ten eerste; wat een geweldige forum is, waar je vrijwel alles kan vinden wat je wilt weten. Aangezien mijn vragen niet allemaal (geheel) beantwoord zijn, hierbij;
Mijn vriendin en ik komen eind Oktober / begin November Argentinie binnen vanaf Bolivia en vliegen op 4 Januari 2011 terug naar NL vanaf BA.
Mijn twijfelpunten;
wel of geen binnenlandse vlucht van bv Salto naar Bachilore? hoe lang doe je er bv met de bus over? missen we veel als we dat tussenstuk overslaan?
als we de 1e 2 weken van December in Patagonie zijn, is het dan verstandig om vooraf accomodatie en/of trekkings te boeken? of is dit nog redelijk kortdag mogelijk?
is het stuk vanaf El Calafate tot Ushuaia de moeite waard en kunnen we dus beter vanaf Ushuaia vliegen naar BA of vanaf El Calafate?
De bus van Salta naar Bariloche? Cool, have fun Die doet er namelijk zeker 2 dagen over! Al vaker gezegd, maar nogmaals: vergis je niet in de enorme afstanden in Argentinie.
Goed nieuws, Aerolineas Argentinas vliegt intussen 2x per week (woensdag en zaterdag) van Salta naar Bariloche, met een tussenstop in Mendoza. Wel weer een prijzig vluchtje overigens.
In december zou ik in Patagonie zeker onderkomens vooraf reserveren. Ter plekke kan vast ook nog wel, maar dan loop je eerst 6 ho(s)tels binnen voordat je er eindelijk eentje hebt gevonden die plaats heeft. En dat is dan vaak niet de beste/leukste uiteraard.
De minitrekking (of nog uitdagender, de Big Ice) in El Calafate zou ik ook (enkele dagen) van tevoren reserveren.
Ushuaia vind ik zelf zeker de moeite waard (of meer de omgeving dan). En tussen El Calafate en Ushuaia kan je gelukkig wel redelijk ´goedkoop´ vliegen, met Aerolineas of met LAN Argentina. Met de bus kan ook, via Rio Gallegos.
Volgens mij kun je ook van El Calafate naar Ushuaia via Chili met de bus, althans ik heb dat zelf ooit gedaan. Via Puerto Natales en dan over Punta Arenas, boot en over Chileens Vuurland naar Argentijns Vuurland. Geen idee of de route via Río Gallegos sneller is, weet jij dat Jack?
Voor de rest inderdaad boekingen doen Richard, scheelt een hoop rompslomp eenmaal ter plaatse.
Via Chili is vaak handig als je ook een bezoek brengt aan Torres del Paine, maar je doet er veel langer over (vaak een overnachting in Punta Arenas en dan nog een hele dag in de bus).
Maar ook via Rio Gallegos is niet geweldig hoor, want je moet de bus om 03:00 uit El Calafate pakken, hopen dat ie geen vertraging heeft en dan kom je om 07:00 aan. Is de enige mogelijkheid om over te stappen op de bus naar Ushuaia die om 08:30 en 09:00 vertrekken en 12,5 uur later aankomen. Mijn advies derhalve is toch om te vliegen, een uurtje en redelijk ´goedkoop´…
Tussen Salta en Bariloche -route richting Cordoba- liggen wat nationale parken die zeer de moeite waard zijn, Talampaya en Ischigualasto ‘Jurrassic park’ zijn natuurlijk prachtig en de cuesta miranda om er te komen. Wel auto nodig of excursie boeken. Verder is het handig om voor december op de Peninsula Valdez te geraken als je walvissen wilt zien… Je hebt wat meer tijd dan de meesten en kunt dus ook wat meer proberen mee te pakken.
Voor de zekerheid beginnen ze in het zuiden het hoogseizoen wel met ingang van oktober maar druk wordt het volgens mij idd vanaf november.
Iedereen bedankt voor de tips, adviezen en aanbevelingen. Gelukkig hebben we nog even de tijd om alles op een rijtje te zetten.
1 ding is zeker, we vliegen van Ushuaia naar BA. Welke maatschappij raden jullie aan? Ik hoorde dat LAN Peru een extra fee doorberekend aan toeristen, doet LAN Argentina dit ook?
Als je naar Patagonie gaat mag je torres echt niet missen. Dit is verreweg het mooiste park van Patagonie. Vlakbij Punta Arenas kun je ook nog geweldig pinguins kijken op isla magdalena.