Dit najaar staat er een vakantie van bijna 3 weken in Argentinië op het programma. Naast Buenos Aires, Salta en Iguazu is het rondje door / naar het zuiden van Argentinië nog ‘under construction’. Omdat we ook een beetje vakantiegevoel willen hebben èn niet de hele vakantie willen reizen, staan we voor een aantal keuzes waarbij we hulp of advies kunnen gebruiken.
Voor het rondje in het zuiden staat El Calafate met een bezoek aan de Perito Moreno gletsjer vast.
Dan blijven de volgende keuzes over:
Puerto Madryn
El Chalten
NP Torres del Paine
Ushuaia
We houden van natuur, maar hoeven geen dagen lang trektochten te maken.
Ik hoor graag de tips!
Een optie qua route is:
[ul]
[li]Buenos Aires > El Calafe > El Chalten
[/li][li]El Chalten
[/li][li]El Chalten > El Calafate
[/li][li]El Calafate
[/li][li]El Calafate > Puerto Madryn (Trelew)
[/li][li]Puerto Madryn
[/li][li]Puerto Madryn > Trelew > Buenos Aires
[/li][/ul]
Ik zou zeker Puerto Madryn niet overslaan! 1 Dag naar de walvissen (die zijn er tot begin december, maar bv oktober/november is een betere tijd) en 1 dag Punto Tombo voor een bezoek aan de Pinguïn kolonie, alle twee super leuke excursies! Inderdaad de Perito Moreno gletsjer niet overslaan!
Ushuaia is leuk, prachtige omgeving, maar dat heb je ook dan al gezien in El Calafate/El Chalten. Dus ik zou je schema lekker zo laten. Als je nog tijd overhebt zou je Bariloche nog kunnen doen, prachtige natuur! Zou je van Buenos Aires eerst naar Bariloche en dan naar El Calafate kunnen gaan.
Of wat ook super leuk is , eerst naar Puerto Madryn, dan met de bus een paar uurtjes maar, naar San Antonio de Oeste en daar de Tren Patagonico nemen die 2x per week rijd van en naar Bariloche. Echt heel leuk zo een "oude"trein met slaapcoupés en restauratiewagons, dwars door Patagonia heen. Je waant je in het “wilde westen”!
Ik hoop dat je in Salta en omgeving genoeg tijd hebt, want persoonlijk vind ik dat het mooiste stukje Argentinië en heb je zeker 3 tot 4 dagen nodig als je elke dag wat wilt gaan zien. Ik was er zelf ruim een week en heb gelogeerd bij Casa Hernandez, in één woord geweldig en nog steeds heimwee!
Iguazu heb je ook 2 dagen nodig, Argentijnse kant en Braziliaanse kant.
Dus als je krap 3 weken hebt, lijkt het me wel een vol programma worden, maar succes ermee!!!
Het uitfilteren van de beste route is altijd een opgave, Argentinië is erg groot en divers, dus om precies dat uit te zoeken dat bij jouw wensen past is een uitdaging…
Als jullie geen echte wandelaars zijn zou ik Torres del Paine achterwege laten, dit is een typisch wandelgebied. Voor El Chaltén geldt dat ook, maar je kunt je hier eenvoudig beperken tot 1 of 2 volle dagen wandelingen maken (dagtochten) en het is goed te bereiken vanuit El Calafate, zo´n 3 uur met de bus. Dit in tegenstelling tot Torres del Paine, dat kost je al snel 2 reisdagen (heen- en terug) om te geraken.
Puerto Madryn zou ik zeker opnemen in het reisschema en zorg er dan voor uiterlijk rond begin november/half november daar te zijn. Hoe later je er komt, hoe kleiner de kans op het spotten van walvissen, begin december is die kans eigenlijk verkeken.
Kortom, de optie die je beschrijft lijkt me prima. Kijk alleen of je niet moet beginnen met Puerto Madryn en dan El Calafate/El Chaltén doen.
Hartelijk dank voor de reacties tot nu toe! Het bevestigt dat Ushuaia niet een must is, en het hangt natuurlijk van ieders interesse af.
Het programma voor Argentinië ziet er nu als volgt uit (we eindigen trouwens in Rio de Janeiro):
[ul]
[li]dag 1 Amsterdam > Buenos Aires
[/li][li]dag 2 Buenos Aires
[/li][li]dag 3 Buenos Aires
[/li][li]dag 4 Buenos Aires
[/li][li]dag 5 Buenos Aires > Puerto Madryn (Trelew)
[/li][li]dag 6 Puerto Madryn
[/li][li]dag 7 Puerto Madryn > El Calafate
[/li][li]dag 8 El Calafe
[/li][li]dag 9 El Calafe > El Chalten
[/li][li]dag 10 El Chalten
[/li][li]dag 11 El Chalten > El Calafate > Buenos Aires
[/li][li]dag 12 Buenos Aires
[/li][li]dag 13 Buenos Aires > Salta
[/li][li]dag 14 Salta
[/li][li]dag 15 Salta / Jujuy
[/li][li]dag 16 Salta / Cafayate / Cachi
[/li][li]dag 17 Salta > Iguazu (IGR) / Iguaçu (IGU)
[/li][li]dag 18 Iguazu (IGR) / Iguaçu (IGU)
[/li][li]dag 19 Iguazu (IGR) / Iguaçu (IGU)
[/li][li]dag 20 Cataratas do Iguaçu (IGU) > Rio De Janeiro
[/li][li]dag 21 Rio De Janeiro
[/li][li]dag 22 Rio De Janeiro
[/li][li]dag 23 Rio De Janeiro
[/li][li]dag 24 Rio De Janeiro > Amsterdam
[/li][/ul]
Ziet er wel goed uit, maar ik ben niet de echte expert hier. Wat ik je wel zou aanraden om 2 volle dagen in Puerto Madryn te zijn. Dat heb je echt wel nodig!
Björn, even kort: je reisschema ziet er goed uit maar is té strak. Mijn ervaring is dat je op reisdagen niets meer doet, oftewel als je van A naar B reist in dit grote land (en je hebt bijvoorbeeld een beetje vertraging), ben je gewoon de hele dag kwijt. Je hebt relatief veel tijd voor Buenos Aires gepland, zal wel een reden voor zijn, maar ik zou in je schema dag 4 en dag in Buenos Aires skippen. Eén extra dag in Puerto Madryn en 1 extra dag in El Chaltén of El Calafate (terugreizen van El Chaltén via Calafate naar Buenos Aires kan wel, maar dan mag er ook niets fout gaan in de planning, is dus niet zo relaxed). En dag 19 in Iguazú is te lang, die zou ik aan Salta toevoegen (een gebied wat je zwaar onderwaardeert in mijn ogen). Suerte, groet,
Deze informatie helpt zeker bij het finetunen van het reisschema. We willen het schema zeker niet te strak maken. We komen pas op dag 2 om 7u in de ochtend aan in Buenos Aires. Dat is de reden van dag 4 in daar. Als ik de adviezen hier lees kunnen we in ieder geval 1 dag Buenos Aires in het totaal laten vallen en deze toevoegen aan Puerto Madryn.
De spanning op reisdag 11 zouden we kunnen verminderen door eerst naar El Chalten te gaan en dan naar El Calafate?
Op dag 17 staat een avondvlucht naar Iguazu. Desondanks is 2 hele dagen in Iguazu dus te lang? Ik heb niet het idee dat je veel keuze hebt qua aankomen en vertrekken daar
De vlucht Salta-Iguazú is altijd in de namiddag/avond. Maar, hou er rekening mee dat de vlucht nog wel eens (last minute) gecanceld wordt! Onlangs weer mee mogen maken bij klanten. Maar aan de andere kant kan je een bezoek aan de Braziliaanse kant prima combineren met een middagvlucht van IGU naar Rio de Janeiro natuurlijk, omdat je aan de Braziliaanse kant aan een paar uur wel genoeg hebt.
De vlucht naar Amsterdam vanaf Rio vertrekt ook pas ´s avonds, dus eventueel zou je Rio nog met een dag kunnen inkorten en een late checkout regelen in het hotel. Verder eens met de op- en aanmerkingen van Gallina en Jan. Van El Chaltén naar El Calafate vertrekken er bussen om 07:30 en 08:00, die min of meer langs het vliegveld komen. Officieel mogen ze er niet stoppen, maar doen dit op verzoek vaak wel. Dus een middagvlucht van El Calafate naar Buenos Aires zal in de regel geen problemen opleveren.
Bjorn, ik heb wel 2 hele dagen in Iguazu gezeten, dag 1 aankomst, dag 2 Argentijnse kant, dag 3 Braziliaanse kant, dag 4 weer terug naar Buenos Aires. Lekker relaxed en geen gehaast. Wat mij betreft heb je dus wel 2 hele dagen nodig daar, alhoewel je snel door de Braziliaanse kant bent in tegenstelling tot de Argentijnse die veel uitgebreider is en je de hele dag echt nodig hebt. Vergeet geen boottripje te boeken daar, ga je onder en dwars door de watervallen heen !
Omdat we in week 2 nog terugkomen in Buenos Aires kunnen we op dag 4 al aan het rondje in het zuiden beginnen. Ik heb e.e.a. uitgezocht en we kunnen zowel in Puerto Madryn als El Calafate beginnen, op de dag dat we van Puerto Madryn/Trelew naar El Calafate reizen (of andersom) is er een directe vlucht. Zijn er goede redenen om eerst in Puerto Madryn te beginnen?
In principe reizen we op dag 20 van Iguacu naar Rio de Janeiro. De directe vluchten op zowel zaterdag (dag 19) als zondag (dag 20) zijn vrij prijzig (>200€), dus we overwegen een vlucht met een tussenstop (€ 65 - € 80).
Nu het schema vrijwel definitief is rest de vraag… binnenlandse vluchten al boeken of wachten? Er is nu in ieder geval volop keuze.
Björn, het hangt er een beetje van af wanneer in het najaar precies gaat naar Argentinië. Zoals ik al eerder schreef vertrekken de walvissen voor de kust van Peninsula Valdes zo eind november. Dus hou daar rekening mee. Ook is het zo dat je hoe eerder in het seizoen je naar Madryn gaat, hoe hoger kans is dat je grotere aantallen walvissen spot in Valdes.
Qua tickets: deze worden nooit goedkoper, zou ik gewoon aanschaffen. Check de airpass van Aerolineas Argentinas, kan van pas komen omdat je meerdere binnenlandse vluchten gaat maken (voor de airpass geldt minimaal 3 vluchten).
Ik ben erg benieuwd naar de prijzen van de vluchten die je geboekt hebt en het precieze schema dat je gaat volgen. Wij gaan in. November drie weken naar Argentinie en zijn aan het bekijken of we gaan reizen met de bus of het vliegtuig.
Hallo Iris, wat leuk dat je ook zo’n reis gaat maken! We hebben 2 kleine aanpassingen op het schema wat ik eerder gepost heb. Op dag 4 vertrekken we naar Puerto Madryn zodat we daar 2 hele dagen hebben. Op dag 19 vliegen we 's avonds om 18.00 uur met GOL vanuit Iguazu (Brazilië) naar Rio De Janeiro (i.p.v. op dag 20). De vluchten met Aerolineas Argentinas kosten allemaal tussen de 145 en 185 Euro en hebben we inmiddels geboekt. De vlucht naar Rio De Janeiro met GOL kost circa 80 Euro.
Houd er rekening mee dat Aerolineas (en hetzelfde zal dus ook voor LAN gelden) de prijzen van binnenlandse vluchten vorige week voor de verandering weer met 25-35% heeft verhoogd… zucht
Inmiddels zijn we een aantal dagen terug van onze rondreis. We hebben een heerlijke tijd gehad!
Nu kan ik als ‘ervaringsdeskundige’ zelf een paar opmerkingen plaatsen bij het gevolgde reisschema:
[ul]
[li]1 dag extra in Buenos Aires was (achteraf) prettig geweest, ondanks onze vroege aankomst (07.00 uur), hadden we daar uiteindelijk niets aan omdat we door het noodweer tot 13.00 uur op het vliegveld hebben moeten wachten.
[/li][li]we hebben in El Calafate 4 nachten (3 hele dagen) doorgebracht en zijn niet naar El Chalten geweest. 2 hele dagen in El Calafate zijn voldoende, wil je naar El Chalten? Dan heb je die extra dag zeker nodig.
[/li][li]2 hele dagen in Puerto Piramides is ruim voldoende, als je een huurauto hebt (die hadden we). Daardoor kun je meer doen dan alleen walvissen spotten. De wegen op Peninsula Valdes zijn slecht, waardoor je echt niet in 1 dag het hele schiereiland wilt rondrijden.
[/li][li]een halve dag is voldoende om aan de Braziliaanse kant de watervallen in Iguacu te bekijken. We vonden deze kant overigens niet tegenvallen, ondanks dat we eerst de Argentijnse kant hebben bezocht. Daar waren door de hoge waterstand alleen de ‘lower’ en ‘upper trail’ geopend.
[/li][/ul]
Nog een paar algemene opmerkingen:
[ul]
[li]neem wat Euro’s of Dollars mee, in restaurants en hotels krijg je een goede wisselkoers. Beide vreemde valuta zijn erg gewild.
[/li][li]pinnen kan het beste bij Citibank (1500 pesos per keer, bij andere geldautomaten 1000 pesos per keer). Selecteer als netwerk ‘Cirrus’ op het moment dat je geld wilt opnemen. Er wordt 51 pesos aan kosten gerekend (€ 5) per opname. Bij SNS Bank betaal je voor de geldopname € 2,25, Rabobank belast de kosten volledig door.
[/li][li]vergeet niet je ‘inreisstempel’ te halen in Brazilië als je op eigen gelegenheid de grens over gaat van Argentinië naar Brazilië in Iguacu. De bus stopte wel bij het Argentijnse douanekantoor (voor je exit-stempel), maar niet bij het Braziliaanse douanekantoor.
[/li][/ul]