16-11 tot 27-12, here I come! Reisplan realistisch?

Een paar dagen geleden heb ik eindelijk mijn ticket naar Argentinië gekocht.
Ik ga van 16 november tot 27 december (40 dagen).

Ik ben 30 jaar en reis liefst in het gezelschap van andere jongeren (als ik mezelf zo nog mag noemen :wink: ).
Mijn plan was vooral te overnachten in hostels en gebruik maken van het uitgebreide busnetwerk.

Veel op voorhand vastleggen, probeer ik niet te doen. Maar om toch een beetje voorbereid te zijn, heb ik al wel een vaag plan in gedachten.
Ik wou hier even checken of dit plan een beetje realistisch is en vooral ofdat ik misschien best toch een paar binnenlands vluchten al op voorhand vast leg.

Aangezien het daar zomer aan het worden is als ik aankom, wou ik 1st even naar het noorden, in de hoop dat het er nog niet te warm is. In het noorden wou ik voorlopig 2 dingen doen: die watervallen van Iguazu en het park van Esteros Del Ibera.

Hierna wou ik:
A. Ofwel helemaal naar het Zuiden vliegen en de rest van mijn reis met de bus rustig noordwaards gaan (zowel oost als west) tot ik terug in Buenos Aires kom voor Kerstmis en mijn vlucht naar huis.

B. Ofwel naar noord Pategonië vliegen om vervolgens met de bus eerst 1 kant (oost of west) verder zuidwaards te gaan en vervolgens de andere kant (oost of west) met de bus terug noordwaards te gaan (om tenslotte voor Kerstmis en mijn vlucht naar huis in Buenos Aires aan te komen).

Het deel van Argentinië ten noorden Cordoba, wou ik tot nu toe nog niet echt doen (40 dagen lijkt me te kort om heel Argentinië te doen).
Ook van Tierra Del Fuego zie ik nog niet echt in wat daar zo tof aan is… (buiten weten dat je heel zuidelijk bent) Vergis ik me?

Om een idee te geven wat ik tot nu toe allemaal zag zitten, hieronder een lijstje: (de nummers geven niet persé een volgorde aan)

1. Iguazu Falls (water!)
  2. Esteros Del Ibera (bosbeesten!)
  3. Parque Faunistica Peninsula Valdes (zeebeesten!)
  4. Parque Nacional Torres Del Paine (beste hiking van het continent?!)
  5. Glaciar Perito Moreno (gletjers!)
  6. Parque Nacional Los Glaciares (rock climbing)
  7. Parque Nacional Nahuel Haupi (mounteneering - geen flauw idee wat het verschil is met hiking? of gaat hiken niet in de bergen ofzo? :p)
  8. Skydiven en/of paragliden in Baliroche (of La Cumbre, als er tijd genoeg is om tot daar te geraken)
  9. Misschien nog ergens surfen, white-water raften (snel ff over de grens naar Chili?) of kayaken?

Dit lijstje staat zeker niet vast of is zeker nog niet volledig, hoewel er wel een paar dingen bij zitten die ik zeker wil doen.
Zoals je ziet is het vrij avontuurlijk, maar ik ben niet echt een super ervaren hiker, klimmer, surfer, skydiver, of iets anders. De meeste dingen heb ik al wel een keer eerder gedaan op mijn vorige reizen.

Ik mijd ook liever te toeristische plaatsen vol met Amerikaanse toeristen of bussen bejaarden. Hoewel sommige plaatsen wel zo vet zijn dat je die er wel bij kan nemen (Petra in Jordanië heb ik bv geen spijt van). Vandaar dat Iguazu toch op mijn lijstje staat…
Musea of kerken / mooie gebouwen bezoeken doe ik niet zo vaak / graag (in eigen land zijn die al voldoende :p), hoewel er uiteraard uitzonderingen mogelijk zijn (Sagrada Família en al de rest van Gaudi denk ik dan aan).
Verder ga ik ook graag uit (zowel echte feestjes als gewoon op café) hoewel ik dat niet iedere dag tot smorgens van plan ben, aangezien ik ook al die andere dingen nog wil kunnen doen :stuck_out_tongue:
Lekker eten en wijn drinken spreekt me natuurlijk ook erg aan :wink:

Nu jullie een idee hebben wat mijn plannen / interesses zijn, volgen hier eindelijk de vragen (hopelijk leest er nog iemand tot hier :D)

1. Hoeveel dagen zou ik, na aankomst, in Buenos Aires blijven hangen (wetende dat ik voor Kerst al plan terug te komen)?
  2. Zou ik het vliegtuig van Buenos Aires naar Iguazu nemen of valt dit nog goed met de bus te doen en scheelt het veel qua kost?
  3. Hoeveel dagen heb ik ongeveer nodig voor Iguazu en Ibera (1 en 2)

Al het bovenstaande is van extreem belang om te weten wanneer ik een vlucht moet boeken van Iguazu naar het zuiden.

1. Kan ik best ineens helemaal naar het zuiden vliegen en reizen op manier A? Of kan ik best naar noord Pategonië vliegen en op manier B reizen?
  2. Is mijn idee een beetje haalbaar qua tijd? Of ga ik bepaalde zaken moeten laten vallen?
  3. Is het nog steeds zo dat je als buitenlander meer betaald voor binnenlandse vluchten dan Argentiniers? Valt dit te vermijden door ze “anders” te boeken? Ik veronderstel dat ik ze best al kan boeken voor ik vertrek?
  4. Ik weet dat het zuiden duurder / meer toeristisch is dan het noorden. Ik vroeg me af of dit veel scheelt qua dagelijkse leef kost (hostels / restaurants). Ik probeer nl meestal spaarzaam te zijn qua overnachtingen en eten, zodat ik niet te hard moet letten op wat voor dure activiteiten ik allemaal doe :wink:
  5. Bestaat er iets van bus pas dat de moeite is om te kopen ipv iedere rit een los ticketje kopen (de Kiwi bus in Nieuw Zeeland vond ik bv een prachtig concept)
  6. Verder sta ik 100% open voor alle mogelijke tips / hints / vragen / etc :slight_smile:

Alvast bedankt!

Maarten

Hola Maarten, ik wil je met alle beste wil van de wereld verder helpen, maar je introductie en vragenlijst zijn écht veel te lang voor mij (en blijkbaar voor de rest ook, want het is wel erg stil in reacties)… dus probeer je vragen samen te vatten tot 1 of 2 hoofdpunten, dan geef ik je meer kansen…

groet,

Jan

Ik had deze eerlijk gezegd gemist, zie hem nu pas :slight_smile: Maar ook ik heb het momenteel te druk om zo uitgebreid in te gaan op je schema. Even heel kort gelezen en je optie A lijkt me een leuke en aangename route, maarrr… Als je de walvissen nog wil zien moet je dat wel voor eind november doen. Tussen 1 en 15 december (even kort door de bocht) gaan ze er weer vandoor en het zou zonde zijn als je ze mist :slight_smile:

Heb idd misschien iets te volledig proberen te zijn… :frowning:

Zal het hieronder ff proberen de belangrijkste dingen opnieuw te vragen

Route A:

http://users.telenet.be/Mastakilla/argentina%20route%20A.jpg

Route B:

http://users.telenet.be/Mastakilla/argentina%20route%20B.jpg

Rood zijn vluchten, zwart is met de bus.
De vluchten kan ik denk ik best op voorhand al vastleggen, vandaar de eerste vraag:

Hoelang heb ik nodig voor:

1. Aankomen in Buenos Aires
  2. Vliegen naar / Bus naar Iguazu Falls + Iguazu Falls zien
  3. Bus naar Esteros Del Ibera + Esteros Del Ibera “doen”

Ten tweede moet ik ook een keuze maken naar waar in het zuiden ik ga vliegen en of ik dus route A of route B best volg

Bedankt voor de tips!

Waar zijn die walvisjes dan precies? Helemaal in het zuiden? En wat moet ik me er precies bij voorstellen?
Snorkelen tussen walvissen? Of in een grote boot met 100 andere toeristen een walvis 50 meter verder even zien bovenkomen, zien ademen en weer wegduiken? Want dat 2e lijkt me persoonlijk niet echt de moeite om mijn plannen voor om te gooien. Heb er nl in Nieuw-Zeeland ooit al 1 gezien op 100 meter toen ik gaan snorkelen was tussen enkele 100en wilde dolfijnen (dat was wel extreem vet trouwens).

De reden dat ik 1st naar het Noorden plan te gaan is omdat ik vrees dat het er eind december te warm gaat zijn (of is het daar nu ook al te warm?)

Hola, je kaartjes zijn een stuk duidelijker, dank hiervoor. Ik zou gaan voor de optie waarbij je Puerto Madryn (Peninsula Valdes) wél meeneemt. Het is écht de moeite waard, ook al is het behoorlijk toeristisch. Het schiereiland Valdes is gewoon bijzonder.
Daarna door naar het zuiden, via de kustweg naar Río Gallegos en door naar El Calafate. In dat gebied kun je een aardig tijdje vertoeven als je ook nog trekkings gaat doen in El Chaltén of Torres del Paine.
Vervolg is een busrit van El Calafate door naar Bariloche een onderneming die je twee volle dagen gaat kosten, onderweg is er één stop om te overnachten ergens heb ik begrepen. Als je hier geen tijd voor hebt moet je vliegen. Houd er rekening mee dat Bariloche airport tot 21 dec gesloten is wegens werkzaamheden, vluchten worden omgeleid via Esquel.

Iguazú kun je overigens net zo goed aan het einde bezoeken, het is er warm en tussen warm en weer iets warmer zit niet zoveel verschil :slight_smile: Voordeel is dat je in Iguazú met een boot onder de falls kan komen, een betere douche bestaat er niet!

Saludos,

Jan

Bedankt voor de tips!

Beide routes gaan echter langs Peninsula Valdes :smiley:
Voor alle duidelijkheid, die bus route die ik getekend heb, is maar een ruwe route. Het staat nog bijlange niet vast waar ik in het zuiden allemaal langs ga.

De vraag is vooral of ik ineens tot helemaal het zuiden moet door vliegen en vervolgens zig zag met de bus naar het noorden moet. Of dat ik best tot het noorden van pategonia vlieg en vandaar uit met de bus 1st naar het zuiden en dan, langs de andere kant, het noorden ga.

Bedankt voor de tip ivm het klimaat bij Iguazu! Geld hetzelfde voor Esteros Del Ibera? (ligt in de buurt van Iguazu, maar dan zonder de watervallen ;))

Een andere reden waarom ik denk ik best 1st naar het noorden ga, is dat ik dan misschien nog een vlucht naar het zuiden op voorhand kan boeken (als iemand me kan zeggen hoeveel tijd ik voor die 2 plaatsen in het noorden nodig heb). Wat ik in het zuiden wil doen is allemaal nog veeeeel vager en maakt een vlucht plannen naar het noorden zo goed als onmogelijk.

heb net wat meer de busroutes zitten bestuderen en het viel me op dat er in het uiterste zuiden niet zo erg veel bus routes zijn.
Degenen die verbinden met het noorden gaan precies ook allemaal langs de oostkust.

Om te vermijden dat ik bepaalde busreizen 2x moet doen, lijkt het me dan ook het beste dat ik ineens zo ver mogelijk naar het zuiden vlieg en dan rustig omhoog kom (route A dus).

Nu dat is opgelost, rest vooral de vraag “hoelang heb ik nodig voor Iguazu en Esteros Del Ibera”, zodat ik een vlucht van daar naar het zuiden kan boeken…

Iguazú tenminste 2 dagen. De Argentijnse kant kost je zeker 1 dag (maar beter nog 2), de Braziliaanse kant een halve dag. De Esteros kan je in 3 of 4 dagen doen, de duurdere onderkomens bieden all-in pakketten aan obv volpension en excursies. Maar ter plekke zijn ook veel (zeer!) eenvoudige kamers bij mensen thuis te regelen.

Hou er rekening mee dat de enige redelijk begaanbare toegangsweg via Mercedes (ten zuiden van Colonia Carlos Pellegrini) loopt. Als het geregend heeft is die weg een stuk slechter en kan je de weg tussen Pellegrini en Posadas helemaal wel vergeten. Sowieso gaat het openbaar vervoer alleen vanuit Mercedes en vaak op onchristelijke tijden.

Een erg handig adres voor de meer lowbudget mogelijkheden in de Esteros (tevens hostel in Mercedes): www.deliciasdelibera.com, aanrader om daar contact mee op te nemen (en doe ze de groeten van mij).

Bedankt voor de goeie tips!

Aangezien Mercedes al bijna in het midden van Iguazu en Buenos Aires ligt, lijkt het misschien makkelijker gewoon de bus van Buenos Aires naar Mercedes te nemen, dan 1st Ibera te doen, vervolgens bus naar Iguazu en van daaruit het vliegtuig terug naar Buenos Aires (gevolgt door een vlucht naar het Zuiden)

Als ik het dan goed begrijp komt het ongeveer neer op het volgende:

• Aankomen in Buenos Aires op 17 Nov 10u15
  • 18e (bus die 's avonds / 's nachts vertrekt?) of 19e vertrekken naar Mercedes
  • 20e of 21e aankomen in Ibera
  • 25e terug in Mercedes
  • 26e aankomen in Iguazu
  • 29e ofzo vlucht terug naar Buenos Aires
  • 30e ofzo aankomen in het Zuiden
  • tot de 23e Dec ongeveer rondreizen
  • Kerst in Buenos Aires
  • 27e om 21u15 terug naar huis

Heb deze rit net ff op het kaartje gezien, en als ik het goed begrijp, bedoel je dus wel degelijk route B.
Ik dacht dat er geen rechtstreekse bussen waren tussen die 2? Dat ze allemaal langs Comodoro Rivadavia gingen. Of bedoel je die stad / dorp als tussenstop?

Ja, je kunt van El Calafate naar Bariloche per bus (2-daagse tocht) tussen de maanden november en april. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de rit nooit zelf gemaakt heb, maar er is o.a. een bedrijf dat heet Chaltén Travel die deze rit als volgt aanbieden:

*SOUTH TO NORTH
The trip takes 2 days, travelling around 12/14 hours per day.

Day 1) Calafate/Chalten - Perito Moreno/Los Antiguos

Departures in odd numbered days from the bus terminal in Calafate at 8.00 hs
or from the bus terminal of El Chalten at 8.30 hs, arriving in Perito Moreno at
about 9 pm (Los Antiguos 10 pm).

*The bus terminal of Chalten applies a tax of $5 pesos payable before boarding at the bus service from Chalten to Calafate.

Accomodation in Perito Moreno

Day 2) Perito Moreno - Bariloche

Departures in even numbered days from Hotel Belgrano in Perito Moreno at
about 8 am arriving in Bariloche at about 9 pm.*

Groet,

Jan

Ah thanks

Dat is een leuk alternatief om in gedachten te houden.

Na de busroutes en tussenstops wat beter te bekijken, hangt het het er een beetje van af wat ten noorden van Pategonië het interessantste is.

Als het gebied ten noorden van Puerto Madryn het interessantste is, dan kan ik best helemaal naar het zuiden gaan (Puerto Natales enzo), dan langs Puerto Moreno naar Bariloche. Eventueel langs Neuquen naar Puerto Madryn, en dan naar het noorden. (± route A)

Als het gebied ten noorden van Bariloche het interessantste is, dan is ook vliegen naar Puerto Madryn een optie, gevolgd door bus naar Rio Gallegos en dan de weg naar het noorden langs Puerto Moreno en Bariloche (± route B)

moet nog wel eens uitrekenen of die 23 dagen voor dat allemaal voldoende zijn

Ben de draad een beetje kwijtgeraakt met je reisschema. Wil je wel twee adviezen geven:

• Ga naar Peninsula Valdes! Een ontmoeting met de walvissen is (denk ik) niet vergelijkbaar met wat je in Nieuw-Zeeland hebt meegemaakt. Als het een beetje mee zit, vaar je op een boot (met andere toeristen idd) midden tussen een groep walvissen die af en toe met verpletterend lawaai naar boven komen.
  • Neem de Perito Moreno-gletsjer zeker op in je schema. Boek ver van te voren een gletsjerwandeling. Met jouw schema heb je niet veel tijd te verliezen.

Heel veel plezier!

Bedankt voor de tips!

Het valt me net trouwens op dat de Glaciar Perito Moreno (vlak bij El Calafate) best wel ver weg ligt van het dorpje Perito Moreno (tussen Bariloche en El Calafate). Doen ze dat om mij en anderen te verwarren? :stuck_out_tongue:

Trouwens nog een paar extra vraagjes:

• Wat is een goeie site om Argentijnse binnenlandse vluchten mee te boeken?
  • Als ik een vlucht boek van Iguazu naar Rio Gallegos, met een tussenstop in Buenos Aires, is die verbinding dan gegarandeerd? (bv krijg ik een nieuwe vlucht als ik mijn 2e vlucht mis omdat mijn 1e vlucht vertraging heeft). Of wordt dat beschouwd als 2 losse vluchten zonder garanties? Ik vind op de websites van de vliegmaatschappijen zelf nl geen vlucht tussen die 2 steden, enkel losse vluchten. Met zoeksites vind ik ze dan weer wel als een “geheel”.
  • Is het eventueel te doen om deze vlucht pas enkele dagen op voorhand te boeken? Of raden jullie aan toch em best nu al te boeken?