Op 1 oktober vertrekken mijn vrouw en ik (27 en 29) naar Argentinië voor bijna 3,5 week. We hebben al wat voorwerk gedaan en uitgezocht wat we willen doen. Hopelijk hebben jullie wat tips voor onze huidige route:
1 oktober: vlucht Amsterdam - Rio de Janeiro (aankomst in middag, avond nog besteden in Rio)
2 oktober: Rio de Janeiro
3 oktober: vlucht Rio de Janeiro - Iguazu (vliegveld Braziliaanse kant, we willen meteen oversteken naar de Argentijnse kant (hotel) per bus. Kan dat?
4 oktober: Iguazu (Braziliaanse kant)
5 oktober: Iguazu (Argentijnse kant)
6 oktober: vlucht Iguazu (vliegveld Argentijnse kant) - Ushuaia
7 oktober: Ushuaia
8 oktober: Ushuaia
9 oktober: Ushuaia - Punta Arenas
10 oktober: Punta Arenas - Puerto Natalas - Torres del Paine
11 oktober: Torres del Paine
12 oktober: Torres del Paine
13 oktober: Torres del Paine - El Calafate
14 oktober: El Calafate (Perito Moreno)
15 oktober: El Calafate - El Chalten
16 oktober: El Chalten
17 oktober: El Chalten
18 oktober: El Chalten - El Calafate - Bariloche (vliegen)
19 oktober: Bariloche
20 oktober: Bariloche
21 oktober: vlucht Bariloche - Buenos Aires
22 oktober: Buenos Aires
23 oktober: Buenos Aires
24 oktober: vlucht Buenos Aires - Amsterdam
Wat vinden jullie van deze route? Missen we iets, of zijn we ergens te kort/te lang?
Hoewel de parken Torres del Paine en El Chaltén verschillend zijn, zou je het toch kunnen zien als een beetje dubbelop misschien. Dus dan zou je eventueel El Chaltén kunnen inruilen voor bijvoorbeeld de walvissen bij de Peninsula Valdes. Er gaan rechtstreekse vluchten tussen Trelew en Ushuaia, dus je kan van daaruit direct verder door naar het zuiden. Verder prima reisschema, neem wel handschoenen mee voor Ushuaia in oktober
Nog een overweging/tip: zelf vind ik het altijd “tricky” om op vliegdagen ook nog met het openbaar vervoer te moeten reizen; zo gaan jullie op 18 oktober van El Chaltén naar El Calafate en vliegen dan door naar Bariloche. Het kan, maar als er iets fout gaat met de busreis van Chaltén naar Calafate heb je stress. Dus ik zou voor het gemak en de gemoedsrust die 17e ´s avonds de laatste bus terug nemen van El Chaltén naar El Calafate en daar een extra nacht slapen…
In Patagonië zou ik van te voren slaapplaatsen regelen, zeker in Torres del Paine,
zaterdag 01-10-16 Amsterdam - Rio de Janeiro
zondag 02-10-16 Rio de Janeiro
maandag 03-10-16 Rio de Janeiro - Foz do Iguacu/Cataratas (Bra)
dinsdag 04-10-16 Iguazu NP Bra
woensdag 05-10-16 Iguazu NP Arg
donderdag 06-10-16 Iguazu - Buenos Aires (2u) - Ushuaia (3,5u)
vrijdag 07-10-16 Ushuaia
zaterdag 08-10-16 Ushuaia
zondag 09-10-16 Ushuaia
maandag 10-10-16 Ushuaia - Punta Arenas
dinsdag 11-10-16 Punta Arenas - Puerto Natales - Torres del Paine
woensdag 12-10-16 Torres del Paine
donderdag 13-10-16 Torres del Paine
vrijdag 14-10-16 Torres del Paine - El Calafate
zaterdag 15-10-16 El Calafate
zondag 16-10-16 El Calafate - Bariloche
maandag 17-10-16 Bariloche
dinsdag 18-10-16 Bariloche
woensdag 19-10-16 Bariloche
donderdag 20-10-16 Bariloche - Buenos Aires
vrijdag 21-10-16 Buenos Aires
zaterdag 22-10-16 Buenos Aires
zondag 23-10-16 Buenos Aires
maandag 24-10-16 Buenos Aires - Amsterdam
dinsdag 25-10-16 Aankomst Amsterdam
We hebben het reisschema wat aangepast, wat is jullie mening?
We hebben nu een dag langer in Ushuaia, of is dat niet nodig?
In het schema reizen we van Ushuaia naar Punta Arenas en via Puerto Natales naar Torres del Paine. Zijn Punta Arenas en Puerto Natales de moeite waard of deze beter overslaan voor iets anders moois?
We hebben nu ruim 3 dagen Bariloche en ruim 3 dagen Buenos Aires. Is dat teveel?
El Chaltén hebben we er nu uitgelaten, is dat zonde?
Hi Mark,ik zou op zaterdag Colonia del Sacramento in Uruguay bezoeken,met de boot ben je daar in een uurtje,in de morgen weg en om 16.00 uur weer terug.
Kijk maar in het net daar is alle info.
Wat mij betreft is 3 dagen Bariloche zeker niet teveel. Prachtig daar.
Ik ben er zelf jaren geleden ook in oktober geweest en ik zou zeker proberen om ergens peninsula valdes erin te verwerken… En mocht je dat doen, huur zelf een auto en rijd de andere kant op als de paar bussen die er zijn. Autootje huren rondom Bariloche is ook een aanrader trouwens!
Ik heb jullie route 2 jaar geleden (gedeeltelijk) in omgekeerde volgorde afgelegd. Wij hebben er toen voor gekozen om minder lang in het koele (koude) zuiden te blijven en zijn nog een aantal dagen in Salta en omgeving geweest. Als je liefhebber bent van natuur, wandelen en bergen dan zit je met jullie reisschema zeker goed. Wat je 3 hele dagen gaat doen in Ushuaia wilt doen is mij niet helemaal duidelijk. Het lijkt mij lang. Hou er rekening mee dat de winter niet heel ver achter je ligt. Daarentegen zijn 3 dagen in Buenos Aires zo ingevuld.
Ook sluit ik me graag aan bij het advies om niet teveel te willen reizen op 1 dag en zeker geen combinaties over langere afstanden. In veel gevallen zul je de aansluitende vlucht of bus halen, maar het weer kan zeker in Patagonië een verstorende factor zijn. Je kunt dan beter een extra overnachting plannen. Dat hebben wij ook gedaan in Buenos Aires toen we vanuit Patagonië (El Calafate) kwamen en doorreisden naar Salta. De meeste binnenlandse vluchten vertrekken vanaf Jorge Newberry, dat is een kwartiertje vanuit het centrum met de taxi.
Mijn vriend en ik gaan toevallig ook in okt naar Argentinië (14okt-5nov). We willen naar de volgende plaatsen: Buenos Aires, Iguazu, El Calafate, El Chalten, Bariloche, San Martin de Los Andes, Mendoza.
Wat ons opvalt is dat het lijkt alsof er geen bussen rijden tussen El Calafate en Bariloche in die periode. Weten jullie of dat klopt? Wij zouden dat stuk van de reis namelijk liever met de bus gaan dan met het vliegtuig.
Verder blijkt het vliegveld van Mendoza gesloten te zijn in die periode wegens onderhoud. Is het dan slim om via San Juan te vliegen?
Vliegveld Mendoza is inderdaad gesloten tot ongeveer half december, voor bezoek aan bijvoorbeeld de parken Talampaya en Ischigualasto is San Juan airport een prima uitvalsbasis. Ook de regio Mendoza is niet ver, de stad Mendoza ligt zo´n 165 km ten zuiden van San Juan.
Qua bussen tussen El Calafate en Bariloche: ik weet niet wat de actuele situatie exact is, maar de bussen die rijden doen 2 volle dagen over dit traject. Er zijn directe vluchten met Aerolineas Argentinas tussen El Calafate en Bariloche, in 2 uur ben je er met het vliegtuig…natuurlijk is deze route landschappelijk erg fraai, maar het is ook wel een uitputtingsslag met de bus. Om een idee van de ruta 40 te krijgen in Patagonië kunnen jullie ook de bus nemen naar El Chaltén vanuit El Calafate (3 uur met de bus) of vanuit Bariloche een auto huren en naar El Bolsón en Esquel gaan. Geeft een beeld, is natuurlijk niet hetzelfde als het gehele traject doen…
Hartelijk dank voor het snelle en uitgebreide antwoord! Ontzettend fijn, aangezien we er online eigenlijk niet uitkwamen!
Stel dat we uitgaan van uw voorstel:
El Calafate - El Chalten en terug met de bus; El Calate - Bariloche met het vliegtuig, waarna een auto te huren. Hoeveel dagen adviseert u dan in respectievelijk El Calafate, El Chalten en Bariloche te verblijven?
Het lijkt er dan nu op dat we kiezen voor de reis:
Buenos Aires (paar dagen) naar El Calafate met het vliegtuig
El Calate - El Chalten (met de bus) paar dagen, waarna vliegtuig naar Bariloche
Bariloche auto huren en daar El Bolson, Esquel aan te doen (paar dagen)
Bariloche - Mendoza met de bus (is dat wel een goed idee?)
Mendoza paar dagen, waarna San Juan (per bus)
San Juan vliegtuig naar Iguazu (paar dagen)
Iguazu vliegtuig naar Buenos Aires
Denkt u dat dit realistisch en een goed idee is? Of adviseert u aanpassingen in dit schema?
Is het overigens wijs om in Nederland al online de huurauto vast te leggen? Of is dat goedkoper/net zo makkelijk om dat ter plekke te regelen?
Wij zijn in november ook in Bariloche en trekken dan zuidwaarts tot Ushuaia. Na wat opzoekwerk, heb ik momenteel het volgende gevonden met betrekking tot bus: Tussen Bariloche en El Chalten heb je in de eerste plaats Chalten travel, die de reis wel opsplitst in 2 dagen met een overnachting. Alleen is er hier geen zekerheid vanaf wanneer ze actief zijn.
Op een reisblog heb ik gevonden dat Taqsa Marga deze route blijkbaar ook doet, en dat in 1 trek. Een Noord-Amerikaans koppel heeft dit in 2015 gedaan, dus het zou me verwonderen dat ze dit inees niet meer zouden doen. Heb met hun ook gemaild.
Hier hun reactie (Engels): *"The company we wrote about only did one service per day and it left around 12pm midday.
We booked it at the bus terminal counter the day before and was all good. That would have been in early November. However we spoke to other travellers a couple of weeks later in southern Patagonia and they said the bus was packed but when we were on there was only a dozen or so passengers on the top level only.
I would suggest booking as soon as you get to the bus terminal in bariloche so you are covered.
This bus did stop at a couple of towns along the way, I think it stopped at Perito Moreno in the middle of the night but only to pick up or drop off passengers and then continued."
*
Wat Ushuaia betreft, daar is inderdaad zelf niet zo veel te doen denken wij, tenzij je bvb naar isla navarino zou gaan om te trekken.
@Chenque: aangezien jij in Argentinie bent en effectief in tourisme werkt, misschien kan je alle toekomstige reizigers misschien wel helpen met deze vraag rond de busrit? Met een telefoontje naar de firma kan dit snel bevraagd worden? Cheers
Ik ben alleen nu wel wat in de war. Wij reizen van 14 okt - 5 nov (dus groot deel van de reis in oktober). Rijden er in deze periode überhaupt bussen tussen:
El Calafate naar El Chalten
El Calafate/El Chalten naar Bariloche
Bariloche naar Mendoza
Als dat namelijk niet het geval blijkt te zijn, dan moeten we op dit moment de tickets voor die delen van de route vast gaan leggen. Dank voor het meedenken!
Heb even met Taqsa gebeld: het openen van de buslijn over de ruta 40 is elk jaar onzeker, hangt heel erg af van de staat van deze route (sneeuw, etc.). Meestal rond oktober/november begint de busservice over de ruta 40 te rijden tussen Bariloche en El Chaltén/El Calafate.
Het gehele jaar door rijden de bussen van Taqsa/Marga tussen Bariloche en El Calafate over de ruta 3, langs de kust. Dus Bariloche, Calata Oliva, Río Gallegos, El Calafate. Is een busreis van ongeveer 40 uur.
De busritten die jullie willen maken tussen El Calafate & El Chaltén rijden ook hele jaar door, is een geasfalteerde route die bijna nooit dicht gaat (alleen bij extreme sneeuwval). Bariloche - Mendoza kun je ook hele jaar doen met bijvoorbeeld Andesmar. Enige lastige traject in oktober kan dus zijn El Calafate - Bariloche; kan altijd via de kustroute, maar is mijl op zeven en errug lang. Ik zou toch echt overwegen in 2 uur rechtstreeks te vliegen tussen FTE en BRC (luchthavencodes).
Wat hebben wij al veel gehad aan jouw tips in de voorbereiding naar onze reis in oktober! We hebben al veel vastgelegd en inderdaad gekozen voor een vlucht van El Calafate naar Bariloche. Bariloche naar Mendoza willen we wel met de bus doen (ook vanwege het afgesloten vliegveld in oktober/november van dit jaar).
Online kwam ik vandaag via omnilineas erachter dat het al mogelijk is om de bustickets voor Bariloche - Mendoza online te boeken (via Andesmar). Voor een cama Seat betaal je dan 94 euro (1600$AR) en voor een Suite Seat 106 euro (1815$AR).
Kan jij ons vertellen of dit gunstige prijzen zijn? Of is het een stuk goedkoper om ter plaatse te boeken in een kantoor van Andesmar?
Is het verstandig om vooraf al te boeken? Of loop je geen risico om een plaats in de bus mis te lopen als je (ongeveer 4 dagen van te voren) in Argentinië zelf boekt?
Zijn de gangbare prijzen, je kan eventueel ook zelf boeken via www.andesmar.com. Let wel op dat de Cama Suite service niet iedere dag rijd, de Cama service wel.