Bariloche-El Calafate-Ushuaia

Beste mensen,

Kunnen jullie ons advies geven hoe we het beste kunnen reizen vanaf Bariloche? we willen daarna naar el calafate en ushuaia.
Daarna willen we richting trelew.
We overwegen om met de bus of met het vliegtuig te gaan. Wat is de beste oplossing?
Rechtstreeks vliegen op Ushuaia vanuit Bariloche en dan vandaar uit terug naar el calafate?
Ik heb gelezen dat met de bus vanuit Bariloche naar el calafate 2 dagen duurt klopt dat? is een alternatief hiervoor om zelf met de auto te gaan over dit stuk of is vliegen toch het beste?
Graag jullie reactie

Alles hangt af van de hoeveelheid tijd die je hebt, maar over het algemeen is reizen over land (met bus of auto) in Patagonië erg tijdrovend. Om je een idee te geven: met de bus duurt het traject Puerto Madryn - Río Gallegos 18 uur over asfalt. Kun je nagaan als je onverharde wegen neemt… Mocht je een grote hoeveelheid tijd ter beschikking hebben, dan zou ik zelf overwegen een privé-excursie te doen i.p.v. zelf te gaan rijden (laat een ander rijden en geniet zelf volop van deze desolate streek).

De opties voor vliegen liggen inderdaad allemaal in het cirkeltje Bariloche - El Calafate - Ushuaia - Puerto Madryn/Trelew; hier zijn alle varianten te boeken tegen vaak pittige prijzen, dat wel.

Suerte,

Jan

Je kunt ook even de grens met Chili oversteken en vliegen vanaf Puerto Montt op Punta Arenas. Dit is een binnenlandse chileense vlucht en is stukken goedkoper als een Argentijnse vlucht. Ushuaia is zowiezo geen must see in Patagonië.

Hi Simon,

Weinig mensen weten van het bestaan af, maar er gaat nog een bus van Bariloche naar El Calafate, die er 28 uur over doet in plaats van twee dagen (maar tel er voor de zekerheid een paar uurtjes bij op…in mijn geval duurde het 30,5 uur en vrienden van me deden er maar liefst 33 uur over). Deze bus gaat niet over de Ruta 40 en gaat -weliswaar met wat korte tussenstops in o.a. El Bolson en Esquel- in 1 x door, dus geen overnachting halverwege. Hij gaat niet elke dag. Ik meen dat hij drie a vier keer per week gaat, dus hou daar rekening mee. Ik vond het te doen, erg lang, maar op zich best oke en betaalbaar. Helaas weet ik de naam van de busmaatschappij niet meer (het was een meisjesnaam volgens mij). Ik heb het ticket geboekt bij een klein kantoortje op Libertad in het centrum van Bariloche. Zonder de hulp van Hostel 1004 (‘Penthouse’ om de hoek van Libertad, in een foeilelijk gebouw maar wel met prachtig uitzicht), had ook ik van het bestaan niet geweten, want op de reisfora wordt altijd beweerd dat die Ruta 40-bus van 2 dagen de enige optie is! Mocht je er niet uitkomen, dan kun je het hostel wellicht even mailen met evt. vragen over die bus. Ze waren er erg vriendelijk en behulpzaam en ze spreken redelijk goed Engels, dus dat geeft vast geen problemen :-). Email: penthouse1004@yahoo.com.ar Website: http://www.lamoradahostel.com/1004_english.html

Succes en groetjes,

Eva