Argentinië Reistijd

Hallo!

In Februari vertrek ik met twee vriendinnen naar Argentinië en Brazilië.
Nu was mijn vraag of ons reis schema te doen is qua tijd. We hebben er niet echt een idee van. We willen ook niet te overhaast reizen.We hebben 10 weken de tijd om Argentinië rond te reizen en vanuit Iguazu naar Sao Paulo en Rio de Janeiro te reizen en daar rekenen we zo en 3 a 4 weken voor.

We hebben voor deze reis en 6 a 7 weken gerekend voor Argentinië :

Buenos Aires - Puerto Madryn - Ushuaia - El Calafate - Barlioche ( daar zijn we over aan het twijfelen ) Mendoza - Salta - Iguazu.

Wij willen vooral reizen met de bus. Maar we zijn aan het overwegen om een vlucht van Calafate naar Mendoza te nemen.

Het zou supper zijn als we wat meer inzicht krijgen in reis tijden.

Greetings! :slight_smile:

In het handige overzicht van Jankan je veel reistijden per bus terugvinden: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=91193

Hou er rekening mee dat bussen in het uiterste zuiden van Patagonie niet zo luxe zijn en lang over afstanden doen. Puerto Madryn/Península Valdez zou ik wellicht overslaan in februari/maart omdat de walvissen al lang weg zijn en de pinguins ook al vertrekken. Als je ook Bariloche wil overslaan hebben jullie wellicht wat tijd over voor het noorden, rondom Salta. Zeker doen!

1 like

Doe anders ook de provincie Córdoba aan, de stad is bruisend (met veel uitgaansmogelijkheden) en de sierras bieden mooie natuur met volop mogelijkheden om te hiken/paardrijden, etc. De regio Córdoba is echt een vakantieregio in februari, waar de Argentijnen zelf naar toe gaan om te genieten van de rivieren, bergen, etc.

Maak er een mooie reis van!

groet,

Jan (uit Córdoba)

1 like

Ik zou zeker Puerto Madryn idd overslaan. Helaas te laat voor de walvissen. Ook Ushaia maar dat is persoonlijk.
Bariloche is prachtig dus niet overslaan en dan zo naar boven naar Mendoza, Salta etc.

1 like

Dus jullie denken wel dat die tour wel te doen is op zo een tijd ?
Mhh wrs gaan we Puerto Madryn overslaan. Maar ik hoor wel veel positieve over Ushuaia… Wat zijn dan de negatieve punten?! :slight_smile:

hey iedereen,
ik ben 1van de vriendinnen die meegaat:) we hadden graag nog eens een reactie op onze voorlopige reisplanning: denken jullie dat dit te doen is in 2,5 maanden? of zouden jullie voor bepaalde plaatsen langer/korter rekenen?

  • 6dagen buenos aires
  • vliegtuig naar ushuaia
  • 5dagen ushuaia en omgeving (oa beaglekanaal)
  • 7dagen (incl. enkele overnachtingen):
    * bus (12u) naar punta arenas
    * bus naar puerto natales (4u)
    * bus naar torres del paine (2u)
  • bus naar el calafate (5u) : verblijf van 3dagen
  • vliegtuig naar mendoza
    -verblijf van 5dagen in mendoza (en omgeving)
  • bus naar cordoba met verblijf van 5dagen daar
  • bus van cordaba naar salta (1nacht via andesmar)
  • verblijf van 7dagen in salta (inc. uitstap naar oa purmamarca)
  • vlucht naar iguazu :verblijf van 3dagen met bezoek aan watervallen
  • bus naar sao paulo (15u) (eventuele tussenstop in curitiba?)
  • verblijf in sao paulo (en omgeving) van ongeveer 1week
  • busrit naar rio de janeiro
  • verblijf van ongeveer 1week in rio de janeiro
  • vlucht naar huis

we willen het zo goedkoop mogelijk maken maar door de grote afstanden zouden we denk ik dus toch 3vluchten moeten nemen (buenos aires-ushuaia, el calafate-mendoza en salta-iguazu). is een airpass misschien voordeliger?

alvast heel hartelijk bedankt!

ziet er uit als een haalbare planning hoor. Gallina heeft wat goede aanraders.
Ushuaia 2 dagen inkorten en misschien Bariloche ertussen plannen. of een paar dagen bij Salta en omgeving trekken. Als jullie enkel naar Salta en Purmamarca gaan heb je een hoop gemist daar! Behoort tot mijn absolute favorieten.

1 like

@hanskoot: bedankt voor de reactie! wat raad je allemaal aan in de omgeving van Salta? ik wilde ook graag de zoutvlakte salinas grandes bezoeken maar ik vind hier niet zoveel reacties over. ben jij hier geweest? zo ja: vond je het de moeite?
bariloche gaan we overslaan vermits we een vlucht van el calafate naar mendoza hebben geboekt. jammer, maar we moeten nu eenmaal keuzes maken…

Wij zijn 4 jaar geleden vanuit Yala (ten noorden van Jujuy) per auto naar de Salinas Grandes geweest. Alleen de weg ernaar toe al (over de Andes tot ruim 4100mm hoogte) vonden wij ronduit spectaculair ! Salinas Grandes, een geweldig mooie plek, had het niet willen missen !

prima om keuzes te maken, het wordt in ieder geval een prachtige reis. Zoals Knanie zegt, het is goed te doen door een auto te huren, ook vanuit Salta. Bij Purmamarca kun je doorrijden op de provinciale weg, deze gaat over een korte afstand zo’n 2000 mtr omhoog, echt prachtig, vervolgens daal je weer een stukje naar de Salinas. Mag je niet missen volgens mij, uniek stukje wereld.
Verder raad ik aan Salta 2 dagen, vervolgens 3dagen met de auto (2 nachten) Cachi- Cafayate - Salta ( als je meer tijd hebt vooral doen, maar zo is het ook erg leuk.) en 3 dagen voor de Quebrada de Humahuaca. Ideale uitvals basis is Tilcara, vanwaaruit je evt Humahuaca kunt bezoeken, of een dagje shoppen in Villazon Bolivia. (argentijnse grens parkeren in la Quiaca, vervolgens lekker de grens over lopen en een heerlijk authentieke latijns amerikaanse markt bezoeken. ) Uiteraard vanuit Tilcara ook ideaal voor een bezoekje aan de Salinas. Bij elkaar zijn een dag of 8 rond Salta prettig om alles te proeven en te doen.
Hier wat foto’s van de Quebrada, de Questa de Lipan (naar de salinas) en de Salinas grandes. http://www.pbase.com/hanskoot/landscapes_of_the_quebrada_carnival

1 like

Hallo,

Ik heb 2 jaar geleden in 6 weken tijd door Argentinie en een deel van Brazilie gereisd. Mijn route was Buenos Aires- Mendoza- Salta- Iguazu- florianopolis- sao paulo- ilha bela- paraty- rio de janeiro. In de omgeving van al deze plaatsen heb ik veel uitstapjes gemaakt. Zo ben ik vanuit BA bijvoorbeeld een dag naar Tigre geweest en een dag naar Colonia in Uruguay, vanuit mendoza naar de bergen en een bike & wine tour, vanuit salta naar o.a. jujuy en salinas grandes. Voor buenos aires zou ik zeker een kleine week uittrekken, daar ben ik 7 dagen gebleven. De andere plekken ben ik gemiddeld 4 dagen gebleven, Iguazu 2 dagen.

Ik heb ter plekke besloten waar ik naar toe wou, enige dat vast lag was heenreis naar buenos aires en terugreis vanaf rio de janeiro. Ik had vanuit Nederland de eerste dagen een hostel geboekt voor BA. Ik kan jullie echt alle plekken aanraden die ik heb gezien, ook om wat meer van brazilie te zien dan alleen de grote steden sao paulo en rio de janeiro, het eiland ilha bela (of evt ilha grande) is echt een aanrader, net als paraty.

In Argentinie vond ik het reizen met de bus heel goed te doen, in Brazilie heb ik ook delen met het vliegtuig gedaan ivm tijdsbesparing en de bussen die ik niet zo prettig vond.

Ik heb er zelf voor gekozen patagonie en bariloche over te slaan. Ik moest keuzes maken en begrijp dat dit heel moeilijk is vanuit Nederland allemaal te plannen en uit te stippelen. Mijn advies: probeer ook wat ruimte in jullie planning over te houden voor een spontaan uitstapje ergens of om op een plek wat langer te blijven dan van tevoren bedacht.

Als jullie vragen hebben laat gerust weten! Alvast heel veel plezier, het wordt een geweldige reis dat kan ik jullie nu al vertellen!

Groeten, Noor

1 like

@iedereen: bedankt voor de reacties!

door gezondheidsredenen kan 1van de reispartners niet meegaan en gaan we onze route waarschijnlijk aanpassen. we zullen nu waarschijnlijk enkel het noorden doen.

@noorg: we zullen nu waarschijnlijk ongeveer dezelfde route doen als jij hebt gedaan. heb je toevallig een blog ofzo? zou zeer handig zijn denk ik:)
heb jij volgende plaatsen ook gedaan en vond je ze de moeite?: cordoba, tucuman, cafayate,cachi, ? en heb jij jujuy en humahuaca vanuit salta bezocht of wel daar overnacht?

en dan heb ik nog een vraagje (eigenlijk nog 1000anderen maar ik zal selecteren) welke vluchten raad jij dan aan in brazilie? heb je ook de pantanal bezocht?

alvast bedankt!

Hoi,

Ik heb Cordoba en Tucuman overgeslagen (tucuman wel met de bus langsgekomen maar hier niet overnacht). Over Cordoba heb ik wel heel veel goede verhalen gehoord!

Ik ben vanuit Salta naar Cachi geweest, een tour van 1 dag, alleen de rit ernaar toe was al adembenemend. Ook jujuy, salinas grandes & purmamarca heb ik vanuit Salta gedaan in 1 dag. Humahuaca en Cafayate heb ik niet gedaan, de meeste die dat wel deden overnachten daar toen, deden een tour van 2 dagen vanuit Salta. Er zitten heel veel kleine bedrijfjes die tours aanbieden vanuit Salta en het is zeker de moeite waard om als je in Salta bent een middag daar rond te vragen en een beetje af te dingen, zeker als je meerdere dingen wilt gaan doen.

Het vliegen in Brazilie zou ik doen als je lange afstanden gaat afleggen, hangt een beetje vanaf waar jullie precies naar toe willen. Ik heb daar ter plekke een vlucht geboekt van florianopolis naar sao paulo. Qua afstand ook goed met een bus te doen, maar ik heb toen voor iets meer comfort gekozen door te vliegen (was volgens mij ca 60 euro voor het vliegticket).

Hebben jullie al een hostel (of andere overnachting) geboekt in Buenos Aires voor de eerste dagen? Ik zat in hostel Estoril en dit beviel prima!
Oh ja, heb helaas geen blog maar als jullie meer vragen hebben gewoon stellen hoor!