4-weekse rondreis

Hallo allemaal

Wij gaan in oktober voor 1 maand naar Argentinie…Waar we uiteraad veel zin in hebben!! Tickets zijn inmiddels geboekt. We komen 7 oktober aan in BA en vliegen 5 november weer terug. Inmiddels hebben we een soort van reisplanning gemaakt. Deze ziet er als volgt uit:

BA (2dagen)—> Puerto Madrijn (bus)
Puerto Madrijn (2dagen) —> Bariloche (evt trein)
Bariloche —> El Calafate / El chaltan
El calafate ----> Ushuaia
Ushuaia ----> Salta
Salta (4á5dagen)----> Iguazu
Iguazu(2dagen) ----> BA (bus)

We weten dat we zeker niet onder binnenlandse vluchten uitkomen. Hoe kunnen we die het beste regelen en tussen welke gedeelte kunnen we het beter vliegen??Hoe kunnen we het beste onze tijd verdelen in Patagonië???Is het verstandig om gelijk BA te bekijken of is het beter om dit aan het eind te doen??

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Jeroen en Debby

Hola Jeroen en Debby,

Ziet er uit als een mooie rondreis die jullie gaan maken. Het is eigenlijk heel Argentinië van noord naar zuid wat jullie doen in 4 weken. Dit kan op zich prima, je zult inderdaad behoorlijk wat moeten vliegen.

Ik neem aan dat het aantal dagen die je vermeldt (bijv. Puerto Madryn 2 dagen), volledige dagen zijn? Dus geen reisdagen? Houd er rekening mee dat je op reisdagen geen activiteiten plant, je bent dan te vermoeid of kunt vertraging oplopen en dan loopt het reisschema in de soep.

Qua transport zou ik het volgende adviseren:

BA > Puerto Madryn (nachtbus) > 20 uur bussen
Puerto Madryn > Bariloche > de Tren Patagonico is een goed alternatief (zie deze thread op Wereldwijzer over de TP), anders een nachtbus met de enige maatschappij die dit traject doet, Mar y Valle
Bariloche > El Calafate / El Chaltén (vlucht naar El Calafate, bij mijn weten is Aerolineas de enige airline die het traject rechtstreeks doet)
El Calafate > Ushuaia (vlucht)
Ushuaia > Salta (vlucht via Buenos Aires)
Salta > Iguazu (directe vlucht met Aerolineas op woe of zat)
Iguazu > BA (nachtbus)

Zorg er bij de nachtbussen voor dat je de beter (cq duurdere) tickets koopt, daarmee heb je de zekerheid een goede nachtrust te krijgen. Meer info over de nachtbussen vind je hier
In oktober/november is het in Patagonië hoogseizoen, dus mijn advies: boek de vliegtickets vast en bekijk of je de accommodaties eventueel via een derde partij (zoals wij of Típica) wil organiseren.

Maak er een mooie reis van,

groet,

Jan

Een kleine besparingstip die ik je nog wil meegeven: Ga eerst naar Ushuaia, dan El Calafate en vlieg dan naar Trelew. Dan neem je de Tren Patagonico naar Bariloche en vlieg je (met tussenlanding in Mendoza) naar Salta. Op die manier vermijd je de dure vluchten El Calafate - Bariloche (duurste vlucht in Argentinie!) en Bariloche - Buenos Aires - Salta. Kan al gauw 100 euro per persoon schelen!

Verder rijdt de Tren Patagonico alleen op vrijdag tussen Viedma/San Antonio Oeste en Bariloche en op zondag van Bariloche terug naar de kust.

Een andere zeer handige besparingstip als je Iguazú ook opneemt in je planning: vlieg vanaf Amsterdam naar Buenos Aires, maar geef aan bij het boeken van je ticket dat je terug wil vliegen vanaf Foz do Iguacu (code IGU) in Brazilie. Het ticket is vaak goedkoper dan de retourvlucht Amsterdam - Buenos Aires - Amsterdam én je hebt geen extra binnenlandse vlucht/bus tussen Iguazú en Buenos Aires!

1 like

Bedankt voor jullie reactie op ons bericht! We hebben het zeker meegenomen in onze planning.

Nu heb ik nog een aantal vragen:

• Kan je van El Calafate na Trelew met de bus in oktober en hoeveel tijd ben je dan kwijt??
  • Ik las wat over de South American pass, kunnen wie die ook gebruiken en waar kunnen we dat het beste regelen??
    -De Tren Patagonia lijkt ons helemaal geweldig, zouden we dit via jullie kunnen regelen???

Alvast bedankt!!!

Groetjes Jeroen en Debby

Ik zou patagonie zo laat mogelijk bezoeken. In oktober kan het nog best koud zijn daar.
Ook zou ik Ushuaia laten schieten en meer tijd besteden in de nationale parken. Ik zou ook zeker gaan kijken in nationaal park torres del paine net over de grens in Chili. Dit is verreweg het mooiste park in patagonie en je krijgt er spijt van als je dit overslaat denk ik.
Ushuaia is niet echt de moeite waard als je niet naar antarctica gaat. Het is er wel mooi maar om hier helemaal heen te vliegen??
Mocht je nog tijd over hebben dan zou ik overwegen om de tienduizenden pinguins te gaan bekijken op isla magdalena bij Punta Arenas.

Misschien het overwegen waard: Vanuit Bariloche oversteken naar Puerto Montt Chili en dan te vliegen op Punta Arenas. Is een stuk goedkoper als in Argentinie maar kost iets meer tijd.

Qua busverbinding tussen Trelew en El Calafate: je zult eerst een bus moeten nemen van El Calafate naar Rio Gallegos aan de kust en van daar zijn er meerdere busmaatschappijen die je in Trelew brengen (+/- 15 uur).

Als je bij het begin van je reis in Buenos Aires bent kun je bij het kantoor van de Tren Patagónico aldaar een boeking doen vermoed ik. Adres: Reconquista 556
(hartje centrum Buenos Aires).

Suerte,

Jan