Rondreis Argentinie

Hoi allemaal,

In oktober ga ik naar Argentinie voor 3-1/2 a 4 weken. Zelf denk ik aan een ronde Iguazu, Mendoza, Bariloche, El Calafate, Ushuaia, Puerto Madryn, Buenos Aires. Ik vroeg me af of dit een beetje te doen is in de beschikbare tijd? In welke volgorde/welke manier (bus/vliegtuig) ik dit het beste kan doen? En of iemand nog ideeën heeft voor kleine wijzigingen in het programma?
Alvast bedankt!

Groeten,

Pieter

Hola Pieter,

Op zich is je programma wel te doen, redelijk veel in de beschikbare tijd. Weet dat je bijna het gehele Patagonië stuk zal moeten vliegen en dat de binnenlandse vluchten behoorlijk prijzig zijn.
De bus zou je kunnen pakken van Buenos Aires naar Iguazú, daarna is het bijna allemaal vliegwerk. Eventueel kun je nog van Puerto Madryn of Mendoza (aan het einde van je rondreis) weer de bus terugnemen.

Naar mijn mening ontbreekt overigens de omgeving van Salta & Jujuy, echter als je dat gebied óók nog opneemt in je reis dan zul je andere bestemmingen moeten laten varen. Een optie is Bs Aires, Iguazú, Salta, Mendoza, Bariloche, El Calafate óf Madryn en weer terug naar Bs Aires. Je kunt dan bijna alles met de bus doen (pak nachtbussen, scheelt een overnachting), behalve het traject naar El Calafate. Ook Iguazú - Salta zou ik vliegen, bijv met Andes (www.andesonline.com).

groet,

Jan

Wat wij hebben gedaan in 4 weken is de volgende trip:

  • vliegen op Santiago Chili
  • bus naar Mendoza
  • bus naar Bariloche (met als aanrader hostel 1004)
  • bus naar Puerto Madryn
  • bus naar Rio Gallegos en direct door naar el Calafate
  • bus naar el Chalten
  • bus terug naar Rio Gallegos en vliegen naar BA maar dat kan ook vanaf el Calafate
  • bus van BA naar Iguazu
  • taxi naar vliegveld Paraguay maar je kunt tegenwoordig ook vliegen naar NL vanaf Iguazu.

Als je je start en eindpunt niet in BA hebt scheelt dat veel in tijd en kosten>>>
We hebben een week in een appartement in Recoleta in BA gezeten. Daar heb je heerlijk de vrijheid en zit je overal goed. We hebben overal 3 tot 4 nachten verbleven en soms iets langer. En mocht je een duikbrevet hebben: ga duiken met zeeleeuwen in puerto madryn. Je kunt dit ook met walvissen doen maar daar kwamen we te laat achter. Ushuaia hebben we overgeslagen ivm tijdgebrek maar volgens overige reizigers hebben we daar niet veel aan gemist omdat we al een hoop beesten in PM hadden gezien.

Alle busreizen zijn trouwens nagenoeg allemaal 's nachtslot waardoor je een hostelnacht overslaat. In de bus kun je meestal wel goed slapen.

Veel plezier met je reis!

Wij dachten trouwens ook het stuk van el calafate naar Bariloche met de bus te doen maar de 26 busuren die een hostelgenoot had gedaan vonden wij toch een beetje te gek.