Oriënteren Argentinië novemer 2014

Hoi medereizigers,

Ik heb plannen om dit jaar in november 4 weken naar Argentinië en stukje Chili te gaan. Heb de exacte route nog niet bepaald. Ik twijfel namelijk nog een beetje. Ik wil allleen gaan (vrouw), maar vind dat toch wel (heb al eerder langere tijd alleen gereisd) weer beetje spannend. Wil dus graag gerustgesteld worden dat dit prima kan. Ben ook wel benieuwd of er nog meer mensen gaan in november. Ik wil naast Buenos Aires met name naar Patagonie. Zou graag in park Torres del Paine de W route lopen. Kan je dit zelf en dus alleen doen(ben nog al makkelijk verdwaald)? Zo niet waar kan je een geoeganiseerde trip boeken en moet dit vooraf of kan dat ter plekke? In Tierra de Fuego of ander deel Vuurland zou ik ook graag een meerdaagse wandeling maken. Daarover heb ik dezelfde vragen als hierboven.

Ben benieuwd naar jullie reacties, bedankt alvast.

Groet,

Els

Beste Els, Gallina hier om je gerust te stellen :wink:
Je kunt heel goed als vrouw alleen reizen door Argentinië, heb ik vorig jaar deels ook alleen gedaan.
Het vervoer, bus/vliegtuig is erg goed geregeld. Excursies kun je eventueel ter plekke boeken in je hostel/hotel.
Vaak is er wel plaats, bij mij tenminste, maar als je alles van te voren wilt vastleggen wat verblijf en excursies betreft kan dat natuurlijk ook.
Er zijn hier 2 (lieve)Nederlandse mannen op het forum die een eigen reisbureau in Argentinië hebben, Chenque en Flipsen bij wie je misschien wat kunt boeken.
Of je kunt natuurlijk zelf alles regelen zoals ik heb gedaan.
Patagonia is mooi, maar heb je wel eens aan het noord-westen gedacht? Omgeving Salta/Jujuy, prachtig!!
Succes!

Hola Els,

Zoals Gallina als schetste, je kunt heel goed als vrouw alleen door Argentinië reizen, geen probleem. Als je in Patagonië diverse meerdaagse wandelingen wilt maken, dan zou ik je adviseren zoveel mogelijk in hostels te gaan overnachten in Ushuaia, Chaltén, Puerto Natales, etc., om zodoende andere wandelaars te vinden waarbij je je kunt aansluiten. Ook kun je vast wel meerdaagse wandeltochten boeken als groepsreis (zelf organiseer ik dat ook maar dan alleen met privégidsen, een beetje prijzig voor single reizigers).

November is bovendien een uitstekende maand om zowel Patagonië als het midden & noorden van Argentinië te doen.

Veel plezier met de voorbereiding. Als je nog vragen hebt, stel ze op het forum!

Groet,

Jan

Beste Els,

Ik ben 2 jaar geleden ook geweest naar o.a. Argentinië maar nog niet alles gezien. Je kan er prima reizen.
Nu zou ik graag dit jaar in oktober, november ook naar Argentinië gaan. Alleen lijkt het mij
leuker om een maatje te vinden om mee te reizen dan alleen. Of iig iemand om mee te beginnen,
en wie weet de reis af te maken. Zelf dacht ik ook aan Buenos Aires en dan afzakken naar Patagonia.
Ik zou ook wel graag naar de wijnstreek Mendoza willen.
Ik ben een vrouw van 30 en heb al enige reis ervaring. Vaak gewoon ticket geboekt en gaan. Dan zag ik daar wel hoe het liep.
Ik hoop iets van je te vernemen, en weet ook niet of je opzoek bent om met iemand te reizen.

met vriendelijke groet,

Fanny

Hoi Fanny,

Leuk dat je ook naar Argentinië wil dit jaar. Ben 1x alleen op reis geweest. Wel meteen drie maanden. Ik ben wel van het maken van plannen vooraf(vind de voorpret leuk) maar kan hier ook wel weer van afwijken. Boek wel het liefst zo min mogelijk van tevoren. Misschien idd wel leuk(!!) om samen te reizen. Heb nu even wat minder tijd, maar als mijn plannen wat concreter zijn zal ik je een bericht sturen. Kunnen we kijken of dat een beetje matcht. Moet zeggen dat ik het ook soms wel heerlijk vind om volledig mijn eigen gang te gaan en niks te hoeven overleggen, maar een gedeelte samen kan iig leuk zijn. Ben je van het wandelen, want ik wil graag de W-route lopen in Torres del Paine maar liever niet alleen? Je hoort nog van me.

Groet,

Elsbeth (Ben 32 jaar)

Wij gaan dit jaar ook iets langer dan 4 weken naar Argentinië, waarbij we een rondreis maken vanuit Buenos Aires, naar het noord-oosten en dan noord-westen en dan nog iets langer dan een week in Buenos Aires.

Weet iemand of die malaria pil echt nodig is? We zijn maar 1 dag in de jungle en date doet ook een hoop.
We gaan in de maand augustus.

Wel nee joh, echt niet nodig! Bovendien is het dan winter daar hè?
En je bedoelt deet denk ik?

Sorry ja dat bedoel ik, die date heb ik al :wink:

Hoi Elsbeth,

Ik ben heel erg aan het twijfelen geweest en sorry voor de iets late reactie. Maar ik heb besloten om naar zuid Afrika te gaan. Ik wens jou heel veel plezier in Argentinië!!

Groetjes,

Fanny

Via Wereldwijzer app

Hoi Elsbeth,

Ik heb een tijd in Buenos Aires gewoond en veel alleen rondgereisd binnen Argentinië en het is inderdaad prima te doen als vrouw. Ik heb me in maar weinig steden zo veilig gevoeld als in Buenos Aires, de sociale controle is groot en er zijn altijd mensen op straat, ook snachts. Dat betekent natuurlijk niet dat je helemaal niet meer hoeft uit te kijken, altijd op je spullen passen en niet alleen door slecht belichte straten lopen, common sense en dat geldt voor het hele land trouwens.
Mocht je tijd over hebben, zou ik net als Fanny ook het noord-westen (Salta, Jujuy) aanraden, de omgeving is zo divers dat je in 1 dag de jungle, een woestijn vol metershoge cactussen en tussen ruige rotsformaties kunt treffen.
Mocht je nog meer vragen hebben,laat maar weten! Bekijk ook www.argentinie-info.nl voor meer voorpret.

Saludos, Karen

ps: Argentinië is de laatste jaren steeds duurder geworden, houd dus rekening met Westerse prijzen. Dollars of eventueel euros wisselen via de zwarte handel kan wel bijna 1/4 schelen. Deze zwarte markt is zo getolereerd dat er zelfs kantoortjes zijn waar je veilig je biljetten omwisselt. Je hotel weet waarschijnlijk precies waar je terecht kunt.

Hoi Karen,

De meest recente versie van de Lonley Planet is uit 2012, kloppen deze prijzen dan nog een beetje? Of gaan we heel veel meer kwijt zijn?

Het wordt steeds duurder in Argentinië dus die prijzen kloppen allang niet meer.
wel krijg je veel meer pesos voor e euro’s en dollars dus dat heft de boel weer een beetje op.
Het is de laatste jaren door de toegenomen armoede in Argentinië erg veranderd, ook wat veiligheid betreft.
As je veilig pesos wilt wisselen heb ik nog wel een adresje voor je.

Bedankt, daar hebik altijd oren naar. We beginnen onze reis in Buenos Aires.

Inflatie is jaarlijks rond de 30%, iets wat voornamelijk voor de Argentijnen heel vervelend is (want bijna niemand krijgt jaarlijks 30% loonsverhoging). Omdat de koersen van zowel de euro als de US$ fors stijgen tov de Argentijnse peso, is er voor toeristen nog niet veel aan de hand.

Via Wereldwijzer app

Maar wat is dan wijsheid, kan moeilijk voor 30 dagen euro in mijn schoen meenemen.

edit:

We gaan jullie binnenkort wel even een e-mail sturen met onze reis, kijken of we wat meerdaagse excursies kunnen inplannen.

Hoi Allen,

Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat Argentinie/Chili dit jaar mijn vakantiebestemming moet worden (+/-4 weken in november). Vind het nog steeds wel spannend, ook dat gedoe met geld wisselen. Ontvang ook graag dat adres van jou Gallina.
Mij reisplannen zijn nu zoals onderstaand. Ben benieuwd of het haalbaar is(Wil nog wel enigzins relaxed reizen en niet van het een naar het ander rennen), jullie nog tips of alternatieven hebben en hebben jullie enig idee wat deze reis zou gaan kosten (misschien veelste moeilijke vraag en veelste veel afhankelijk van keuzes die ik maak, maar wie weet kunnen jullie een inschattig maken excl vlucht, heb al wel beetje indruk o.b.v. prijzen georganiseerde reizen).

1. Amsterdam-Saintiago de Chili (Zie nu tickets met terugreis vanaf Buenos Aires voor 1000-1100 euro is dit de normale prijs?)
  2. Santiago de Chili
  3. Bus naar Mendoza(kan dat in 1 dag)
    4.-7. Mendoza en omgeving daarboven (Als ik ervoor kies om niet de W-route te lopen in Torres del Paine zou ik meer tijd in het noorden kunnen besteden. Ik lees veel dat het noorden en de parken daar met huurauto worden bezocht. Ik ga in mijn eentje geen auto huren. Is het makkelijk om terplekke tours te boeken waarbij je met meerdere met een auto gaat? Is dit betaalbaar?)
  4. Vliegen naar El Callafate (Is het veel duurder als ik de vluchten op het laatst boek om flexibel te blijven? Zijn er naast de standaard sites voor zoeken van vluchten (skyscanner) ook nog speciale sites voor binnelandse vluchten in Argentinie?)
  5. El Callafate (Neem aan dat je terplekke een excursie kan boeken naar Petito Moreno)
  6. El Callafate (Kan ik El Challen missen als ik naar Torres del Paine ga?)
  7. Naar Puerto Natales met bus
    12-16 W-route lopen in Torres del Paine (Is het verstandig om dit alleen te doen? Heb op site fantasticosur een programma gezien waarin vervoer en verblijf zit excl. gids voor 430 dollar. Is dit een goede prijs? Met gids voor mij alleen kost 1700 dollar. Dat vind ik wel erg duur. Voor 685 dollar heb je ook maatlijden erbij, is dat verstandig om bij te boeken. Is de W-route een must of is een dagtour of 2 dagen ook voldoende? Hoe is de boot of kanoen? Misschien zijn dit meer vragen voor Chili forum)
    17 Met bus naar Punta Arenas
    18 Pinquins bekijken
    19 Naar Ushuaia met bus (Klopt het dat ik gelezen heb dat deze niet elke dag gaat?)
    20 Ushuaia
    21 Ushuaia
    22 Ushuaia (Als ik korter naar Torres del Paine ga of nog kan regelen dat ik iets langer dan 4 weken vakantie kan nemen, zou ik misschien voor kunnen kiezen vanaf Puerto Madryn te gaan met bus of vliegtuig, hoewel ik mij af vraag of eind november hier wel een goede periode voor is.)
    23 Vliegen naar Buenos Aires
    24-27 Buenos Aires
    28 Naar huis (Misschien is een paar dagen extra nog mogelijk)

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Groet,

Elsbeth

Je kan me altijd een pb sturen voor het adres om te wisselen. Verder is november juist een toptijd voor het dierenleven bij Puerto Madryn! Niet overslaan dus. Ushuaia, persoonlijk vind ik 2 dagen lang zat. En echt overal waar je komt, in hostels//hotels, kun je excursies boeken, geen probleem. Ik heb ook geen auto gehuurd en volop genoten in de kleine busjes met goede gidsen

O ja en over het ticket, ik heb zo het gevoel dat de KLM binnenkort weer met de wereldweken komt, dan kun je als je geluk hebt een ticket voor 700-800 euro kopen. Schrif je in voor hun nieuwsbrief!

Als je 4 weken in november gaat, ga je in het midden van het hoogseizoen, zeker in Patagonië. Alhoewel je de meeste excursies inderdaad ter plaatse kan boeken moet je er wel degelijk rekening mee houden dat sommige excursies volgeboekt kunnen zijn wanneer je deze 1 dag van te voren wilt reserveren. Hetzelfde geldt voor de binnenlandse vluchten, deze zou ik nu reeds boeken en niet wachten tot het laatste moment. Bovendien worden tickets waarschijnlijk alleen maar duurder tegen het einde van het jaar…

Voor de rest een mooi reisschema. Qua andere vragen (het zijn er nogal veel, ik pik er een paar uit): vanaf Mendoza is het goed te doen om de regio Mendoza te verkennen met dagexcursies (Aconcagua, Villavicencio, Valle de Uco, San Rafael). Lastiger is het om naar Talampaya te gaan en de Maanvallei, althans dat vermoed ik. Voor zover ik weet kan dat alleen vanuit San Juan of La Rioja (onze klanten doen dat allemaal met een huurauto of privé-excursie). El Chaltén zou ik overslaan als je Torres del Paine W-trek gaat doen. Eind november kun je nog wel naar Madryn, aantal walvissen neemt af tegen die periode maar is nog wel goed te doen en wordt nog steeds beschouwd als hoogseizoen. Neem bij bezoek maan Madryn ook zeker Punta Tombo mee.

Maak er een mooie reis van,

groet,

Jan

O ja en over het ticket, ik heb zo het gevoel dat de KLM binnenkort weer met de wereldweken komt, dan kun je als je geluk hebt een ticket voor 700-800 euro kopen.

Die KLM deals zijn nu al begonnen lees ik net, tot 8 juni met voordeel naar Buenos Aires en andere bestemmingen in Latijns-Amerika.