In febr/mrt ga ik met een vriend 28 dagen naar Argentinië. We zijn een beetje aan het sleutelen geweest met een planning. Op dit moment heeft dat opgeleverd:
zaterdag 11 februari 2017 Vlucht vertrek 18:50
zondag 12 februari 2017 Aankomst Buenos aires 8:35
maandag 13 februari 2017 Buenos Aires
dinsdag 14 februari 2017 Buenos Aires > vlucht naar Ushuaia (3100km)
woensdag 15 februari 2017 Ushuaia
donderdag 16 februari 2017 Ushuaia
vrijdag 17 februari 2017 vlucht naar El Calafate (878 km)
zaterdag 18 februari 2017 El Cafalate
zondag 19 februari 2017 El Cafalate
maandag 20 februari 2017 El Cafalate
dinsdag 21 februari 2017 rijden naar El Chatén (staat niet vast)
woensdag 22 februari 2017 El Chatén
donderdag 23 februari 2017 El Chatén
vrijdag 24 februari 2017 El Chatén
zaterdag 25 februari 2017 vlucht naar Bariloche (1500km)
zondag 26 februari 2017 Bariloche
maandag 27 februari 2017 Bariloche
dinsdag 28 februari 2017 Bariloche
woensdag 1 maart 2017 vlucht naar Puerto Iguazú (2800km)
donderdag 2 maart 2017 Falls
vrijdag 3 maart 2017 vrij in te plannen
zaterdag 4 maart 2017 vrij in te plannen
zondag 5 maart 2017 vrij in te plannen
maandag 6 maart 2017 vrij in te plannen
dinsdag 7 maart 2017 vrij in te plannen
woensdag 8 maart 2017 vrij in te plannen
donderdag 9 maart 2017 Buenos Aires/omgeving
vrijdag 10 maart 2017 Vlucht vertrek 14:40 aankomst Brussel 14:35
Vanaf 3 maart hebben we verschillende mogelijkheden nog open staan. Nog tips voor de invulling daarvan?
Idee is om met een nacht(bus) weer richting BA te reizen. Zijn er in die hoek nog interessante zaken?
Verder nog een aantal vragen;
Is er na de devaluatie van de ARS nog een onofficiële betere wisselkoers of kan men net zo goed een ATM gebruiken?
Is het op voorhand reserveren van overnachtingen (in met name private rooms in hostels) noodzakelijk voor feb/mrt '17?
Persoonlijk zou ik mijn verblijven in Buenos Aires, Ushuaia, El calafate , El Chaten & Bariloche korter houden.
Vanuit Bariloche zou ik zeker tijd maken voor de rit langs Los Siete Llagos naar San Martin De los Andes.
Ook zou ik tussen Bariloche en Iguazu naar Salta gaan om daar Tilcara & Purmamarca & Humahuaca te bezoeken.
In deze omgeving is de rit vanuit Salta via Cachi naar Cafayate terug naar Salta zeker de moeite waard.
Als je nog meer tijd uittrekt voor deze omgeving kan je ook vanuit Purmamarca de prachtige oversteek van de Andes naar San Pedro De Atacama ( Chili) & terug doen , gewoon prachtig.
Als je vanuit Iguazu terug naar Buenos Aires gaat is onderweg " Saltos del Mocona" ook zeker de moeite, nog dichter naar BA heb je ook nog het NP El Palmar wat zeker mooi is.
Onderschat echter de afstanden niet van Iguazu naar BA over de weg is ± 14 a 1500 Km !!
Een zeer goede route planner voor Argentinie is Ruta0
Op deze site kan je ook zien welk type wegdek je mag verwachten.
Indien nog verdere vragen, voel je vrij .
Alvast héél goede reis toegewenst naar het schitterende Argentinie
Ik ga grotendeels mee in de adviezen van Juanv. Bezoek ná Iguazú in ieder geval Salta en omgeving, is toch een hele andere “Argentinië-ervaring” met veel meer invloeden van inheems cultuur, etc. Er is een dagelijkse directe vlucht tussen Iguazú (IGR) en Salta (SLA) met Aerolineas Argentinas.
Februari is top hoogeseizoen in vooral Patagonië, leg hostal-overnachtingen zeker vast.
Qua ATM´s: het kan wel handig zijn om flink wat cash te wisselen in Buenos Aires, voor aanvang van de reis. Kun je gewoon bij de banken doen tegenwoordig, er is geen “blue rate” meer. Dat cash geld kun je vervolgens gedurende je reis goed gebruiken. Nadeel van de ATM´s is dat je forse commissie betaald en maar $ 2000 pesos per keer kunt opnemen. Ook handig voor het regelen van excursies ter plaatse is een credit card. Voor autohuur heb je die ook nodig voor de borgsom. In Bariloche en Salta is autohuur erg aantrekkelijk.
Overigens kun je in de omgeving van Salta ook schitterende meerdaagse hikes maken, is wel met een privégids, maar erg interessant.
Hoeveel dagen zou jij inruilen bij een eerste bezoek in Argentinië?
Wij gaan geen meerdaagse hikes doen maar willen wel enigsinds relaxed de must-do’s doen.
Nog tips om voordelig een one-way dropoff route te boeken bij een carrental?
Zijn er bepaalde routes waarbij dit voordeliger kan zijn en is er altijd een 4WD nodig, of is een normale middelklasse auto ruim voldoende?
Is het wellicht verstandiger om daarom de route andersom te doen? Nog tips voor specifieke locaties waar je wel/niet moet zitten?
Nee, eerst Patagonië doen, heb je in februari echt betere kans op goed weer. Alhoewel dat is relatief, want het kan er flink spoken, maar over het algemeen is februari warmer dan maart.
Hoeveel cash zou jij voor 4 weken meenemen met een niet al te hoog-gemiddeld budget?
Hou er rekening mee dat excursies in vooral Patagonië erg prijzig zijn. Je bent als snel US$ 150-200 per persoon per dag kwijt voor een leuke dagexcursie. Voor eten en drinken ben je in Argentinië momenteel nog redelijk goedkoop uit in vergelijking met de Benelux, maar de rest van de prijzen liggen op Europees niveau. Dus je kunt het zelf wel ongeveer uitrekenen wat je kwijt zou zijn in Europa als je 28 dagen gaat rondreizen…
Let op: vergeet ook niet de vliegtickets vast te leggen voor februari/maart.
En de “bleu rate” bestaat nog,bij betrouwbare krijg je bijna de verkoopprijs van de Bank,dus zo spaar je echt nog veel geld…ook betaal je geen kosten van 6/8% wat de Bank wel nog berekend,+ kosten in Nederland;)) .en voor 28 dagen op dit moment +/-5.000/5.500 € zonder vlucht.Vergeet niet de inflatie voor de komende tijd,een prijsstijging van zeker 20% is er nog in…
Hoeveel dagen zou jij inruilen bij een eerste bezoek in Argentinië?
Wij gaan geen meerdaagse hikes doen maar willen wel enigsinds relaxed de must-do’s doen.
Voor Buenos Aires was voor ons twee dagen zeker voldoende, voor alle overige plaatsen welke je gepland hebt is volgens mij één dag voldoende.
Persoonlijk zou ik vanuit Bariloche een auto huren en zo via San Martin de los Andes, Mendoza ( mooi stad), San Juan ( bedevaartsoord Difunta Corea bezoeken= zeer typisch ) vervolgens verder noordwaarts Cafayate, Cachi, Salta, Jujuy, Purmamarca, over de Andes naar San Pedro de Atacama, & terug, Tilcara, Humahuaca en zo terug naar Salta gaan om dan terug een vlucht naar Iguazu te nemen.
Dit is uiteraard een eind rijden , maar dan heb je tenminste het echte Argentinie van op de begane grond beleefd !
Als je dit doet is het uiteraard een zeer groot voordeel als je een beetje Spaans spreekt en begrijpt.
De mensen zijn sowieso al zeer vriendelijke en gastvrij ( behalve BA) als je ze dan ook nog in hun taal kan aanspreken gaan alle spreekwoordelijke deuren open.
Ik op geen enkele vraag een “no” gekregen !!!
Hoe meer ik erover schrijf hoe meer zin ik krijg om komende winter terug te gaan !
Héél veel plezier gewenst met deze prachtige reis.
Beste Juanv, waar jij niet aan denkt is aan de enorme drop-off kosten die je gaat betalen voor het achterlaten van een huurauto uit Bariloche in de stad Salta! Als je maar met 2 personen reist is dit heel duur. Je kunt dan beter lokaal auto´s huren in Bariloche (en retourneren in Bariloche), Mendoza (retour Mendoza) en Salta (retour Salta). Er tussenin neem je (nacht)bussen of vluchten.
Ik schrijf dan ook wat ik persoonlijk zou prefereren.
De reden is juist omdat je met de bus misschien een klein beetje het contact met het echte Argentina ervaart , maar met luchtbruggen al zeker niet !
de drop of zou ± 850 € zijn, kan je voor die prijs de verschillende vluchten boeken ? en dan blijft het nog steeds een oppervlakkige reis zonder echt contact met de plaatselijke bevolking.
Dus nogmaals, dit zou mijn voorkeur zijn, waarbij iedereen natuurlijk zelf kiest hoe hij liefst reist.
Ik ben ook eegroot voorstander van het ontdekken van Argentinië op de wijze zoals jij die schetst. Wij verkopen ook vele self-drives, vaak met begin- en eindplaats hetzelfde, juist om de drop-off kosten te voorkomen. De driehoek Córdoba-Mendoza-Salta-Córdoba is bijvoorbeeld populair, juist omdat je dan het échte Argentinië van binnenuit leert kennen. Dus ik ga helemaal met je gedachten mee. Echter het leek mij juist om Thijs te informeren over de vaak onderschatte kostenpost van de drop-off.
De driehoek welke jij beschrijft lijkt mij inderdaad een topper !
Vraagje; Verkopen jullie ook die reizen met Motorhome ?
Wij deden de vorige trip met MH van Adventure Motorhomes uit BA, maar dit is tot nog toe de grofste oplichter welke ik in enig continent tegenkwam , dus die nooit meer ! Maar wij reizen wel heel erg graag per MH , als je dus hieromtrent goede adressen of relaties hebt , graag.
Bedankt voor al jullie tips, ik ga in overweging nemen om een stuk met een huurauto te doen in de Córdoba-Salta hoek. Dit gaat dan wel ten koste van Bariloche of is dat zonde? We hebben slechts een beperkte tijd van 4 weken om het mooiste van Argentinië te beleven. Zelf een stuk rijden staat daarbij zeker hoog op de lijst (echter niet in het geval van belachelijke one-way dropoff rates).
Ik weet dat Ushuaia een mythische naam is om te bezoeken, maar persoonlijk zou ik Ushuaia links laten liggen ( naar mijn gevoel vrij toeristisch en niet zo veel te zien ), Bariloche daarentegen vond ik schitterend , niet om het stadje maar des te meer voor de omgeving.
Dit Zwitsers Argentinie , de rit langs de siete lagos naar San Martin De los Andes was voor mij echt een hoogtepunt van de Argentina reis.
Nogmaals dit is mijn opinie, anderen hebben daar misschien een heel andere visie op.
Hoe dan ook je krijgt op je Argentina reis schitterende landschappen te zien.
dag datum planning
1 zaterdag 11 februari 2017 Iberia vlucht vertrek 18:50
2 zondag 12 februari 2017 Aankomst Buenos aires 8:35
3 maandag 13 februari 2017 Buenos Aires
4 dinsdag 14 februari 2017 Buenos Aires > vlucht naar Ushuaia (3h35m, 3100km)
5 woensdag 15 februari 2017 Ushuaia
6 donderdag 16 februari 2017 Ushuaia
7 vrijdag 17 februari 2017 vlucht naar El Calafate (1h22m, 878km)
8 zaterdag 18 februari 2017 El Cafalate/El Chatén
9 zondag 19 februari 2017 El Cafalate/El Chatén
10 maandag 20 februari 2017 El Cafalate/El Chatén
11 dinsdag 21 februari 2017 El Cafalate/El Chatén
12 woensdag 22 februari 2017 El Cafalate/El Chatén
13 donderdag 23 februari 2017 vlucht naar Salta v.a. El Calafate (8h15m, 3600km)
14 vrijdag 24 februari 2017 Salta regio auto huren
15 zaterdag 25 februari 2017 Salta regio auto huren
16 zondag 26 februari 2017 Salta regio auto huren
17 maandag 27 februari 2017 Salta regio auto huren
18 dinsdag 28 februari 2017 Salta regio auto huren
19 woensdag 1 maart 2017 Salta regio auto huren
20 donderdag 2 maart 2017 Salta regio auto huren
21 vrijdag 3 maart 2017 vlucht naar Puerto Iguazú (1h45m. 1400km)
22 zaterdag 4 maart 2017 Iguazú Falls
23 zondag 5 maart 2017 regio tussen falls en Buenos Aires
24 maandag 6 maart 2017 regio tussen falls en Buenos Aires
25 dinsdag 7 maart 2017 regio tussen falls en Buenos Aires
26 woensdag 8 maart 2017 regio tussen falls en Buenos Aires
27 donderdag 9 maart 2017 Buenos Aires
28 vrijdag 10 maart 2017 Iberia vlucht vertrek 14:40
29 zaterdag 11 maart 2017 Aankomst Brussel 14:35
De autohuur rondom Salta is erg goed te doen (wel zelfde return location).
4 Binnenlandse vluchten, 1 (nacht) bus tussen de Falls en BA.
Wat mij betreft maak je een hele goede /mooie keuze als het gaat om de Salta regio…
Veel plezier!!
QUOTE:
"Hola Nohemi…
Nog even een kleine aanvulling op wat Stef heeft geschreven. Salta heeft een leuk centrum met genoeg bezienswaardigheden,restaurantjes, terrasjes ect,daar heb je aan 1 dag genoeg om het te zien.
Ten zuiden van Salta heb je leuke dorpjes als Cachi en Cafayate (de laatste is bekend voor zijn torrontes wijn - vele bodegas om een winetasting te doen- ) die je of met een gehuurde auto danwel met dagexcursies kunt gaan bezoeken.
Ten noorden van Salta (in de provincie Juyuy) de dorpjes Purmamarca (de berg met de 7 kleuren),Tilcara en Humahuaca (Quebrada de Humahuaca) en natuurlijk de zoutvlaktes…Las Salinas Grandes op 3800m hoogte meer dan de moeite waard. Ook dit kun je met dezelfde gehuurde auto doen of met dagexcursies.
De tijd die je kwijt ben met een auto is minimaal 5 a 6 dagen als je alles wilt gaan zien zoals hierboven beschreven. 3 dagen het “rondje” Salta- Cachi- Cafayate en bv 2 dagen in het Noorden van Salta. Met dagexcursies kun je het natuurlijk alles zelf meer bepalen.
Voordeel met de auto is “je vrijheid” die je hebt. Je kunt hier in de omgeving overigens ook heel mooi paardrijden.
Zou stiekem voor de regio Salta de meeste tijd uittrekken tijdens je trip, de natuur is hier echt heel divers… "
Alex y Rijkje
B&B Casa Hernandez
www.lacasahernandez.com.ar
San Lorenzo (Salta)