Begin augustus 2009 gaan mijn vriend en ik voor een jaar op reis. In dec/januari zijn wij in Patagonie. Ons idee was, dit omdat we er wel de tijd voor hebben, om van Mendoza helemaal naar Ushuaia (natuurlijk met diverse tussenstops) met de bus te reizen en uiteindelijk van Ushuaia (ook met veel tussenstops) naar Bariloche met de bus te reizen.
Dit vooral omdat vliegen duur is. Maar ik vraag me nu toch af of we met al deze busreizen nu echt goedkoper uit zijn, of dat we dus toch beter een vlucht van bijv Bariloche naar Ushuaia kunnen boeken. Dit scheelt natuurlijk veel reisuren, en als deze vlucht niet veel duurder is dan alle busreizen, dan maakt het qua kosten ook niet veel uit.
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoeveel zouden we kwijt zijn met busreizen van Mendoza-Puerto Madryn-Rio Gallegos naar Ushuaia?
Check de website www.plataforma10.com eens om de diverse trajecten te bekijken qua prijzen.
De site is helaas alleen in het Spaans beschikbaar, maar vul gewoon de vertrekplaats in bij “desde” en de aankomstplaats bij “hasta”; vervolgens kies je een datum bij “fecha” en je drukt op “buscar”. De tickets die getoond worden zijn alleen te zien voor de komende 30 dagen, dus vul een datum in van vandaag of volgende week.
Naast plataforma10.com kan je ook eens kijken op www.ruta0.com om afstanden binnen argentinie te zien. Daarnaast zou ik de route iets aanpassen en zou je het als volgt kunnen doen:
Mendoza - Bariloche: met de bus
Bariloche - El Calafate: kan met de bus, doet er 2 volle dagen over met een overnachting in een gehucht halverwege. Aerolineas Argentinas heeft 2 rechtstreekse vluchten op dit traject, maar deze zijn ERG prijzig. Bariloche - Ushuaia gaat via Buenos Aires, dus dat raad ik niet aan.
El Calafate - Torres del Paine (Chili) met de bus
Torres del Paine - Puerto Natales met de bus
Puerto Natales - Ushuaia met de bus
Ushuaia - Trelew (Puerto Madryn) vliegen (rechtstreeks)
Trelew - Buenos Aires vliegen of Puerto Madryn - Buenos Aires met de bus
Een andere optie is om vanuit Bariloche met de bus naar Puerto Montt te gaan en dan met de Navimag naar Puerto Natales (beide in Chili). Ontzettend duur, maar het schijnt de moeite waard te zijn. Zelf nog niet gedaan. Bezoek aan Torres del Paine en dan met de bus naar El Calafate, vervolgens vlucht El Calafate - Ushuaia (LAN Argentina heeft ´goedkope´ dagen voor deze vlucht).
Ik heb de Navimag van Puerto Montt naar Puerto Natales wel gedaan, maar deed dat eind okt. 320 dollar, maar een week later al 100 dollar mee geloof ik. Wel incl 3 overnachtingen en al het eten natuurlijk.
Zal eens kijken of het met de bus idd goedkoper is dan vliegen op aangegeven sites. De boot van Navimag word’m niet voor ons: die past niet in ons budget!
We willen aan het einde Bariloche en Pucon (chili)doen. Dit omdat we hier een aantal dagen willen relaxen, misschien een auto huren. Van daaruit gaan we naar Santiago, waar we op 14 januari een vlucht pakken naar Nieuw Zeeland.
Buenos Aires doen we al eerder op onze reis aan (Gaan we 4 weken Spaans leren in september) dus daar willen we ook niet weer heen.
Mocht iemand nog meer suggesties hebben, dan hoor ik het natuurlijk graag!!!
Yup, in Ushuaia betaal je zo 150 pesos voor een double, in Salta misschien 90 ofzo. Dat worden dus dormbedden in het zuiden als je zuinig aan wilt doen.
Inderdaad dat worden dorms! Ach voor een aantal weken moet het kunnen, toch?!
Hoeveel denken jullie dat we kwijt zijn in Patagonie voor 2 personen lowbudget? We willen wel tripjes boeken, maar een trip voor bijvoorbeeld 4 dagen trekken in een national park zit er niet in, maar wel dagtrips.
In Bariloche zou je zeker een 4 daagse trekking kunnen doen die low-budget is hoor! Er zijn diverse refugio´s in de bergen die zo goed als niets kosten. Wel zelf voor een slaapzak zorgen en de trekking is behoorlijk pittig.
Ja, vond ik ook. Als je bedenkt dat je in Chili sowieso wel 40 Euro per dag kwijt bent, dan kost “het vervoer” je nog maar 150 dollar ofzo. Maar als het in vol hoogseizoen ineens 500 dollar is ipv die 320 die ik betaalde, dan wordt het wel prijzig idd.
Laagseizoen nu va $390, en hoogseizoen va $420
Prijzen laagseizoen dus gestegen (die $320 weet ik vrij zeker, en ik had volgens mij een bed in A cabin die nu $400 is)). Verschil met hoogseizoen kleiner dan ik dacht. Verschil tussen A en C. C is beneden (misschien motorherrie), A is boven maar aan de binnenkant dus zonder raam/uitzicht.
Ik was in januari nog in Patagonië en het de prijzen zijn het afgelopen jaar behoorlijk gestegen… ook bussen zijn erg duur, voor lange afstanden moet je niet gek staan te kijken als het je 40 á 50 euro per rit kost…
Ik heb geen ervaring met de specifieke route die jij wilt afleggen, ben zelf van BA naar Bariloche gegaan (ik geloof 22 uur bussen) en een paar dagen later van Bariloche rechtstreeks naar El Calafate (30 uur bussen in een redelijk simpele bus die een paar keer per week gaat, zonder overnachting). Ik weet de naam van de maatschappij helaas niet meer (het was een meisjesnaam geloof ik), maar hij ging NIET via ruta 40 en was redelijk betaalbaar. Vanuit daar ook weer bus naar El Chalten en terug en naar Puerto Natales. Maar dat zijn “korte” afstanden. Vluchten van El Calafate (en Ushuaia) naar Buenos Aires vielen mee. Ze waren véél duurder naar Bariloche, als ik het me goed herinner.
Maar als je de tijd hebt en je wil veel plaatsen aandoen, zou ik lekker bussen! Ik zou je alleen aanraden om vooraf goed je busroute uit te stippelen en kijken of je alles wat je wilt zien in je route kunt inpassen. In Patagonië rijden niet vanaf alle plekken bussen overal heen en ze gaan ook niet altijd dagelijks. Soms moet je echt vooraf reserveren en goed uitzoeken op welke dagen ze gaan.
vliegen jullie eerst op BA? Er zijn vanuit daar best goedkope tickets te vinden, vooral als je op onmenselijke tijden in het vliegtuig stapt is het best te betalen. Jullie zouden bijvoorbeeld naar het zuiden, Ushuaia kunnen vliegen en vanuit daar op het gemakje de bus richting noorden kunnen nemen. Supertrip en leuk om af en toe vanuit Argentinie even Chili in te gaan. Have fun!
hoi, wie weet er welke busmaatschappij rijdt van Rio Gallegos naar El Calafate?
Verder dacht ik dat er geen bussen rijden van El Calafate naar Bariloche, maar dat alles in het zuiden via Rio Gallegos gaat, maar zoals ik hierboven gelezen heb gaan ze ook rechtstreeks?
Tussen Bariloche en El Calafate gaan “rechtstreekse” bussen, alleen doen die er 2 dagen over en slaap je een nacht in het gehucht Perito Moreno. Het grootste gedeelte van de route is Ripio, ofwel onverhard. Het is wel dé manier om het échte Patagonië te zien, maar je moet van een beetje afzien houden. De bussen zijn ook niet zo luxe. Meer info vind je op www.chaltentravel.com (Ruta40). Via Rio Gallegos en Comodoro Rivadavia is de andere mogelijkheid, maar daar doe je ook knap lang over. Beste is toch dit gedeelte per vliegtuig af te leggen (dat weet ook Aerolineas Argentinas, vandaar dat je voor dit traject al gauw de hoofdprijs betaalt).