Onze route september 2016

Hoi Iedereen,

Aanstaande september is het dan eindelijk zover. Een prachtige reis hopen we te gaan maken naar Argentinie. We houden allebei van natuur en van mooie steden. Inmiddels hebben we ook al een aardige planning wat het ongeveer moet gaan worden.

Zijn er zaken die jullie anders zouden doen? Schiet er gerust op! Zoals je ziet heb ik nog 2 dagen open gelaten om her en der nog te kunnen schuiven. Verder zullen wij ons tussen de grote afstanden per vliegtuig verplaatsen.

Bij voorbaat dank voor je positieve input.
3-sep za Huis
4-sep zo Buenos aires
5-sep ma Buenos aires
6-sep di Buenos aires
7-sep wo Buenos aires
8-sep do autohuur El Calafate / El Chalten
9-sep vrij autohuur El Calafate / El Chalten
10-sep za autohuur punta arenas
11-sep zo autohuur punta arenas
12-sep ma autohuur torres de la paine
13-sep di autohuur torres de la paine
14-sep wo autohuur Bariloche
15-sep do autohuur Bariloche
16-sep vrij autohuur Bariloche
17-sep za autohuur Salta
18-sep zo autohuur Salta
19-sep ma autohuur salta
20-sep di autohuur salta
21-sep wo autohuur salta
22-sep do iguazu
23-sep vrij iguazu
24-sep zat
25-sep zond
26-sep ma rio
27-sep di rio
28-sep woe rio
29-sep don rio
30-sep vrij rio

Hola,

Je route ziet er prima uit, alleen het stuk rond El Calafate & Torres del Paine vind ik niet zo logisch…

Je hebt in El Calafate & El Chaltén absoluut geen auto nodig als je hele dagen excursies gaat doen of gaat wandelen. Vervolgens plan je 2 dagen voor zowel El Calafate + El Chaltén (te weinig), 2 dagen voor Punta Arenas (te veel en bedoel je niet Puerto Natales?), 2 dagen Torres del Paine (te weinig). Ná Torres del Paine ben je de volgende dag ineens in Bariloche, maar dat is geen vlucht (je moet terug naar El Calafate om met directe vlucht naar Bariloche te komen).

Als je maar 6 dagen in totaal hebt, waarvan de eerste dag al vervalt omdat je uit Buenos Aires reist, zou ik me beperken tot El Calafate & El Chaltén:

Dag 1 > Vlucht Buenos Aires > El Calafate (huur geen auto)
Dag 2 > Groepsexcursie Perito Moreno + minitrekking
Dag 3 > Andere groepsexcursie, er is veel keuze
Dag 4 > Bus naar El Chaltén (3 uur) > wandelen in de middag
Dag 5 > Volle dag wandelen in El Chaltén
Dag 6 > Ochtend wandelen, namiddag retour El Calafate
Dag 7 > directe vlucht met Aerolineas Argentinas naar Bariloche

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust op het forum,

Groet,

Jan

HOi Jan,

Top en bedankt voor je antwoord. Vanuit El Calafate is toch eigenlijk alles wel te doen? Ik bedoelde inderdaad Puerto Natales. Je hebt toch wel een auto nodig om in Puerto natales of torres de la paine te komen? Wanneer je het stuk Wanneer je het stuk El calafate, El Chalten, Puerto Natales Torres de la paine hebt gezien krijg je dan een goede indruk over patagonie? Moet nog iets toevoegen aan deze plaatsen? We hebben namelijk tijd genoeg daar. Dagen liggen nog niet vast. Ik hoor het graag.

Je kunt Torres del Paine gemakkelijk met de bus bereiken vanuit El Calafate, idem dito El Chaltén.

Om een betere indruk van Patagonië te krijgen zou ik ook Vuurland met Ushuaia meenemen op jullie reis. Andere optie is Péninsula Valdés (Puerto Madryn), september is volop walvissen spotten in die regio. Lastiger zijn connecties tussen Puerto Madryn en El Calafate/Ushuaia in september, vluchten lopen via Buenos Aires volgens mij…

Groet,
Jan

Tussen Ushuaia en Trelew (vliegveld voor Puerto Madryn omdat er op Puerto Madryn zelf bijna niet gevlogen wordt) zijn gelukkig nog wél rechtstreekse vluchten >>>

(Maar wel pas vanaf 1 oktober, dank voor je oplettendheid Jan!)

Ik heb de route een beetje aangepast. We blijven liever in de buurt van El Calafate, El Chalten en TDP. Er lijkt me genoeg te zien hier, of mis ik nu echt iets?
Wat denken jullie er van, haalbaar en toch ook wel redelijk te doen zo? Geen haastwerk? TDP misschien te lang? ergens anders vertoeven? Zoals je ziet kan ik nog genoeg schuiven dus alle tips zijn welkom.

3-sep za Huis Buenos Aires
4-sep zo Buenos aires
5-sep ma Buenos aires
6-sep di Buenos aires
7-sep wo Buenos aires El Calafate Vlucht
8-sep do El Calafate
9-sep vrij El Calafate
10-sep za El Calafate Puerto Natales 272 km 4 uur Bus
11-sep zo Puerto Natales TDP 64 km 1 uur Bus
12-sep ma TDP
13-sep di TDP
14-sep wo TDP
15-sep do TDP Puerto Natales 64 km 1 uur Bus
16-sep vrij Puerto Natales El Chanten 272 km 4 uur Bus
17-sep za El Chalten
18-sep zo El Chalten El Calafate Bus
19-sep ma El calafate Salta Vlucht
20-sep di salta
21-sep wo salta
22-sep do salta
23-sep vrij salta
24-sep zat salta
25-sep zond rio
26-sep ma rio
27-sep di rio
28-sep woe rio
29-sep don rio
30-sep vrij rio

Hola,

Goede route, ik weet alleen niet of je op 16 september van Puerto Natales in El Chaltén gaat geraken; dat hangt af van busaansluitingen in El Calafate. Check ook de handige site elchalten.com

groet,

Jan

dank je, ik kan eventueel nog schuiven hoor. Zou Ushuaia ook nog in de reis passen?

Zo bijvoorbeeld.

Datum dag Plaats Plaats Per
3-sep za Huis
4-sep zo ushuaia
5-sep ma ushuaia
6-sep di ushuaia
7-sep wo ushuaia
8-sep do El Calafate vlucht
9-sep vrij El Calafate
10-sep za El Calafate Puerto Natales 272 km 4 uur Bus
11-sep zo Puerto Natales TDP 64 km 1 uur Bus
12-sep ma TDP
13-sep di TDP
14-sep wo TDP Puerto Natales 64 km 1 uur Bus
15-sep do Puerto Natales El Chanten 272 km 4 uur Bus
16-sep vrij El Chalten
17-sep za El Chalten El Calafate Bus
18-sep zo El calafate Salta Vlucht
19-sep ma salta
20-sep di salta
21-sep wo salta
22-sep do salta
23-sep vrij Buenos aires vlucht
24-sep zat Buenos aires
25-sep zond Buenos aires
26-sep ma rio vlucht
27-sep di rio
28-sep woe rio
29-sep don rio
30-sep vrij rio

Lijkt me een goed schema, wel vermoeiend om in één keer door te vliegen naar Ushuaia (via Buenos Aires, waar je waarschijnlijk ook nog moet wisselen van airport)…zelf vind ik Ushuaia overigens zeer de moeite waard, dus goed dat je het opgenomen in je reisschema.

Andere optie is vanuit Ushuaia de bus nemen naar Punta Arenas, door met bus naar Puerto Natales/Torres del Paine. Ná dit bezoek met bus naar El Calafate, daarna El Chaltén.

groet,

Jan

Hoi Jan,

Zie hier onze reis zoals deze er nu uit gaat zien: Wat denk je er van?

[TABLE=“width: 335”]

3-sep
za
Huis

4-sep
zo
Buenos aires

5-sep
ma
Buenos aires

6-sep
di
Buenos aires

7-sep
wo
ushuaia

8-sep
do
ushuaia

9-sep
vrij
ushuaia

10-sep
za
ushuaia

11-sep
zo
ushuaia

12-sep
ma
TDP

13-sep
di
TDP

14-sep
wo
TDP

15-sep
do
TDP / El Calafate

16-sep
vrij
El Calafate / El Chalten

17-sep
za
El Chalten

18-sep
zo
El Chalten

19-sep
ma
El Chalten / El calafate

20-sep
di
El Calafate

21-sep
wo
Salta

22-sep
do
salta

23-sep
vrij
salta

24-sep
zat
Salta

25-sep
zond
Salta

26-sep
ma
rio

27-sep
di
rio

28-sep
woe
rio

29-sep
don
rio

30-sep
vrij
rio

[/TABLE]

Op 12 september plan je van Ushuaia naar Torres del Paine te reizen; als je over land reist, dan is de busrit naar Punta Arenas er een van 12 uur, dus die dag doe je bij aankomst in Punta Arenas niets meer (boek een hotel ter plaatse). De volgende dag kun je wel in TdP uitkomen, maar ben je ook al een groot deel van de dag kwijt aan transport. Dus blijft één hele dag TdP over, lijkt me wat kort. Plan een extra dag daar indien mogelijk.
In El Calafate ben je uiteindelijk maar één volle dag (20 sept), best weinig, want er is naast een verplicht bezoek aan de Perito Moreno (plus minitrekking over de gletsjer) nog genoeg anders moois te doen/zien, zoals de hike rond Estancia Cristina en bijvoorbeeld een bezoek aan het zuidelijke gedeelte van het park Los Glaciares (Lago Roca, Lago Frías)…

groet,

Jan

Hoi Jan,

wederom dank voor je antwoord. De planning is om op 11 september naar Punta Arenas af te reizen en willen daar arriveren op het einde van de dag. De navolgende dag 12 september hebben we dan om TDP in te trekken. 13 en 14 sept kunnen we gebruiken om daadwerkelijk in TDP te zijn. Vervolgende op 15 september door reizen naar El Calafate. Ik heb een linkje gevonden waarbij mensen op eigen vervoer dit stukje verkennen. Is dit echt geen aanrader je bent wel lekker vrij om te gaan en staan waar je wilt. Zie hier de link

http://argentinie2go.nl/met-je-eigen-auto-naar-het-ijs-selfdrive-el-calafate-naar-el-chalten

niet doen zeg jij?

Ik zal zo even een herziende versie sturen van onze route waar ook de dagen in staan waarop we trachten te reizen.

Het is erg lastig het juiste schema te maken. Ik hoop dat ik weer een beetje dichterbij ben gekomen, zie onderstaand, schiet er gerust op.

[TABLE=“width: 1229”]

Datum
dag
Plaats
Plaats

Per

3-sep
za
Huis
Buenos Aires

vliegtuig

4-sep
zo
Buenos aires
stad bezoeken
volle dag

5-sep
ma
Buenos aires
stad bezoeken
volle dag

6-sep
di
Buenos aires
stad bezoeken
Volle dag

7-sep
wo
BA naar Ushuaia
reisdag vliegtuig
Kunnen eventueel vroeg vertrekken om in de middag al park in te gaan
vliegtuig

8-sep
do
ushuaia
hiken
Volle dag

9-sep
vrij
ushuaia
hiken
Volle dag

10-sep
za
ushuaia
hiken
Volle dag

11-sep
zo
ushuaia
Reisdag naar punta Arenas
reistijd 13 uur vertrek 8.00 uur
bus

12-sep
ma
Punta arenas naar TDP
Hoelang doe je er over om bij TDP te geraken?
Halve dag toch?

13-sep
di
TDP
hiken
volle dag

14-sep
wo
TDP
hiken
volle dag

15-sep
do
TDP
hiken
volle dag

16-sep
vrij
TDP naar punta arenas
Halve dag reizen naar Punta arenas
halve dag reizen
bus

17-sep
za
Punta arenas naar El calafate
halve dag rezien
Reistijd 4 uur en 45 minuten, vertrek???

18-sep
zo
El calafate??
authuren omgeving verkennen??
volle dag

19-sep
ma
El calafate??
volle dag

20-sep
di
El calafate??
volle dag

21-sep
wo
El calafate naar salta
Reisdag vliegtuig
halve dag reizen
vliegtuig

22-sep
do
salta
volle dag auto op pad
volle dag

23-sep
vrij
salta
volle dag auto op pad
volle dag

24-sep
zat
Salta
volle dag auto op pad
volle dag

25-sep
zond
Salta
volle dag auto op pad
volle dag

26-sep
ma
rio
deels reisdag
deels reisdag
vliegtuig

27-sep
di
rio
stad bezoeken
volle dag

28-sep
woe
rio
stad bezoeken
volle dag

29-sep
don
rio
stad bezoeken
volle dag

30-sep
vrij
rio
stad bezoeken
volle dag einde dag terug naar huis

[/TABLE]

Ziet er goed uit. Ik zou zelf geen auto huren in El Calafate, de excursies zijn goed georganiseerd rond El Calafate (inclusief vervoer). Naar El Chaltén ga je gewoon met de bus, ter plaatse heb je niets aan een auto die de hele dag stilstaat terwijl jij gaat wandelen.
Detail: 17 september, dat moet zijn Puerto Natales. Bustocht naar El Calafate is ongeveer 5-6 uur (hangt vooral af van tijd die je kwijt bent bij de grens).

Groet,

Jan

thanks Jan, Ik twijffel nog wel heel erg. Het rondje Salta tucuman - Cafayate - Tilcara - Humahuaca - san pedro - salta spreekt mij ook erg aan. Dit betekent dat ik Ushuaia weg moet gaan laten, of het stuk El Chalten, TDP en El calafate wat zou jij doen en waarom?

Ja, daar kan ik niet veel over zeggen, het is het vergelijke van appels met peren. Sowieso is Argentinië veel te groot (en mooi) voor een 3-weekse reis, dus je zult keuzes moeten maken. Kom je volgend jaar weer terug en laat je alles door mij regelen :zon02:

Pello, ik zou 1 of 2 dagen minder in el calefate doen (1 dag is genoeg om de perito moreno gletsjer te bezoeken) en deze dagen bij torres del paine plakken, prachtig om daar de zgn w walk te hiken! In el calefate ben ik trouwens geskimmed en is mijn pinpas geblokkeerd, goed opletten en bij voorkeur binnen in de bank pinnen.